Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

jeg trodde ikke FF-objektiv kunne brukes på crop-kameraer..? jeg har testet både 35mm og 105mm macro-objektiv men vil gjerne ha noe trangere så jeg har sett meg ut Sigma 180mm F/3.5 men ble i tvil da jeg så det var et FF-objektiv.

Du får riktignok et litt annet perspektiv med en 180mm, men forstørrelsen blir den samme som for 105 og 35mm objektivet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg trodde ikke FF-objektiv kunne brukes på crop-kameraer..? jeg har testet både 35mm og 105mm macro-objektiv men vil gjerne ha noe trangere så jeg har sett meg ut Sigma 180mm F/3.5 men ble i tvil da jeg så det var et FF-objektiv.

Det er vanskelig å huske hvilken vei det fungerer, men blir straks enklere når man tenker på hva som er grunnen til dette. Objektiver tegner et bilde på sensorplanet. Bildet er ofte nesten sirkulært (en sirkel som er kuttet litt i topp og/eller bunn). For enkelhets skyld kaller jeg det rundt heretter. Et objektiv som er designet for en gitt sensorstørrelse tegner et bilde som er litt større enn selve sensoren. Dersom det brukes på et kamera med mindre sensor så vil sensoren bare dekke en mindre del av det runde bildet som tegnes av objektivet. Det fungerer altså helt fint. Men dersom man bruker objektivet på et kamera med større sensor enn objektivet er designet for så vil sensoren dekke mer enn det runde bildet sensoren tegner. Man vil fortsatt kunne bruke de midtre delene av bildet. F.eks er det fult mulig å bruke et Nikon DX (crop) objektiv på et Nikon FX (fullformat) kamera. Nikons kamera kjenner igjen objektivet og beskjærer bildet automatisk.

PS. For ordens skyld så må man med "uvanlige" kombinasjoner ofte ta hensyn til registeravstand (avstand fra fatning til sensor), og ellers mekanisk kompatibilitet. F.eks kan enkelte kombinasjoner av Canon fullformat kamera og optikk til Canon crop-kamera gi for lite plass til speilet, slik at det kan kræsje med objektivet og skades.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har et sånt selv, i tilegg til FA100/2.8. Fordelen med 180mm er avstanden du får til motivet. Greit i forhold til innsekter. Objektivet forandrer heller ikke lengde ved fokusering. Autofokusen kan være mildest talt plundrete å bruke. Masse jaging frem og tilbake. Foretrekker egentlig og bruke 100mm`metern.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

F.eks er det fult mulig å bruke et Nikon DX (crop) objektiv på et Nikon FX (fullformat) kamera. Nikons kamera kjenner igjen objektivet og beskjærer bildet automatisk.

Hmm.. det må jo kreve en del tilvenning mht komposisjon i søkeren siden du vil få mindre enn hva du ser (?).

Lenke til kommentar

mye jaging frem og tilbake er vel strengt tatt ikke et pluss med et objektiv. en skulel nesten forvente mer av et såpass dyrt objektiv.

Er dessverre mest relatert til makrofotografering og ikke objektivet. Når du driver med makrofotografering får du en ekstremt tynn dybdeskarphet og det er derfor lite som er i fokus. Litt bevegelse på kamera og det er et helt annet punkt som er i fokus og kamera jager frem og tilbake. Jeg har ikke lang erfaring med makrofotografering, men de gangene jeg har prøvd har jeg endt opp med å grovfokusere manuelt og finfokusere med å bevege kamera nærmere/lengre fra det jeg fokuserer på. Hodefokusering. Vet ikke om det er en vanlig teknikk :) På stativ blir det kanskje litt annerledes - vet at en del faktisk foretrekker liveview da, siden en kan forstørre det en ønsker at skal være i fokus og finstille dette manuelt.

Lenke til kommentar
The focusing screen also features automatic masking if you attach a DX format lens, a portion of the view is grayed out indicating the active sensor area. Optionally you can also manually select the shooting format (FX: 36 x 24 mm, DX: 24 x 16 mm or 5:4: 30 x 24 mm). The diagram below (used with permission from the D3 user manual) demonstrates the different image sizes (FX / DX and 5:4 formats), their image circles and the masked areas of the viewfinder focusing screen.
Link
Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet 2meteren på månefotografering. Ble litt fort kald på lankene, så jeg fikk ikke et helt skarpt bilde. Største problemet var bevegelsesuskarphet, stativet var ikke helt egnet (finnes det et som er det?). Brukte de foreskrevne 12 sekundene bare på å roe ned søkerbilde. Den svært beskjedne speilklappen på K-5 var også nok til å sette i gang bevegelser. Var også litt morsomt at en kunne se tydelig at månen beveget seg i søkeren. Actionfotografering!

Nok prat:

post-91921-0-11269700-1293631529_thumb.jpg

Som dere ser får månen ikke helt plass når den er full, men det er ikke veldig mye om å gjøre.

Lenke til kommentar

Gøy å se! Prøvde du med lavere ISO? Det ser ikke veldig skarpt ut til å være såpass nedskalert. Har du noen teorier om hvorfor? Vanskelig å fokusere?

Prøvde lavere iso, ja, men dette ble det beste. Hovedgrunnen til at det ikke ble bedre er nok stativet. Kulehode og 10 kilos pakke (det er faktisk flere stativfester på objektivet og jeg valgte ikke det beste :)) på toppen var vanskelig å manøvrere. Dermed var det først vanskelig å finne månen (!). Når jeg fant den svingte objektivet (kulehode skled ned til en side) så mye fra side til side at det var vanskelig å stille skarpt. Uansett er de fleste bildene primært preget av bevegelsesuskarphet - derav den høye iso'en. Selv om objektivet har en diameter på nesten 20 cm, er f-tallet bare 13.5.

Jeg prøvde heller ikke så lenge siden jeg ble kald på de sarte kontorpølsene mine :D Gjør kanskje et nytt forsøk i nyttårshelgen.

Lenke til kommentar

Noen som har noen anbefaling av stativ til en 2000mm? Har blitt anbefalt gamle landmålerstativ da disse skal være svært stabile samt at tre skal ha betydelig bedre vibrasjonsdemping enn karbon/aluminium/stål. Vet dog ikke hvor dette kan kjøpes.

Lenke til kommentar
Noen som har noen anbefaling av stativ til en 2000mm? Har blitt anbefalt gamle landmålerstativ da disse skal være svært stabile samt at tre skal ha betydelig bedre vibrasjonsdemping enn karbon/aluminium/stål. Vet dog ikke hvor dette kan kjøpes.

Jeg kjøpte min på et militærutsalg ved Hønefoss. Det er egentlig alt for tungt til å drasse med seg, men det er jo 2-meteren også. Det jeg kjøpte har tre ben. Hvert ben er konstruert med to stålrør med treverk i mellom. Føttene er spisse og har pedal for å stikke de godt ned i bakken. Jeg kjøpte det uten hode så det må man skaffe seg utenom. Mulig det beste er å få sveist et solid U-formet "hode" etter mål. Gjerne med to kulelager for dreining rundt stativaksen og ett kulelager på hver side av U-en.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Eg har Gitzo sin 5 serie til min 600/4 lag med eit kraftig Arca Swiss kulehode, det fungerer nokelunde bra med med 600/4 + 1.7TC. Har også Wimberley Gimbal hode til "stordundra", men det er ikkje så stabilt til stillestående bilder, men mykje betre på bevegelige mål :dribble:...

Trur Feisol sin 3371, kan vere noko å sjå på. Kapasitet på stativ og hode bør vere minst 1.5x vekt av stasen..

Lenke til kommentar

Takk for mange tips! Noen som har erfaring med Berlebach? Virker som robuste saker om enn i litt utradisjonelt/veldig tradisjonelt materiale. Som Simen nevner er jo ikke 2meteren særlig reisevennlig, så vekt er ikke viktig.

Når det gjelder hode, hadde jeg tenkt meg 2-veis hode. Jeg hadde store problemer med å balansere 10 kg på kulehode, så det hadde vært praktisk å justere horisonten og så kun panorere/løfte senke. Virket som de kraftigste hodene var av kuletypen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...