Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Og korleis er billedkvaliteten med gamle mellom- og fullformatobjektiv i forhold til nyare objektiv? Ventar spent på liste over objektiv.

Du må fokusere manuelt på de gamle objektivene men hvor stor den optiske kvaliteten er hvis en sammenligner nye og gamle objektiv er jeg ikke helt sikker på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og korleis er billedkvaliteten med gamle mellom- og fullformatobjektiv i forhold til nyare objektiv? Ventar spent på liste over objektiv.

Du må fokusere manuelt på de gamle objektivene men hvor stor den optiske kvaliteten er hvis en sammenligner nye og gamle objektiv er jeg ikke helt sikker på.

Finst vel analoge Pentax forum som veit meir. Elles fokusert manuelt med G3 og gammalt Minolta objektiv. Overgår kitobjektivet (men det skal vel ikkje mykje til!) Pentax sine gamle objektiv får i alle fall skryt av enkelte som skal ha greie på det.

Lenke til kommentar

To nye tester av Pentax-objektiver dukket opp i dag:

DxOMark: Pentax DA* 200mm f/2,8

SLR Gear: Pentax DA 40mm f/2,8 XS

Hvorfor får alle pentaxobjektivene så latterlig lav score på resolution etc i forhold til de andre produsentene? Og hva betyr det egentlig? Jeg har flere av objektivene de har testet, og de er så skarpe, kontrastrike og fine at jeg har vanskelig for å se hvordan noe kan være "dobbelt" så bra..

Oppløsning er helt avhengig av hva kamera en tester på. Kikk f.eks. på den utmerkede 70-200/4 m. IS fra Canon. Den får 40lp/mm på EOS40D, men 65lp/mm på et annet Canon kamera. Selv er jeg av den oppfatning at Pentax objektiver er helt på linje med alt annet.

Når det gjelder DA 40 XS så kan ting tyde på at det slett ikke er samme optikk som i DA40 Limited. Hvorfor skulle det være det, forresten?

DA*200/2,8 er også kjent for å mangle bittelitt på den ultimate skarpheten, men er nok uansett et veldig bra objektiv.

Lenke til kommentar
Har Panasonic G3 men får kanskje tak i nokre gamle Pentax objektiv, mellomformat, korleis kunne dei passa på K-5? Trengst adapter? Og billedkvaliteten i forhold til nyare objektiv?

er bare å skru de på så er det bare å knipse.

Ikke mellomformat. Da må man ha adapter. Fatningen til Pentax 645D og de analoge forgjengerne bruker Pentax 645-fatningen som har mye videre åpning og større avstand mellom sensor og fatning.

Her er et bilde av en sånn adapter. Her er en billigere.

Lenke til kommentar
Har Panasonic G3 men får kanskje tak i nokre gamle Pentax objektiv, mellomformat, korleis kunne dei passa på K-5? Trengst adapter? Og billedkvaliteten i forhold til nyare objektiv?

er bare å skru de på så er det bare å knipse.

Ikke mellomformat. Da må man ha adapter. Fatningen til Pentax 645D og de analoge forgjengerne bruker Pentax 645-fatningen som har mye videre åpning og større avstand mellom sensor og fatning.

Her er et bilde av en sånn adapter. Her er en billigere.

Takk for svar! Var ein grei pris på adapteren. Nevnte K-5, kunne kanskje kjøpt brukt hus av eldre modell. Også fått forslag om to adaptarar - til G3, om det går er grepet litt lite. Får sjå om det vert kjøp, pris har tendens til å stiga når det er alvor...får eg ei liste kan den visast her.

Lenke til kommentar

Pentax lanserer et nytt objektiv i dag.

Pressemelding: Pentax-DA 50mm f/1.8

Bare 122 gram! :thumbup:

Veiledende pris i USA 249 dollar. Til sammenligning er det 13,7% mer enn veiledende på 35mm f/2,4 (219 dollar). Tar vi dagens norske utsalgspris 1490 kr på 35mm f/2,4 og legger på 13,6% så får vi 1694 kr. Da har vi et estimat på norsk utsalgspris.

Akam-artikkel

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eheheheeendelig...!

AA-batteri mulighet & vær-forsegling er to ting jeg er blitt avhengig av fra K200D...

På Telttur noen dager foreksempel...

Noen sett med oppladbare AA, som passer i både kamera, gps, lykt osv...

Lader de via solcelle...

Men, prisen Akam stipulerer må være feil, 6500kr for et dårligere kamera en 5D, som koster 6500kr...

Dette kameraet må da ligge ned mot 5000 ved release...?

900 $ = 5300kr +

Lenke til kommentar

Du mener sikkert K-5, ikke 5D.

Ja, 6500 kr er bare importørens veiledende pris. De billigste norske nettbutikkene ligger så og si alltid godt under det. Jeg tipper 5500 kr med kitobjektivet i starten (juni) og 5000 en måned senere. Etter 6-12 måneder kommer det vel ytterligere prisfall, men jeg regner ikke med at K-30 kommer helt ned på K-r sitt nivå noen gang (bortsett fra på bruktmarkedet).

Lenke til kommentar

Jeg forventer definitivt ny bildebrikke, og tror jeg har gode odds om jeg vedder på Sonys 24 Mp APS-C brikke. Noen som tør vedde mot? :p

Jeg vedder ikke imot. Men det vil i såfall bety at K-5 vil fortsatt være på markedet en studn til, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Jeg tipper "K-3" blir lansert under Photokina i Køln i september og at K-5 vil fases ut ganske fortløpende etter det. Raskere enn utfasingen av K-7. Det største spenningsmomentet blir om huset får ny design eller ikke.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Siden K-30 har ny design så antar jeg at noe også blir gjort med "K-3"

(Er forresten navnet K-3 offisielt eller er også det bare noe vi antar?)

Lenke til kommentar

Navnet K-3 er kun og blott en antagelse.

Jeg har og sett den nye modellen omtalt som K-5n, personlig har jeg litt sans for det, siden det er mer presist enn K-3 som både kan bety en oppdatering, og et eventuelt fullstendig nytt småbildekamera (FF).

Lenke til kommentar

Er ikkje K-5n berre rykta å vere ei oppgradering av K-5, altså ein mellommodell - eller "ventemodell", til den eigentlege avløysaren - K-3 - kjem? Sånn oppfattar i alle fall eg det, utan at eg har nilest ryktetrådane på Pentaxforums.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...