tomsi42 Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 K20, K-7, K-5 og K-r har fokusbekreftelse med rød firkant "på bildeflaten" i den optiske søkeren, når man bruker manuellfokus. Ok - det er slik Canon gjør det. Hva er det med K-m og K-x sin liveview implementasjon som gjør den mer ideell til å fokusere med? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 K-m og K-x mangler visning av hvilket fokuspunkt som treffer, i den optiske søkeren. Vil man vite hvilket fokuspunkt som treffer så må man bruke Live view på disse kameraene. Bruker man den optiske søkeren får man bare et pip og et symbol under bildeflaten, som indikerer at man treffer fokus uten å si hvor. K-x og K-m fikk mye kritikk for å mangle denne egenskapen i den optiske søkeren. Pentax gikk bort i fra den løsningen i K-r og implementerte full indikering av hvor fokus treffer, i den optiske søkeren. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 K-m og K-x mangler visning av hvilket fokuspunkt som treffer, i den optiske søkeren. Vil man vite hvilket fokuspunkt som treffer så må man bruke Live view på disse kameraene. Bruker man den optiske søkeren får man bare et pip og et symbol under bildeflaten, som indikerer at man treffer fokus uten å si hvor. K-x og K-m fikk mye kritikk for å mangle denne egenskapen i den optiske søkeren. Pentax gikk bort i fra den løsningen i K-r og implementerte full indikering av hvor fokus treffer, i den optiske søkeren. Slik å forstå - ettersom jeg aldri bruker noe annet enn midtre fokus punkt; så er det ikke relevant for min del. Når det gjelder liveview som fokuseringshjelpemiddel, så er min erfaring at man må forstøre bildet en del før det blir nøyaktig nok, slik at det blir en noe omstendig metode. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Det var heller ingen indikator for hvor man flyttet fokuspunktet, når man vil/bør benytte noe annet enn senter eller auto. Det er situasjoner hvor det langt fra optimalt å benytte låsing av fokus og rekomposisjonering av motivet ettersom man da kan flytte dybdeskarphetsområdet tilstrekkelig fra/mot til at fokus ikke treffer hvor det burde. Lenke til kommentar
boff1 Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 På pub og surfa etter vidvikel til k5, ble impulsbestilling av Fuji x10 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 På pub og surfa etter vidvikel til k5, ble impulsbestilling av Fuji x10 Det er dyrt å gå på pub Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Om ikke annet for å bumpe tråden på førstesiden igjen.... Det er lagt ut en firmware oppdatering for Q på Pentax Japan. Er jeg den eneste med Q her? Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Om ikke annet for å bumpe tråden på førstesiden igjen.... Det er lagt ut en firmware oppdatering for Q på Pentax Japan. Er jeg den eneste med Q her? Nei, far min har ca.25 Hereford. :!: 1 Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Om ikke annet for å bumpe tråden på førstesiden igjen.... Det er lagt ut en firmware oppdatering for Q på Pentax Japan. Er jeg den eneste med Q her? Nei, far min har ca.25 Hereford. :!: *Knegg* .. jaja det borger for høy kvalitet på lørdagsbiffen på Andøytreffet neste år Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Andøya i Nordland? Da må jeg klare å komme meg med Lenke til kommentar
onkelRoar Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Var i millitæret på Andøya i 1988. Nydelig øy. Ser forblåst ut på avstand, men når en går turer der så dukker det opp mange herlige plasser. Gikk på en topptur engang å gikk mot en skrent, å der satt det ei ørn 5 meter nedenfor. Skremte den selvsagt opp, men hadde vært et perfekt motiv hvis vi hadde hatt med kamera. Fått bilder ovenfra av ørn i flukt. Lenke til kommentar
Vitalis Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Andøya i Nordland? Da må jeg klare å komme meg med Kommer nok jeg og. Bor bare 17-18 mil unna Andenes. VH Tom Lenke til kommentar
Karl S Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Ikke langt fra Alta det, bare 73 mil Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Ikke langt fra Alta det, bare 73 mil Litt lenger på meg - 185mil. Tror jeg skrinlegger kjøring med egen bil. Det blir i så fall travelt på en helg :-) Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 er jo bare en svipptur.... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 En fotohelg på Andøya med innlagt biffaften hadde gjort seg det. Jeg har jo Pentax glass i brillene, det bør vel holde til å kunne være med Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 kommer helt annpå forstørrelses grad å filterdiameter..... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 kommer helt annpå forstørrelses grad å filterdiameter..... Jeg vet ikke hvor stor forstørrelse det er i .-5 glass med korreksjon for skjeve hornhinner, men noe bør det jo være. Filterdiameter avhenger av step-up/down ringen vi limer på Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Nja ok Pentax støttemedlem da..... :!: Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Jeg mener bestemt at Hr Tomsi har prøvd seg på den der en gang før Det aller første treffet på Bjørnsund . Men han er ivrig da , det skal han ha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå