Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Nå er ikke jeg skarpeste kniven i bøtta når det gjelder redigering og støyfjerning, men dette ser da bra ut.. Har akkurat innstallert LR3 , og bare DET utgjorde endel på akkurat dette området.. den måhamåha remjinga inne i hodet ble ikke det spøtt bedre etter dette.. :)

Er det noen her som har erfaring med Topaz Denoise og eventuelt kunne lekt seg litt med K-5 råfilen for å danne seg et inntrykk av hvordan det blir?

Eventuelt gjør jeg det selv i kveld med en demo-utgave av programvaren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen her som har erfaring med Topaz Denoise og eventuelt kunne lekt seg litt med K-5 råfilen for å danne seg et inntrykk av hvordan det blir?

På Dpreview er det en lang tråd med masse eksempler på høyiso K5 bilder etter (mer eller mindre) avansert støyfjerning.

Sjekk den ut.

Har sett det. Men jeg vet ikke hvor mye arbeid som er lagt ned i å få et slikt resultat som de viser eksempler på. Derfor lurte jeg på om noen andre har erfaring. Tenkte å teste ut selv, men det blir neppe før i helgen.....

Lenke til kommentar

På Dpreview er det en lang tråd med masse eksempler på høyiso K5 bilder etter (mer eller mindre) avansert støyfjerning.

Sjekk den ut.

Må sei at det 51200 ISO-bildet fungerte fint utan NR også. Støyen er fint fordelt, og det minnar mykje om eit bilde tatt på ein grovkorna film. Med eit sånt kamera kunne eg nok finna på å bruka høg ISO berre for den "grovkorna" look'en det gir på bildet.

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd Topaz Denoise på K-5 bilde tatt med ISO25600. Jeg har brukt standard innstillinger i Denoise og bare valgt de syv forskjellige standard valg den har for råfiler. Det er fullt mulig å finjustere, men jeg ville se hvordan K-5 sitt ISO25600 bilde ble med minimalt med arbeidsinnsats.

Bildet viser utsnitt av bildet øverst uten støyfjerning og deretter mer og mer støyfjerning. Orginalene finner dere her: http://album.heime.org/Default.aspx?albummode=Folder&albumpath=%2falbum%2fdenoise Bildet med 0 på slutt er ubehandlet og med 1 på slutt for minimalt med støyfjerning og 7 på slutt for maks støyfjerning.

a.jpg

Lenke til kommentar

6400 ISO er trolig nok i de fleste situasjoner for undertegnede. Eneste unntaket jeg ser for meg, er behov for skarpe vinger på lundefugl i flukt. Det krever ca 1/800s etter mine erfaringer. Da kan det være aktuelt å gå høyere på ISO-skalaen. Svaler krever kanskje enda mer.

Det åpne spørsmålet som fortsatt står ubesvart for meg er om AF henger med på disse fargerike små flyvende nøstene. K20D gjør det definitivt ikke.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Har endret navn på bildene slik at de gjenspeiler preset i Denoise. Har også lagt til et bilde med støyreduksjon i Lightroom og et bilde med Topaz Denoise slik jeg foretrekker det. Det siste hadde et lite fargestikk, men jeg gadd ikke rette på det nå.

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar

Der var Pentax K-r (m/kit) komt på lager på JP, så nå mangler jeg bare et objektiv-salg og litt ekstra på lønning før jeg bestiller.

En test av kamera hadde også vært fordelaktig, men foreløpig ser det ganske bra ut. Ser ikke for meg at andre alternativer i samme prisklasse (Canon 550d, Nikon D5000/D3100) er helt pari med K-r, men greit å få fakta på bordet.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Fotoralf: Jeg er VILDT imponeret over dine resultater med Topaz DeNoise.

Jeg er selv lige skiftet fra raw editing i UFRaw til det Pentax software der fulgte med mit K7, og jeg må sige, at Pentax PhotoLab er utroligt meget bedre til støjfjerning. Men nu spekulerer jeg på, om jeg burde KØBE mit støjfjerningsprogram.

Er der nogen herinde, der har prøvet Topaz DeNoise som stand alone software? Jeg bruger ikke Adobe.

Lenke til kommentar

FOTORALF takk for tipset angående Topaz Denoise. Jeg har lenge brukt Noise Ninja men synes resultatene dine med Topaz Denoise så hakket bedre ut så nå har jeg skaffet meg en lisens for sistnevnte også. Enda enklere i bruk enn Noise Ninja og fungerer utmerket både i Photoshop men også som "external editor" i Lightroom 3. Imponerende enkel i bruk! :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk MetteHHH og Spook. Jeg selv var mest interessert i å finne ut om de bildene som var vist fra K-5 krevde timesvis med arbeid eller var overkommelige i arbeidsinnsats. Jeg har aldri prøvd Topaz Denoise før, men klarte allikevel å fa et helt greit resultat ut av ISO25600 filen. Desverre ser det ikke ut som om Topaz Denoise integrerer med Lightroom på den måten at du kan behandle alle bilder likt ut i fra en import-profil. En må klikke seg inn på hvert enkelt bilde. Det er tungvint. Men en kan istedenfor bruke Lightroom sin innebygde støyfjerning til presentasjon av bilder og Topaz Denoise på de få bildene en vil ha ut i stort format.

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser det samme angående integrasjonen med Lightroom, der fungerer Topaz Denoise som "external editor" og da blir det slik som du beskriver.

Jeg bruker derfor fortsatt LR sin støyfjerning som "standard" og planlegger å bruke Topaz Denoise der hvor jeg virkelig trenger best mulig resultat, eksempelvis for bilder som skal forstørres opp mye, og/eller der hvor utgangspunktet er spesielt dårlig.

Lenke til kommentar

Heisann.

Ikke for å avbryte mye fornuftig om støyfjerning men må bare fortelle om min kones K-r som kom i posten idag.

Smart som hun er valgte hun å ta 300 bilder av mye og mangt.

Men skuffelsen over telefonen til meg istad (jeg sitter på jobb) er ikke noe trivelige greier...

Hun sa hun ikke fikk importert råfilene til Lightroom v2.3 , de eneste bildene hun fikk opp var Jpg`ene, og det var ikke mange da hun kun tok Jpg for å se om bildene ble skarpere (skuffet over fokuset på mange av bildene, prøvde kit-objektivet 18-55 DaL , mitt DA 18-55 kitobjektiv I og 50mm f/1.7 som er sykt skarp når man åpner blenderen slik at fokuspunktet blir litt lettere å se...) men det ble de ikke.

Anyway, det viser seg det at Lightroom ikke støtter PEF-filene fra K-r, visstnok. Hun fant iallefall ut at det mest sansynlig er problemet ut fra hva hun fikk til svar på Pentaxforums.com.

Så et lite tips til dere Lightroom2 eller 3-brukere (hun prøvde begge) med nytt K-r/ K-5; bruk DNG enn så lenge :/

Lenke til kommentar

[quote

Men skuffelsen over telefonen til meg istad (jeg sitter på jobb) er ikke noe trivelige greier...

Hun sa hun ikke fikk importert råfilene til Lightroom v2.3 , de eneste bildene hun fikk opp var Jpg`ene, og det var ikke mange da hun kun tok Jpg for å se om bildene ble skarpere (skuffet over fokuset på mange av bildene, prøvde kit-objektivet 18-55 DaL , mitt DA 18-55 kitobjektiv I og 50mm f/1.7 som er sykt skarp når man åpner blenderen slik at fokuspunktet blir litt lettere å se...) men det ble de ikke.

Tror ikke du skal bekymre deg så veldig om det med fokusen. sikkert bare brukerfeil. Kan jo være så enkelt som okularet ikke er riktig justert for hennes øye.

Lenke til kommentar

Hei.

Nei, virker som om det er mye verre for meg/henne å finne fokus med dette kameraet.

Det første jeg gjorde var å tilpasse øyet, men fokuset jobber uavhengig av hva man ser gjennom søkeren.

*BIP*, rødt blink i det/de fokuspunktet/-ene som er i fokus og så skal det være i orden.

Iallefall er det slik på K10d`en min...

Hun gjorde forsåvidt det samme da jeg var på jobb og hun fiklet alene også.

Men jeg tror det kan være pga pentamirror i stedet for pentaprismesøker gjør jobben med spesielt manuellfokus endel vanskeligere.

Det rare var at fokuset tydelig var "off" på autofokusbilder også, mulig fokuset er litt foran/bak. Uvisst akkurat nå da jeg ikke fikk forsket særlig før det ble fritt for batteri :blush:

Noen bilder traff godt på fokuset, men selvfølgelig fikk hun jo som nevnt ikke lastet opp disse slik at vi fikk se nøye etter.

Heldigvis gikk det an å bruke DNG-formatet i LR3 :w00t:

I morgen er en ny dag med nye muligheter.

(Imponert av ISO-egenskapene iallefall! )

Lenke til kommentar

Nei, virker som om det er mye verre for meg/henne å finne fokus med dette kameraet.

Noen ganger får en et kamera med feil på, desverre. Og det burde ikke være noe problem å få det byttet/reparert hvis du har kjøpt det av en norsk forhandler. Men jeg vil anbefale å prøve hvordan det oppfører seg i dagslys før du gjør noe. Så vidt jeg vet er det bare K-7 og K-5 som har sensor for å måle fargetemperatur og tar hensyn til det ved fokusering. Jeg har sett på tidligere Pentaxmodeller at spesiellt dempet belysning innendørs gir ofte feil utslag.

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...