Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke på Q som en konkurrent til m43. Det blir som å si at den nye geniale mopeden skal konkurrere med stasjonsvogner. På lik linje med sammenligningen tror jeg det er godt rom for begge deler uten at de konkurrerer mot hverandre i nevneverdig grad.

 

Når det er sagt så tror jeg det er liten sannsynlighet for at ryktet stemmer.

Jeg er enig med deg i at dett er ikke en konkurrent til µ-4/3. Et konkurrerende system må ha ca. samme størrelse på sensoren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er det som får deg til å fable om navnebytte?

Ingenting konkret som du sier, men erfaringsmessig med tanke på oppkjøp så er ofte det utfallet.

Jada. Jeg ser den.

 

Men jeg har satt meg ned og tenkt litt over hva det er Ricoh blar opp for.

Svaret jeg sitter igjen med er først og fremst det du er redd for at skal forsvinne, nemlig merkenavnet.

 

Jeg ser ikke bort fra at kompaktkameraene ettehvert blir hetende Ricoh. Men K-fatninga kommer til å beholde Pentaxnavnet, det føler jeg meg rimelig sikker på. Det samme gjelder 645.

 

Det å begynne å markedsføre K-fatning og 645 under Ricoh navnet vil rett og slett være alt for kostnadskrevende til at det kan bli regningssvarende.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg i at dett er ikke en konkurrent til µ-4/3. Et konkurrerende system må ha ca. samme størrelse på sensoren.

 

Du glemmer at de som bryr seg om slikt er i et utrolig lite mindretall. De fleste vet ikke engang at kameraer har bildesensor og i enda mindre grad noe forhold til at større er bedre. De får bare høre av personen i butikken at på dette lille kamera kan du ikke skifte "linse", men det kan du på dette.

 

Etterhvert kommer billigere modeller og jeg tror Pentax Q blir solgt i bøtter og spann.

 

 

Test selv på noen utvalgte personer som har null peiling og spør de om de vet hva en bildesensor er og hvor stor den er i sitt kamera? Faktisk vet jeg om flere i fotoklubben jeg vanker i med Rema1000 modellen til Canon som heller ikke vet hvor stor bildesensoren er. Ganske skremmende.....

Lenke til kommentar

Du glemmer at de som bryr seg om slikt er i et utrolig lite mindretall. De fleste vet ikke engang at kameraer har bildesensor og i enda mindre grad noe forhold til at større er bedre. De får bare høre av personen i butikken at på dette lille kamera kan du ikke skifte "linse", men det kan du på dette.

Akkruat det er jeg enig i - folk vet ikke noe om sensorer; men de vil gjerne bytte "linse". Men det er en ting de også gjerne vil. De vil gjerne ha sånne blurry bilder der en liten del er skarpt. Og det er der den lille sensoren faller igjennom.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Håper Richo bidrar til litt utvikling på objektivfronten. Det er på høy tid å fase ut alt som heter SDM, alt for treigt og ustabilt.

 

Jeg vil ha en DA 500mm f4 ED AL [iF] DC WR, med matchende 1,4 TC, for en bitteliten pose penger takk! :whistle:

Endret av wobbe
Lenke til kommentar

Hvordan ligger det an med Pentax objektiv, følger det med solblender?

 

Det er bare de aller simpleste kit objektivene i DA L serien med plastfatning at solblender ikke følger med. De andre kit objetivene og alle andre nyere objektiver har solblender som standard.

 

Noen eldre objektiver har heller ikke solblender som standardutrustning, men tror ikke det er noe stort problem.

 

 

Så i en annen tråd at du nettopp kjøpte K-5 og DA16-50. Gratulere!!

Lenke til kommentar

Håper Richo bidrar til litt utvikling på objektivfronten. Det er på høy tid å fase ut alt som heter SDM, alt for treigt og ustabilt.

 

Jeg vil ha en DA 500mm f4 ED AL [iF] DC WR, med matchende 1,4 TC, for en bitteliten pose penger takk! :whistle:

 

Synes ikke det er tregt, jeg. Fikk såvidt prøve en Nikon D300 med en helt ny 35mm med innebygd fokusmotor. Da snakker vi tregt. Min DA16-50er rasker og min DA35/2,8 med skruefokus er mye, mye raskere.

Lenke til kommentar

Skruefokus er kanskje raskt, men fyttikatta for en lyd. Grusomt! Har skremt mer en ett dyr med af hvin fra da55-300.Ingen tvil om at skrufokus er kjapt på små objektiver med nesten nix fokusgange. Men jeg hadde helst super telefoto objektiver i tankene. Mitt da*300 er stille og fint, men ikke kjapt.

Endret av wobbe
Lenke til kommentar

Det å begynne å markedsføre K-fatning og 645 under Ricoh navnet vil rett og slett være alt for kostnadskrevende til at det kan bli regningssvarende.

Det må vel også vera eit for stort sjansespel til at dei vil prøva på noko sånt. Ricoh har jo tross alt vore vekke frå speilrefleksmarkedet i meir enn 20 år (eller?), og mellomformat har dei vel aldri vore borti. Pentax har framleis eit namn og ei historie i begge dei leirane.

Lenke til kommentar

Er det noe måte å få fikset "e-dial", rullehjulet på K-r? Leser at det er en kjent feil, og noen anbefaler å rulle det en del, så "går det seg til", men jeg vurderer å levere kameraet inn på garantien hvis det ikke er noe lett fiks man kan gjøre selv.

Lenke til kommentar

Er det noe måte å få fikset "e-dial", rullehjulet på K-r? Leser at det er en kjent feil, og noen anbefaler å rulle det en del, så "går det seg til", men jeg vurderer å levere kameraet inn på garantien hvis det ikke er noe lett fiks man kan gjøre selv.

 

Lever det inn til reperasjon er min anbefaling.

Lenke til kommentar

Måtte levere inn K-r-en min på grunn av akkurat samme feil som deg. Tok omtrent en måned før feilen kom. Prøvde først metoden med å rulle det i 15-20 minutter. Ble bedre, men ikke optimalt, så jeg leverte det inn.

 

Leverte kameraet lørdag 25. juni og fikk melding om at det var reparert og klart til hentings tirsdag 7. juli, men det er vel opp til verkstedet hvor lang tid det tar.

Lenke til kommentar

Lever det inn til reperasjon er min anbefaling.

 

Takk for svar. Får vel nesten gjøre det, selv om det er ergelig å være uten kamera ...

 

Kontakt Pål Vangsøy hos Camera&Videoteknik i Oslo. Det er de som reparerer Pentax i Norge. Spør hvordan det er med ferietid akkurat nå. Dumt å sende inn for at det skal ligge urørt til ferien er over. e-post er pal.vangsoy krøllalfa camera.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...