Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere rykter om speilløst K-mount fra Pentax. Denne gangen er essensen at kameraet vistnok skal være stygt.

Det som er stygt for en kan være vakkert for en annen. Sikkert noen som er skuffet over at det enten ligner en oppblåst Q eller at den ikke ligner en oppblåst Q :)

Men over til noe annet. I disse nordlystider leser jeg litt om fisheye og lurer på om dere vet om noen gode, rimelige og relativt små fisheyeobjektiver til Pentax? Dvs. jeg finner ikke noen som møter alle de tre kravene samtidig.

Trok ikke det finnes fisheye som dekker alle tre kravene, uansett merke. Men fisheye til nordlys? Høres sært ut; de beste nordlysbildene jeg har sett er tatt med relativt normale brennvidder.

Lenke til kommentar

Huffda, jeg regner med det vil gå ut over siste halvdel av arbeidsdagen på torsdag.

Mon tro hva de vil bruke tomrommet mellom fatning og sensor til når det ikke skal være noe speil der? Innebygget vid-konverter og mindre sensor? Nye ojektiver med bakenden bygget innover i kamerahuset? Bassreflekskasse til den innebygde høyttaleren i forbindelse med videofunksjonen? :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kan ikke si det kribler noen plass for min del. Får bare følelsen av forseggjort leketøy.

http://smg.photobucket.com/albums/v313/RiceHigh/K-01/

Jeg synes ikke det ser ut som leketøy. Men jeg skal vente med å uttale meg for mye før jeg har sett bilde av baksiden, specs og norsk pris.

Jeg tipper dette er ment å konkurrere med de billigste speilrefleksene og da er muligens optisk søker lite viktig. Andre slike kameraer selger jo også bra selv om de mangler søker. Men uten søker er den ikke noe for meg. Nå har jeg K-5, K-7, K-x, *istDS og Q så det holder :-)

Lenke til kommentar

Smak og behag. Jeg synes det ser ganske pent ut. Jeg vil mye heller ha dette enn Q. Og Olympus E-PL1 som jeg har som nr 2. kamera nå vil jeg trolig bytte ut med dette om pris og andre forventninger innfris.

Caching av bildene og enklere tilgang til de:

post-3851-0-07004100-1328116993_thumb.jpg

post-3851-0-56912500-1328116998_thumb.jpg

post-3851-0-92812500-1328116996_thumb.jpg

post-3851-0-01612700-1328116995_thumb.jpg

post-3851-0-66413600-1328125064_thumb.jpg

post-3851-0-23064000-1328116992_thumb.jpg

post-3851-0-34959000-1328117000_thumb.jpg

post-3851-0-00008500-1328116994_thumb.jpg

post-3851-0-49782700-1328116999_thumb.jpg

post-3851-0-90372600-1328116995_thumb.jpg

Legg merke til at filnavnet for det nye 40mm objektivet er DA40XS og at et av bildene viser et hjul som indikerer zoom inn og zoom ut. Så vidt jeg kan tolke betyr det motorzoom. Men hva i all verden er den røde og grønne knappen til?

På samlebildet ser vi tre fargeversjoner: sort, sølv og signalgul.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Legg merke til at filnavnet for det nye 40mm objektivet er DA40XS og at et av bildene viser et hjul som indikerer zoom inn og zoom ut. Så vidt jeg kan tolke betyr det motorzoom. Men hva i all verden er den røde og grønne knappen til?

Hvis ikke XS betyr eXtra Small? Har sett tykkere pannekaker ...

Er det mulig at Pentax har tatt en Canon her og kommer en en ny fatning som er K-kompatibel? Men som også støtter objektiver beregnet på kortere avstand fra bakre linjeelement til sensor. Ala Canon EF-S, altså.

Tja, jeg reagerte på at de hadde byttet ut de to knappene med hjul. Det tyder på økt viktighet.

Eller så har de skjønt at innstillingshjulet kan brukes til samme jobb - Panasonic gjør det.

Lenke til kommentar

Jepp, sykt tynn den lille dingsen. Nesten vanskelig å forstå at det er plass til mer en ett linseelement.

Er det mulig at Pentax har tatt en Canon her og kommer en en ny fatning som er K-kompatibel? Men som også støtter objektiver beregnet på kortere avstand fra bakre linjeelement til sensor. Ala Canon EF-S, altså.

Jeg håper det, selv om det betyr at bakoverkompatibiliteten vil lide. (med mindre det dukker opp nye firmware som kan låse speilet i øvre posisjon, når man skal bruke det nye objektivet på speilrefleks.)

Ellers har det dukket opp ryktede specs på objektivet: (nåværende 40mm i rødt)

Lens Mount: PENTAX KAF Mount

Focal Length: 40mm (Equivalent to 61mm in 35mm format) (My Note: That is, a K-mount mirrorless system with an APS-C sized sensor!)

Aperture: F2.8

Minimum Aperture: F22

Lens Construction: 5 elements in 4 groups

Angle of View: 39° (with PENTAX D-SLR camera body)

Minimum Focusing Distance: 0.4m

Maximum Magnification: 0.13x

Number of Diaphragm Blades: 9 rounded (9)

Filter Diameter: 27mm (30,5 og 49mm)

Maximum Diameter & Minimum Length: 62.9mm x 9.2mm (63mm og 15mm)

Weight: 52g (90g)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Interessant at de har valgt å fortsette med K-fatning. Med ett blir en del av fordelene med speilløst borte. Som et minimum burde de da ha en ordning som sørger for at eldre objektiver fungerer med skikkelig autofokus. Objektiver lagd for fasebasert autofokus er ikke akkurat kjent for å være raske montert på et speilløst med fasebasert (det eneste unntaket er den nyeste adapteren til Sony, men den inneholder da også et speil for fasebasert fokus). Muligens de har fått til en fiffig løsning på dette.

Endret av inkognym
Lenke til kommentar
Interessant at de har valgt å fortsette med K-fatning. Med ett blir en del av fordelene med speilløst borte.

De mister en størrelsemessig fordel, men får til gjengjeld en vanvittig stor fordel på et annet felt, nemlig objektivutvalg. De starter ikke på scratch som andre systemer, men har et vell av objektiver fra første øyeblikk. Størrelseulempen er egentlig ikke så stor som teorien tilsier. Med 40-millimeteren blir dette vesentlig mindre enn Sony NEX 5N med 18-55 kitobjektivet. Sensoren er den samme. Sammenligner vi med Sonys 16mm f/2,8 så trekker kanskje Sony det lengste strået på størrelse, men optisk kvalitet er jeg rimelig sikker på går solid i Pentax sin favør

Ja, det blir spennende å se hvor rask autofokusen blir. Ikke lange stunda igjen til lansering. 1 time og 19 minutter etter min klokke.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...