Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

To nye tester av Pentax-objektiver dukket opp i dag:

DxOMark: Pentax DA* 200mm f/2,8

SLR Gear: Pentax DA 40mm f/2,8 XS

Hvorfor får alle pentaxobjektivene så latterlig lav score på resolution etc i forhold til de andre produsentene? Og hva betyr det egentlig? Jeg har flere av objektivene de har testet, og de er så skarpe, kontrastrike og fine at jeg har vanskelig for å se hvordan noe kan være "dobbelt" så bra..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En "nyhet": First leaked picture of the Pentax K-30

By PR admin | Published: May 16, 2012

Back in January I reported that the upcoming Pentax K-r replacement will be called K-30. The above picture of the upcoming Pentax K-30 DSLR camera was taken from a French catalog. From the picture I can spot the following Pentax K-30 specs: 16MP sensor Max ISO: 25,600 Full HD video Weather sealed 3-inch LCD screen 4 fps burst [...]

Read more on PhotoRumors.com: http://photorumors.com/category/pentax/#ixzz1v3HyeJth

U never know....

Dyrt ihvertfall...

To nye tester av Pentax-objektiver dukket opp i dag:

DxOMark: Pentax DA* 200mm f/2,8

SLR Gear: Pentax DA 40mm f/2,8 XS

Hvorfor får alle pentaxobjektivene så latterlig lav score på resolution etc i forhold til de andre produsentene? Og hva betyr det egentlig? Jeg har flere av objektivene de har testet, og de er så skarpe, kontrastrike og fine at jeg har vanskelig for å se hvordan noe kan være "dobbelt" så bra..

Lenke til kommentar

En "nyhet": First leaked picture of the Pentax K-30

By PR admin | Published: May 16, 2012

Back in January I reported that the upcoming Pentax K-r replacement will be called K-30. The above picture of the upcoming Pentax K-30 DSLR camera was taken from a French catalog. From the picture I can spot the following Pentax K-30 specs: 16MP sensor Max ISO: 25,600 Full HD video Weather sealed 3-inch LCD screen 4 fps burst [...]

Read more on PhotoRumors.com: http://photorumors.c.../#ixzz1v3HyeJth

Hvis dere alle vil ha dere en god latter så les kommentarene på artikkelen, og da spesiellt Harold Ellis sine, den typen har åpenbart ikke peiling på hva han prater om :)

Lenke til kommentar

Hvis dere alle vil ha dere en god latter så les kommentarene på artikkelen, og da spesiellt Harold Ellis sine, den typen har åpenbart ikke peiling på hva han prater om :)

Mr. Ellis er helt klart et lite internet troll. Har sikkert liten snopp også ;)

Det eneste jeg lurer på, angående K-30, er om den vil ha en LCD på toppen i tillegg til skjermen.

Lenke til kommentar

Mr. Ellis er helt klart et lite internet troll. Har sikkert liten snopp også ;)

Det eneste jeg lurer på, angående K-30, er om den vil ha en LCD på toppen i tillegg til skjermen.

Har du lyst på en K-30 da?

Lenke til kommentar

Har du lyst på en K-30 da?

Kanskje ;)

Heller Pentax enn Canikon, ihvertfall. Men det blir først aktuellt når Olympus slutter med 4/3 speilreflekser.

Litt enig i den, men jeg har 2 µFT kameraer og 5 objektiver nå så det blir ikke snakk om å kjøpe meg inn i et nytt system. Hvis jeg ikke hadde hatt µFT eller hadde tenkt å bytte over til DSLR så hadde Pentax stått høyt oppe på lista mi.

Lenke til kommentar

Litt enig i den, men jeg har 2 µFT kameraer og 5 objektiver nå så det blir ikke snakk om å kjøpe meg inn i et nytt system. Hvis jeg ikke hadde hatt µFT eller hadde tenkt å bytte over til DSLR så hadde Pentax stått høyt oppe på lista mi.

Jeg liker µ-4/3 i små størrelser (har også 2 hus og noen objektiver), men har funnet ut at til lysterke zoomer og tele, så funger foreløpig speilreflekser bedre.

Lenke til kommentar

Det ser ikke sånn ut på bildet.

Noen bilder er med og andre uten værtett objektiv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Uansett, jeg er 99% sikker på å stå over neste modell.

Hvis K30 har omtrentlig i samme størrelse på kamerahuset som K20 bytter jeg glatt. (kommer den som antall er jeg nettop kommet tilbake fra 3 ukers ferie i UK så spørs om jeg ikke må være flink til å legge opp penger i sommer).

Lenke til kommentar

Hvis K30 har omtrentlig i samme størrelse på kamerahuset som K20 bytter jeg glatt. (kommer den som antall er jeg nettop kommet tilbake fra 3 ukers ferie i UK så spørs om jeg ikke må være flink til å legge opp penger i sommer).

Selv uten LCD på toppen? For meg er det et krav på et hus større en de pingle-greiene jeg leker med.

Lenke til kommentar

det blir selvfølgelig en overveielse men størrelsen på kamerahuset har vært en av hovedgrunnene til at jeg ikke har gått over til K-7 eller K-5. Har de tatt den bort er jeg tilbøyelig til å tro de har lagt inn mer info i søkeren eller viser den på andre måter. blir det ikke det første speilrefleks-kameraet i det segmentet uten LCD på toppen (hvis ryktene stemmer)?

Lenke til kommentar

Her er K-30 og K-r side om side. Ørlite forskjellig vinkel og utsnitt, men det ser ut som de er ganske like i størrelse.

post-3851-0-03058500-1337337333_thumb.jpgpost-3851-0-12523900-1337337351_thumb.jpg

Jeg ser ikke bort i fra at det kan være et minidisplay ved siden av hjulet, litt vinklet bakover sånn som på 645D.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hei!

Har Panasonic G3 men får kanskje tak i nokre gamle Pentax objektiv, mellomformat, korleis kunne dei passa på K-5? Trengst adapter? Og billedkvaliteten i forhold til nyare objektiv?

Fekk sjå og halda analog 645, litt av eit kamera, men skal sikkert erfaring til for å utnytta det. Og eitt som står "57" eller "-57" på, kanskje kamera til studiobruk. "Kjekt å ha" kanskje, nettpris rundt nokre tusen?

Ikkje følgt så nøye med på K-5 men er vel noko av det beste under fullformat?

Lenke til kommentar

Har Panasonic G3 men får kanskje tak i nokre gamle Pentax objektiv, mellomformat, korleis kunne dei passa på K-5? Trengst adapter? Og billedkvaliteten i forhold til nyare objektiv?

er bare å skru de på så er det bare å knipse.

Høyrest bra ut! Så er det berre å spørja om pris...

Lenke til kommentar

fordelen med Pentax er at du kan bruke ganske gamle objektiv. jeg har en 100mm som fatters kjøpte i Japan på begynnelsen av '80-tallet og den funker fint fremdeles.

Og korleis er billedkvaliteten med gamle mellom- og fullformatobjektiv i forhold til nyare objektiv? Ventar spent på liste over objektiv.

Elles svake punkt ved K-5 som ein bør vita om? Noko med speilet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...