Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Synes det er dårlig utvalg av optikk til Pentax...

Det er jeg uenig i - jeg synes det er et godt utvalg av optikk til Pentax. Men ettersom Pentax er crop, så er det dårlig med 24-70mm f/2.8 og 70-200mm f/2.8. I stedet har de 16-50mm f/2.8 og 50-135mm f/2.8

 

Tamron 17-50mm f/2.8 er også et trivelig objektiv som fungerer godt på en K-5. Et annet alternativ som jeg synes bør vurderes er 17-70mm f/4.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men er ikke Pentax sine egne objektiver bedre?

 

Tror nok min far er mer den typen som vil ha EN normalzoom og ikke noe annet, men den normalzoomen må være skikkelig bra dog... og gjerne med lysstyrke f/2.8.

 

EDIT:

Så ikke at du la inn posten før nå Tomsi...

 

Er 16-50 f/2.8 bra optisk?

 

Hva er kremen av kremen i den kategorien til Pentax?

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Etter å ha brukt Pentax k-5 og Tamron 17-50mm f/2,8 i nærmere 2 måneder har jeg egentlig bare godt å si om kameraet, med unntak av grepet som er litt lite. (her er Canon 7d bedre, men ikke 3000kr bedre)

Men 50mm er ikke mye tele, og behovet begynte å trenge seg på. Så jeg tenkte, nå som jeg har bildestabilisering i huset, hvorfor ikke prøve meg på litt noe gammel manuell optikk...

 

Valget falt på en Vivitar 75-205mm f/3,8 med et lite glasstykke bak som øker brennvidden 2 ganger, dette til den nette sum av 19 engelske pund + frakt.

Dette burde gi meg en maks brenvidde på 410mm (+cropfaktor), som holder lenge.

 

Jeg har ikke brukt det så mye enda, men det å måtte fysisk justere blenderåpning på objektivet er uvant, og jeg merker at autofokus har gjort meg lat.

 

Her er et bilde av kameraet og ubjektivet, det er latterlig langt (og tungt)

 

post-199986-0-22374900-1335300346_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som eier et (Pentax) 18-135mm objektiv og synes det er bra? Det ble jo slaktet på Photozone, men det finnes nesten ikke å få tak i på bruktmarkedet. Så noen må jo være fornøyd med det. Jeg har faktisk tenkt å kjøpe meg et, selv om det er alt for dyrt...

 

Ja, jeg. Vi hadde en lang diskusjon på emnet på facebook-gruppa Pentaxianere i Norge.

 

Kort oppsummert:

Byggekvalitet er svært bra. Det kjennes solid ut. Manuell fokusering er ikke lett. Fokusring er treg. Men autofokus er ganske rask. Kromatisk aberrasjon er det mye av på lengre brennvidder, men den lar seg fjerne 99-100% i Lightroom automatisk. Tønnefortegning ved 18mm er ganske stor. Fra noen og 20mm til oppunder 100mm er det suverent og slår nok alternative objektiver som DA18-55 og DA17-70. Opp til 135mm er det overraskende skarpt i senter. Photozone skriver at det har dårlig hjørneskarphet. Det stemmer sikkert, men jeg ser ikke noe om hvor langt ut i hjørnene de måler. Mitt inntrykk er at DA18-135 er skarpt i et ganske stort område i senter og at ytelsen faller kun helt ytterst i hjørnene. For meg har skarphet aldri vært noe problem. Lysstyrke f/5,6 ved 135mm kan være et problem ved skumring, men midt på dagen er heller ikke dette noe problem.

 

PS. Har definitivt ingen planer om å selge det :)

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar

Er det noen som eier et (Pentax) 18-135mm objektiv og synes det er bra? Det ble jo slaktet på Photozone, men det finnes nesten ikke å få tak i på bruktmarkedet. Så noen må jo være fornøyd med det. Jeg har faktisk tenkt å kjøpe meg et, selv om det er alt for dyrt...

 

Ja, jeg. Vi hadde en lang diskusjon på emnet på facebook-gruppa Pentaxianere i Norge.

 

Kort oppsummert:

Byggekvalitet er svært bra. Det kjennes solid ut. Manuell fokusering er ikke lett. Fokusring er treg. Men autofokus er ganske rask. Kromatisk aberrasjon er det mye av på lengre brennvidder, men den lar seg fjerne 99-100% i Lightroom automatisk. Tønnefortegning ved 18mm er ganske stor. Fra noen og 20mm til oppunder 100mm er det suverent og slår nok alternative objektiver som DA18-55 og DA17-70. Opp til 135mm er det overraskende skarpt i senter. Photozone skriver at det har dårlig hjørneskarphet. Det stemmer sikkert, men jeg ser ikke noe om hvor langt ut i hjørnene de måler. Mitt inntrykk er at DA18-135 er skarpt i et ganske stort område i senter og at ytelsen faller kun helt ytterst i hjørnene. For meg har skarphet aldri vært noe problem. Lysstyrke f/5,6 ved 135mm kan være et problem ved skumring, men midt på dagen er heller ikke dette noe problem.

 

PS. Har definitivt ingen planer om å selge det :)

 

Vel, nå er den i hus; 18-135... Førsteinntrykket er at endelig har jeg et Pentax-objektiv som fokuserer "spot-on", både med K-5 og Kr. Ingen fokusjustering er behøvelig på mitt eksemplar, utrolig men sant! Og i tillegg har det lynrask og nærmest lydløs fokusmotor.

 

Så observerer jeg at objektivet er sylskarpt i midten, mulig et snev av CA på mine få testbilder. Det er overraskende solid bygget, og slett ikke så lyssvakt... Til ca 70mm holder det blender 4,5, dvs marginalt mindre lyssterkt en DA 17-70. At det sansynligvis mister kantskarphet videre utover, kan også snus til en fordel ved at midtpartiet framstår "enda skarpere", eksempelvis ved portrettfotografering. Jeg har FA 135 2,8 dersom jeg trenger lysstyrke og skarphet i den enden.... Jeg tror 18-135 kommer til å stå på mitt kamera svært ofte.

 

Takk til deg Fotoralf som var sterkt delaktig til at jeg kjøpte objektivet. Photozone får fortsette å skyte testtavler. De er svært sjeldent å se ute i naturen.....selv om jeg leser tester opp og i mente. Jeg tror jeg må slutte med det.

 

Før Photozone "slaktet" objektivet var det ingen som betraktet det som en katastrofe. Etter slakten var det mange som beskrev dette som the worst Pentax-lens ever made...Det er det ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...