Larsenio Skrevet 18. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2011 Jeg skjønner I den sammenheng må jeg bare si at jeg liker tett på-portretter... Som dette: Tatt med 55mm, presset nærgrensen med K-r Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 18. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2011 Jeg skjønner I den sammenheng må jeg bare si at jeg liker tett på-portretter... Som dette: Tatt med 55mm, presset nærgrensen med K-r Irriterende bra portrett. Phan. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 18. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2011 "Irriterende" bra? Wow, takk for det Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 18. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2011 "Irriterende" bra? Wow, takk for det Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 22. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2011 Sigma 120-300 har jeg venta på at skulle komme i K-fatning i over tre år. Så nå fikk jeg et alvorlig dilemma, skal jeg spare opp til den eller K-5? EDIT: Hvordan veit du at den kommer med K-fatning? Jeg ser nemlig ikke et ord om det i lenka du oppgir. Håper inderlig at det er jeg som er blind. EDIT 2: Fant en referanse selv http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-slr-lens-discussion/132428-sigma-apo-120-300mm-f2-8-ex-dg-os-hsm-pentax.html#post1377684 Ser ut til at det er håp. Her er det iallefall offisielt: http://www.sigmaphoto.com/shop/120-300mm-f28-ex-dg-os-apo-hsm-sigma1 Lenke til kommentar
fototim Skrevet 22. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2011 (endret) Her er det iallefall offisielt: http://www.sigmaphoto.com/shop/120-300mm-f28-ex-dg-os-apo-hsm-sigma1 Da er det å vente på tester, men ser ikke bort fra at det blir en periode med Ikke enkelt det her. Har lyst på (og reelt behov for) K-5, erstatning for mista DA* 50-135, samt ymse studioutstyr. Driver å innreder studio sammen med et par kompiser (Tommy og Øystein), håper at det kan gi litt inntekter etterhvert, men ser at utgiftspostene tårner seg opp. Registrerer meg som selvstendig om få dager, det hjelper litt. Lurer forresten på å prøve meg på litt kjøp og salg av brukt utstyr i liten skala. Endret 22. februar 2011 av fototim Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2011 non av dere som har erfaring med Autobellows (se post #8 for bilde). jeg har lånt en av en filleonkel for en stund siden og har prøvd å teste dette for å ta bilder av negativer. Hvordan gjør dere det med bakgrunnslys ol? hvilke instillinger skal gjøres på kameraet for at bildene skal se normale ut? Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 23. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2011 Her er det iallefall offisielt: http://www.sigmaphoto.com/shop/120-300mm-f28-ex-dg-os-apo-hsm-sigma1 erstatning for mista DA* 50-135, ???? ååå Lykke til med studiobygginga foresten.. Her inne i fjorden håper eg på at snøen ein gong reiser, er lei nå.. Elles er et overaska over prisen på 120-300/2.8 (om dette stemmer då) http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Sigma/Telezoom/Sigma-120-300mm-F28-EX-DG-OS-HSM-Lyssterk-Telezoom-m--optisk-stabilisator-124234.aspx Nesten så eg vurdere å bytte 300/4 og 60-250/4 i denne, om tester blir bra.. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 23. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2011 Hmm som Tim sier, er bare å vent på tester! Men det der ser farlig ut for portemonien!! Lenke til kommentar
fototim Skrevet 23. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) ???? ååå Datt ut av halvåpen sekk i skogområde ved Florø. Suuurt. Elles er et overaska over prisen på 120-300/2.8 (om dette stemmer då) http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Sigma/Telezoom/Sigma-120-300mm-F28-EX-DG-OS-HSM-Lyssterk-Telezoom-m--optisk-stabilisator-124234.aspx Nesten så eg vurdere å bytte 300/4 og 60-250/4 i denne, om tester blir bra.. Dette er omtrent likt med prisanslaget på B&H, direkte omregna, noe som er svært uvanlig. Der ligger den på $3.200. Inkl frakt og mva blir det omtrent kr. 23.350. Her er det nok noe som ikke stemmer. Endret 23. februar 2011 av fototim Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 24. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2011 K5 ligger nå på 6500nok i japan nå. Og stuper fremdeles i pris. Regner med at det er nede på 5400 om noen måneder kanskje. Vurderer sterkt å impotere ett fra japan. Hvis jeg gjør det blir det da bare gebyr og 25% i moms jeg må betale ekstra? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Du kan fritt importere varer for inntil 6000 kr. Altså uten moms og avgifter. Er prisen høyere kan du alltids si at du hadde det med deg fra Norge. (Men da bør du ikke ha originalemballasje og kvittering liggende i bagasjen) Redigert: Jeg forsto det sånn at du er der eller skal dit i det nærmeste. Hvis du er her og bare skal motta det via et fraktselskap så stemmer det med +25% moms og + 100-300 kr i fortollingsavgift (det varierer med hvilket fraktselskap du velger). Endret 24. februar 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 24. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2011 Skal en tur i alpinbakken i helga, tenkte å ta med mitt k-x for å ta litt bilder, men er usikker på hvor lurt det er. Har forstått det sånn at det er overgangen mellom kaldt og varmt som skaper kondens og at kulde i seg selv ikke er krise (kan selvsagt tømme batteriene da, temperaturen ligger vel på rundt -8). Jeg får vel holde meg unna varmestuer:) Noen annen god grunn til ikke å ta det med ut på fjellet? Regner ikke med at det kommer til å snø noe særlig så fukt blir nok ikke noe problem. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2011 Kondens oppstår kun i overgangen fra kaldt til varmt ja (ikke omvendt). Men det er lett å unngå kondens. Putt kameraet i en tett plastpose og snurr igjen åpningen godt før du går inn i varmestua. Ikke la deg friste til å ta opp kameraet før det er temperert. Kondensen vil skje på utsiden av plastposen. PS. Ha godt polstret oppbevaring til det i bakken. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 24. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2011 Jeg er ikke betenkt når det kommer til å ha med kamera i bakken. Har gjort det flere ganger. Kan være ganske moro, men krevende å få gode bilder av en annen skiløper når man selv er i bevegelse. Hvis du skal ta bilde av andre skiløpere så vil jeg anbefale å holde kamera bort fra ansiktet når du tar bilder. Se på løperen og prøv å treff motivet ditt uten å sikte for mye. Og ha for all del full kontroll på andre skiløpere i bakken. Gjør som Simen1 sier, ha det godt polstret når du ikke har det i hendene - det er styggvondt å feks lande på selve kameraet om du skulle falle. Kameraet (mitt K20) tåler vanvittig mye, så jeg er ikke bekymret for å ødelegge kameraet - bare at det skal ødelegge meg. Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 24. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Kommer til å ha det i kamerabagen som ligger inne i en sekk, men får polstre litt ekstra for sikkerhets skyld:) Er skeptisk til å pakke inn kameraet i plastpose, høres usunt ut, men får vel teste det ut. Takk for svar Edit: noen smarte triks for å forhindre at jeg dugger igjen søkeren? Endret 24. februar 2011 av PapaDon Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Jeg har ikke noen gode tips mot dugging av søkeren, annet enn å holde kameraet et stykke fra ansiktet eller ha briller mellom deg og søkeren. Det er fuktigheten i huden og øyet som fordamper på grunn av kroppsvarmen og gir kondens når det møter det kalde kameraet. Sperrer du denne dampen borte med briller så unngår du kondens. Men det med plastpose trenger du ikke være skeptisk til. Det er definitivt en god måte å slippe kondens på. Litt mer detaljert så hindrer du varm og fuktig inneluft å få kontakt med det kalde kameraet. Varm og fuktig luft kondenserer når den blir kjølt ned. Kald uteluft kan ikke holde på i nærheten så mye fuktighet. Det er derfor man blir så tørr i huden om vinteren. Kald uteluft er tørr. Varm inneluft kan holde på mye fuktighet (høyt absolutt duggpunkt). I en varmestue vil det garantert være mye fuktighet på dørmatta og gulvet som fordamper, samt svette kropper som skal luftes litt, varm drikke som skal drikkes og muligens noe varm mat som damper der også. Rommet er altså fult av varm fuktig luft. Denne kondenserer på kalde flater. Vinduer, skibriller, kameraer, sko og mye annet. En plastpose hindrer denne fuktige lufta å nå kameraet. Posen ble lukket igjen utendørs i kald luft og inneholder dermed kun tørr vinterluft. Den tørre vinterlufta varmes gradvis opp og det skaper ingen kondens. Den varme innelufta kjøles ved kontakt med plastposen og kondenserer utenpå posen. Utsiden av posen er altså den fuktige siden og innsiden er den tørre siden. Hvis du tempererer kameraet og tar det opp inne så vil det være varm, fuktig luft rundt et varmt kamera. Det gir ikke kondens. Men IKKE legg det i plastposen når du skal ut. Det er viktig at kameraet får direkte kontakt med den kalde lufta ute når det skal kjøles ned. Ligger det i en pose så tar du med deg varm fuktig luft ut og lar dette kjøle seg inni posen slik at det kondenserer inni posen. Kort oppsummert: Ikke vær skeptisk. Bruk pose når kameraet er kaldt og skal inn i varmen. Ikke bruk pose når kameraet er varmt og skal ut i kulden. Endret 24. februar 2011 av Simen1 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Datt ut av halvåpen sekk i skogområde ved Florø. Suuurt. Velkommen i klubben - det samme skjedde med min Tamron 17-50mm for noen år siden. Jeg hørte faktisk at den datt ut av sekken, men ettersom det var to dunk og et påfølgende plask, så er objektivet tapt for alltid. Det blir vel funnet av en hobbydykker ute i Oslofjorden en vakker dag. Endret 24. februar 2011 av tomsi42 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 24. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2011 En plastpose hindrer denne fuktige lufta å nå kameraet. Posen ble lukket igjen utendørs i kald luft og inneholder dermed kun tørr vinterluft. Den tørre vinterlufta varmes gradvis opp og det skaper ingen kondens. Den varme innelufta kjøles ved kontakt med plastposen og kondenserer utenpå posen. Utsiden av posen er altså den fuktige siden og innsiden er den tørre siden. Huskeregler; Bruk plastpose uten rifter (dvs ha med en egen tiltenkt dette formålet). Det tar lenger tid enn du tror å varme opp lufta i posen. Kameraet hjelper til holde den kald. Skal du inn i mindre enn 1 time kan du glemme å ta ut kameraet av posen dersom det er -5 eller lavere ute. Vintertips 2; Ha ekstra batteri inntil kroppen slik at du kan bytte. Når batteriet i kameraet blir kaldt mister det effekten, men du kan da varme det opp igjen dersom du har to batterier å bytte mellom. Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 24. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2011 Hehe, takk for meget utfyllende forklaring. Min skepsis er forsvunnet som dugg for solen (pun inteded) Jeg har ikke noen gode tips mot dugging av søkeren, annet enn å holde kameraet et stykke fra ansiktet eller ha briller mellom deg og søkeren. Det er fuktigheten i huden og øyet som fordamper på grunn av kroppsvarmen og gir kondens når det møter det kalde kameraet. Sperrer du denne dampen borte med briller så unngår du kondens. Men det med plastpose trenger du ikke være skeptisk til. Det er definitivt en god måte å slippe kondens på. Litt mer detaljert så hindrer du varm og fuktig inneluft å få kontakt med det kalde kameraet. Varm og fuktig luft kondenserer når den blir kjølt ned. Kald uteluft kan ikke holde på i nærheten så mye fuktighet. Det er derfor man blir så tørr i huden om vinteren. Kald uteluft er tørr. Varm inneluft kan holde på mye fuktighet (høyt absolutt duggpunkt). I en varmestue vil det garantert være mye fuktighet på dørmatta og gulvet som fordamper, samt svette kropper som skal luftes litt, varm drikke som skal drikkes og muligens noe varm mat som damper der også. Rommet er altså fult av varm fuktig luft. Denne kondenserer på kalde flater. Vinduer, skibriller, kameraer, sko og mye annet. En plastpose hindrer denne fuktige lufta å nå kameraet. Posen ble lukket igjen utendørs i kald luft og inneholder dermed kun tørr vinterluft. Den tørre vinterlufta varmes gradvis opp og det skaper ingen kondens. Den varme innelufta kjøles ved kontakt med plastposen og kondenserer utenpå posen. Utsiden av posen er altså den fuktige siden og innsiden er den tørre siden. Hvis du tempererer kameraet og tar det opp inne så vil det være varm, fuktig luft rundt et varmt kamera. Det gir ikke kondens. Men IKKE legg det i plastposen når du skal ut. Det er viktig at kameraet får direkte kontakt med den kalde lufta ute når det skal kjøles ned. Ligger det i en pose så tar du med deg varm fuktig luft ut og lar dette kjøle seg inni posen slik at det kondenserer inni posen. Kort oppsummert: Ikke vær skeptisk. Bruk pose når kameraet er kaldt og skal inn i varmen. Ikke bruk pose når kameraet er varmt og skal ut i kulden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå