Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Det er erfaringsmessig ikke alltid sånn at en bare kan ta noe fra et innemiljø og gå ut i kulda.

 

Jeg har flere ganger opplevd å få isdannelser inni objktiv ved å gå fra et oppvarmet litt fuktig rom og ut i kulda. Dette gjelder faktisk spesielt på litt værtette konstruksjoner.

 

Årsaken er vel enkelt det at den fuktige innelufta er litt innestengt i objektivet. Objektivet kjøles ned og så vil det dannes kondens som fryser til is. Forsåvidt det samme som skjer når en kommer inn. Varm-fuktig luft i kontakt med en kald overflate.

 

Opplever dette spesielt på hytta, og har derfor begynt å legge utstyret ut i en kald gang for aklimatisering når jeg skal ut. Da pleier det å gå helt fint.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har flere ganger opplevd å få isdannelser inni objktiv ved å gå fra et oppvarmet litt fuktig rom og ut i kulda. Dette gjelder faktisk spesielt på litt værtette konstruksjoner.

 

Årsaken er vel enkelt det at den fuktige innelufta ...

Mulig du har rett i at det er innkapsla inneluft som er årsaken til problemet, men da har du nok et svært fuktig inneklima. Jeg heller mer mot at det heller dreier seg om fukt som stammer fra tidligere kondensering.

 

At du opplever mer problem med værtette konstruksjoner styrker den teorien. Kondensen får rett og slett ikke anledning til å slippe ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal en tur i alpinbakken i helga, tenkte å ta med mitt k-x for å ta litt bilder, men er usikker på hvor lurt det er.

 

Har forstått det sånn at det er overgangen mellom kaldt og varmt som skaper kondens og at kulde i seg selv ikke er krise (kan selvsagt tømme batteriene da, temperaturen ligger vel på rundt -8). Jeg får vel holde meg unna varmestuer:)

 

Noen annen god grunn til ikke å ta det med ut på fjellet? Regner ikke med at det kommer til å snø noe særlig så fukt blir nok ikke noe problem.

 

Har hatt med gx-10 på utallige scooter turer med hopp, og sprett og alt som hører med.

Bruker selv sling-shot 200 til scooter turer da den er mest behagelig av det jeg har prøvd.

Og har aldri hatt noen problemer med kameraet.

Dugg har jeg kun rett etter jeg kommer innenifra.

 

Har hatt kaeraet liggende i snøen uten problemer så du skal ikke uroe deg.

Lenke til kommentar

Det går nok helt sikkert fint å ta med K-x i bakken, bare husk at du kan ikke sammenligne værtettingen med andres gx10(k10d i Samsungdrakt) eller k20d...

Men jeg har hatt K-r i masse sjøluft og samme omgivelser som jeg hadde gammelkameraet (k10d) mitt i uten noen som helst problemer. Bruker ikke K-x AA-batterier? Ta isåfall med masse og ha noen kroppsnær , som allerede nevnt, dette har berget meg mange ganger :)

Lenke til kommentar

Slik fjerner du kondens i kameraet/objektivet: Sett det på et varmegulv en eller annen plass der det får stå uforstyrret og det ikke er fuktig i rommet. Åpne vinduet på gløtt. Da vil fuktigheten i kameraet/objektivet fordampe og sige ut av rommet samtidig som lufta erstattes med tørr uteluft. Lufta i objektivet og kameraet vil sakte men sikkert bli skiftet ut med tørr uteluft. Det koster sikkert en krone eller to i strøm men det er det verdt.

 

Du kan sikkert akselerere prosessen ved å løsne objektivet, men pass på å gjøre det sånn at det ikke samler seg noe støv der. Evt. vær forberedt på å måtte rense kameraet etterpå med "swab" eller lignende.

Lenke til kommentar

Surt ja..Dette er vel 2-re eksemplarte du misser også.. Det er ikkje meninga du skal ha denne :-)

Neida. Så galt er det ikke. Er kanskje heller andre gangen jeg forteller samme historia. Begynner å bli småsenil.

Eller kanskje du tenker på Tamron 28-75 som gikk i asfalten? Eller Sigma 18-50 som forsvant i Barentshavet. Jaja. The story of my life.

 

 

Men egentlig er jeg usikker på om 50-135 er ideelt. Føler at jeg egentlig bare trenger noen få mm mer enn det 16-50 gir meg i studio.

 

Virker som jeg trives godt med å jobbe litt tett på modellene. Så kanskje reinvestering i Tamron 28-75 er et klokere valg? Lettere å gi regi når jeg kan ta å den den fotografer.

 

Foreløpig konklusjon er nok at jeg bør avvente, tenke meg om litt lenger. Uansett har jeg ikke råd nå.

 

Forresten hyggelig å se deg her igjen Kaffilars. Har vært stille fra deg ei god stund.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Du kan fritt importere varer for inntil 6000 kr. Altså uten moms og avgifter. Er prisen høyere kan du alltids si at du hadde det med deg fra Norge. (Men da bør du ikke ha originalemballasje og kvittering liggende i bagasjen)

 

Redigert: Jeg forsto det sånn at du er der eller skal dit i det nærmeste. Hvis du er her og bare skal motta det via et fraktselskap så stemmer det med +25% moms og + 100-300 kr i fortollingsavgift (det varierer med hvilket fraktselskap du velger).

 

Forlot desverre japan før det kraftige prisfallet. Alternativet kan være å få det sendt til Hong kong og ta det med meg derfra. Får se hva jeg finner på.

Lenke til kommentar

Sigmaen har fokusbegrenser, altså at den kan holde seg mellom nær-uendelig eller nær-0,5m/0,5m-uendelig, litt anpå hva som passer. Pentax F og FA100/2.8 macro er vel de eneste som har akkurat denne funksjonen.

 

For øvrig har DFA100 også en "focus clamp", hvis funksjon er å stramme opp manuell fokus til et passende nivå.

 

(Husker ikke avstandene på fokusbegrenseren i hodet, tok de jeg tror det er på min egen Tamron 90. Fokusbegrenseren er svært kjekk å ha, men ikke direkte nødvendig. Har dog satt pris på utvidete bruksområder som følge av fokusbegrenseren, Tamronen har svært rask og nøyaktig AF.)

Lenke til kommentar

bortsett fra værtettningen - er det noen opplagte forskjeller mellom Sigma 105mm F2.8 EX DG og Pentax SMC-D FA 100mm F2.8 makro WR? det er minimalistiske forskjeller i filterdiameteren og vekt men bortsett fra det så ser specsene ganske like ut.

 

Pentax sin har et spesielt spor som gjør at Pentax sin ringblitz kan festes på en god måte. Har du noen gang tenkt å anskaffe deg denne blitzen så anbefaler jeg også Pentax objektivet.

Lenke til kommentar

non av dere som har erfaring med Autobellows (se post #8 for bilde). jeg har lånt en av en filleonkel for en stund siden og har prøvd å teste dette for å ta bilder av negativer. Hvordan gjør dere det med bakgrunnslys ol? hvilke instillinger skal gjøres på kameraet for at bildene skal se normale ut?

 

Har autobellows, men jeg har ikke dias holderen så jeg kan ikke gi bedre råd enn at det blir plundrete uten denne holderen og at du skaffer deg den hvis du mangler.

 

Men ellers vil jeg tro en blitz foran diasholderen for å gi kraftig dagslys er en god ting. Og jeg ser for meg et problem med å fjerne støv fra alle bildene du skal fotografere. Gode skannere har jo automatisk støvfjerning.

Lenke til kommentar

Hvordan er solblenderene på de to objektivene? Jeg har hatt Sigma 70mm makro og den hadde en ganske upraktisk solblender. Den hadde gjenger og ikke bajonettfeste. Den kunne heller ikke snues.

 

Solblenderen til D FA 100/2,8 WR er av bajonettype og festes kjapt.

Lenke til kommentar

Kjem an på kva slags hytte du har. Om du har Hafjell-hytte, så kjem du vel alltid til oppvarma hytte, men om du har det som vanlege folk definerar som hytte, så er det lurt å vera førstemann til hytta. Då varmar du sannsynlegvis opp både hytta, deg sjøl og kameraet utan kondensproblem, men om du er sistemann, så kan nok kondens i kameraet vera eit problem.

 

 

 

 

:)

 

 

 

 

Redigert: Om du er veldig sist, så kan kondens i dei du er på hyttetur med vera eit problem. (altså kondens som i pils innabords ;) )

 

 

Endret av Asbjeurn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...