Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nye eiere - ny forretningspraksis

Pentax har lagt ut et veikart for lansering av nye objektiver i 2012 og 2013:

2012 DA 40mm f/2,8 XS

2012 DA standard lens (Kanskje rimelig 50mm f/2,0?)

2012 DA high magnification zoom lens (Kanskje 18-200mm f/3,5-5,6?)

2012 DA telephoto lens (Kanskje 550mm f/5,6? Kanskje speilobjektiv siden det er DA og ikke DA*?)

2013 DA zoom limited (Kanskje 20-40mm f/2,8?)

2013 DA wide zoom (Kanskje 12-24mm f/4?)

2013 DA* zoom (Kanskje 16-85mm f/3,5-5,6?)

2013 DA tele zoom (Kanskje150-350 f/4-5,6?)

2013 DA AF RC 1,4x teleconverter

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vel, da har jeg versjonen med søker :roll:

Mulig jeg tar helt feil nå, men er ikke det veldig nerme prisen på Q når det ble lansert?

Hvor mange K-5 eiere har sagt til seg selv: jeg skulle så gjerne hatt et kamera i samme størrelse, men uten optisk søker, og helst i gult? Denne eksklusive gruppen har nå fått sine bønner hørt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, jeg tenker heller på disse:

- Jeg har lyst på Sony NEX med K-fatning.

- Jeg har lyst på Pentax Q med APS-C sensor og større objektivutvalg.

- Jeg har lyst på Fujifilm X Pro 1, til halve prisen og med større objektivutvalg.

- Jeg har lyst på Canon G1X, bare litt penere og med utskiftbar optikk.

- Jeg har lyst på micro four thirds kamera men synes sensorene suger.

- Jeg har lyst på Nikon 1, men synes sensoren er for liten og objektivutvalget alt for snevert.

- Jeg har lyst på Pentax K-r men synes sensoren er for dårlig.

- Jeg har lyst på Pentax K-5 men synes det er for stort, tungt og har for mye unødvendige funksjoner.

Lenke til kommentar

Hvor mange K-5 eiere har sagt til seg selv: jeg skulle så gjerne hatt et kamera i samme størrelse, men uten optisk søker, og helst i gult? Denne eksklusive gruppen har nå fått sine bønner hørt.

Nå er jo den gule modellen den tøffeste da. Og denne modellen er nok ikke beregnet på på eksisterende K-5 eiere.

Lenke til kommentar

Nå er jo den gule modellen den tøffeste da. Og denne modellen er nok ikke beregnet på på eksisterende K-5 eiere.

Jeg tror nå helst det var en smule ironi i utsagnet til inkognym, synes selv ikke noe særlig om utseende på kameraet. Og så hadde det ikke EVF, da er det utelukket for min del.

Blir uansett spennende å se bildekvaliteten og utviklingen videre.

Lenke til kommentar

Jeg tror nå helst det var en smule ironi i utsagnet til inkognym, synes selv ikke noe særlig om utseende på kameraet. Og så hadde det ikke EVF, da er det utelukket for min del.

Blir uansett spennende å se bildekvaliteten og utviklingen videre.

Jeg tror nok Tomsi er fullstendig klar over at det var ironisk, det inkognym skrev.

Han er vel bare, som jeg, lei av snevre sinn og folk som ikke kan se positivt på slike nyheter som vi fikk idag.

Lenke til kommentar

116356d1328211118-k-01-i-wish-pentax-had-released-k01_fixed2.jpg

!!!

Oisann hvor kom den EVF'en ifra, jeg klarte ikke å se den på de bildene jeg har sett før dette, eller er det en plug in sak?

Det er en PS-plug in som gjør at du selv kan legge til eller fjerne EVF. Du kan og bytte optikk, helt gratis. Du kan kort sagt style kamera akkurat slik du vil.

(Uff, der var jeg veldig 2011, dvs ironisk. Det jeg egentlig prøver å si er at det bare er en som har lekt seg litt med PS)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Ja det er visst noen som har lekt seg. Men det var Pentaxforums som la linken til bildet på Facebook og skrev at de kom i skade å vise feil bilde av K-01 idag.

Det trodde jeg et øyeblikk -virkelig, jeg gjorde det- at stemte, at dette var et sånn : "Joda, den HADDE søker!"

Derfor er jeg nå ekstremt skuffet og sur på Pentaxforums, jeg hadde ikke forventet at det skulle være humor i at kameraet har den store mangelen og det blir gjort humor av det.

Kall meg surkelus, sånn er jeg. Pfft.

Lenke til kommentar

Jeg leste engang at det selges svært mange systemkamera, som aldri får gleden av annen optikk enn den den ble solgt med. For de kjøperne så er kanskje ikke mangelen av EVF, som det heter på godt norsk, ikke noe problem? Mulig Pentax har tenkt slik? Eller at det muligens kommer en lausunge av en EVF du smetter på toppen?

Vet det allerede finnes en, men tenker på noe mere avansert å nytt.

Endret av onkelRoar
Lenke til kommentar

oh en egen tråd om pentax.

håper jeg kan spørre et noob spørsmål her inne.

som helt fersk i foto verden lurer jeg på noe.

pentax k-r hvit. det ser fint ut, har en bra pris, 3.600 kroner om ikke det var enda litt rimeligere. velger jeg fargen svart får jeg med en annen blitz også. hos japanfoto.

når jeg leser rundt på forumet finner jeg mest tråder om nikon og canon.

hvorfor velge et slikt pentax foran nikon d3100 med vr kit eller et canon 1100d eller 500 550

med kit linse ?

har ca pris maks 4000 lapper.

Lenke til kommentar

oh en egen tråd om pentax.

håper jeg kan spørre et noob spørsmål her inne.

som helt fersk i foto verden lurer jeg på noe.

pentax k-r hvit. det ser fint ut, har en bra pris, 3.600 kroner om ikke det var enda litt rimeligere. velger jeg fargen svart får jeg med en annen blitz også. hos japanfoto.

når jeg leser rundt på forumet finner jeg mest tråder om nikon og canon.

hvorfor velge et slikt pentax foran nikon d3100 med vr kit eller et canon 1100d eller 500 550

med kit linse ?

har ca pris maks 4000 lapper.

Pentax er veldig bra kameraer og har enormt mange billige, eldre og sykt bra objektiv. Nikon og Canon har vært de mest populære og har på tross av at Pentax har kommet med objektiver som absolutt kan hevde seg og i mange tilfeller er bedre forblitt de to store. Det er også litt kjekkere syns nå jeg å ikke ha det samme merket som alle andre. Eneste som er kjipt med det er mindre utvalg i små butikker som ofte satser på det det selges mest av, altså Canon og Nikon.

Lenke til kommentar

Hei, du mulig framtidige Pentaxianer.

Det er merkelig nok mange Canikonere som er uenig i dette, men det er ikke til å komme utenom at der er og blir en fordel å ha bildestabilisator i kameraet, slik som i K-r.

Det er et kamera kompitabelt med alle objektiver produsert til Pentaxkameraer etter 1976.

Det gir rom for mange manuellfokus-godbiter som f.eks utrolig skarpe SMC-K 55mm f/1.8 til noen små hundrelapper, eller f.eks 135mm f/2.5 som også er utrolig skarp, også på største blender.

Jeg så en fyr som ikke anbefalte deg å kjøpe hvitt kamera om du noen gang skulle selge kameraet; screw him.

Jeg hadde et rødt K-r og det var ikke akkurat vanskelig å få det solgt for å si det sånn :)

Dessuten tror jeg at dette kameraet, med alle mulig valgbare filtre (som fisheye-effekt, diverse kule fargekombinasjoner osv) og med HD video, er like tiltalende som de det konkurrerer mot.

Mitt eksemplar undereksponerte noe, men det kompenserer man for lett (slå det opp).

Prøv å les deg opp på kameraet (tester/demonstrasjonsvideoer på youtube etc) så kan du selv avgjøre om dette er et kamera du vil ha.

I bunn og grunn gjør man ikke et dumt valg uansett hvilket nytt DSLR man kjøper og man klarer lett å rettferdigjøre kjøpet ved feiler også, om man bare blir glad nok i det :)

Og Pentax er flinke til å lage kameraer man blir litt ekstra glade i !

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Vil en gammelgresk metode fungere? Slipp kabelen i porselenstempelet og se hvor mye vannet stiger? ;-)

ikke når tettheten til legemet er ukjent

- Pentax sitt kitobjektiv til K-r er også noe bedre enn Canon og Nikon sine tilsvarende.

- Pentax K-r har merkbart bedre byggekvalitet enn Nikon D3100 og Canon 1100D

- Tilgang på billig og god manuelloptikk er et kjempepluss

- På bildekvalitet og det meste annet er K-r omtrent jevnbyrdig med D3100 og 1100D.

Folk er flokkdyr. Særlig Canon hadde en god start på sin digitale æra. Nikon kom kjapt etter, mens Pentax var tregere med overgangen fra analog til digital. Det gjorde at Canon og Nikon kapret store markedsandeler i starten og siden folk er flokkdyr så har markedsandelene holdt seg selv om Pentax K-r er fult på høyde med sine konkurrenter.

Japan Photo har sort og hvit utgave med objektiv til 3490 kr.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg så en fyr som ikke anbefalte deg å kjøpe hvitt kamera om du noen gang skulle selge kameraet; screw him.

Jeg så innlegget hans; var nok en Nikon-fanboy som hadde gått tom for saklige argumenter.

Du nevnte noe om at K-r har lett for å undereksponere. Da kan jeg nevnte at de rimeligere Nikon-ene jeg har prøvd, har en tendens til å overeksponere. Canon likeså. Mine Olympuser under eller overeksponerer litt etter eget forgodtbefinnende. Jeg tror alle kameraene sliter under vanskelige forhold, så man må lære seg noen grunntriks for å få korrigere det selv.

Folk er flokkdyr. Særlig Canon hadde en god start på sin digitale æra. Nikon kom kjapt etter, mens Pentax var tregere med overgangen fra analog til digital. Det gjorde at Canon og Nikon kapret store markedsandeler i starten og siden folk er flokkdyr så har markedsandelene holdt seg selv om Pentax K-r er fult på høyde med sine konkurrenter.

Nettopp. Og det som er interessant er å se hvor mye ressurser enkelte i menighetene bruker for å overbevise andre om å bli med i sin menighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...