Fotofashion Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) er ikke så utrolig vanskelig å forstå hvilke bruksområder man kan bruke slikt på. her video, så kanskje du blir litt opplyst http://www.viddler.com/explore/ziser/videos/56/ å fjerne denne muligheten ser jeg på som en stor begrensning, en såpass stor en at jeg vurdere å kvitte meg helt med pentax. Endret 8. oktober 2010 av DeViSoR Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) å fjerne denne muligheten ser jeg på som en stor begrensning, en såpass stor en at jeg vurdere å kvitte meg helt med pentax. Joda, sikkert fint det. Men hvorfor bruke lukkeren til å skape skygge når graderte gråfilter gjør en bedre jobb? Lukkeren ligger naturlig nok helt inntil sensoren og fokusplanet og lager en skarpt definert skygge. Med gråfilter har en bedre kontroll på dette. Hvordan vet du forresten at et Pentax kamera beveger spalten i samme retning som et Canon kamera? Og som nevnt så har jeg full forståelse for at en hindrer kameraet å trigge blitz på en slik måte. Endret 8. oktober 2010 av Hårek Fjernet unødig sitering Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Nå ble jeg ganske nysgjerrig. I og med at lukkeren er en spalte som beveger seg over bildesensoren på alle lukkertider kortere enn 1/180s så vil en med normale blitzer bare få delvis eksponerte bilder. Skal du ha noe glede av å utløse en blitz på 1/500s så må blitzen lyse i like lang tid som lukkeren bruker på å flytte spalten forbi sensoren. Og den må lyse med med samme lysstyrke i denne perioden. Da lurer jeg på hvilken blitz du bruker? Tjah - du kan bruke high-speed sync-funksjonen på en Canon eller Nikon-blits? I high speed flash sync-modus blinker rett og slett blitsen kontinuerlig et par hundre ganger per sekund mens spalten går forbi sensoren - og du får et ganske så jevnt belyst motiv. Så - svaret kan derfor være "En Canon- eller Nikon-blits". Edit: Les for eksempel Photozones artikkel om emnet. Endret 8. oktober 2010 av Trondster Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 fordi vi som er opptatt av bildekvalitet og tjener penger på bildene vil ha best mulig kvalitet og mest mulig fleksibilitet. Skarp definert skygge? Bruker du det riktig så blir ikke skyggen påtrengende.. Og å etterbehandle skyggeområdet krever minimalt med arbeid. FLott at du har forståelse for det Lenke til kommentar
fototim Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Tjah - du kan bruke high-speed sync-funksjonen på en Canon eller Nikon-blits? Så - svaret kan derfor være "En Canon- eller Nikon-blits". High speed sync finner du på Pentaxblitser og. Men Erik bruker så vidt jeg veit studioblitser, og trives med det. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Går nok på studio blitser til meg, også på location. Og jeg har prøvd de fleste strobist metoder for ute fotografering i sterk sollys. Endret 8. oktober 2010 av DeViSoR Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Så - svaret kan derfor være "En Canon- eller Nikon-blits". Edit: Les for eksempel Photozones artikkel om emnet. Takk, men high speed synk. fungerer fint med Pentax egne blitzer (som nevnt av Tim) og jeg er ikke gal og dum nok til å prøve high speed sync med en annen produsents blitzer med alle de problemer med eksponering som da ville oppstå. Men du ga svar på mitt spørsmål, som er greit nok :-) DeViSoR sin problemstilling er å kunne trigge en blitz på korte lukkertider uten at blitzen lyser lenge nok til å belyse hele sensoren. Greit nok, det og. Jeg tror en slik funksjonalitet vil forvirre mange brukere og skape "ødelagte" bilder pga feil bruk. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Hvorfor? dette er jo mulig både på canon og nikon, og antal brukere der er langt større en i pentax leieren. Vil det si at brukere av can og nikon er smartere en gjengspentax brukere? Nei. Tror det har vært smartere av pentax a la brukerne selv ta valget, det skader jo ikke kameraet om man overstyrer xsyncen. Og det er heller ikke værre enn å skrive i manualen om blits hva begrensningen er. knis knis.. edit.. anall til antal Endret 9. oktober 2010 av DeViSoR Lenke til kommentar
SRD Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Hvorfor? dette er jo mulig både på canon og nikon, og anall brukere der er langt større en i pentax leieren. Vil det si at brukere av can og nikon er smartere en gjengspentax brukere? Nei. Tror det har sneket seg inn en leif i den setningen (en "l" for mye :p ) Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 ja, den siste l'en skal nok vera ein 'e'. Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Dxo Nå er jeg ikke en stor tilhenger av DxO, men mener de kan brukes til å vise en trend. Kan en trend være at Canon er i ferd med å miste grepet? EOS60D matcher knapt en eldre Pentax-modell på DxO sine målinger. De andre produsentene som Pentax, Nikon, Olympus osv. har den store fordelen at de kan velge bildesensor fra øverste hylle. Canon har investert mye i egen utvikling. Det er det fordeler og bakdeler med. Bakdelen oppstår hvis de ikke klarer å lage noe som matcher det beste og de bestemmer seg for at de allikevel fortsetter med egne bildesensorer. Også Canon har mulighet til å plukke fra øverste hylle og det finnes mange Canon kameraer med Sony bildesensor, men terskelen for å velge noe annet enn Canons egne sensorer tror jeg er høy på speilrefleks. Canon har mistet en del markedsandeler siste to år til Nikon og med større konkurranse og nedgangstider så svir det sikkert litt å opprettholde en stor og dyr forskning på bildesensorer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Tja, jeg tror det er en del tilfeldigheter angående hvilke sensorer produsentene får bra til og ikke. Canon ser ut til å ha vært uheldig med sensoren i 60D mens Pentax virker å ha vært heldig med sensoren i K-x og Nikon heldig med D90. På den andre siden har Pentax vært uheldig med sensoren i K-7. (K-x slår jo K-7 på det meste, ganske grundig i Dxomark). Jeg venter spent på resultater fra Pentax K-r, K-5 og Nikon D7000 (som ryktes å bruke samme sensor som K-5). Det virker som kampen om prosumer-kundene vil være mellom Pentax K-5, Canon 7D og Nikon D7000. Sistnevntes manglende værtettinger vil nok gjøre den rimeligst. Men så kommer vel Nikon med en D400 om en stund med værtettinger på plass. Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Tja, jeg tror det er en del tilfeldigheter angående hvilke sensorer produsentene får bra til og ikke. Canon ser ut til å ha vært uheldig med sensoren i 60D mens Pentax virker å ha vært heldig med sensoren i K-x og Nikon heldig med D90. På den andre siden har Pentax vært uheldig med sensoren i K-7. (K-x slår jo K-7 på det meste, ganske grundig i Dxomark). Jeg venter spent på resultater fra Pentax K-r, K-5 og Nikon D7000 (som ryktes å bruke samme sensor som K-5). Det virker som kampen om prosumer-kundene vil være mellom Pentax K-5, Canon 7D og Nikon D7000. Sistnevntes manglende værtettinger vil nok gjøre den rimeligst. Men så kommer vel Nikon med en D400 om en stund med værtettinger på plass. I motsetning til deg så tror jeg ikke det er tilfeldigheter som avgjør om en sensor er bra eller dårlig. Produsentene legger så mye tid og penger i dette at sensorene blir akkurat slik som de var planlagt og designet. Det er dermed tilgjengelig kunnskap og teknologi som setter begrensinger i designfasen. Når det gjelder Samsung-sensoren så var den et stort sprang fra det som var tilgjengelig i markedet på den tid og i forhold til Sony sensoren brukt i K10D. Når K-7 kom var det heller ingen andre sensorer fritt på markedet som matchet K20D med sine 14,7MP. Jeg ser at mange ønsket seg noe bedre, men jeg synes den gjør en god jobb i K-7. Samtidig er den vel også et eksempel på hvordan det kan gå hvis en lager for sterke bindinger mot en enkel sensorprodusent. Jeg synes det er bra at Pentax igjen ser ut til å velge det som er best i markedet og helt uavhengig av hva Samsung gjør. Det er nettopp dette jeg tror Canon bommer på til syvende og sist. Det er unaturlig at de skal klare å holde på de beste ingeniørene og klare å investere mest penger i ny teknologi. Sony som produserer sensorer til flere kameraprodusenter har større forutsetninger til å komme med noe bedre. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Pentax K-r@PentaxForums... En slags mini bruker-test, men den sier mest om høy ISO-egenskaper og noen andre betraktninger om K-r. Lenke til kommentar
stejen Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Pentax K-r@PentaxForums... En slags mini bruker-test, men den sier mest om høy ISO-egenskaper og noen andre betraktninger om K-r. Ja, det er bare å glede seg. Det har etterhvert kommet en del testbilder tatt med K5 og dette ser meget lovende ut. Det har vel enda ikke kommet noen dato for levering her til lands. Eller? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Pixmania og Japanphoto har K-r på lager. K-5 er ikke på lager noen plasser ennå, men prisene er i hvert fall klare. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Fikk klådd på k5 i dag. Må si det var befriende å kunne stille iso opp til 51k. Men litt skuffende at det er prikk likt k7, men det viste jeg jo på forhånd. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 At de beholder den samme grunnleggende ergonomien (og samme batteri/grep) og utseende ser jeg som en fordel. Mest fordi det gir kortere innlæringsfase, men og fordi folk slipper å bruke penger på nytt batterigrep. Desverre gjelder ikke det meg denne gangen, jeg er fortsatt K20 bruker. Så jeg må eventuelt måtte bruke tid å krefter på å vende meg til en ny måte å jobbe på. Tid som jeg heller vil bruke på å ta bilder. Men det er meg, høres ut som om du har et litt annet forhold til hobbyen din. -- Ellers så dukker det opp mange bildeksempler fra K-5 på pentaxforums.com nå. En del av dem er real life eksempler. Mesteparten er eksempler på høy ISO. Ser virkelig lovende ut. Det kan og se ut som om hvittballansen og fargeballanse er bedret. Når det gjelder AF prestasjoner så spriker rapportene i forskjellige retninger. Noen beskriver revolusjonernde framskritt, mens andre er mye mer forsiktige i formuleringene. Dukker og opp bilder fra DA 35/2,4. Jeg sitter faktisk å vurderer å pensjonere min gamle Vivitar 28/2. Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Og rapportene sier at den i allefall ikke lager mer lyd enn K-7 og at en kan justere lydvolumet på fokusbekreftelsen. Flott. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 En ting til, som er viktig for noen. Det er mulig å slå av DFS ved lange eksponeringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå