Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

En utfordring med Sigma 30mm f/1,4 er det buede fokusplanet. Hvis du bruker mange fokuspunkter så kan det lure fokusen til å ikke treffe der den skal. Bruk utelukkende spotfokus med det objektivet og eventuelt rekomponer hvis du vil ha fokus et annet sted enn i midten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-296438

EDIT: Hva bruker du til etterbehandling/konvertering av bilder?

Jeg har lastet opp noen nye bilder på flickr i dag, noen jpegs rett fra kamerat og noen DNG-konvertitter fra FastStone. Ikke helt fornøyd, når jeg sammenlikner med hva folk får til med langt billigere og angivelig dårligere utstyr, men de tar det kanskje igjen på kompetanse og /eller bedre software? :)

Var inne og så på bildene og synes de var bra jeg da. Senk skuldrene og ha det gøy, og ikke la alvoret ta deg:-) Det vil alltid være noen som er "flinkere".....

Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Lykke til i jakten på,det perfekte bilde:-)

Har vært ho JP i Kristiansand, og der var det som vanlig ikke no problem. Sendte inn kamera for full sjekk og rens. De opplyste og om at Pentax ikke var vanskelige når det gjaldt å få fikset ting på reklamasjon etter kjøpsloven. De har bare 1 års garanti ellers i verden.

Snakket med de om Sigma 30, og kunne bare komme innom og få sjekket den og.

Det kaller jeg servicerettet kundebehandling.

Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Har fått sjekka fokus på Sigma 30/1.4 hos JP og det viser seg at den er helt på trynet..... Sendes inn for justering/rep. De var ikke helt ukjent med fokusproblemer på dette.

(Og de hos JP her i byen, hyggelige og hjelpsomme som vanlig :-))

Lenke til kommentar

Så bra, håper den kommer frisk hjem snart :)

Jeg hadde en ubehagelig opplevelse med mellomringer i går, bestilte noen billige på ebay som kom i posten i går. Da jeg satte 50mm min på den så oppdaget jeg for det første at blenderen ikke lot seg manipulere på noe vis, jeg hadde jo ikke tenkt på at man kun kan bruke objektiver med egen blenderring. Det neste som skjedde var at jeg ikke fikk av driten igjen, det var riktignok en skrue av noe slag der men den fremstod som en slags festeanordning fremfor en utløser, og jeg fikk ikke ringen av objektivet igjen. Whæææ! Et nettsøk ga heldigvis svaret, det var bare å skyve skruehodet i retning kamerakroppen så slapp den låsen. Puh..

Nå må jeg bare en tur på ebay igjen for å finne et objektiv med blenderring :p

Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Hvordan går det med Sigmaen? Er vel bedre med en skikkelig macro enn mellomringer......

Har sendt inn det meste av utstyret til årlig rens/service, slikat det er klart til Nord norges tur i slutten av Mai. Bruker den gode gamle K200D enn så lenge..... Skal prøve og bare ta JPG en liten periode sånn bare for gøy. Skal prøve ut de forskjellige programmene.

Lenke til kommentar

Jeg har en av forgjengerne, den originale Q. Den har helt klart sine sterke og svake sider og jeg skjønner at den fort havner i en av kategoriene elsk eller hat.

For å ta det negative først:

- Bildebrikken er veldig liten og det har sine negative sider med bildestøy.

- Knapper, hjul og objektivringer er veldig små.

- Ingen søker

- Lanseringsprisen (7000 kr) var for drøy

Det positive:

- Bildebrikken er veldig liten og det har positive sider når det kommer til objektivstørrelser, kamerastørrelse og makroforstørrelse.

- Størrelsen minner om kompaktkamera, men det har en rekke proffe finesser som utbyttbare objektiver, full manuell kontroll, blitssko og råformat.

- Man finner seg veldig lett til rette med brukergrensesnittet når man kommer fra dslr, særlig pentax dslr.

- Adapter til K-fatningen er billig og gjør det ekstra gøy med tele og makro. Sett på en søt liten liten 50mm f/1,8 og du får kraftig tele tilsvarende 183mm på APS-C med "f/1,8". (Alternativt f/6,6 om du regner blenderekvivalent DOF og støy). Det er bra mye tele i lommeformat. Tilsvarende får du ekstrem makro hvis du setter på et 1:1 marko objektiv med K-fatning. Det er riktignok utrolig vanskelig å bruke på grunn av vanvittig tynn DOF, men på plane ting eller med fokus stacking er det ganske unikt. (Canon MP-E 65mm f/2,8 1-5x macro gir noe tilsvarende med Canon APS-C). Selv et sandkorn kan bli skarpt i front og uskarpt i bakkant om man ikke har manuell blenderring og kan redusere blenderåpningen kraftig.

- Svært god byggekvalitet (i hvert fall originale Q med sin magnesiumramme). En helt annen klasse enn kompaktkameraer.

Min konklusjon er at jeg kan elske og hate Q på en gang. Ingen tilbyr noe lignende. Jeg ville ikke hatt det som eneste kamera, men som en lettvekts makker til Pentax K-mount er det glimrende.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg har sett nok - I'm getting one :D

[..] som en lettvekts makker til Pentax K-mount er det glimrende.

Det er akkurat det jeg håpet å høre :)

EDIT: Når du sier at adapter til K-fatning er billig antar jeg at du ikke mener denne?

http://www.fovi.no/productview/20266515/

Har du tips til noe billig som er bra (myriadene på ebay er vanskelige å se forbi)..

Endret av ~ David ~
Lenke til kommentar

Da var både adapter og kamera bestilt :w00t:

Valgte et gult med 5-15mm og 15-45mm fra fovi.no.

EDIT: http://www.fovi.no/productview/20269964/

Her er en av videoene som vekket interessen:

De sa at det ikke lenger er mulig å skaffe objektivet 01 Standard Prime, men jeg fikk ikke noe svar på hvorfor. Litt rart om de har sluttet å produsere det, det er jo ikke lenge siden Q7 ble lansert?

Har ikke hørt noe fra JP i dag ang. 105mm-eren, men det dukker vel opp snart det og :)

Endret av ~ David ~
Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Vurderer å lage en hjemmeside og lurer på om noen har noen tips om hvor det er greit å lage den. Har sett på One.com, Wordpress.com og lignende. 123 hjemmeside o.l virker litt "harry". (men det er ikke sikkert alle synes det....)

:hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...