Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om D7000 kom noen dager før K-5 eller omvendt er flisespikking. I et litt større perspektiv kom de samtidig.

 

___

 

Jeg har observert litt hvordan K20 ble oppgradert til K-7 (i stor grad huset) og hvordan K-7 ble til K-5 (i stor grad sensoren). Dette virker som Intels tic-tack oppgraderings-strategi. Jeg leste tråden om K-5 DXoMark på pentaxforums og der kom jeg over et innlegg om en som hadde observert det samme og utdypet det langt bedre enn jeg hadde tenkt gjennom. Anbefalt innlegg.

Lenke til kommentar

Mitt førsteinntrykk. Jeg har brukt K-7 siden juli 2009 og K-5 siden fredag. Helt klart førsteinntrykk, altså.

 

Kamerahus: Modushjul på topp er større og det gjør faktisk en forskjell. I tillegg er autofokus hendelen litt større. Batteri og vertikalgrep er likt på K-5 og K-7. Batterilader også, dessverre. Jeg kunne tenkt meg en som ladet raskere.

 

Lyd: Det er vanskelig å si om lukkerlyden er kraftigere eller svakere enn på K-7. Den er i alle fall annerledes. K-7 har en litt skarpere lyd med litt høyere frekvens enn K-5. K-5 er også et kamera som gir lite lyd fra seg og det er det viktigste.

 

Meny: Her er det mye likt, men også noen små forskjeller. En del ting er flyttet rundt på, noe er lagt til og noe er endret.

 

Viktigste endring er valg av fokuspunkt. På K-7 kan en sette opp kamera slik at knappene automatisk har prioritet for å sette fokuspunkt. Et trykk på OK knappen og en er i meny-modus. Men kamera går rett tilbake til flytte fokuspunkt-modus så snart en trykker utløserknappen. På K-5 er skifte mellom meny- og fokuspunkt-modus mer persistent. Et langt trykk på OK-knappen skifter mellom de to modusene. Fordelen er at et lett trykk på OK-knappen flytter fokuspunkt til senter. Det gikk ikke med K-7.

 

Mindre viktige ting er mulighet for å justere lydnivå i pip og lysstyrke i det grønne lcd bakgrunnslyset. Mulighet for å opprette kataloger på minnekort er lagt til og innstillinger for støyfjerning i jpg er langt mer omfattende.

 

Bildestabilisering: Denne er raskere til å aktivere seg enn på K-7 og i tillegg holder den seg aktiv en stund etter at bildet er tatt. Det siste krever riktignok at en ikke beveger kamera for mye. Men holder en kamera opp til øye og tar en serie bilder så fungerer det glimrende at stabiliseringen er aktiv mellom hvert utløsertrykk. Hvordan det påvirker batteriet vil jo tiden vise.

 

Autofokus: Den føles litt raskere. Ikke fordi den fokuserer objektivene raskere, men mer fordi den tenker mindre i forkant og etterkant. Men merkelig nok synes spesielt DA35/2,8 å fokusere langt raskere på K-5. Der er det ingen små justeringer mot slutten av fokuseringen. K-5 fokuserer til den har riktig fokus og stopper der og det går lynkjapt.

 

Det er mulighet for å prioritere riktig fokus eller hurtig skuddtakt. En kan også prioritere rask takning av enkeltbilde istedenfor prioritering av fokus. Dette fikk en stort sett til på K-7 også hvis en tok vekk AF på utløserknappen og kun brukte AF på egen dedikert knapp. Da kunne en ta bilde selv om kameraet ikke hadde funnet fokus. Det som er nytt på K-5 er at en kan gjøre dette i kombinasjon med AF på utløserknappen.

 

Fokusnøyaktighet ser ut til å være litt bedre på K-5. Mange objektiver som krevde justering på K-7, krever ingen justering i det hele tatt på K-5. Spesielt min FA*80-200/2,8 var vanskelig på K-7. Jeg endte opp med +7 i justering på K-7, men opplevde både front- og bakfokus om hverandre. På K-5 trenger jeg ikke justering for dette objektivet og fokus sitter svært bra. Men på et fuglenek bommet den totalt. Kan være at virvaret med strå i alle retninger forvirret AF. Jeg har sett dette på tidligere Pentaxmodeller også.

 

HDR: Konstaterer bare at denne funksjonen nå fungerer fint på håndholdt kamera. Selv med 200mm og litt vingling klarte den å sette sammen tre bilder uten synlig tap av skarphet.

 

DNG filer: Selv om disse nå er 14 bit så virker alle mine programmer helt fint og kan lese de uten problem. Jeg bruker Geosetter, Photoshop CS4 og Lightroom 3.2

 

JPG: Det er kommet noen nye valg eller fargestiler. I tillegg er det lagt til denne tilfeldige rariteten kalt kryss-prosessering som K-x har og som gjør at du aldri kan være helt sikker på hvordan resultatet blir. Jpg kvaliteten ellers ser ut til å være utmerket. På samme måte som i K-7 kan en stille inn kameraet på alle bauger og kanter for hvordan jpg filene skal lages. Tar en hovedsakelig jpg bilder så kan en i K-5 også lagre bildet i rå-format etter at bildet er tatt, men før en tar et nytt bilde.

 

Skyggekorrigering ser ut til å være kraftigere i K-5 enn i K-7. Sannsynligvis kan en korrigere mer i K-5 uten at støy blir synlig, men kraftigste oppjustering av skygger i K-5 var i meste laget.

 

Lysmåleren: ser ut til å være ganske lik som for K-7. Den er på 77 soner og mitt inntrykk er at den er ganske overlegen 16 soners lysmåler som var i K10D. Som for alle digitale kameraer må en passe på selv at en ikke får utbrente områder ved for eksempel sol i mot. K-5 har fått mulighet for 2 bilder ved gaffling (bracketing) og som en kan aktivere med et knappetrykk. Da kan en ta et normalt eksponert og et med -2Ev på eksponeringskompensasjon. Veldig lett å gjøre på K-7 og enda lettere å aktivere på K-5.

 

Video: Nytt er at en kan bruke filter i video. På K-7 er en begrenset til de forskjellige bildestilene, men ga kanskje gode nok muligheter for å sette metning og kontrast i videoopptak. I K-5 kan en velge noen av filtrene i tillegg som for eksempel toy camera, retro, high contrast og noen til. De prosessorintensive filtrene kan ikke brukes. Også tilfeldig kryssprosessering kan brukes og da velges en tilfeldig stil i det du slår på video med programhjulet. I selve videoen så holdes stilen konstant. K-5 har mulighet for 1920x1080 piksler i videoopptak, men jeg klarer ikke se at oppløsningen er større enn 1280x720. Jeg lagret to bilder fra hvert videoopptak og studerte de, men detaljgraden var bortimot lik. Sannsynligvis pga. høyere komprimering og at høyeste oppløsning er interlaced og ikke progressiv som ved 1280x720. Så det ser ut som om en bare får dobbelt så store videofiler og lite ekstra informasjon.

 

Ellers ser det ut som om kameraet gir mer lilla i overganger mellom skygge og kraftig høylys. Dette opplevde jeg på K10D også, men K-7 hadde ikke dette problemet. Det oppstår stort sett i ekstreme situasjoner, men kan nok kreve litt arbeid med å fjerne slikt i etterbehandling i store forstørrelser.

 

Hyperprogram virker fortsatt ikke i kombinasjon med auto-iso. På K-5 er faktisk problemet enda større i og med at “feilen” blir større dess større område en har på auto-iso. Velger en fast iso virker hyperprogram både på K-7 og K-5. Med auto-iso er de helt forskjellig i oppførsel i forhold til K10D. Pentax bør definitivt fikse dette. På K-7 var problemet ikke så veldig stort, men på K-5 er det svært synlig. Med auto-iso satt til 80-6400 så er blender låst til f/2,8 ved bruk av HyperTv. Slik skal det ikke være. Kameraet burde valgt mindre blenderåpninger når en velger lenger lukkertid slik det helt riktig gjør når en setter programhjul i Tv-modus.

 

Er kameraet verd en oppgradering fra K-7? K-7 er også et knakende godt kamera og hvis en ikke trenger det lille ekstra i ekstreme situasjoner så duger K-7 i massevis. Styrken til K-5 er først og fremst to-tre trinn ekstra ev-trinn før støy blir skjemmende. Resten er kun en forsiktig evolusjon på samme måte som K-7 var over K20D. Men den nye sensoren er langt mer enn bare en forsiktig evolusjon. To-tre trinn mindre støy er ganske imponerende og kameraet kan for min del fint brukes på iso6400.

Lenke til kommentar

Er kameraet verd en oppgradering fra K-7? K-7 er også et knakende godt kamera og hvis en ikke trenger det lille ekstra i ekstreme situasjoner så duger K-7 i massevis. Styrken til K-5 er først og fremst to-tre trinn ekstra ev-trinn før støy blir skjemmende. Resten er kun en forsiktig evolusjon på samme måte som K-7 var over K20D. Men den nye sensoren er langt mer enn bare en forsiktig evolusjon. To-tre trinn mindre støy er ganske imponerende og kameraet kan for min del fint brukes på iso6400.

Synes det høres ut som mange gode grunner å oppgradere, også om man har K-7. Har man eldre hus, så virker det som om det er mye å hente.

 

Selv om jeg ikke har Pentax selv, synes jeg at det er merke som har mye spennende på gang.

Lenke til kommentar

Er kameraet verd en oppgradering fra K-7? K-7 er også et knakende godt kamera og hvis en ikke trenger det lille ekstra i ekstreme situasjoner så duger K-7 i massevis. Styrken til K-5 er først og fremst to-tre trinn ekstra ev-trinn før støy blir skjemmende. Resten er kun en forsiktig evolusjon på samme måte som K-7 var over K20D. Men den nye sensoren er langt mer enn bare en forsiktig evolusjon. To-tre trinn mindre støy er ganske imponerende og kameraet kan for min del fint brukes på iso6400.

Synes det høres ut som mange gode grunner å oppgradere, også om man har K-7. Har man eldre hus, så virker det som om det er mye å hente.

 

Selv om jeg ikke har Pentax selv, synes jeg at det er merke som har mye spennende på gang.

 

Det e bare å kaste det raske du har å kjøp Pentax..... :tease::whistle:

Lenke til kommentar

Det har vært litt halleluja-stemning på pentaxforums i helga ja. Morsomt at Pentax er best for tida. Det er selvsagt et "leapfrog game", men det er i hvert fall et godt tidspunkt å oppgradere Pentax-kameraet sitt. Jeg tipper D7000 får nesten like god score og at Sony kommer med kameraer i samme liga i 2011, og at Canon henter inn i hvert fall deler av forspranget. Men K-5 kommer neppe til å overgås med stor margin før i 2012/2013. Derfor mener jeg det er et godt tidspunkt å oppgradere Pentax-kamera nå. Så kan Canon og Nikon-folket oppgradere når hoppene kommer til deres system.

 

I forhold til mitt gamle K200D gleder jeg meg spesielt til det enorme dynamiske området ved ISO 80 og ca 1 trinn bedre ytelse over hele ISO-skalaen, samt fravær av banding, raskere fokus, seriebilder, video, knapper, innstillinger, skjermen, søkeren osv. Det har skjedd mye siden K200D.

 

Jeg kommer nok til å prøve ISO 51200 også, men regner med det ender med forsøket.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det har vært litt halleluja-stemning på pentaxforums i helga ja. Morsomt at Pentax er best for tida. Det er selvsagt et "leapfrog game", men det er i hvert fall et godt tidspunkt å oppgradere Pentax-kameraet sitt. Jeg tipper D7000 får nesten like god score og at Sony kommer med kameraer i samme liga i 2011, og at Canon henter inn i hvert fall deler av forspranget. Men K-5 kommer neppe til å overgås med stor margin før i 2012/2013. Derfor mener jeg det er et godt tidspunkt å oppgradere Pentax-kamera nå. Så kan Canon og Nikon-folket oppgradere når hoppene kommer til deres system.

 

I forhold til mitt gamle K200D gleder jeg meg spesielt til det enorme dynamiske området ved ISO 80 og ca 1 trinn bedre ytelse over hele ISO-skalaen, samt fravær av banding, raskere fokus, seriebilder, video, knapper, innstillinger, skjermen, søkeren osv. Det har skjedd mye siden K200D.

 

Jeg kommer nok til å prøve ISO 51200 også, men regner med det ender med forsøket.

Nå er resultatene fra D7000 ute. Ligger litt under K-5 som du gjettet. link

Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at bankkontoen har vokst seg stor nok til å tømmes, men istedet for å bruke penger på nytt kamera har jeg heller lyst til å bruke pengene på optikk. Tenkte å slå virkelig på stortromma denne gangen og sikre meg et Pentax fa 31mm. Er det noen som har noen betraktninger rundt dette objektivet?

 

Tanken er å kjøpe det på B&H, totalt kommer det på litt over 7500kroner (Billigste i Norge er Dustin med 9500) Er det verdt tapet av reklamasjonsretten? Man kan jo få et års internasjonal garranti uansett.

Lenke til kommentar

Høy ISO-ytelsen nærmer seg 24x36-formatkameraene. (Men de vil sikkert rykke fremover igjen når det kommer nylanseringer). I mellomtiden er forskjellen i høy-iso-ytelse på mange 24x36-kameraer mindre enn de 1,17 trinnene som teorien skulle tilsi.

 

F.eks er gamle 5D bare 1/4 trinn bedre på høy ISO. Sony A850/A900 er bare 1/3 trinn bedre. Canon 5DmkII er 2/3 bedre og Nikon D700 er ca 1 trinn bedre. Det eneste kameraet som yter bedre på høy ISO hvis man kompenserer for sensorstørrelsen er Nikon D3s.

 

Spørsmålet er bare hvor lang tid det tar før Sony/Nikon/Canon kommer med like god sensorteknologi.

 

Ingen tvil om at K-5 gir utrolig mye for pengene for tida. God ISO-ytelse kombinert med f/1,4 og stabilisering til under 13 000 kr til sammen er en uslåelig kombinasjon for f.eks reportasjearbeid i felten på kveldstid.

 

Når det er godt med lys f.eks på dagtid eller i studio så er også K-5 uslåelig (ISO 80).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er bare hvor lang tid det tar før Sony/Nikon/Canon kommer med like god sensorteknologi.

Forskjellen mellom K5 og D7000 i dxo-testen er såpass liten at det er innenfor marginene for eksemplarvariasjon og/eller målefeil.

 

Antagelig er de to sensorene marginale variasjoner av samme grunndesign (noe jeg mistenker også er tilfellet for k-x og D90, som også yter i praksis likt).

Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at bankkontoen har vokst seg stor nok til å tømmes, men istedet for å bruke penger på nytt kamera har jeg heller lyst til å bruke pengene på optikk. Tenkte å slå virkelig på stortromma denne gangen og sikre meg et Pentax fa 31mm. Er det noen som har noen betraktninger rundt dette objektivet?

 

Tanken er å kjøpe det på B&H, totalt kommer det på litt over 7500kroner (Billigste i Norge er Dustin med 9500) Er det verdt tapet av reklamasjonsretten? Man kan jo få et års internasjonal garranti uansett.

Annbefalles på det sterkeste. 31mm`metern er en drøm av et objektiv. Fantastisk kvalitet og ganske særegent. Fast solblender av metall. Noen liker den ikke, jeg digger den. Les testen på phtozone. Den sier det meste.

Reklamasjonsrett? Kan ikke tenke meg du får bruk for den. Dette er kvalitet. :thumbup: Har så vidt prøvd den sammen med K5. Ser bra ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...