Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Du kunne kan ha sett i gang eit rykte der. Du er klar over det?

 

Det er nok at ein eller annan på Pentaxforums som ikkje forstår norsk kjem over den modellbetegnelsen i eit google-søk etter Pentax-stoff, og begynner å fabla på News and Rumours-forumet om ein ny FA-modell som han har lest om på eit norsk forum.

 

Beware of the ogl! ;)

 

 

(Redigert: Bytta ut "kunne" med "kan", og la til litt meir.)

Endret av Asbjeurn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kunne kan ha sett i gang eit rykte der. Du er klar over det?

 

Det er nok at ein eller annan på Pentaxforums som ikkje forstår norsk kjem over den modellbetegnelsen i eit google-søk etter Pentax-stoff, og begynner å fabla på News and Rumours-forumet om ein ny FA-modell som han har lest om på eit norsk forum.

 

Beware of the ogl! ;)

 

 

(Redigert: Bytta ut "kunne" med "kan", og la til litt meir.)

 

Det var en spøk..... et sånt objektiv vil aldri blir laga.

Lenke til kommentar

Du kunne kan ha sett i gang eit rykte der. Du er klar over det?

 

Det er nok at ein eller annan på Pentaxforums som ikkje forstår norsk kjem over den modellbetegnelsen i eit google-søk etter Pentax-stoff, og begynner å fabla på News and Rumours-forumet om ein ny FA-modell som han har lest om på eit norsk forum.

 

Beware of the ogl! ;)

 

 

(Redigert: Bytta ut "kunne" med "kan", og la til litt meir.)

 

Det var en spøk..... et sånt objektiv vil aldri blir laga.

..

 

Or should I post it in english: a silly joke...such a FA-lens will never be made.

 

:confused:

Lenke til kommentar
Kva er det eg ser, Simen1? Har du begynt å spre rykte på Pentaxforums utan å spre dei til oss først? Og kva/kven er desse "sources" som du refererar til? Med slik ordbruk går du jo "ogl" ein høg gang. :)

Hehe. :) Jeg vet ikke om vedkommende jeg pratet med fikk lov til å glippe ut noe informasjon så jeg ville bare skape litt avstand mellom kilden og der jeg forteller det videre. Du ser jeg må korrigerer meg litt inn noen innlegg senere.

 

Konkret det jeg hørte:

En rimelig K-5 erstatter kommer i juni-juli. 200 euro lavere pris enn K-5. Værforseglet.

En dyrere K-5 erstatter kommer i september.

 

Resten er spekulasjoner fra min side, basert på de konkrete uttalelsene. Spekulasjonene mine er at førstnevnte blir en slags K200D (værforseglet), med mye av det samme som K-5 har, men nedjustert på ting som de enten kan spare en del penger eller som vil skille den tydeligere fra K-5: Pentamirror i stedet for pentaprisme, enklere og lavere klokket AF-modul. Færre knapper og hjul. Ingen LCD på toppen. Den dyrere K-5 erstatteren regner jeg med får omtrent samme startpris som K-5 hadde i sin tid. Samme hus (dont change a winning team). Ny sensor (Sony 24 Mp), tweaket ned til ISO 50/80 ukalibrert/kalibrert, tweaket opp til ISO 102 400 selvsagt ennå mer ubrukelig kvalitet enn ISO 51 200 på K-5. Bedre AF-modul, særlig forbedret på video-AF. Modernisert firmware som sikkert har noen overraskelser på lur.

 

Merk: Det er kun det i rødt jeg hørte. Resten er mitt tankespinn.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, du har vel dine grunnar til å vera litt "kryptisk". Det er berre det at når eg ser andre refererar til sine "sources", så klarar eg ikkje heilt å stola på om det er ein som verkeleg har høyrt noko frå pålitelege kjelder, eller om han berre vil gi inntrykk av å vera "insider", jf. karakteren "ogl" på pentaxforums, som har det med å skriva kryptisk om funksjonalitet og spesifikasjonar på muligens kommande modellar. Eg forstår det sånn at han er russar, så det kan jo henda at språkproblem gjer at han ordlegg seg slik at det som er meint som spekulasjonar, ser ut som det er noko han "veit".

 

Hm, du snakka om pentamirror som eit rimeleg alternativ til prisme. Kva er eigentleg så billig med å skjera til ein bunke med speil og fikla dei på plass i pentamirror-huset kontra å slipa til ein glasklump og smekka den på plass i prismehuset? :hmm:

Lenke til kommentar

En søker bygget av speil vil inneholded flere optiske elementer enn et prisme. Derfor vil lys og kontrasttapet som regel være større i en speilbasert søker. Hvor stort forskjell det er avhenger av kvaliteten på speilene eller prisma.

 

(Dette er min lekmannskunnskap, ikke faglig informasjon)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

No vert vel det meste av produksjonen gjort maskinelt, altså av robotar, så det er vel ikkje mykje "arbeidsmenns svette" som går til spille under samansettinga av pentaspeilet, men i og med at det er eit lite puslespel av speil som skal settast saman "tredimensjonalt", så skulle ein tru at feilkjeldene er fleire, og dermed sjansen for at pentaspeil må forkastast er til stades.

Lenke til kommentar

 

Et tegn på at Pentax er på vei til å rulle ut et nytt kamera i det segmentet? :dribble:

Er for tiden uten kamera og kan vente til over sommern med nytt, i og med at fadern har et Nikon jeg kan leke meg med i sommer. Dette høres spennende ut. Tålmodighetskremen må fram nå. Kunne lett kjøpt K5 nå, men det må veies opp mot et eventuelt nyere kamera, og eventuelle nye features og pris.

 

edit: Kommer det noe nytt i løpet av Juni/juli som du "sladra" om over, så skal jeg tåle å vente til september. :green:

Endret av Grmps
Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om det kan være feilprising, kampanje fra deres side eller prisdumping fra Pentax sin side. Uansett så er det lov å håpe. Det skjedde lignende prisdropp like før K-7 og K-5 ble lansert.

 

Grmps: Husk at et nytt kamera i K-5 klassen mest sannsynlig havner på ca 10 000 kr. Det samme som K-5 kostet (uten optikk) uka etter det ble lansert. Den nye modellen jeg hørte om vil sannsynligvis bli nedjustert i forhold til K-5, uten at jeg tror prisen blir så mye lavere i starten.

 

Uansett, jeg er 99% sikker på å stå over neste modell.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...