Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Ett lite spørsmål....

Jeg har ett gammelt kamera etter min far som det stod en yashica 50mm f1.9 så da tenkte jeg at den hadde vært kul og lekt med.

Selvfølgelig ikke samme mount som på pentax, men tok kit objektivet til gx-10'n demonterte k-mount'n og satt den på yashica objektivet.

Det som er casen nå er at kameraet blinker kun f--

Noen måte og omgå dette på?

Har jo ett annet objektiv med m42 som jeg bruker adapter på uten problemer hvorfor funker ikke dette?

Fant ut var jo bare litt trykking i menyen :new_woot:

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Ett lite spørsmål....

Jeg har ett gammelt kamera etter min far som det stod en yashica 50mm f1.9 så da tenkte jeg at den hadde vært kul og lekt med.

Selvfølgelig ikke samme mount som på pentax, men tok kit objektivet til gx-10'n demonterte k-mount'n og satt den på yashica objektivet.

Det som er casen nå er at kameraet blinker kun f--

Noen måte og omgå dette på?

Har jo ett annet objektiv med m42 som jeg bruker adapter på uten problemer hvorfor funker ikke dette?

Fant ut var jo bare litt trykking i menyen :new_woot:

Greit at du fant ut av det. Pentax fatningen er faktisk den mest brukte fatningen blandt kameraprodusenter. Den er faktisk mer brukt enn 4/3 systemet. I sine glansdager var det hele 70 forskjellige kameraprodusenter med K-fatning. Noen eksisterer fortsatt i Russland og Kina. Nå kjenner jeg ikke til Yashica sin fatning, men de hadde vel M42 også en stund. M42 var jo også populær blandt gamle produsenter. Mest kjent er vel Ricoh sin variant som har en ekstra pinne som lett kiler seg fast der autofokusakslingen er på Pentax kameraer. Ikke 100% kompatibelt, men 99% kanskje :-) Agfa lagde også speilrefleks med Pentax fatning, men de er long-gone som de fleste andre.

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar

Ja var gøy at det funket, fokus sitter bra, må litt tilbake på uendelig eneste, men ser ut til at fokus bekreftelsen funker.

Har bare testet det på gx-10'n da den lå nermest, men skal hive den med meg på tur i morgen med k-5'n.

Har lekt litt med den inne, og ser ut til og være ok objektiv, ikke noe wow, men veldig skarp på f5.6 og opp ikke ille på 1.9 heller.

Godt fornøyd iogmed at det bare kostet meg et kit objektiv:)

Lenke til kommentar

Jepp, jeg har blitt glade i de og byttet ut Dpreview med Imaging Resource som startside i nettleseren. Ikke bare for det tekniske og mange og gode objektivtester, men også fordi dpreview har fått for stor markedsdominans i fotonyhetsmarkedet. Sunn konkurranse er .. vel, sunt. :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hei!

Har så og si bestemt meg for å kjøpe sigma 50mm f/1.4 til k-5en min. Noen som har erfaring?

Kan noen utdype hva det vil si å "teste front- og bak-fokusen"? Er ikke dette noe vi uansett kan justere i huset på k-5?

Hei!

Har så og si bestemt meg for å kjøpe sigma 50mm f/1.4 til k-5en min. Noen som har erfaring?

Kan noen utdype hva det vil si å "teste front- og bak-fokusen"? Er ikke dette noe vi uansett kan justere i huset på k-5?

Fikk prøvd Sigmaen med K-5 firmware 1.03 i helgen, og det ser ut som problemene med autofokus i dårlig lys fikset. Så da har ikke noe annet negativt å si om objektivet enn at det hadde vært greit med værtetting.

post-128279-0-28197700-1302617490_thumb.jpg

Bilde fra helgen: F1.4 1/50 iso 1250

Lenke til kommentar

Pentax 18-135mm får slakt hos Photozone

Ja, det var et skralt resultat. jeg har dette selv og jeg er ikke enig i at det er et dårlig objektiv. jeg ser at hjørner og kanter taper seg ved lengre brennvidder, men ikke så mye som photozone har målt. Kanskje problemet blir større på korte avstander der et krummet fokusplan merkes tydeligere. Jeg er fornøyd med det :-)

Lenke til kommentar

Pentax 18-135mm får slakt hos Photozone

Ja, det var et skralt resultat. jeg har dette selv og jeg er ikke enig i at det er et dårlig objektiv. jeg ser at hjørner og kanter taper seg ved lengre brennvidder, men ikke så mye som photozone har målt. Kanskje problemet blir større på korte avstander der et krummet fokusplan merkes tydeligere. Jeg er fornøyd med det :-)

Hei fikk dette objektivet på fredag og leste med gru testen på lørdag. Men etter noe testing

så ser ikke bildene så dårlige ut som man får inntrykk av etter å ha lest Photozone.de sin test av 18-135 mm linsa. Noen andre son har erfaringer+

mvh Erik

Lenke til kommentar

Ingen personlige erfaringer, men bidrar med en link:

18-135-test på PentaxForums:

http://www.pentaxforums.com/reviews/pentax_18-135mm_review.php#comp

Inneholder noen ganske ålreite sammenligninger med 18-55, 50-135 og FA*85.

(...)

Kanskje problemet blir større på korte avstander der et krummet fokusplan merkes tydeligere.

Ingen dum tanke. Første utgave av 18-55 er også ganske ullen på nærfokus og 55/5.6, selv om det kan være en stilig effekt. Selv på gamle og svært enkle fastobjektiver ser man gjerne hvor de er optimalisert for bruk, f.eks. er K105/2.8 bedre på lengre avstander enn hva Takumar-Bayonet (K-fatning) 135/2.5 er, omvendt for korte avstander.

Nevner for øvrig:

http://www.pentaxforums.com/reviews/sigma_85mm_f14_review.php

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men etter noe testing

så ser ikke bildene så dårlige ut som man får inntrykk av etter å ha lest Photozone.de sin test av 18-135 mm linsa.

Sånn er det med svært mange tester og kritikker. De som tester produkter har ofte lang fartstid og svært mange referansepunkter. Det er lett for at store ord brukes om små forskjeller.

Det er en kunst å kunne lese tester på en slik måte at en klarer å skille de tørre fakta fra svulmende karaktristikker.

Lenke til kommentar

Har forresten satt på Lens correction til:

Distortion Correction = on

Lat-Chromatic-Ab Adj = on

Noen som har testet med av og på ?

Erik

Da tar det lang tid før du får ett bilde på Lcd skjermen ..? De samme funksjonene har du i LR f.eks, altså i postproduksjon av bildet.

Lenke til kommentar

Har forresten satt på Lens correction til:

Distortion Correction = on

Lat-Chromatic-Ab Adj = on

Noen som har testet med av og på ?

Erik

Da tar det lang tid før du får ett bilde på Lcd skjermen ..? De samme funksjonene har du i LR f.eks, altså i postproduksjon av bildet.

Det gjør ikke noe. Kommer ikke til å bruke Lightroom eller andre programmer forløpig.

Kun jpeg på nåværende tidspunkt. Har faktiskt merket at det tok litt tid før bildet er

tilgjengelig på skjermen. Takk for info! Men det er vel ingen andre ulemper?

Erik

Lenke til kommentar

Hei et nytt spørsmål fra meg som er ny på Pentax K-5

Er det ok å gå ned fra 16.xx mga piksler til mindre for eks. 10 mb for

for å få "bedre bilder" eller mister man mye informasjon selv om

bildene kanskje ser skarpere ut når man forstørrer dem for pixelene blir

ikke så fremtredene (softere)

Har sett bilder fra bilige kompaktkamera som ser tilsynelatende bedre

ut enn dyre kamera (har Canon S-90 og en panasonics TZ5 fra før) ved

forstørring men de blir/er kanskje ikke så skarpe.

Vet jo at jo mer info inn på bildebrikka så må man ha en bedre prosessor i

kamera for å få et bra resultat. Mulig spørsmålet er dumt men jeg retter det til

dere som har vært digitale lenge.

Vi snakker om jpg filer

mvh Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...