Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan disse være noe?

http://www.nordicimport.com/index.php?main_page=product_info&products_id=1304

Eller er det bedre å betale litt mer for noe kjent?

Har lest at Soligor har gode mellomringer, er det noen forhandlere i Norge man kan kjøpe dette fra?

Hadde nå gått for Macro objektiv jeg da....... :)

Hehe, skal ikke se bort fra at jeg gjør det - men siden det er såpass billig så tenkte jeg å gi det en sjans. Uansett en erfaring rikere :)

Lenke til kommentar

Tamron 90mm f/2.8 kommer marginalt bedre ut på alle felter når jeg sammenlikner den med Pentax 100mm, så jeg ender nok opp med den hvis jeg ikke finner Sigma 105mm. Vil likevel forsøke litt mer å få tak i Sigmaen, jeg har det for meg at den er enda litt bedre.. :hmm:

Har forsåvidt litt tid på meg da, må jo først komme ovenpå økonomisk.. Godt jeg får mye igjen på skatten i år!

Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Tamron 90mm f/2.8 kommer marginalt bedre ut på alle felter når jeg sammenlikner den med Pentax 100mm, så jeg ender nok opp med den hvis jeg ikke finner Sigma 105mm. Vil likevel forsøke litt mer å få tak i Sigmaen, jeg har det for meg at den er enda litt bedre.. :hmm:

Har forsåvidt litt tid på meg da, må jo først komme ovenpå økonomisk.. Godt jeg får mye igjen på skatten i år!

Den som venter på noe godt.......

Bedre og gi seg god tid og få det som en ønsker mest, enn et impulskjøp :eek: Når det er sagt, så er Tamron og Pentax gode valg det og. Når du først har fått Macro, er det utrolig gøy og holde på med. En helt ny verden der nede..... :thumbs:

Lenke til kommentar

Er såpass misfornøyd med 18-55 kit-zoomen at jeg i dag bestemte meg for å kjøpe en erstatter til denne før jeg gikk for noe annet. En Sigma 17-70mm er på vei i posten snart =)

Det står ingenting om at det er Contemporary-versjonen, men utifra produktbildene må det jo være den, og ikke den eldre versjonen.

Den har hvertfall fått masse god omtale (også den gamle versjonen), så bedre enn kit-zoomen må det uansett være. Greit tilbud på JP også (3131,- inkl frakt), når den var en del av kampanjen de kjører nå.

Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Grattis:-) Er det jula som varer helt til påske? (siden du får pakke nå....) Jeg har 18-55 AL ll versjonen av kit linsa og jeg har faktisk vært veldig fornøyd med min. Syne også Pentax 50-200 fungerer greit, tatt i betraktning prisen. Fikk begge med når jeg kjøpte K200D i 2008. Bruker de enda.

Tror Sigmaen er et godt valg, men jeg gikk for Pentax 18-135 for og ha litt større spenn i brennvidden. Ellers går jeg for mer fast brennvidde for å få enda bedre bilder. ( Sigma 30 1.4, Pentax 50 1.8 og den Macroen du vet....)

Lykke til med Sigmaen :)

Lenke til kommentar

Takk :)

Ja, har vurdert 18-135mm også men siden denne var på tilbud så slo jeg til. Vurderte også en 35mm fastlinse til 1200,- (i samme serie som 50mm'ern Noctua anbefalte her i tråden - og som jeg virkelig elsker), men siden besparelsen ble liten så ser jeg først hva 17-70en bringer til bords på den brennvidden :)

Har forresten kanskje funnet et eks. av 105mm-makroen til Sigma! Vet mer over påske :)

Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Er det noen som har hatt problemer med den innebygde blitsen på K-30 eller andre typer. Min blits fyrer bare av vilkårlig eller helst ikke. :wallbash:

Lenke til kommentar

Ikke hatt problemer med dette på min K-50, men jeg har ikke brukt den så mye ennå..

Et kjapt søk på "k-30 internal flash not firing" ga heller ikke stort!

På tide å oppgradere? :dremel:

Jeg selger min K-50 billig, jeg sliter med å få gode bilder ut av den om dagen. Det nye objektivet hjalp ikke stort heller.. Har hørt at Nikon eller Canon er bra?

Bare tuller, skal ikke selge Pentaxen eller kjøpe meg Canon/Nikon. Men jeg er ikke så fornøyd om dagen.

Noen bilder blir helt OK, men for det meste oppleves det som soft og uskarpt.

Noen umiddelbare forslag til hva det kan skyldes? Jeg skyter i DNG, og bruker FastStone Image Viewer til etterbehandling av de jeg synes blir OK. Har i dag skutt en del med RAW+ uten at jeg finner jpeg-versjonene særlig mye bedre. Er det normalt at DNG-filene har store felter hvor man tydelig ser store piksler, særlig i mørke partier?

Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Jeg skyter kun i RAW, DNG og sRGB. Sliter med skarphet på Sigma 30 1.4 mens de andre objektivene funker som bare f... Snakket med de i fotoklubben, og en del hadde hatt samme problemer med div objektiv. Deres råd var å blende ned minst 2-3 stopp for og få opp skarpheten. Prøver det ut nå om dagen....

Har surfa rundt på nettet (ink. Pentaforums.com som jeg finner svar på det meste), uten og bli noe klokere. Har sendt mail til JP for og høre om de har vært borti noe lignende, og om eventuell garanti/supersikring dekker noe.

Begynte selvfølgelig og sjekke priser på K-3 i samme slengen.......et snev av GAS :hmm:

Lenke til kommentar

Takk for tips, har prøvd så smått å justere ned blenderen og heller øke ISO litt men er for tidlig å si noe ennå. Kan være så mangt, vel. Jeg får bare fortsette å prøve meg frem.

Du har oppdatert firmware på kameraet regner jeg med? Spent på hva JP sier, jeg ser for meg å handle en del der siden de har butikk i nærheten men er ikke kjent med kundeservicen. Hvis den er dårlig blir det fotovideo på meg i stedet, og fovi så klart. Lykke til =)

EDIT: Hva bruker du til etterbehandling/konvertering av bilder?

Jeg har lastet opp noen nye bilder på flickr i dag, noen jpegs rett fra kamerat og noen DNG-konvertitter fra FastStone. Ikke helt fornøyd, når jeg sammenlikner med hva folk får til med langt billigere og angivelig dårligere utstyr, men de tar det kanskje igjen på kompetanse og /eller bedre software? :)

Endret av ~ David ~
Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Takker. JP Kristiansand har vært kjempegrei og ha med å gjøre til nå. Kanon service og masse gode råd. De sjekket blant annet alt fotoutstyret etter at det hadde vært i huset mitt som brant, uten kostnad. De kunne sikkert ha tatt betalt av forsikring eller meg, men de bare smilte, klappa meg på skuldra og sa at dette er service :grin: (og så lufta de butikken etterpå for røyklukt.....) Alt hadde klart seg og virka som det skulle. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Mange Sigma 30mm F1.4 eksemplarer feilfokuserer både titt og ofte, mulig det er hva du sliter med. Jeg måtte bytte to ganger før jeg fikk ett eks. som er sånn noenlunde.

Aldri hatt problemer med blitz, men bruker den kun "manuelt" da (motlysblitz). Den eneste utfordringen er at det er *freakin umulig* å få satt lav nok lukkertid ved behov.

Softness er vel stort sett objektiv/F-verdi kombo. Erfaring må til. Har aldri lagt noe merke til forskjeller i formatene sånn sett. Bruker PEF på grunn av etterbehandlingsmuligheter (og diskplass er da blitt så billig).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...