ErikSyrdal Skrevet 19. april 2011 Rapporter Del Skrevet 19. april 2011 ok takk for svar Erik Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 20. april 2011 Rapporter Del Skrevet 20. april 2011 Etter at testen av DA18-135 dukket opp på Photozone har jeg dobbeltsjekket gamle bilder tatt med min og også tatt nye bilder. Kanskje har jeg et godt eksemplar for hjørnene på min ved 135mm brennvidde er helt OK. Jeg ville ikke tvilt et sekund på å gjøre A3+ forstørrelser med bilder tatt med blender f/5,6. Jeg begynner å lure på om Photozone er for pirkete. Kikket forresten på testen av DA*16-50 og den er omtrent like dårlig i hjørnene på 50mm og f/2,8. Men DA*16-50 henter seg riktignok fint inn igjen når en blender ned. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 20. april 2011 Rapporter Del Skrevet 20. april 2011 En annen mulighet er at de ikke har justert autofokus skikkelig. Jeg har etterhvert oppdaga at K-20 er svært kilent på dette, og går ut fra at det samme gjelder K-5. Fokusbom gir lett litt underlige resultater. Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 20. april 2011 Rapporter Del Skrevet 20. april 2011 En annen mulighet er at de ikke har justert autofokus skikkelig. Jeg har etterhvert oppdaga at K-20 er svært kilent på dette, og går ut fra at det samme gjelder K-5. Fokusbom gir lett litt underlige resultater. En skulle jo tro han er såpass dreven i dette at han ikke gjør slike bommerter. Lenke til kommentar
ErikSyrdal Skrevet 20. april 2011 Rapporter Del Skrevet 20. april 2011 Til de av dere som har Pentax K-5 hvilken innstillinger foretrekker dere ? Tenker da på P, SV, TV, AV og TAV Fordeler og ulemper med disse. Har ikke fått testet nok selv til å avgjøre hva jeg skal foretrekke. Vet jo at tid og blender spiller inn men tar gjerne mot info fra de av dere som har testet på dette og har erfaringer. Erik Lenke til kommentar
fototim Skrevet 20. april 2011 Rapporter Del Skrevet 20. april 2011 En skulle jo tro han er såpass dreven i dette at han ikke gjør slike bommerter. I utgangspunktet antar jeg det jeg og. Men jeg leiter etter forklaringer på avikene mellom en del brukererfaringer, inkludert dine, og testen. Når jeg ikke finner opplagte forklaringer, da begynner jeg å se på de mer obskure. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 20. april 2011 Rapporter Del Skrevet 20. april 2011 Til de av dere som har Pentax K-5 hvilken innstillinger foretrekker dere ? Tenker da på P, SV, TV, AV og TAV Fordeler og ulemper med disse. Har ikke fått testet nok selv til å avgjøre hva jeg skal foretrekke. Vet jo at tid og blender spiller inn men tar gjerne mot info fra de av dere som har testet på dette og har erfaringer. Erik Bruker K-20, men programmene er praktisk talt identiske. P er klart mitt mest brukte program. Rett og slett fordi det kombinererer TV og AV på en genial måte. Når jeg ikke bruker det, så tyr jeg til TAV, som regel er det ved actionfoto ved lite lys. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 20. april 2011 Rapporter Del Skrevet 20. april 2011 K20D her òg, bruker mest TaV til mine DA-objektiv (og et A 50mm/1.7). Til mine andre (M&K-serien) bruker jeg naturlig nok M. Mest brukt TaV; ute. ISO 100-400 da. M for innebilder, 1/50-1/100sek lukker med blits, blender f->8 og ISO 100-200 Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 20. april 2011 Rapporter Del Skrevet 20. april 2011 Har K5 å det går mest i P og Tav, mye pga samme årsak som Tim skriver!! Lenke til kommentar
ErikSyrdal Skrevet 20. april 2011 Rapporter Del Skrevet 20. april 2011 Vel takker for svar fra de av dere som har K-5/7 etc. og tar deres svar til følge Får teste litt mer for å se om det fungerer. Ha en fin bilde påske! Erik Lenke til kommentar
pjacklam Skrevet 20. april 2011 Rapporter Del Skrevet 20. april 2011 Da tar det lang tid før du får ett bilde på Lcd skjermen ..? De samme funksjonene har du i LR f.eks, altså i postproduksjon av bildet. Det gjør ikke noe. Kommer ikke til å bruke Lightroom eller andre programmer forløpig. Kun jpeg på nåværende tidspunkt. Har faktiskt merket at det tok litt tid før bildet er tilgjengelig på skjermen. Takk for info! Men det er vel ingen andre ulemper? Jo, du får tatt færre bilder før du må lade opp batteriet. Jo mer prosesseringen som gjøres for hvert bilde, jo færre bilder får du tatt før du må lade opp batteriet. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 20. april 2011 Rapporter Del Skrevet 20. april 2011 Foretrekker Av. Føler jeg får mest kontrol da. Og på M-objektiver selfølgelig M. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. april 2011 Rapporter Del Skrevet 20. april 2011 (endret) Til de av dere som har Pentax K-5 hvilken innstillinger foretrekker dere ? Tenker da på P, SV, TV, AV og TAV I rekkefølge fra mest brukt: 1. 80% Av. Gjerne i kombinasjon med eksponeringskompensasjon. Dette bruker jeg som standardinnstilling. 2. 10% M. Enten til studiobruk, panorama eller stjerneklare netter. 3. 5% P. Fordi det er så enkelt at svigermor kan låne kameraet. 4. 5% Video og Tv (Jeg vet jeg burde bli flinkere til å bruke Tav og Sv.) Endret 20. april 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
fototim Skrevet 20. april 2011 Rapporter Del Skrevet 20. april 2011 Kan de som bruker AV nærmest konsekvent forklare meg hva jeg går glipp av ved å bruke P? Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 20. april 2011 Rapporter Del Skrevet 20. april 2011 He he he... hvem er Hjell Lenke til kommentar
stejen Skrevet 21. april 2011 Rapporter Del Skrevet 21. april 2011 Kan de som bruker AV nærmest konsekvent forklare meg hva jeg går glipp av ved å bruke P? Det skal jeg også gjerne vite. Tror nok mitt står på P i over 95% av alt jeg gjør, men så har jeg aldri eid noe annet enn Pentax heller da. Ihverfall ikke av speilrefleks. Da teller jeg ikke med en gammel toøyd Yashica. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. april 2011 Rapporter Del Skrevet 21. april 2011 Så er det deg som velger blenderåpning og ikke kameraet. Jeg vil bestemme blenderåpning og dermed dybdeskarphet, og så kan kameraet tilpasse lukkertiden selv. Mitt kamera står nærmest parkert i Av. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 21. april 2011 Rapporter Del Skrevet 21. april 2011 Valg av blender går like greit med P, bare å bruke andre hjulet. Jeg bruker stort sett P eller M. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå