k-ryeng Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Den kommer til våren 2009, men den blir sikkert kostbar, tipper omkring 6000 kr +/-. Er nok mange som kan tenke seg den ja. Nei, jeg tviler på at den blir så dyr. DA 14mm f/2.8 koster jo 5600 ca, selv om den ikke er Ltd, er den også meget god. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Det som er litt spesielt er jo at pentax allerede har 14mm 2,8, så det blir spennende å se hvordan nykommeren står opp mot den. Prismessig burde den egentlig bli billigere med en millimeter mer og et dårligere blendertrinn (14mm 2,8 ligger på 5,6k hos FV) Men hvordan blir de optiske kvalitetene? Etter hva jeg leste nå nettopp fikk da 14/2,8 ikke bare positive omtaler: VerdictWith a crop factor of 1.5x on the *istD cameras, this equates to a field of view similar to 21mm on a 135 format camera and is a little less wide than most of the opposition are achieving at the present time. On top of this, the performance of this lens wide open is not as good as it could be, especially given the price. Along with the other little niggles on picture quality that should not occur in a modern design of lens I was rather disappointed. In summary, the positive points of the Pentax DA 14mm f/2.8 ED (IF) are: Good build quality Nice protective pouch The negative points are: Optically disappointing, especially wide open High price for performance http://www.ephotozine.com/article/Pentax-DA-14mm-f28-ED-IF , men det betyr selvsagt ikke at 15mm blir lik. Edit 2: Nå er det jo mest sannsynlig noen fryktelige pikselpeepers som har skrevet det der, for det ligger jo mange flotte bilder tatt med det objektivet rundt om. Edit: ser at k-ryeng kom meg i forkjøpet her! Endret 20. desember 2008 av Ageurk Lenke til kommentar
bjordal Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Den kommer til våren 2009, men den blir sikkert kostbar, tipper omkring 6000 kr +/-. Er nok mange som kan tenke seg den ja. Nei, jeg tviler på at den blir så dyr. DA 14mm f/2.8 koster jo 5600 ca, selv om den ikke er Ltd, er den også meget god. Bare ren gjetting fra min side, men den norske kronen er svekket i desse krisetider og da blir det jo dyrere for importøren å kjøpe varer, så jeg tror at etter nyttår må vi være forberet på en liten prisstiggning på alle utenlanske varer. underkant 6000 kr tror jeg nok en DA 15mm blir ved lansering Lenke til kommentar
bjordal Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Vurderte selv å vente på DA15/4, men da måtte jeg ha gått rundt med 7 objektiver! Alle fast. Nå "må/skal" jeg klare meg med K20D + 12-24/4, K-m + FA35/DA70 og ZX-5 + FA50. Skjønner godt ka du meiner, jeg startet med K-10d med DA 21,40 & 70 Ltd. Synest dette fungerte ypperlig på turer i skog og mark, men til hjemmmebruk / ta bilder av familie og venner ble det litt tungvint med gjentatte objektivskifting, Derfor kjøpte jeg meg en DA* 16-50. Fungerer helt utmerket, samt den er god å ha i ruskevær, tar ikke bilder med de kostbare limited objektivene i når det regner. Men når sant skal sies måtte jeg velge kun en av delene så hadde det blitt Limited objektivene, dei gir meg en utruleg god følelse å bruke dem, en heilt anna feeling på en måte litt vanskelig å beskrive, men dem som har prøvd desse små pannekakene skjønner sikkert ka eg meina. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 Opplevde noe rart med K20D'en min idag. Jeg tok bilder og plutselig låste den seg. Ingen knapper virket. Når jeg slo den av stod det 1853 i toppdisplayet. Slo jeg den på skjedde ingenting, batteri indikator tegnet var det eneste som kom opp i displayet. Tok ut batteriet, satt det inn og K20'en virket. De siste bildene var helt hvite med en rosa vertikal strek. Ka du trur? Noe feil med K20D eller Lexar minnekortet? Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Opplevde noe rart med K20D'en min idag. Jeg tok bilder og plutselig låste den seg. Ingen knapper virket. Når jeg slo den av stod det 1853 i toppdisplayet. Slo jeg den på skjedde ingenting, batteri indikator tegnet var det eneste som kom opp i displayet. Tok ut batteriet, satt det inn og K20'en virket. De siste bildene var helt hvite med en rosa vertikal strek. Ka du trur? Noe feil med K20D eller Lexar minnekortet? Dette skjer med min GX-10 av og til. Tror det er et vanlig problem. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 24. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2008 God jul til alle Pentax'anere Den evige kampen mot LBA fortsetter i 2009 :!: Deal'eren min har Tamron 17-50/2.8 til kun 2300kr. inkl. mva. levert på døra. Må kjempe imot fristelsen. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 God jul til alle Pentax'anere Den evige kampen mot LBA fortsetter i 2009 :!: Deal'eren min har Tamron 17-50/2.8 til kun 2300kr. inkl. mva. levert på døra. Må kjempe imot fristelsen. God jul ja... Jeg har et godt råd mot din LBA, send alle pengene til meg Da slipper du det problemet. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 good JUL alle sammens Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 (endret) Jippi! Det er jul, så god jul tilbake til deg, DeViSoR. Og alle andre Pentaxianere. Endret 24. desember 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 God jul til alle pentaxianere, må julen bli en tid for god mat og ende bedre bilder. Lenke til kommentar
goffen Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 God Jul Pentaksere. (Er Olymper selv, X- pentakser, og sannsynligvis brukt k-10d eier før eller senere). Har et spørsmål. Muttern fikk Pentax k-m til jul, og jeg gav henne en gammel manyl 50mm1.7 mm i K fatning (chinon) som lå igjen her og slang. Får ikke tatt avtrekk. Noen som har peil ? Prøvde A og M mode og mf knappen på siden. Må jeg slå over fra fokusprioritering eller noe slikt ? M.v.h. Goffen Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 God Jul Pentaksere. (Er Olymper selv, X- pentakser, og sannsynligvis brukt k-10d eier før eller senere). Har et spørsmål. Muttern fikk Pentax k-m til jul, og jeg gav henne en gammel manyl 50mm1.7 mm i K fatning (chinon) som lå igjen her og slang. Får ikke tatt avtrekk. Noen som har peil ? Prøvde A og M mode og mf knappen på siden. Må jeg slå over fra fokusprioritering eller noe slikt ? M.v.h. Goffen Er langt fra sikker om dette vil hjelpe, men du må kanskje velge "Use Aperture Ring" (Yes) i menyene for at den skal funke helt. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Gå inn på meny'en. Trykk den fram til Custom, side 3, punkt/linje 19. Der står det "Using aperture ring", velg 2 Permitted. Du må også velge Focal lenght(brennvidde) når du slår på K-m'en. En annen ting kan være Catch-in focus. Den gjør at du ikke kan ta bilder når K-m'en ikke er i fokus. I menyen ligger denne på linje 18, rett over aperture ring greia. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Ny FW til Pentax K-m. Edit: Har oppdatert post #1. Endret 26. desember 2008 av NorthPentax Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Catch-in fokus er genialt. En annen måte å bruke den på er å trykke utløserknappen helt ned (når motivet ikke er i fokus), holde den inne, for å deretter vri bestemt på fokusringen, da tar kameraet bilde så fort det gir får fokusbekreftelse. På den måten øker man fokushastigheten drastisk! (et lite obs er det dog, har i flere tilfeller vist seg å ikke være 100% presis, om dette skyldes mitt slarkede objektiv eller kameraeet vites ikke.). Kan ikke annet enn å skryte av Pentax for sin bakoverkompabilitet. NorthPentax: Hva med å oppdatere førstepost med et lite punkt om Pentax's historie Lenke til kommentar
SRD Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Angående skrue-AF så håper jeg Pentax fortsetter å ha støtte for det i de nye husene som kommer. LTD objektivene har jo veldig rask AF selv om det er skruedrift, og det å ha motor i kamerahuset kan jo ikke koste så mye mer. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg mener å huske at de i en pressemelding sa at de kommer til å støtte begge deler. Det har visstnok å gjøre med hensyn til kostnader og at det er enklere å lage de slik. Fremtidige Pentax-objektiver til å være enten SDM eller skruedrevet, og husene vil støtte skruefokus, da forskjellige objektiver krever forskjellige løsninger. Det er også en fordel for hastigheten, mindre å raske rundt med. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Okå, teit spørsmål. Men på K10D finner jeg ikke markering av "filmplanet". Er det bare mitt kamera, eller har de rett og slett ikke trykket på det merket? Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Okå, teit spørsmål. Men på K10D finner jeg ikke markering av "filmplanet". Er det bare mitt kamera, eller har de rett og slett ikke trykket på det merket? Det er riktig at det ikke fins noe "ø"-symbol for å indikere filmplanet. Avstanden fra fronten av fatningen til filmplanet er 45.46 mm. Hvis du måler fra undersiden, vil du se at filmplanet da blir i nærheten av stativhullet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå