Simen1 Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Jepp, kjøp heller fra Japanphoto. De selger akkurat samme pakke for 1000 kr mindre enn Fovi. Vær obs på at hverken 50-200 eller 55-300 er kremoptikk. 50-200 er nederst på rangstigen og både koster og yter deretter. 55-300 er neste trinn på stigen. 60-250mm f/4 er neste igjen før man må over på mer lyssterk optikk med mindre/fast brennviddeområde. Spørsmålet er bare hvilken pris og kvalitetsklasse du vil legge deg på. Med tanke på valget av K-r så regner jeg med du vil holde det litt rimelig og da kan nok 50-200 være helt ok og verd prisen på 1000 kr (i forhold til K-r + 18-55-pakken til 2999 kr). Har du litt større ambisjoner kan enten 55-300 være ok permanent, eller 50-200 være ok midlertidig frem til du får råd til noe ennå bedre enn 55-300. PS. hvis du ikke trenger autofokus så kan du gjøre noen gode kupp på eldre manuelle teleobjektiver. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Jeg fikk litt info om autofokusen i K-30: SAFOX IXi: a more accurate and responsive autofocus system for the PENTAX K-30 Overall autofocus performance is rasied significantly in the new K-30 by the use of an advanced SAFOX IXi+ autofocus engine. Building on earlier PENTAX autofocus systems such as SAFOX VIII and the SAFOX IX+ system used in the PENTAX K-5, the autofocus system in the K-30 has been designed to be more accurate and responsive. These improvements are a combination of refinements to existing components and the use of newly-developed components to boost the overall performance of the system. The transparency of the AF optics has been increased to bolster operation in low light and the impact of temperature changes on focusing accuracy has been minimized. In addition, refinement of the algorithms used by the autofocus system has resulted in increased accuracy and reliability. Existing components include a wavelength detection sensor for more accurate response in different lighting conditions (this sensor is the “+” part of the SAFOX IXi+ engine) and an AF assist lamp (to help when focusing in very low light levels). Other enhancements include the addition of a diffraction lens to reduce the impact of chromatic aberrations within the autofocus system and a new Expanded Area Autofocus selection which improves autofocus accuracy when in AF-C (Continuous) mode. 1 Lenke til kommentar
Ulleboy Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Ble Pentax K-r idag, med en Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3 (IF) Macro idag. Er helt sikkert meg, men synes bildene blir litt kornete når jeg tar bilder innendørs, eller zoomer helt inn. Er det bare jeg som ikke har stilt inn kameraet ordentlig, eller er bare ikke linsa særlig lyssterk? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Siden f3,5 er minste blendertall er den vel ikke supersterk. generelt sett bør du vel helst under f2,8. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Hva er lukkertid og ISO på de bildene? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) Hvilke innstillinger bruker du? Hvor stødig er kameraet når du tar bilder? (håndholdt eller ikke) Hvordan ser du på bildene? (kameraskjermen eller PC-skjerm) Endret 14. juni 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
Ulleboy Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Ja, jeg fant ut hva jeg gjorde feil. Hadde satt ISO på 12000 eller hva det var, for å få kjappere lukkertid, men skjønte ikke at det var lukkertiden og blenderen jeg måtte justere. Så når jeg satte iso ned på 200-800 ble bildene mye, MYE bedre Så bildene på PC'n, så derfor jeg reagerte. Men hva tror dere om den linsa? Er den fair linse til å starte med? Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Ja, jeg fant ut hva jeg gjorde feil. Hadde satt ISO på 12000 eller hva det var, for å få kjappere lukkertid, men skjønte ikke at det var lukkertiden og blenderen jeg måtte justere. Så når jeg satte iso ned på 200-800 ble bildene mye, MYE bedre Så bildene på PC'n, så derfor jeg reagerte. Men hva tror dere om den linsa? Er den fair linse til å starte med? Det meste av optikk er fair til å starte med. Det jeg vil anbefale deg er å lese tråden om lukker,blender, ISO og litt til. Det er en sticky tråd på "fotografering". Den er veldig kjekk, sånn for å forsøke komme seg inn i hva man bør ta hensyn til av de enkle innstillinger. Gratulerer med nytt kamera, forresten Lenke til kommentar
Ulleboy Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Ja, har kikka litt på den nå : ) Takk for det : ) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Men hva tror dere om den linsa? Er den fair linse til å starte med? Den fikk ikke så veldig god omtale når den var ny, men det kan ha forbedret seg litt med årene ettersom de finjusterer produksjonen. Men den har veldig mye zoom og er veldig grei å ha når man bare gidder å drasse med seg ett objektiv. Det et et objektiv som er både greit å starte med og ha senere for turer der du vil bære lett. Det jeg ville savnet mest om jeg hadde hatt den kombinasjonen var et lyssterkt normalobjektiv. Et med omtrent midt i mellom brennvidde, men stor blenderåpning. F.eks Sigmas 30mm f/1,4 eller 50mm f/1,4 eller noe sånt. Jeg tror det er for tidlig å begynne å tenke på noe sånt nå. Du bør bli så vant til 18-200 objektivet at du begynner å kjenne dets begrensninger før du vurderer å kjøpe noe sånt. Lenke til kommentar
Ulleboy Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Okei Ja, er greit å vite hva man skal se etter, etterhvert. Har også tenkt å få tak i fisheye etterhvert Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Jeg fikk litt info om autofokusen i K-30: Takk for den. Det skal bli interessant å få muligheten til å prøve selv. Jeg synes nemlig K-5 med enkelte objektiver er dårligere enn de eldre kameraene. Det trengs forbedringer på AF. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 En liten oppsummering av ryktene om en fullformat Pentax: 1. Pentax will make the world's most compact full frame body which is to be marketed by March 2013.2. Two body colors: black and silver. 3. Using the new Sony 24MP full frame sensor, possibly the same as in the rumored Nikon D600 and the upcoming Sony a99. Pentax can start using this new sensor 6 months after the a99 is announced. 4. Pentax will also announce a new full frame kit zoom lens (starting from 28mm on the wide angle side). 5. There will be also a new battery grip and flash unit. 6. The price of the new Pentax full frame camera is rumored to be HK$22,000 for the body only (around US$2800). (min anmerkning: direkte omregnet: 16880 kr) 7. The official announcement is expected in September at Photokina. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Er litt spent på hvor mange pentax-brukere som kommer til å skifte mening om nyttigheta til fullformat over natta, dersom de ryktene er sanne... 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 så K-3 blir FF med andre ord? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 så K-3 blir FF med andre ord? Aner ikke, K-3 er bare et navn det er spekulert i. Bildet er ikke ekte. Ole: Fullformat har aldri vært min størrelse, vektklasse og prisklasse, særlig når det kommer til optikk. Tviler på dette er noe som får meg til å endre mening, selv om stabilisering i huset endelig kommer til ikke-Sony fullformat. Men hvis ryktene om verdens minste digitale fullformatkamera slår til og det har en grei crop-modus for crop-objektivene mine så er der bare vekt og pris som gjenstår. Kanskje lav vekt følger av små ytre mål? Kanskje prisen frister mer i bruktmarkedet om 4-5 år? Jeg aner ikke, men per nå virker det bare interessant for meg på et akademisk nivå. Omtrent som Nikon D600, D800 osv facinerer, men er langt unna innkjøpslista mi. Men det er en del andre Pentaxianere som har ønsket seg fullformat. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 jeg hadde egentlig tenkt til å sitte litt på gjerdet til K-3 hadde kommet for så å ta en sammenligning mellom K-30 og K-3 før jeg oppdaterte mitt K-20. hvis ryktene stemmer og K-3 (med etterfølgende K-x) blir FF og K-30 (med etterfølgende K-x0) blir crop så tror jeg at jeg kommer til å satse på K.30 når det kommer på markedet. 2 Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 (endret) Simen: Var egentlig mest et sleivspark til en del Nikon-mennesker som var raske med å skifte mening om hvilket format de foretrakk så snart D3 ble lansert. Kompakt FF er det ingen ting feil med. Leica sitt monopol på det området er kjipt. Pentax FF med noen små søte fastobjektiver hadde nok ikke vært den dummeste reisevennen. Endret 17. juni 2012 av olegunnaro Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Er litt spent på hvor mange pentax-brukere som kommer til å skifte mening om nyttigheta til fullformat over natta, dersom de ryktene er sanne... Godt spørsmål. Jeg for min del er, og har lenge vært ambivalent. Jeg tror ikke jeg vil ta bedre bilder med småformat. Ekstremt tynn DOF er ikke min greie.Men så er det dette med stor god søker da .... Lenke til kommentar
SRD Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Jeg kunne godt tenkt meg et fullformatskamera fra Pentax på grunn DOF og søker, men jeg håper likevel at Pentax også vil komme med oppfølger til K-5 med aps-c-sensor. I tillegg tror jeg tiden begynner å bli moden for innebygd GPS i kameraene, og er spent på om dette er noe Pentax vil satse på. Sist, men ikke minst så er kanskje det spennende hvilke nye objektiver Pentax kommer med, og hva disse vil koste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå