AiKi Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 (endret) Holder meg nok selv til K20D foreløpig. Tror jeg har klart å overbevise meg selv om at jeg ikke trenger fordelene et K-5 gir.* Er personlig kanskje mest spent på et evt. speilløst kamera til neste år. Er litt spent på om I-10 testet farvannet for retro-modeller, og at et kommende kamera vil minne om et eldre SLR. Gjerne slik at elektronisk søker og adapter for K-fatning danner hhv. prismehus og fatningen som står ut fra huset på de eldre manuell fokus-kameraene. * Snarere at det ikke er verdt pengene (har egentlig ikke råd). Endret 12. desember 2010 av Aiki Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Jeg boycoter f.eks Kjell framover. Pga av smittefare. Den fordømrade kødden. Morsomste jeg har lest på lenge. Jeg kan ikke annet enn fyre oppunder og si at Kjell gjorde det eneste fornuftige. Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Litt mer om DA18-135 Det er et overraskende bra objektiv. Solid satt sammen og med en autofokus som er rask og presis. Det har tydelig tønnefortegning ved korteste brennvidde, men ikke mer enn vanlig for denne typen objektiv. Skarpheten i senter er utmerket fra største blender. Ved 18mm taper den seg litt mot kantene, men egentlig svært lite. I mellomområdet er den veldig, veldig bra. Mot 135mm taper den seg i hele bildeflaten ved største blender og der har en egentlig bare f/8 og f/11 å bruke. ved f/5,6 er den litt for uskarp til store forstørrelser og ved f/16 er diffraksjon synlig. Rød/grønn kantoverganger er synlig, men fjernes 100% i Adobe sin konverter kun ved å flytte på en enkel skyvekontroll. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Litt mer om DA18-135 Dette høres riktig lovende ut. Jeg tolker det du sier som om den er bedre enn 18-250 i overlappende område. Er det riktig tolka? Brukbar ved f:8 på 135mm høres ikke så galt ut. I så fall kan det gjøre jobben som portrettobjektiv. Hvor i brennviddeområdet vil du si at den er ubrukelig ved full åpning? Min 18-250 begynner å tape seg for alvor ved omtrent 80mm. Videre; har du gjort deg noen betrakninger om boke? BoycoterTim.... Naturlig nok: Ingen kommentar. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Jeg boycoter f.eks Kjell framover. Pga av smittefare. Den fordømrade kødden. Hm, er det Kjell som er nissen, kanskje? Jf. signaturen hans. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Jeg boycoter f.eks Kjell framover. Pga av smittefare. Den fordømrade kødden. Det blir mange du må boycotte etterhvert. Det virker som om K-5 er meget smittsomt. Det er også rapporter om at folk fra andre leire har blitt smittet. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Jeg boycoter f.eks Kjell framover. Pga av smittefare. Den fordømrade kødden. Det blir mange du må boycotte etterhvert. Det virker som om K-5 er meget smittsomt. Det er også rapporter om at folk fra andre leire har blitt smittet. Jeg får lage videoer alà denne da - lenke. Jeg trykte forresten "oversett" på YouTube mens jeg avspilte den baklengs, og tro det eller ei, men da sier han 7000 ganger "kjøper dere K-5, da tjener jeg mindre penger". Tilfeldig? Neppe. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Det er også rapporter om at folk fra andre leire har blitt smittet. ..Eller "inifisert", som det også heter? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Jeg trykte forresten "oversett" på YouTube mens jeg avspilte den baklengs, og tro det eller ei, men da sier han 7000 ganger "kjøper dere K-5, da tjener jeg mindre penger". Tilfeldig? Neppe. Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Dette høres riktig lovende ut. Jeg tolker det du sier som om den er bedre enn 18-250 i overlappende område. Er det riktig tolka? DA18-250 er det stort sett bare min samboer som har brukt. Jeg må teste den sammen med DA18-135 før jeg kan ha noe mer enn ukvalifisert gjetting å komme med. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 (endret) Jeg får lage videoer alà denne da - lenke. Eg vart så imponert over måten han berre frå hukommelsen henta den nøyaktige scoren på høg-ISO-ytelse på kameramodellane. (Eller hadde Nikon berre forsynt han med eit dårleg manuskript? ) At han i heile tatt henger seg opp i det som ein signifikant forskjell mellom D7000 og K-5 er jo berre eit bevis på at enten han eller Nikon ikkje har peiling på statistikk. Andre ville ha kalla dette (og totalscoren på 82 (Pentax) over 80 (Nikon)) for tilfeldige variasjonar, men ikkje denne karen! Endret 13. desember 2010 av Asbjeurn Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Andre ville ha kalla dette (og totalscoren på 82 (Pentax) over 80 (Nikon)) for tilfeldige variasjonar, men ikkje denne karen! Nei, nei - totalscoren var statistiske variasjoner, mens ISO-scoren viste klart og tydelig at Nikon var bedre. Og så syntes han at Nikon har bedre autofokus. Og så var Nikon klart bedre på høy ISO. Og så var autofokusen bedre. For ikke å snakke om høy-ISO? Og nevnte han autofokus? Spesielt mens han snakket om høy-ISO scoren. Den var nemlig mye bedre. Klart mye bedre. Og autofokus. Sånn - i tillegg til høy-ISO scoren, da. Klart bedre. Så hvis du bare har investert litt, og ikke mye, i Pentax-optikk, så bør du bytte merke. For høy-ISO var mye bedre. Og autofokus. Gudbedre - han var jo mer fanboy enn de verste her på forumet! 4 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Gudbedre - han var jo mer fanboy enn de verste her på forumet! Han får Kennyboy til å virke nøktern. Og det finner jeg litt skremmende. 1 Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Gudbedre - han var jo mer fanboy enn de verste her på forumet! litt fan-boy kan vaere ok, spesielt hvis det gjöres med litt humor - tomsi´s nikon allergi er et eksempel. Slik han paa den videoen gjorde det, fører til at nesten enhver nikonist med litt forstand og respekt for seg selv kleber over alle nikon logoer, av frykt for aa bli satt i sammenheng med han. Den personen snakker (forhaapentlighvis) ikke for alle med nikon. I saa fall, noen som har lyst paa et nikon sett, jeg veksler. En tilsvarende video, med sammenligning Canon 7D og Pentax K5 kunne vaert morsomt. Alle vet at Canon 7D er bedre fordi den har en direkt print button. ;~) 1 Lenke til kommentar
fototim Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 (endret) Den der kun tager spøg for spøg, og alvor kun alvorligt har forstået begge dele dårligt. (Piet Hein, etter hukommelsen) Endret 13. desember 2010 av fototim Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 (endret) Jeg boycoter f.eks Kjell framover. Pga av smittefare. Den fordømrade kødden. Det blir mange du må boycotte etterhvert. Det virker som om K-5 er meget smittsomt. Det er også rapporter om at folk fra andre leire har blitt smittet. Jeg får lage videoer alà denne da - lenke. Jeg trykte forresten "oversett" på YouTube mens jeg avspilte den baklengs, og tro det eller ei, men da sier han 7000 ganger "kjøper dere K-5, da tjener jeg mindre penger". Tilfeldig? Neppe. Håpe ikke han fikk for godt betalt for den videoen der..... Det va skikkelig mat for fanboys.... Endret 14. desember 2010 av Kjell75 Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Vil bare minne om Mundus sitt iniativ om å møtes i Oslo/Lillestrøm den 15. januar. Da er det fotomesse, det blir mulig å klå på kameraer, treffe folk og bli med en tur på byen om kvelden sammen med forumbrukere her. Sjekk facebook-gruppa "pentaxianere i Norge" eller spør her om du lurer på noe. Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Link til Dpreview sin Review av K-5 for dei som måtte vere interserte. 1 Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 (endret) Link til Dpreview sin Review av K-5 for dei som måtte vere interserte. Har du kjøpt K5? Endret 20. desember 2010 av Kjell75 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå