Tusiast Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Nei, men det går rykter om lansering av en K-60, 18-70mm f/2,8-4,5 WR, 135-380 f/4-5,6 WR og en 1,4x telekonverter ganske snart. Det har i lang tid gått rykter om en arvtaker til speilløse K-01, men den ser ikke ut til å være rett rundt hjørnet. Det speilløse Q-systemet kommer med nye modeller i ny og ne, samt noen Q objektiver. Mye arti å se fram til. Ser også at K60 sannsynligvis får en LCD-skjerm på toppen. Det har det vel ikke vært på et midt-nivå-kamera siden K200. Det er kanskje ikke den store nytteverdien for de fleste av oss, men det ser tøft ut. Eller tar jeg feil. Kanskje det er et helt strippet chassi av K-3 som er brukt som illustrasjons-foto til K-60. Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 (endret) Da har jeg gjort en siste test, og så vitenskapelig jeg fikk til i mangel av blekk på skriveren og dermed ingen testchart. Jeg satte fem stk batterier opp i nøyaktig lik avstand fra hverandre. Plan-vinkelen er ca 60 grader fra objektivet. ISO 100 og max åpning (5,8). Klikk på thumbnails under og se i 100%, spesielt på den grå teksten på batteriet i midten "Ready to use...". Jeg traff bak/front-fokus på fine tuning -9, men allikevel er fokus skikkelig soft i viewfinder mens den er bra i Live View. Så da er spørsmålet: -Er dette innenfor normalen? Skal man ikke forvente at fokus i viewfinder (phase) er like treffsikker som i Live View (contrast)? Basert på resultatet fra bildene ville dere akseptert det, eller sendt inn utstyret til reklamasjon? Endret 18. februar 2014 av gammalerik Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Da har jeg gjort en siste test, og så vitenskapelig jeg fikk til i mangel av blekk på skriveren og dermed ingen testchart. Jeg satte fem stk batterier opp i nøyaktig lik avstand fra hverandre. Plan-vinkelen er ca 60 grader fra objektivet. ISO 100 og max åpning (5,8). Klikk på thumbnails under og se i 100%, spesielt på den grå teksten på batteriet i midten "Ready to use...". Jeg traff bak/front-fokus på fine tuning -9, men allikevel er fokus skikkelig soft i viewfinder mens den er bra i Live View. Så da er spørsmålet: -Er dette innenfor normalen? Skal man ikke forvente at fokus i viewfinder (phase) er like treffsikker som i Live View (contrast)? Basert på resultatet fra bildene ville dere akseptert det, eller sendt inn utstyret til reklamasjon? Som jeg skrev tidligere - fokussystemet for fasedeteksjon fungerer grunnleggende annerledes enn det kontrastbaserte systemet. Førstnevnte er seriøst mye kjappere, men skal være kalibrert ordentlig. Jeg synes det øverste bildet er litt mer soft uavhengig av fokus - jeg vil tro det er noe annet galt (også). Vil gjerne at du prøver med et annet stativ - det kan være at stativ og/eller hode er litt for veikt til teleoptikk - det kan være speilklasket gir litt for store rystelser i hele systemet. Har du tilgang til et kraftigere og mer robust stativ du kan teste med? Ta også gjerne samme bilde på en avis eller noe annet med tekst på - lettere å se hvor fokus er på noe mer definert enn bordoverflaten... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Speilklasket løser man ved å kjøre på med flomlys og få lynraske lukkertider (1/1000s) på ISO 100. Enig i at det er vanskelig å se hvor fokus er. Sett f.eks ett batteri på en avis og (spot)fokuser nede på batteriet. Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Speilklasket løser man ved å kjøre på med flomlys og få lynraske lukkertider (1/1000s) på ISO 100. Enig i at det er vanskelig å se hvor fokus er. Sett f.eks ett batteri på en avis og (spot)fokuser nede på batteriet. Nye testresultater kommer i løpet av dagen med foreslåtte metode. Lenke til kommentar
tow Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Evt mindre lys og betydelig lengre lukkertid. 5 sek eller mer tar seg av speilvibrasjonen. Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Det kan jaggu se ut som dere hadde rett mtp speilklask og stativ Har benyttet samme stativ som sist, men kjørt på med en god del lumens på motivet for å få ned lukketiden til 1/1000. Måtte riktignok også opp til ISO 200 fra 100 for å få det til. Nå skal det fint gjøres å se forskjell på phase og contrast i 100% crop. -Fokus er satt helt nede til venstre hjørne på batteriet -(Nå gjenstår det bare å finne ut av hvorfor Live View valgte å eksponere i 1/640 i motsetning til 1/1000 når begge bilder er tatt i aperture priority og samme lyset. Er kanskje Nature of the Beast..) Takker for alle innspill. Virtuell pølse og rødbrus kommer i posten:) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Så tror jeg du skal kikke på nytt stativ. Bra du har fått styr på fokusjusteringen! For fokustester kan du også bruke blits - så blir bildet fryst. 1 Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Kan man ikke skyte med speilet oppe på k3? Eller er det bare i gamle dager med K10 det gikk an? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Mener betimelig å huske det gikk med K20 også. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Kan man ikke skyte med speilet oppe på k3? Eller er det bare i gamle dager med K10 det gikk an? I følge manualen så støtter K-3 Mirrlor Lock-up (se side 50 i den engelske manualen). Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Nei, men det går rykter om lansering av en K-60, 18-70mm f/2,8-4,5 WR, 135-380 f/4-5,6 WR og en 1,4x telekonverter ganske snart. Det har i lang tid gått rykter om en arvtaker til speilløse K-01, men den ser ikke ut til å være rett rundt hjørnet. Det speilløse Q-systemet kommer med nye modeller i ny og ne, samt noen Q objektiver. Mye arti å se fram til. Ser også at K60 sannsynligvis får en LCD-skjerm på toppen. Det har det vel ikke vært på et midt-nivå-kamera siden K200. Det er kanskje ikke den store nytteverdien for de fleste av oss, men det ser tøft ut. Eller tar jeg feil. Kanskje det er et helt strippet chassi av K-3 som er brukt som illustrasjons-foto til K-60.Har du sett eit illustrajonsfoto av denne K-60'en? Kvar har du sett det i så fall? Lenke til kommentar
Tusiast Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Nei, men det går rykter om lansering av en K-60, 18-70mm f/2,8-4,5 WR, 135-380 f/4-5,6 WR og en 1,4x telekonverter ganske snart. Det har i lang tid gått rykter om en arvtaker til speilløse K-01, men den ser ikke ut til å være rett rundt hjørnet. Det speilløse Q-systemet kommer med nye modeller i ny og ne, samt noen Q objektiver. Mye arti å se fram til. Ser også at K60 sannsynligvis får en LCD-skjerm på toppen. Det har det vel ikke vært på et midt-nivå-kamera siden K200. Det er kanskje ikke den store nytteverdien for de fleste av oss, men det ser tøft ut. Eller tar jeg feil. Kanskje det er et helt strippet chassi av K-3 som er brukt som illustrasjons-foto til K-60.Har du sett eit illustrajonsfoto av denne K-60'en? Kvar har du sett det i så fall? Har sett chassiet til K-3 andre steder. Det så ikke ut som det på linken under. Men de andre bildene kan være med flere deler festet til chassiet. Uansett K-60 kom ikke på CP+. Når er neste mulighet? Lenke til kommentar
Tusiast Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Nei, men det går rykter om lansering av en K-60, 18-70mm f/2,8-4,5 WR, 135-380 f/4-5,6 WR og en 1,4x telekonverter ganske snart. Det har i lang tid gått rykter om en arvtaker til speilløse K-01, men den ser ikke ut til å være rett rundt hjørnet. Det speilløse Q-systemet kommer med nye modeller i ny og ne, samt noen Q objektiver. Mye arti å se fram til. Ser også at K60 sannsynligvis får en LCD-skjerm på toppen. Det har det vel ikke vært på et midt-nivå-kamera siden K200. Det er kanskje ikke den store nytteverdien for de fleste av oss, men det ser tøft ut. Eller tar jeg feil. Kanskje det er et helt strippet chassi av K-3 som er brukt som illustrasjons-foto til K-60.Har du sett eit illustrajonsfoto av denne K-60'en? Kvar har du sett det i så fall? Beklager. Her er linken. http://thenewcamera.com/pentax-k-60-dslr-coming-on-february-2014/ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Jeg har googlet litt og bildet er et gammelt pressebilde av rammeverket i Pentax K-7 som er skalert ned og renamet til Pentax K-60.jpg Lenke til kommentar
tow Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 -(Nå gjenstår det bare å finne ut av hvorfor Live View valgte å eksponere i 1/640 i motsetning til 1/1000 når begge bilder er tatt i aperture priority og samme lyset. Er kanskje Nature of the Beast..) Falsk lys inn okularet, som får lysmåleren til å tro at det er lysere enn det faktisk er. Forutsatt at du tok bildet uten å se inn okularet, da. Klassisk feil når man setter kameraet på stativ, først ser og fokuserer man, deretter tar man øyet vekk og tar bildet. Da blir lysmåleren lurt av lyset som kommer inn bakveien. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Falsk lys inn okularet, som får lysmåleren til å tro at det er lysere enn det faktisk er. Forutsatt at du tok bildet uten å se inn okularet, da. Klassisk feil når man setter kameraet på stativ, først ser og fokuserer man, deretter tar man øyet vekk og tar bildet. Da blir lysmåleren lurt av lyset som kommer inn bakveien.Det er også en annen lysmåler, lysmåleren blir vektet annerledes, og valgt hvitbalanse har også noe å si for lysmåling i liveview-modus for flere produsenter. Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Det er også en annen lysmåler, lysmåleren blir vektet annerledes, og valgt hvitbalanse har også noe å si for lysmåling i liveview-modus for flere produsenter. Ja, jeg fant fort av at det var center-weighted, evaluation og spot det berodde på. Lenke til kommentar
Tusiast Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Jeg har googlet litt og bildet er et gammelt pressebilde av rammeverket i Pentax K-7 som er skalert ned og renamet til Pentax K-60.jpg Ok. Da er vi ferdig med de spekulasjonene. Fint at noen tar seg tid til å undersøke litt grundigere. Lenke til kommentar
Gjest member-296438 Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 (endret) Har kjøpt 18-135´en og er svært positivt overasket. Leste en del negative kommentarer på denne og var litt i tvil, men jeg hadde ihvertfall ikke jeg trengt å bekryme meg Noen andre erfaringer? Endret 24. februar 2014 av member-296438 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå