ilpostino Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Jeg hadde Tamrom 90 og var ikke helt fornøyd med den. Kan hende jeg var uheldig med mitt eksemplar Synes fokusen var skikkelig treg i tilleg til at den jaget veldig mye. Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Jeg hadde Tamrom 90 og var ikke helt fornøyd med den. Kan hende jeg var uheldig med mitt eksemplar Synes fokusen var skikkelig treg i tilleg til at den jaget veldig mye. Hvilket kamera brukte du den med? Det spiller kanskje ikke noen rolle? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Brukte den med K-20. Jeg brukte (eller prøvde å bruke) objektivet i vanlig dagslys for å ta bilder av blomster og lignende og tror derfor ikke huset hadde så mye å si. Hadde jeg brukt det feks i den blå timen eller andre ganger hvor feks ISO-egenskapene til huset hadde blitt satt på prøve hadde det vært noe annet men det var generell jaging og treghet ved fokusering som gjorde at jeg ikke følte meg komfortabel med det. Nå bruker jeg utelukkende belg til makro så trengte ikke det objektivet lenger heller. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Jeg har samme objektiv og har brukt det med K200D og K-5. Mitt eksemplar er 6-7 år gammelt så det er mulig de har gjort noe med fokusmotoren i mellomtida. Jeg kan bare bekrefte at full fokusgange er treg og at det jager mye. Til makro bruker jeg det stort sett på manuell fokus og da spiller ikke fokushastigheten noen rolle. Til portretter m.m. begrenser jeg fokusområdet med en bryter på objektivet og da fokuserer det raskt nok til mitt bruk. Skulle jeg kjøpt makroobjektiv i dag så hadde jeg kanskje valgt mellomringer i stedet for. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 (endret) Jeg hadde også tilsvarende "gammelt" objektiv som Simen1 har. I følge denne artikkelen på Akam.no fra september 2012 kom det er forbedret utgave av Tamrom 90mm macro som heter Tamron SP 90mm f/2.8 Di Macro 1:1 VC USD. I artikkelen hos Akam nevnes det ikke noe om den nye utgaven er laget for Penax men det kan en sikkert Google litt for å finne ut av. edit: Etter å ha søkt på Focus Nordic Norway* sine sider virker det bare som versjon 1 av objektivet er tilgjengelig på Pentax. * Focus Nordic Norway er grossist og distributør av Tamron i Norge. Endret 12. april 2014 av ilpostino 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Den er vist bare laget for Canon, Nikon og Sony A. Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Hvordan kan man bruke mellomringer da, Simen? Hva slags objektiv må man ha i front, noen spesielle egenskaper som kreves av det? Tror jeg skal gjøre en liten innsats for å spore opp en Sigma slik Pentaxen har i stedet for en eventuell Tamron da. Takk for innspill Lenke til kommentar
Gjest member-296438 Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Tror du sliter litt med og finne den ny. Årets model leveres vist ikke til Pentax foreløpig...... Sjekk Sigma.com eller se i bruktmarkedet. Og nei, jeg selger aldri min........ Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Postet Sigma 105mm på ønskes kjøpt på foto.no og ble kjapt kontaktet av en som prøvde å selge meg en Canon-fattet utgave (tror jeg). Jeg ba ham sende bilder av den, og kontaktene på fatningen var identiske med det jeg fikk da jeg googlet 'canon mount'. Kan det hende jeg tok feil? For jeg var ganske krass da jeg skrev til ham etterpå.. Lenke til kommentar
Gjest member-296438 Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Burde ikke være noe problem og finne ut av det. Spør hvilket kamera han har brukt det på, be han sende et bilde tatt med dette. så går du inn på: http://www.pentaxforums.com/pages/resources.html http://www.pentaxforums.com/pages/check-shutter-count-exif.html Tror du får frem det meste når du laster bildet dit. Hvis du skrev at du ønsket Pentax fatning og han prøvde seg med en Canon, burde du si fra til Foto.no. Direkte useriøst spør du meg. Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Hva betyr egentlig dxoxo?, jeg ser at k5 iis får bedre score enn K3 på landskap som er mitt hovedfelt. Hva skal man velg utfra mitt hovedmotiv? PS har hatt både Nikon D80, D300, D5100 og D7000. Har nå Sony A57 som jeg faktisk er mer fornøyd med enn D7000 Lenke til kommentar
Gjest member-296438 Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Har ikke snøring, men hvis du går på brukerforum (Pentaxforums.com) og ser på erfaringer der, finner du sikkert ut hva som passer best til hvilket bruk. Comboen av optik/Kamera har sikkert noe og si, men det er fremdelse den som står bak kameraet som har styringa. Mange av disse testene, måler ting som har liten betydning i det praktiske. Brukertester og f.eks Skråblikkene til Geir Bakke på Foto.no er mye mer nyttige. Sikker på at du får gode landskapsbilder med både K5ll og K-3 Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Her er bildet han sendte. Likner det på din? Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 (endret) Det er hvertfall klin likt det som kommer opp hvis jeg googler 'Canon mount'.. EDIT: ...og det likner overhodet ikke på det jeg har på mine egne Pentaxlinser.. Endret 12. april 2014 av This is David Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Hvordan kan man bruke mellomringer da, Simen? Hva slags objektiv må man ha i front, noen spesielle egenskaper som kreves av det? Drister meg til å svare selv om ikke jeg er Simen1. Du kan bruke mellomringer på det meste, om ikke alt av objekiv, men hva slags mellomringer du skal benytte avhenger av kamerahuset ditt og hvilke objektiv du skal bruke og hvilken forstørrelse du ønsker. Du må ta med intern fokusavstand i objektivet, brennvidde, minste fokuseringsavstand og forstørrelse. Jeg har lagt ved en Excell-fil jeg lagde for et par år siden som regner ut dette. Kan det hende jeg tok feil? For jeg var ganske krass da jeg skrev til ham etterpå.. Spesifiserte du godt nok at du var på jakt til Pentax? Mellomringer.zip 1 Lenke til kommentar
Gjest member-296438 Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 (endret) Definitivt ikke!! Det skal være 5 kontaktpunkter på metallringen ytterst. Sender bilde i morgen hvis ønskelig. Endret 12. april 2014 av member-296438 Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Hvordan kan man bruke mellomringer da, Simen? Hva slags objektiv må man ha i front, noen spesielle egenskaper som kreves av det? Drister meg til å svare selv om ikke jeg er Simen1. Du kan bruke mellomringer på det meste, om ikke alt av objekiv, men hva slags mellomringer du skal benytte avhenger av kamerahuset ditt og hvilke objektiv du skal bruke og hvilken forstørrelse du ønsker. Du må ta med intern fokusavstand i objektivet, brennvidde, minste fokuseringsavstand og forstørrelse. Jeg har lagt ved en Excell-fil jeg lagde for et par år siden som regner ut dette. Kan det hende jeg tok feil? For jeg var ganske krass da jeg skrev til ham etterpå.. Spesifiserte du godt nok at du var på jakt til Pentax? Det står hvertfall i annonsetittelen (og jeg spurte ham jo da jeg så Canon-lokket på objektivet, hvorpå han bedyret at det kun var dekslet): https://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=217755&visSlettet=1 Takk for info om mellomringer (rettet meg mot Simen siden han tok det opp og har nevnt det tidligere) Skal lese meg opp på det i morgen (og sjekke Excelarket ditt), nå er det straks natti her. Natti! Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Definitivt ikke!! Det skal være 5 kontaktpunkter på metallringen ytterst. Sender bilde i morgen hvis ønskelig. Ah, takk. Neida, trenger ikke bilde., men takk som byr Godt å få det bekreftet hvertfall! Skal sende en liten mail til foto.no angående henvendelsen i morgen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 (endret) Hvordan kan man bruke mellomringer da, Simen? Hva slags objektiv må man ha i front, noen spesielle egenskaper som kreves av det? Kjapt fortalt så bruker du bare de objektivene du har fra før. For eksempel kitobjektivet. Mellomringen er bare et avstandsstykke som gjør at objektivet sitter litt lengre unna kamerahuset. Mellomringer koster "ingenting" og gir makroforstørrelse. Et par bieffekter er at brennvidden øker og at alt av elektronikk (autofokus etc) kobles fra. Det er en veldig billig måte å få makroobjektiv på. Det er også svært lett i kamerabagen. Sjekk regnearket til ilpostino for å se nærmere på matematikken rundt forstørrelse, brennvidde etc. Hva betyr egentlig dxoxo?, jeg ser at k5 iis får bedre score enn K3 på landskap som er mitt hovedfelt. Hva skal man velg utfra mitt hovedmotiv? DxoMarks "Landskap" er en fordummet beskrivelse av kontrast mellom mørkest og lysest i en og samme eksponering med råformat og normalisert til 8 Mp oppløsning. De kaller det landskap fordi man av og til har stor kontrast i landskapsbilder og mener at man har bruk for høy kontrast spesielt i landskapsbilder. Merk at det ikke er et mål for andre egenskaper som er nyttige ved landskapsfoto, som for eksempel oppløsning. K-3 med sine 24 Mp er i teorien bedre enn K-5iis sine 16 Mp på oppløsning. Teoretisk fordi det er veldig avhengig av objektivet. Endret 13. april 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Har ikke snøring, men hvis du går på brukerforum (Pentaxforums.com) og ser på erfaringer der, finner du sikkert ut hva som passer best til hvilket bruk. Comboen av optik/Kamera har sikkert noe og si, men det er fremdelse den som står bak kameraet som har styringa. Mange av disse testene, måler ting som har liten betydning i det praktiske. Brukertester og f.eks Skråblikkene til Geir Bakke på Foto.no er mye mer nyttige. Sikker på at du får gode landskapsbilder med både K5ll og K-3 Mange takk for svar Simen1 Takker å bukker, der lærte jeg litt idag og- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå