AiKi Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Selv er jeg kanskje mest nysgjerrig på DA* 30. Prisen blir nok ikke pen, men savner en "rask normal" for digital. Nærmeste jeg har nå er DA40/2.8 (evt. M28/2.8), men det blir litt for trangt, og skulle gjerne hatt litt bedre blender. Fine resultater fra største blenderåpning er det som redder den. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Ingenting i veien med FA 31mm Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Tror det er mange pentaxbrukere som venter på de objektivene som du linker til Simen1. For min del er 55mm den mest interessante av de to. Men jeg frykter at salgsprisen vil være veldig høy for begge to. Det blir nok dyrt ja. På den lyse siden så utløser nok 55mm et lite skred av brukte FA 50mm f/1,4 på ebay o.l. Det vil trolig bety en markant nedgang i bruktprisen. Hvis privatøkonomien skulle få en oppsving kan det jo hende jeg går for begge de nye: 55mm og 30mm. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) PS: Lurer også på hva siste nytt rundt K30D er for tiden, specs og lanseringsdato Nja, det blir en K20d+. Jeg kan ikke helt se det store oppstyret for den nye modellen, men selvfølgelig blir det moro å se om de gjør noen sjumilsteg. Jeg på min side er langt mer interessert i DA*30mm som kommer snart. Frykter prisen, men krysser fingre og tær Endret 2. februar 2009 av Ciryaher Lenke til kommentar
SRD Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg tror vi får vite mer om DA* 30mm på PMA, Pentax har jo enda ikke sagt noe om lysstyrken på den. Jeg håper at Ltd 15mm kommer snart. Jeg trenger snart en pancake for å ha et "kompakt kamera". Noen som vet hvordan 15mm er til gruppe-/vennebilder? Lenke til kommentar
Recercare Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg tror vi får vite mer om DA* 30mm på PMA, Pentax har jo enda ikke sagt noe om lysstyrken på den. Jeg håper at Ltd 15mm kommer snart. Jeg trenger snart en pancake for å ha et "kompakt kamera". Noen som vet hvordan 15mm er til gruppe-/vennebilder? Burde funke bra hvis du plasserer folka i midten av bildet. Forstår ikke helt hva du mener med "kompakt kamera" Da 15 LTD vil nok bli liten, men neppe en Pancake. Av bildene jeg har sett er den omtrent like stor som DA 35 LTD macro. mvh .lars Lenke til kommentar
fototim Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Kompakt og kompakt. 15/4 Ltd blir i hvert fall vesentlig mindre enn DA* 16-50. Se der ser du den sammen med kitzoomen. Den blir faktisk relativt kompakt. Jeg drømmer forresten om en liten og lett, værtett og stille DA* zoom. En 20-50/4 f.eks. Det ville gi en filterdiameter på 58mm, burde være mulig å få den under 300-350 gram. I det hele tatt trenger nok Pentax litt rimeligere optikk med værtetting, for bedre å utnytte salgspotensialet i de værtette husene. For mange blir de eksisternde værtette objektivene for dyre rett og slett. En sånn lettvekts normalzoom burde være en mulig løsning på det og. Endret 2. februar 2009 av fototim Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Noen som vet hvordan 15mm er til gruppe-/vennebilder? Du får jo plass til mange venner i filmruta med et vidvinkelobjektiv som det ... Fra spøk til alvor, hvis du tar bilder av folk i helfigur eller noe sånt, så går det helt fint med 15mm. Går du nærme, og tar bilder på kortere avstand, så kommer du til å få et pussig perspektiv med så mye vidvinkel. Skal du bruke det innendørs når det er mindre lys tilgjengelig? I så fall kan det være et problem at objektivet ikke er spesielt lyssterkt. Du kan jo bruke lengre lukkertid, omtrent 1/10 sekund burde gå bra med billedstabilisering. Men med såpass lang lukkertid kan du risikere at personene blir uskarpe fordi de rører på seg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Skal du bruke det innendørs når det er mindre lys tilgjengelig? I så fall kan det være et problem at objektivet ikke er spesielt lyssterkt. Innendørs + korte avstander gir gode muligheter til å bruke blits. Men blitsen bør skytes i taket for å få spredt lyset nok for en 15mm. Evt. at man bruker kameraets innebygde blits + en diffusor for å spre lyset. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) For de utålmodige http://www.amazon.com/Pentax-55mm-Standard...s/dp/B001GAPHRE "$763.49" "In stock" !!! Desverre er det ikke mulig å kjøpe fotoutstyr til norsk adresse på Amazon, men den dukker nok snart opp andre steder. For de som bare er nysgjerrige http://nedbunnell.blogspot.com/2009/02/harry-pelican.html Hatobjekt nummer en blant overloyale Pentaxfanatikere, nemlig "forræderen" Ned Bunnell, har lekt seg med DA 15/4 Ltd. Endret 2. februar 2009 av fototim Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 For de som bare er nysgjerrigehttp://nedbunnell.blogspot.com/2009/02/harry-pelican.html Hatobjekt nummer en blant overloyale Pentaxfanatikere, nemlig "forræderen" Ned Bunnell, har lekt seg med DA 15/4 Ltd. Ser lovande ut dette... Her er og nokre bilder tatt med DA*55/1.4 http://www.pentaxforums.com/forums/460225-post12.html Lenke til kommentar
fototim Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Jeg har vist litt nytt til de utålmiodige også når det gjelder Da 15/4 Ltd Bunell antyder levering i slutten av mars på dpreview. Det gjelder nok USA, litt mer usikkert hva som skjer her på berget med ny importør osv. Endret 2. februar 2009 av fototim Lenke til kommentar
SRD Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Kanskje litt off topic, men er det noen som vet hvor lang tid det vil ta før prisene er nede igjen på det nivået de var før finanskrisen kom? Lenke til kommentar
Recercare Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 For de som bare er nysgjerrigehttp://nedbunnell.blogspot.com/2009/02/harry-pelican.html Hatobjekt nummer en blant overloyale Pentaxfanatikere, nemlig "forræderen" Ned Bunnell, har lekt seg med DA 15/4 Ltd. Hvorfor er han hatobjekt ? mvh Lars Lenke til kommentar
fototim Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hvorfor er han hatobjekt ? mvh Lars Venta nesten på det spørsmålet Greia er at han har kjøpt seg en Leica, og skrevet om det i bloggen sin. Mange ser det som illoyalt, han burde bruke Pentax kompakt, eller i hvert fall holde kjeft om hvis han brukte noe annet. Personlig så syns jeg det viser at han er optatt av foto, ogt det ser jeg som en bra egenskap for direktøren for Pentax USA. Greia er i hvert fall at dette har utløst heftige debatter på ulike forum. Ganske underholdende debatter. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Ikke verst. Vennligst skyt meg, da jeg bruker et Canon-P&S ved siden av. Ingenting i veien med FA 31mm Som sagt rett etter, så er det prisen, ja. Har et lite håp om at DA* 30 skal fylle en litt annen rolle hva angår pris, men det spørs nok litt når man ser prisene på DA*55. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg har ikke fått inntrykk av at * noengang har vært billigobjektiv. Mitt FA31 ble forøvrig innkjøpt mens dollaren var lav, og en kompis tok det med fra USA - noe som gjorde det hele ganske overkommelig. Ser forresten ikke helt for meg hvordan noen som er fotointeresserte vil bruke Pentax sine kompaktkamera. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Greia er at han har kjøpt seg en Leica, og skrevet om det i bloggen sin. Mange ser det som illoyalt, han burde bruke Pentax kompakt, eller i hvert fall holde kjeft om hvis han brukte noe annet. Personlig så syns jeg det viser at han er optatt av foto, ogt det ser jeg som en bra egenskap for direktøren for Pentax USA. Greia er i hvert fall at dette har utløst heftige debatter på ulike forum. Ganske underholdende debatter. Morsomt. Sikkert ikke rent ulikt helseministerens varme omtale av snåsamannen. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Skal jeg ha noe kompakt så er ikke Pentax aktuelt i det hele tatt. Det har de rett og slett ikke bra nok greier til. Men det finnes en god del fanboys i pentax-leiren, og de er ikke tamme når de først setter i gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå