Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Er det noen som har både K-5 (evt. K-r, muligens) og noe manuell optikk som kan fortelle hvordan det fungerer i liveview? Må man fremdeles holde seg til M og grønn knapp, eller kan man bruke blenderringen som "normalt" (d.v.s. slik det er tiltenkt)?

Venter spent på hvordan K-01 håndterer manuelle objektiver, forhåpentligvis med bruk av blenderring og resten av eksponeringen i kameraet, i det minste en lysmåler. Har ikke særlig lyst til å kastrere objektivene, selv om det noen ganger virker som den enkleste løsningen for å få det slik jeg håper på. Tidvis mørk skjerm kan jeg sikkert leve med.

Endret av AiKi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A-objektiver og senere fungerer uten grønn knapp (fungerer som FA og DA minus autofokus). M, K og m42 trenger nedblendet lysmåling. Du må sette blenderringen i A og justere blenderåpning på kamera og ikke objektivet. Tror ikke det teknisk er mulig å unngå dette uten å endre fatning slik at blenderåpning leses mekanisk. Dette er grunnen til at jeg bare har A objektiver og senere. :)

Edit: Tipper K-01 vil oppføre seg likt. Kanskje med fokus peaking som positivt tilskudd.

Endret av espenoen
Lenke til kommentar

Hei, du mulig framtidige Pentaxianer.

Det er merkelig nok mange Canikonere som er uenig i dette, men det er ikke til å komme utenom at der er og blir en fordel å ha bildestabilisator i kameraet, slik som i K-r.

Det er et kamera kompitabelt med alle objektiver produsert til Pentaxkameraer etter 1976.

Det gir rom for mange manuellfokus-godbiter som f.eks utrolig skarpe SMC-K 55mm f/1.8 til noen små hundrelapper, eller f.eks 135mm f/2.5 som også er utrolig skarp, også på største blender.

Jeg så en fyr som ikke anbefalte deg å kjøpe hvitt kamera om du noen gang skulle selge kameraet; screw him.

Jeg hadde et rødt K-r og det var ikke akkurat vanskelig å få det solgt for å si det sånn :)

Dessuten tror jeg at dette kameraet, med alle mulig valgbare filtre (som fisheye-effekt, diverse kule fargekombinasjoner osv) og med HD video, er like tiltalende som de det konkurrerer mot.

Mitt eksemplar undereksponerte noe, men det kompenserer man for lett (slå det opp).

Prøv å les deg opp på kameraet (tester/demonstrasjonsvideoer på youtube etc) så kan du selv avgjøre om dette er et kamera du vil ha.

I bunn og grunn gjør man ikke et dumt valg uansett hvilket nytt DSLR man kjøper og man klarer lett å rettferdigjøre kjøpet ved feiler også, om man bare blir glad nok i det :)

Og Pentax er flinke til å lage kameraer man blir litt ekstra glade i !

Lykke til :)

Mene å ha lest att du var svært missfornøyd med dette kamera ? , AF og div var ikke oppdatert .

Lenke til kommentar

Takker for info, dog er jeg i svært stor grad klar over hvordan det fungerer generelt med manuelle objektiver på Pentax (kan vel kalles en samling, tror jeg).

Spesifikt lurer jeg på hva som skjer om et K-5 med et M-objektiv (eller et A-objektiv på en gitt blender) settes i manuell eksponering og LiveView settes på. Kan man da forandre lukkertid/ISO på kameraet, blenderverdi på objektivet og samtidig se hvordan bildet eventuelt blir eksponert? Gitt denne funksjonen ville K-01 vært en ypperlig tilnærming til et "digitalt MX" og svært brukbart også med manuelle objektiver (særlig "med" "focus peaking", som er en fordel som nylig slo meg).

Endret av AiKi
Lenke til kommentar

Det er merkelig nok mange Canikonere som er uenig i dette, men det er ikke til å komme utenom at der er og blir en fordel å ha bildestabilisator i kameraet, slik som i K-r.

Det er et kamera kompitabelt med alle objektiver produsert til Pentaxkameraer etter 1976.

Det gir rom for mange manuellfokus-godbiter som f.eks utrolig skarpe SMC-K 55mm f/1.8 til noen små hundrelapper, eller f.eks 135mm f/2.5 som også er utrolig skarp, også på største blender.

Jeg så en fyr som ikke anbefalte deg å kjøpe hvitt kamera om du noen gang skulle selge kameraet; screw him.

Jeg hadde et rødt K-r og det var ikke akkurat vanskelig å få det solgt for å si det sånn :)

Dessuten tror jeg at dette kameraet, med alle mulig valgbare filtre (som fisheye-effekt, diverse kule fargekombinasjoner osv) og med HD video, er like tiltalende som de det konkurrerer mot.

Mitt eksemplar undereksponerte noe, men det kompenserer man for lett (slå det opp).

Prøv å les deg opp på kameraet (tester/demonstrasjonsvideoer på youtube etc) så kan du selv avgjøre om dette er et kamera du vil ha.

I bunn og grunn gjør man ikke et dumt valg uansett hvilket nytt DSLR man kjøper og man klarer lett å rettferdigjøre kjøpet ved feiler også, om man bare blir glad nok i det :)

Mene å ha lest att du var svært missfornøyd med dette kamera ? , AF og div var ikke oppdatert .

Hovedbudskapet mitt var at jeg ikke anbefaler noen å gå fra semiproffe kameraer til entrylevel.

Samt at jeg var uheldig med mitt eksemplar. Sjekk ut brukererfaringer på Pentaxforums.com/forums drrsom du er interessert i mer enn bare èn manns mening.

Lenke til kommentar

Takker for info, dog er jeg i svært stor grad klar over hvordan det fungerer generelt med manuelle objektiver på Pentax (kan vel kalles en samling, tror jeg).

Spesifikt lurer jeg på hva som skjer om et K-5 med et M-objektiv (eller et A-objektiv på en gitt blender) settes i manuell eksponering og LiveView settes på. Kan man da forandre lukkertid/ISO på kameraet, blenderverdi på objektivet og samtidig se hvordan bildet eventuelt blir eksponert? Gitt denne funksjonen ville K-01 vært en ypperlig tilnærming til et "digitalt MX" og svært brukbart også med manuelle objektiver (særlig "med" "focus peaking", som er en fordel som nylig slo meg).

Jeg har ikke testet alle muligheter, men jeg har testet litt med en A50/1.7 og A100/2.8. På K-x så viser faktisk liveview et nedblendet bilde (ikke bra...). Vet ikke hva blender den bruker, men noe annet en full åpning er det. På K-5 viser liveview åpen blender. Hvis du blender ned kan du bruke nedblendingsfunskjonen (på on/off hendelen) til å se DOF-effekten. Uansett hvilke innstillinger du bruker i manuell modus viser den samme eksponering, men med en søyle som viser lysmåling på eV skala.

Jeg skjønner først nå hva du ønsker: At skjermen viser valgt eksponering. Det ville også redusere skille mellom M og A objektiver. Jeg tror ikke dette er mulig på K-5 idag, men regner med at det er kun firmwarerelatert siden video-modusen faktisk virker litt på den måten (en kan dog ikke stille iso og lukkertid såvidt jeg vet). Det er imidlertid et lite problem: Det vil kun være mulig for et lite spenn av lukkertider. Blir dårlig oppfriskningsrate på skjermen med 10s lukkertid :p. Mulig det også er noen begrensninger på korte lukkertider også.

Lenke til kommentar

Tvilte ærlig talt litt selv også, men takk for at du prøvde! :)

Forhåpentligvis blir det en brukbar løsning på det, selv med kastrert fatning. Et K-01 med "standard" K-fatning er uansett bedre enn hva jeg kunne forventet at Pentax skulle funnet på.

Litt frustrerende å tenke på når man vet hvordan K20D fungerer i LV i M-modus, kjører nedblendet visning med speilet oppe og deretter smeller speilet ned for å måle lyset slik den ville gjort ordinært, før den tar bildet som vanlig, med speil opp/ned, igjen fulgt av at speilet går opp. Godt med rom for nedblendet måling der, gitt.

Nei, det er ikke så ille å bruke den grønne knappen, og Pentax har sikkert sine grunner. Akkurat som det antagelig er en grunn til at automatisk ISO kun er funksjonell for de som konstant befinner seg på lukkertid=1/1,5*brennvidde på K20D.

Endret av AiKi
Lenke til kommentar

Måtte finne frem mitt eneste M-objektiv (Tokina 400/5.6) for å sjekke hvordan det fungerer. :)

Jeg er ikke overbevist om at permanent nedblendet liveview er optimalt. Det vil forbedre eksponeringsjusteringen, men forverre fokusering. Tror faktisk jeg vil foretrekke slik det er implementert på K5 idag (med nedblending på pekefingen og lysmåling på tommelen). Men det kunne åpenbart være et valg i menyen istedenfor "tillat M-objektiver" kunne det vært "tillat permanent nedblendet" og "tillat åpent". Det er en grunn til at jeg bare har et M-objektiv. Har stort sett nok med å fokusere...

Når det gjelder det å vise faktisk eksponering i liveview tror jeg at det kun vil være aktuelt for et smalt lukkertidsregister, men det er kanskje dette område som mest brukes. Så en kunne hatt det som en opsjon også. Min erfaring er dog at eksponering stort sett er perfekt i liveview (mulig dette ikke er riktig for K20D) og mye bedre enn med tradisjonell lysmåling, så jeg ser ikke helt behovet.

Edit: Bare å sende inn forespørsel til Pentax. Burde være mulig å få til i K-01. Og tidligere modeller for den saks skyld.

Endret av espenoen
Lenke til kommentar

post-3851-0-85526200-1328797720_thumb.jpgpost-3851-0-43168300-1328796936_thumb.jpg

Mon tro hvor de har hentet inspirasjon fra? :whistle:

post-3851-0-77797000-1328796935_thumb.jpg

Hadde jeg funnet et bilde av Q limited edition med standard prime objektivet ville de sikkert lignet ennå mer.

Uansett, utrolig lekkert lite smykke det der. Reduserte priser og limited-designet øker helt klart lysten. :dribble:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

116356d1328211118-k-01-i-wish-pentax-had-released-k01_fixed2.jpg

!!!

Ugh! Fekk ein ekkel følelse av at det er sånn speilreflekskameraene frå Pentax kjem til å sjå ut i framtida. :sick:

For øvrig er det kjekt å sjå at det skjer så mykje rundt Pentax for tida. Nytt kamerasystem, ny roadmap, nye linser lansert. Dei oppfører seg litt som ei Heinz ketsjupflaske: Først ingenting, så ingenting, så endå meir ingenting, før det plutseleg skjer ein heil masse. :wee:

Lenke til kommentar

Hovedbudskapet mitt var at jeg ikke anbefaler noen å gå fra semiproffe kameraer til entrylevel.

Samt at jeg var uheldig med mitt eksemplar. Sjekk ut brukererfaringer på Pentaxforums.com/forums drrsom du er interessert i mer enn bare èn manns mening.

Med K5 har du ikke vært innom semiproffe enda . K5 er fortsatt entry level .

Lenke til kommentar

Slutt å tull da. Dette er en person som vil kvervulere for provokasjons tilfredsstillelse.

Han fortjener ikke å få satt igang en debatt med påstand om at K5 er entrylevel. Det blir bare for dumt.

Om det er slik DU sier, Asbjeurn mener jeg at det må dere ta med produsentene. Kalle 7D, K5 og D7000 for entry level? Nei jeg tror ikke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...