Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Ingen tvil om at K-5 gir utrolig mye for pengene for tida. God ISO-ytelse kombinert med f/1,4 og stabilisering til under 13 000 kr til sammen er en uslåelig kombinasjon for f.eks reportasjearbeid i felten på kveldstid.

Synd det ikke finnes vidvinkler med f/1.4 til Pentax da. Sigma 30/1.4 er vel det videste med såpass stor blender til Pentax, og den er ikke vid nok. Jeg sikler for tiden på enten 35/1.4 eller 24/1.4 som neste objektivkjøp, rett og slett fordi det er i det området jeg savner mer lysstyrke.

 

Men nå snakker vi fort dobbel pris av hva K5 med 30/1.4 koster da... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det dynamiske omfanget er imponerende - men høy-iso-ytelese nærmer seg enda ikke fullformatsensorene. Til og med fem år gamle 5D classic er bedre på det området. Men såklart, om man ikke vil ha FF er K5 et veldig godt alternativ for tiden.

 

Tja, er den det? SNR er bedre, men støy er så mangt. Jeg har ikke mye erfaring verken med K-5 eller eos 5d, men jeg ser at støyen på K-5 er hovedsaklig jevnt fordelt luminansstøy som slett ikke er ille å se til. Eos 5d får gjerne mer fargestøy og har striper som av og til kan være forferdelig å se, men matematisk har de kanskje bedre støy/signal-forhold.

Lenke til kommentar
Synd det ikke finnes vidvinkler med f/1.4 til Pentax da. Sigma 30/1.4 er vel det videste med såpass stor blender til Pentax, og den er ikke vid nok. <..>

Den er vid nok her. :)

 

20 000 kr ekstra for et system som gir f/1,4 på 24 eller 35 mm, kontra f.eks Sigma 20mm f/1,8 (tilsvarende midt i området du spør om) er galskap, med mindre du har særdeles spesielle behov.

 

Mest av alt virker det som en desperat unnskyldning for å forsvare et svinedyrt kjøp.

Lenke til kommentar

Annbefalles på det sterkeste. 31mm`metern er en drøm av et objektiv. Fantastisk kvalitet og ganske særegent. Fast solblender av metall. Noen liker den ikke, jeg digger den. Les testen på phtozone. Den sier det meste.

Reklamasjonsrett? Kan ikke tenke meg du får bruk for den. Dette er kvalitet. :thumbup: Har så vidt prøvd den sammen med K5. Ser bra ut...

Er det noe forskjell på vietnam og japan versjonene av FA 31mm? På B&H er det tydeligvis vietnamverjsonen som selges.

Lenke til kommentar

Meh. Angrer ikke noe kjøp. Har kost meg med 5Den min lenge, kommer til å kose meg den dagen jeg kjøper 24 eller 35 f/1.4 også. :)

Er vel derfor du poster såpass mye i Pentax-tråden. Bare innrøm det, du tenker stadig vekk på hvor bra lineup du kunne hatt om du hadde investert i et skikkelig system :p

Lenke til kommentar

Neida, synes bare hallelujah-steminga trenger å jekkes litt ned en gang i blant. Bestandig artig med litt debatt though. :D

Jeg unner Pentax folka feststemningen om dagen - det er ikke tvil om at K-5 er et særdeles godt kamera hvor man har fokusert på viktige ting.

 

Hadde Canon kommet med en sensor med samme ytelse, så hadde vært ti ganger mer Hallelujah - og vesentlig mindre saklighet enn det som faktisk har vært fremvist her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, K-5 ER bra. Men det virker bestandig som om det er hallelujah-stemning her i tråden. :p

 

Har vært mye debatt rundt svakheter ved Canon-kameraer, som mangel på 24/25P og manuell lyd på 5D II - eller dårligere AF enn man kanskje kan forvente i et kamera til den prisen, og mye annet. 1D III fikk også i sin tid mye kritikk for at AFen sviktet i gitte situasjoner.

 

Systemvalg blir bestandig et kompromiss - jeg skulle gjerne ha hatt sensorstabilisering, noe tilsvarende som Nikkor 14-24, PDAF i liveview (og video) osv. Men Canon gir meg det totalt sett beste systemet til mitt bruk, og da er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

Da sensoren til Pentax K-5 og Nikon D7000 gir omtrent identisk output fra DxO Mark, kan en da heller rette rosen til Sonys ingeniører, som faktisk har designet denne brikken.

 

Kan bli interessant å se hvor bra Alpha 580 kommer til å gjøre det, da den er A55 bare i DSLR-utgave.

 

Hvor mye er egentlig sensorkvalitetene til K-5 verdt? Dette i forhold til Pentax K-R, som har en utsalgspris ca 4,5k lavere enn K-5.

 

Ja, K-5 er værtettet, bedre byggekvalitet og enklere manuell betjening, men hvor mye er egentlig 10 poengs fordel i en slik test verdt? (K-r: 72, K-5: 82 DxO)

Lenke til kommentar

Da sensoren til Pentax K-5 og Nikon D7000 gir omtrent identisk output fra DxO Mark, kan en da heller rette rosen til Sonys ingeniører, som faktisk har designet denne brikken.

 

Kan bli interessant å se hvor bra Alpha 580 kommer til å gjøre det, da den er A55 bare i DSLR-utgave.

 

Hvor mye er egentlig sensorkvalitetene til K-5 verdt? Dette i forhold til Pentax K-R, som har en utsalgspris ca 4,5k lavere enn K-5.

 

Ja, K-5 er værtettet, bedre byggekvalitet og enklere manuell betjening, men hvor mye er egentlig 10 poengs fordel i en slik test verdt? (K-r: 72, K-5: 82 DxO)

 

For å ikke nevne søkeren...

Lenke til kommentar

Det er litt påfallende hvor stille det er fra Canon-leiren nå. Pentax og Nikon har rykket et kraftig hopp fremover på sensorkvalitet, mens Canon-eierne ligger litt lavt i Internett-terrenget for tida. Siden Canon neppe kjøper Sony-sensorer i overskuelig fremtid så lurer jeg på om Canon får hastverk med å lage en etterfølger til 7D (og evt 60D) som kan konkurrere med K-5 og D7000. Klarer de ikke å komme i nærheten av sensorytelsene så må de pumpe på med andre bjeller og fløyter for å hevde seg. F.eks lansere et kamera med 24x36mm format i prisklassen 10 000 kr, øke til 15 bilder per sekund eller noe annet ekstraordinært.

Lenke til kommentar
Hvor mye er egentlig sensorkvalitetene til K-5 verdt? Dette i forhold til Pentax K-R, som har en utsalgspris ca 4,5k lavere enn K-5.

 

Ja, K-5 er værtettet, bedre byggekvalitet og enklere manuell betjening, men hvor mye er egentlig 10 poengs fordel i en slik test verdt? (K-r: 72, K-5: 82 DxO)

Sammenligner man med andre kameraer så er det gjerne en prisforskjell på mange tusen og i noen tilfeller titusner av kroner for så stor differanse i DXO undertestene. Men det er ikke dermed sagt at det er så enkelt å verdsette sensorkvalitetene. Kameraer i ulike prisklasser har som K-r vs K-5 også store forskjeller i ikke sensor-relaterte kvaliteter og egenskaper. Og om det er verd pengene for hver enkelt kjøper blir en ennå mer komplisert vurdering. Det enkleste er nok å lage en spørreundersøkelse om hva folk velger: K-r til 5500 kr eller K-5 til 10 000 kr. Da får man en meningsmåling på om folk synes K-5 (med sensorkvalitetene og andre egenskaper) er verd de ekstra 4500 kronene.

 

Jeg har en K200D fra før og er ikke i tvil om at K-5 er det riktige steget for meg nå. Men det er selvsagt ikke være noen fasit.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...