Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Angående lagersalg av pentax, er det noen her som aner hvilke priser vi kan se for oss? Har tenkt å kjøpe japanfotos tilbud på k200d med kitlinse til 4000 på mandag, men kan selvsagt vente et par dager dersom k20d plutselig kommer på billigsalg:)

http://www.fovi.no/products/134546/

Virkelig store summer å spare for de som er ute etter mellomformatutsyr.

Optikken vil egne seg utmerket for en eventuelt kommende 645D ...

Hadde jeg hatt tilgjengelige midler ville jeg nok latt meg friste til en spekulativ investering eller to.

Lenke til kommentar

Prisen på optikk ligger ikke overaskende på akkurat det nivået det gjorde FØR prisoppgangen her i desember.

Tilfeldig, I think not!

De virkelige store pengene å spare er jo på MF, ikke noe jeg kunne tenkt meg personlig, men store rabatter er det ihvertfall der.

For alle som ville vurderer mellomformat (og 645) vil angre grundig på at de ikke benyttet dette tilbudet hvis Pentax lanserer en 645d de nærmeste åra :)

Lenke til kommentar

Prisen på optikk ligger ikke overaskende på akkurat det nivået det gjorde FØR prisoppgangen her i desember.

Tilfeldig, I think not!

De virkelige store pengene å spare er jo på MF, ikke noe jeg kunne tenkt meg personlig, men store rabatter er det ihvertfall der.

For alle som ville vurderer mellomformat (og 645) vil angre grundig på at de ikke benyttet dette tilbudet hvis Pentax lanserer en 645d de nærmeste åra :)

En kan no kjøpe denne http://www.fovi.no/productview/19410777/, men du får berre manuell fokus på optikken.

Bilda under er henta herifrå: http://forums.dpreview.com/forums/readflat...ng+645&qf=m

post-107854-1231707977_thumb.jpg

post-107854-1231707962_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Neppe, for Pentax-folket har vært veldig fornøyd med servicen til Fovi, noe vår kjære Super8 kan bekrefte som ansatt hos en vanlig forhandler.

Edit: Når det er sagt så har vel den nye importøren, Aronsen A/S, heller ikke noe dårlig rykte i så måte. Jeg ha i alle fall hørt at de alltid har vært ganske seriøse.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Det er jo litt morsomt for oss som bruker andre merker, men ikke fullt så morsomt for de som hadde et skikkelig lagersalg med lave priser. Men siden det er på mellomformatsiden jeg er interessert i Pentax, så er det flotte avslag. Hadde jeg hatt råd så hadde jeg kjøpt en 645 med tre objektiver og to magasiner.

Lenke til kommentar

16-45 er ikke sånn voldsomt lyssterkt, men blir regnet som et godt objektiv. Har ikke prøvd det selv, men de fleste er godt fornøyd.

Det største anktepunktet for mange er at objektivet forlenges på vei fra full tele til vidvinkel.

Om du ikke trenger mye tele er det nok vel verdt det, men du burde nok kanskje også vurdere f.eks. Sigma 17-70 f/2.8-4.5, Sigma 18-50 f/2.8 og Tamron 17-50 f/2.8. Nevnte objektiver er, så vidt jeg husker, både billigere og dyrere, men byr gjerne på "mer", i hvertfall på papiret.

Jeg gikk litt "mot strømmen" selv da jeg kjøpte DA17-70 (16-45s etterfølger, i det minste i bruksområde), men må si meg godt fornøyd, selv om det "mangler" et stopp.

AF-360 er god, men har et "problem": Blitshodet kan kun vippes vertikalt. Problemet gjelder spesielt i en situasjon hvor du vil "sprette" lyset i taket, og du bruker kameraet i portrettformat.

Om du vet det blir en begrensning å ikke kunne snurre hodet alle veier (og ikke har lyst til å svi av penger på en AF540), kan det være en ide å kjøpe en gammel Pentax-blits med automodus (mener å huske at AF280 har automatikk) i blitsen, som evt. har et fullt dreibart hode, og senere investere i noe dyrere.

Av erfaring er ikke alltid P-TTL helt til å stole på, og thyristorblitser gjør ofte en bedre jobb.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt den så lenge, men jeg har forløpig gode erfaringer med storebroren til blitzen du nevner.

Noen klager på unøyaktigheter fra pttl systemet, men jeg kan ikke si jeg opplever det som noe problem. Nøkkelen for meg er å kameraoppsettet. Setter jeg lysmåleren til å vektlegge det valgte autofokuspunktet, i stecet for konsekvent å vektlegge senter, føler jeg at jeg at den oppfører seg forutsigbart.

Så jeg har ingen kvaler med å anbefale lillebror. Så sant du er klar over begrensingene som ligger i at den ikke lar seg tilte horisontalt.

16-45 har jeg ikke brukt selv, men det får gjennomgående gode kritikker. Eneste forbehold er en del CA, spesielt ved full åpning. Men nå er det jo sånn at CA som regel lett lar seg fjerne i etterbehandlingen.

Men jeg føler kanske at 17-70 kan være mer anvendelig. Noen kroner dyrere er det jo, men det er tross alt et stykke fra 45mm til 70mm. SDM og ekstra pakning i fatningen er og verdt en del. Kanskje spesielt det siste, siden det gjør værtettinga mer komplett. Optisk har jeg inntrykk av at 17-70 er likeverdig med 16-45.

Lenke til kommentar

Har hatt DA 16-45mm, kjøp heller Sigma 18-50mm f/2.8 eller Tamron 17-50mm f/2.8

Jeg er fornøyd med Fovi Service og Pål V. Men salgsdelen er ikke like bra, har prøvd å få en feilsendt vare returnert i flere måneder. Fikk tilslutt beskjed om å bare sende den inn og så få pengene tilbake. Nå har jeg ventet ett par måneder på pengene :thumbdown:

Jeg har AF-540 blitsen, den er SVÆR når du har den montert på K-m'en.

3034150693_1db9009e5d.jpg?v=0

Men det er en god blits.

Lenke til kommentar
Noen som kan gi meg råd om valg av blitz og "standardobjektiv" til Pentax k-m?

Er Pentax SMC DA 16-45mm F4 et objektiv å anbefale og Pentax AF-360 FGZ en bra blitz?

Kan jo ta en titt på Metz 48 som støtter bouuncing i alle retninger.

Kan være trådløs slave.

Tror det kan være en god blits, vunnet noen priser osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...