FOTORALF Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Som nevnt fikk jeg tak i en DA 18-135. Det er ikke så mye jeg har prøvd den ennå. Konstaterer at AF er rask og presis og utrolig mye bedre enn det DA18-250 er i svak belysning. Må komme tilbake med info om hvordan det er i dagslys. Andre fordeler er fast og fin zoom som definitivt ikke siger av seg selv i ene eller andre retning. Mindre bra er at fokusplanet endrer seg MYE når en endrer brennvidde. Når det gjelder skarphet i forhold til DA18-250 så får det være til våren. Nå er det for mørkt og kaldt til å rigge opp utstyr på stativ ute i terrenget for å teste slikt. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Skulle nesten vært like høy på pæra som visse andre fanboys å starta en egen tråd bare for K5..... Lenke til kommentar
SRD Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Det hadde vært noe! Bare å kjøre på Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Nææ har ikke noen egne erfaringer enda så det får i så fall vente, vist ingen andre gjør det! Lenke til kommentar
Svein Wilhelm Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Velkommen i klubben. Jeg har vært med i mange år, med et lite opphold hvor jeg prøvde meg i Olympus-klubben. Jeg klarte aldri å venne meg til den lille søkeren på E-510, den var ekstremt trangsynt. Pentax K7 er et kamera med sjel som jeg er særdeles fornøyd med. Jeg har ingen umiddelbare planer om K-5... Mitt spørsmål i denne tråden er om noen har erfaringer med Pentax sin 1,7 AF-konverter. Lenke til kommentar
stejen Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Velkommen i klubben. Jeg har vært med i mange år, med et lite opphold hvor jeg prøvde meg i Olympus-klubben. Jeg klarte aldri å venne meg til den lille søkeren på E-510, den var ekstremt trangsynt. Pentax K7 er et kamera med sjel som jeg er særdeles fornøyd med. Jeg har ingen umiddelbare planer om K-5... Mitt spørsmål i denne tråden er om noen har erfaringer med Pentax sin 1,7 AF-konverter. Jeg bruker den i kombinasjon med Sigma 300/2,8 og da er den meget bra. Det samme er den sammen med FA300/4.5. Litt mer plundrete sammen med FA300/4,5 da den ikke har stativfeste. Blir litt langt og dårlig balanse, men det har selvfølgelig ikke noe å gjøre med de optiske egenskapene. K5 sammen med Sigma 300/2,8 og Pentax 1,7tc er en super kombinasjon. Rask og presis autofokus. Skarpt. Anbefalles. Lenke til kommentar
Nikolai88 Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Nå har jeg fulgt med på denne forumtråden en del siden jeg gikk i anskaffelse av min K-7, men har ikke følt at jeg har hatt noen innspill å komme med, men håper dere kan hjelpe meg litt fordet. Så får jeg se å engasjere meg mer aktivt å dele erfaringer og kommentere bedre i fremtiden Lurte på om det er noen som kan gi meg et innspill på valg av objektiv. Sitter per dags dato med et Pentax DA 17-70 og et Horusnennu 50mm f1.4(manuelt) objektiv og ønsker nå å gå i anskaffelse av et mer lys sterkt portrett/allround objektiv som ikke er hel manuell. Av 50mm har jeg sett på: Pentax smc P-FA 50mm F1.4 Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM for Pentax Disse to objektivene ligger i prisguiden ganske likt når det kommer til prisklasse, men etter å ha lest litt rundt på Internett virker det som om Sigma sitt har bedre "kvalitet", men det er visstnok VELDIG stort. Pentax DA* 55mm var noe jeg siklet på når jeg først gikk i anskaffelse av min K-7, men bortsett fra vær-tetting virker det som det har fått blandede mottakelser og er dyrt. Så denne modellen har jeg slått fra meg. Så tenker jeg litt på at jeg har et 50mm objektiv fra før av. Selv om det er manuelt og ikke av topp kvalitet, gir det meg gode resultater. Det jeg irriterer meg mest på med 50mm er når jeg er i mindre rom og kan få problemer å få god nok avstand til motivet. Men som jeg har forstått kan man bruke et objektiv som er videre en 50mm som et mer allround portrett objektiv. Derfor har jeg sett på disse og prøvd å danne meg en mening: Pentax smc DA 40mm F2.8 Limited Pentax smc FA 43mm f1.9 Limited serien til Pentax er alltid noe jeg har siklet på. Spesielt 40mm da denne gjør DSLR nesten "kompakt". Denne har jeg lest gir veldig mye igjen for pengene og har meget god optisk kvalitet. Eneste som i mine øyne trekker denne ned er at den ikke er like lys-sterk. Går jeg litt opp i prisklasse så finner jeg 43mm til Pentax. Denne er lys-sterk men har visstnok en litt "harsh" bokeh, men dette kan jo være litt smak og behag. Sigma sin 30mm 1.4 har jeg droppet da den har fått litt middelmådig mottakelse. Dette blei langt håper noen har innspill og erfaringer å dele med meg =) Er det noen objektiver jeg har oversett? Eller jeg som har tenkt i feil retning? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 35/2.8Ltd bør kanskje med på listen. Enig i at 50 kan bli trangt. Labber rundt med FA-50 det meste av tiden likevel, fungerer stort sett godt nok for meg. Lenke til kommentar
stejen Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 31/1,8 er kanskje et alternativ. Har det selv, er kjemperfornøyd. Det ligger et til salgs på finn.no for tiden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 The Imaging Resource: Amazing Resolution: Pentax 645D Test Shots posted! "We were expecting to see more resolution than from the highest-end full-frame pro 35mm bodies, but when we saw the first images, we were literally staring at the screen with our mouths open: If you've never seen just how much detail a medium-format SLR with a sharp lens can produce, you've got to check out our test shots from the Pentax 645D. (Fair warning, it may entirely spoil you for 35mm-format SLRs.)" Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Fordelen med DA40/2,8 er at denne kan fint brukes på full åpning. Det samme synes jeg ikke jeg kan med FA50/1,4. Den er begredelig i kontrast og skarphet på full åpning, men henter seg fint inn på f/2 og f/2,8. Men da er en på samme blendere som DA40/2,8 også fint kan brukes på. Lenke til kommentar
Svein Wilhelm Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Velkommen i klubben. Jeg har vært med i mange år, med et lite opphold hvor jeg prøvde meg i Olympus-klubben. Jeg klarte aldri å venne meg til den lille søkeren på E-510, den var ekstremt trangsynt. Pentax K7 er et kamera med sjel som jeg er særdeles fornøyd med. Jeg har ingen umiddelbare planer om K-5... Mitt spørsmål i denne tråden er om noen har erfaringer med Pentax sin 1,7 AF-konverter. Jeg bruker den i kombinasjon med Sigma 300/2,8 og da er den meget bra. Det samme er den sammen med FA300/4.5. Litt mer plundrete sammen med FA300/4,5 da den ikke har stativfeste. Blir litt langt og dårlig balanse, men det har selvfølgelig ikke noe å gjøre med de optiske egenskapene. K5 sammen med Sigma 300/2,8 og Pentax 1,7tc er en super kombinasjon. Rask og presis autofokus. Skarpt. Anbefalles. Takk for svar. Jeg bruker der sammen med (M)50 1,7 og komboen er rimelig skarp på full åpning. Også sammen med Tokina 80-200(2,8) fungerer den fint. Denne konverteren går for 2-3 tusen på E-bay, så det må være noe med den utover kulltstatus... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) Olympus sin nye toppmodell E-5 priser seg som en utfordrer til Pentax K-5, men DxoMark testresultater for sensoren viser at den er en vits. Selv sensoren i den gamle E-3 er bedre. Verstingresultatet er dynamisk område, der E-5 scorer like "bra" på ISO 100 som K-5 gjør på ISO 1600. Det lukter synkende skip lang vei for speilrefleks-satsingen til Olympus. (mFT er selvsagt en helt annen sak) Endret 5. desember 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Olympus sin nye toppmodell E-5 priser seg som en utfordrer til Pentax K-5, men DxoMark testresultater for sensoren viser at den er en vits. Selv sensoren i den gamle E-3 er bedre. Det lukter synkende skip lang vei for speilrefleks-satsingen til Olympus. (mFT er selvsagt en helt annen sak) Olympus er kun et synkene skip hvis du tar DxoMark testene alvorlig Særlig når det gjelder støymålingene. Når man ser "real-life" bilder fra E-5 kontra E-3, så er det lett å se at det er selve støymålingsmetodikken til DxoMark som det er noe rart med. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) Har du noen gode linker til sånne sammenligninger? Endret 5. desember 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) Noen Pentaxianere som har tips på et godt makroobjektiv til K-r til en kristelig sum penger...? EDIT: Dette? http://www.netonnet.no/art/foto/objektiv/objektiv-pentax/pentax-smc-da35mm24al/145711.4572/ Får man autofokus på dette? (På pentax får man det med alle? Endret 5. desember 2010 av cybervision_ Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Har du noen gode linker til sånne sammenligninger? Det er den del av "gutta" på FourThirdsPhoto som har brukt E-5 en stund nå. Det er noen bilder i trådene der som er ganske så bra. Imaging resources har fått inn noen E-5 bilder i sin bilde-sammenligner - de bildene synes jeg er vanskelige å vurdere, da det virker som fokuspunkt varer en del mellom kameraer. Det som "alle" venter på er vel dpreview testene. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 Olympus er kun et synkene skip hvis du tar DxoMark testene alvorlig Er det virkelig noen som tar disse testene seriøst? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Er det virkelig noen som tar disse testene seriøst? Tydeligvis 1 Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Noen Pentaxianere som har tips på et godt makroobjektiv til K-r til en kristelig sum penger...? EDIT: Dette? http://www.netonnet.no/art/foto/objektiv/objektiv-pentax/pentax-smc-da35mm24al/145711.4572/ Får man autofokus på dette? (På pentax får man det med alle? Her står endel om dette objektivet : http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-DA-L-35mm-F2.4-AL.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå