fototim Skrevet 29. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Snuser du litt rundt i bloggen min, så ser du hva slags konsertbilder jeg koser meg med. Jeg ser Tamron 28-75/2,8 som noe nær det perfekte konsertobjektiv. Rask fokus, rimelig skarpt i senter på full åpning, samtidig som brennviddeområdet passer godt i mange konsertsituasoner. Det er også relativt kompakt. Prisnivået er og forholdsvis sympatisk. Mitt nyinnkjøpte eksemplar kommer til å få kjørt seg grundig på to festivaler i sommer. Endret 29. juni 2011 av fototim Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 29. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 29. juni 2011 Hvilke retro/eldre objektiver vil dere anbefale? Gjerne noe mellom 50 og 200mm. Aaaahh... herlig å lese slike spørsmål! 50mm f/1.7 A eller M, A er enklere, mer plast men du kan bruke i andre programmer enn "M" på kameraet. Ev. Vivitar 100-200mm f/4, herlig detaljgjengivelse og ganske grei lysstyrke. Den har i tillegg 1:2 makro-forstørrelse på 200mm, gir rom for heeeeerlig kremet bokeh og nærgrense som er over alle forventninger Hmm... Kanskje en 55mm f/1.8? Det er veldig mange som sitter med slike objektiver på sine loft og i sine kjellere, som bare venter på en annonse i lokalavisen din om at du er interessert i å kjøpe gammel Pentax-optikk... Prøv; du vil kanskje bli overrasket. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 30. juni 2011 Jeg har hørt en del dårlig om eldre telezoomer, men har selv en SMC Pentax-M 80-200 mm f/4,5 v1 som overgår forventningene kraftig. Den er knallskarp hos meg på f/4,5 gjennom hele brennviddespekteret. Men man må selvsagt jobbe litt med fokusen for å få den til å treffe. Dette objektivet tror jeg var ganske vanlig i sin tid og sikkert mulig å finne til noen få hundrelapper på ebay. Lenke til kommentar
anbar Skrevet 30. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 30. juni 2011 hm.. jeg trodde det først var fisheye objektivet, men det ser ut som jeg har en "digital" stripe til høyre i bildet. Men nå som jeg prøvde 40 mm pannekake, så fikk jeg den der og. Det er ikke meget irriterende iom at den kun tar kanten og lett kan klippes vekk, noen andre som har denne sporadiske kanten? Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 30. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 30. juni 2011 hm.. jeg trodde det først var fisheye objektivet, men det ser ut som jeg har en "digital" stripe til høyre i bildet. Men nå som jeg prøvde 40 mm pannekake, så fikk jeg den der og. Det er ikke meget irriterende iom at den kun tar kanten og lett kan klippes vekk, noen andre som har denne sporadiske kanten? Hm. Kommer dette fram på jpg-bilder rett i fra kamera? I så fall er det noe galt med det og du bør reklamere. Dataene i råfilene inneholder derimot mer informasjon enn kun data fra de pikslene som er belyst. Dersom du bruker en råkonverter som ikke helt er kompatibel så kan slike rariteter oppstå. Kanskje DNG format istedenfor PEF format kan hjelpe. Men skjer det med Lightroom så vil jeg også påstå det er feil med kamera. Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 30. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 30. juni 2011 Snuser du litt rundt i bloggen min, så ser du hva slags konsertbilder jeg koser meg med. Jeg ser Tamron 28-75/2,8 som noe nær det perfekte konsertobjektiv. Rask fokus, rimelig skarpt i senter på full åpning, samtidig som brennviddeområdet passer godt i mange konsertsituasoner. Det er også relativt kompakt. Prisnivået er og forholdsvis sympatisk. Mitt nyinnkjøpte eksemplar kommer til å få kjørt seg grundig på to festivaler i sommer. Nå har jeg lest, vurdert og studert bilder av veldig mange objektiver og endte endelig opp med å bestille dette! Det virker til å være meget bra, særlig til den prisen. Var egentlig innstilt på å kjøpe fastobjektiv, men med denne får jeg jo fleksibilitet i tillegg. Gleder meg til å få prøvd det ut! Lenke til kommentar
anbar Skrevet 30. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 30. juni 2011 hm.. jeg trodde det først var fisheye objektivet, men det ser ut som jeg har en "digital" stripe til høyre i bildet. Men nå som jeg prøvde 40 mm pannekake, så fikk jeg den der og. Det er ikke meget irriterende iom at den kun tar kanten og lett kan klippes vekk, noen andre som har denne sporadiske kanten? Hm. Kommer dette fram på jpg-bilder rett i fra kamera? I så fall er det noe galt med det og du bør reklamere. Dataene i råfilene inneholder derimot mer informasjon enn kun data fra de pikslene som er belyst. Dersom du bruker en råkonverter som ikke helt er kompatibel så kan slike rariteter oppstå. Kanskje DNG format istedenfor PEF format kan hjelpe. Men skjer det med Lightroom så vil jeg også påstå det er feil med kamera. takk fotoralf, jeg forsøkte å bytte mellom picasa (som jeg så gjennom bildene med) og silkypics, og feilen er kun i picasa på .dng bilder. Nå pustet jeg lettet ut. jeg bør kanskje anskaffe meg lightroom. Lenke til kommentar
anbar Skrevet 30. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 30. juni 2011 calle carolines se skarpheten i midten! 40mm fastobjektiv, manuell f6.3 1/60 synd at flickr kun gir (1024 x 678) Lenke til kommentar
boff1 Skrevet 1. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 1. juli 2011 Ricoh buys Pentax!!! http://www.sonyalpharumors.com/ Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 1. juli 2011 Ricoh buys Pentax!!! http://www.sonyalpharumors.com/ Det er mildt sagt overraskende. Men spennende. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 1. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. juli 2011 Hehe... leste om dette på dpreview. Veldig morro for oss som ikke har Pentax. Ricoh K-5, Ricoh 645D, Ricoh smc DA* ... Lenke til kommentar
kaian Skrevet 1. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 1. juli 2011 Ricoh og Pentax passer godt sammen, de har til og med delt fatning (K) tidligere. Jeg tror det bør bli positivt spennende for alle som er interessert i foto Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 1. juli 2011 Hehe... leste om dette på dpreview. Veldig morro for oss som ikke har Pentax. Ricoh K-5, Ricoh 645D, Ricoh smc DA* ... Jeg blir ikke overrasket om at de beholder Pentax navnet på speilrefleksene (K-* og 645D). Og så blir alt annet Ricoh. Det som blir interessant å se er hva som skjer med Ricoh GRX kontra Pentax Q. Ricoh og Pentax passer godt sammen, de har til og med delt fatning (K) tidligere. Jeg tror det bør bli positivt spennende for alle som er interessert i foto Er enig i at denne kan bli positivt. Ricoh er en mye bedre eier for Pentax enn Hoya. 1 Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 1. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 1. juli 2011 Hmm noen som sover i timen....? Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 1. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 1. juli 2011 Jeg blir ikke overrasket om at de beholder Pentax navnet på speilrefleksene (K-* og 645D). Og så blir alt annet Ricoh. Det som blir interessant å se er hva som skjer med Ricoh GRX kontra Pentax Q. Det stod i pressemeldingen at Ricoh endrer navn "på noen" av sine kameraer til Pentax. Ricoh har ikke så mye annet enn kompaktkameraer og dette modulsystemet. Hvilket av disse de skifter navn på vet jeg ikke. Det stod også at det blir opprettet et nytt selskap som hovedsaklig kommer til å bestå av det som nå er kameradivisjonen til Hoya. Det betyr litt mer spillerom enn om de var tett knyttet til Ricoh. Og til slutt stod det noe om at både Ricoh og Hoya skal bidra videre med å bygge Pentax som merkenavn. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 1. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 1. juli 2011 Må vi bytte navn på tråden nå? Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 Skal tro hva som hadde skjedd vist CanIkon hadde blitt solgt!? Det hadde vel sansynligvis blitt blåst opp over flere sider i flere dager!!!! VÅKNE!!!!!! Lenke til kommentar
kaian Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 Skal tro hva som hadde skjedd vist CanIkon hadde blitt solgt!? Det hadde vel sansynligvis blitt blåst opp over flere sider i flere dager!!!! VÅKNE!!!!!! Hva er poenget ditt? Det er vel bare fem(?) år siden sist Pentax ble omsatt, og det gikk vel rimelig bra? Noen oppkjøp er fiendtlige, andre er framtidsrettede. Når Ricoh kjøper Pentax, så er det neppe for å legge ned eller minimere en konkurrent. Det ville kanskje kunne vært en bekymring om en kjempeaktør kjøpte dem, men ikke her. Eller vet du / har du hørt rykter om noe annet? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 Hva er poenget ditt? Jeg tror Kjell75 etterlyser en forside-artikkel på Akam. Den kommer vel etter artiklene om Olympus sine nye modeller. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 Den kommer nok sammen med nyheten om at Hasselblad også har blitt solgt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå