tomsi42 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Ellers, takk. Men jeg er ikke Star Wars fan. Tom Lenke til kommentar
# offline Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Mye analogt Pentax utstyr, 3 stk. MF og en del mørkeromsutstyr på finn.no Edit: mye av det samme pluss litt mer på foto.no En god del MF som selges nå. Endret 18. desember 2008 av NorthPentax Lenke til kommentar
SRD Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg var i dag på Pentax demonstrasjon nede hos Ur og Foto i Bergen, og fikk prøve en del objektiver. Det som overrasket mest var DA 17-70mm F4. Denne minnet veldig om DA* 16-50mm F2.8 i byggekvalitet (litt under, men overraskende bra). Vil anbefale folk som jakter på normalzoom å ta en titt på denne. Det som kanskje skuffet litt var AF-hastigheten på DA* 50-135mm. Var riktignok innendørs, men synes AF ikke gikk så fort. Kan kanskje ha noe med at jeg er vandt til at autofokus bråker litt. Hva synes dere? Til slutt må jeg si at DA LTD (21mm, 40mm og 70mm) frister veldig. Var veldig god byggekvalitet, rask AF og veldig kompakt og lett. Tror jeg må få skaffet meg en 70mm til portrettfoto. Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Her var litt spekulasjoner tidligare i denne tråden på Fovi sin framtid som Pentax Importør. Nå er det offenliggjort kven som blir ny importør. Fovi Service blir med vidare, og det er veldig bra Lenke til kommentar
fototim Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Da var det altså offisielt. Takk Kaffilars for lenka til pressemeldingen. Når jeg først hørte det var jeg negativ. Jeg har nemlig virkelig sansen for Fovi. Og har ikke vært overveldet over innsatsen som Aronsen har lagt ned for Samsung. Men jeg har et stort håp om at de vil satse atskillig friskere på Pentax. Når jeg etterhvert hørte at Fovi fortsatt kommer til å ha en rolle, da lurer jeg på om det åpner for nye muligheter. Så vidt jeg vet, har Aronsen større markedsføringsressurser enn Fovi. Om Fovi får Pentax Pro Dealer status, da skal du se at det hele virkelig kommer til å svinge. Endret 18. desember 2008 av fototim Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Tror det var et godt valg når først importøren skullle byttes, arnonsen har et stort forhandler-nett og har mange viktige agenturer.. Arnonsen kan altså hjelpe å spre Pentax navnet til butikker som idag ikke fører Pentax. Lurer på hvordan dette skiftet av importør vil påvirke prisene? (Den siste prisøkningen til fovi tror jeg ligger høyere enn det markedet er villig til å betale) En ting til, noen som vet grunnen til at Fovi slutter som importør? Økonomi? Ønske fra Pentax? Ønske fra Fovi? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (Den siste prisøkningen til fovi tror jeg ligger høyere enn det markedet er villig til å betale) En ting til, noen som vet grunnen til at Fovi slutter som importør? Økonomi? Ønske fra Pentax? Ønske fra Fovi? Jeg vet ikke, men jeg har en mistanke om at prisene blir satt i hvert fall delvis ned igjen. Grunnen til at Fovi slutter som importør er at Hoya Pentax har en verdensomspennende omorganisering på gang. Så de bytter importør i svært mange markeder, bla resten av norden. Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Tror det var et godt valg når først importøren skullle byttes, arnonsen har et stort forhandler-nett og har mange viktige agenturer.. Arnonsen kan altså hjelpe å spre Pentax navnet til butikker som idag ikke fører Pentax.Lurer på hvordan dette skiftet av importør vil påvirke prisene? (Den siste prisøkningen til fovi tror jeg ligger høyere enn det markedet er villig til å betale) En ting til, noen som vet grunnen til at Fovi slutter som importør? Økonomi? Ønske fra Pentax? Ønske fra Fovi? Aronsen har i dag mange merkeprodukter, og eier også Fotosentralen som distributør av fotoutstyr, så eg vil tru at på sikt så vil dette ikkje svekke Pentax, om Pentax holder tritt med utviklinga. Når det gjelder priser er det vanskeleg å seie, iogmed at Fovi har justert prisnivået i forhold til svakare kronekurs, og hos dei andre merka har vi ikkje same "innsyn" i prisane, som hos Fovi, siden dei er einaste av importørane som har "direktesalg". Ein kan sjå litt på prisnivået i sverige, som får varene frå Focus Trading, som Aronsen samarbeider med angående dette agenturet. Men som nemt tidligare i tråden, er vi nok inne i eit vakum i forhold til eventuelle prisjusteringar i forhold til svekka krone, og eg trur på ei prisauke på 20-30% hos alle utstyrleverandørar ut på nyåret, når gamle lager går tomme.. Det at Fovi misser agneturet, er nok eit utslag av HOYA sine ønsker om å reorganisere sitt forhandlarnett, og større krav til inntjening/effektivisering. Endret 19. desember 2008 av Kaffilars Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 En mulighet er at Fovi har satt opp prisene rent strategisk i forhold til overdragelsen, altså oppjustering av verdien på varelager. For det første har det regnskapsmessig betydning for dem (snart nyyt regnskapsår), det kan og ha hatt betydning for forhandlingene mellom Fovi-Aronsen-Hoya, for det tredje går jeg ut fra at Aronsen kommer til å kjøpe varelageret av Fovi. Fovi er selvfølgelig interesert i en så høy pris som mulig. Det kan og være en rent strategisk manøver, som på nyåret gir Aronsen mulighet til å kjøre ulike former for "rabattkampanjer" uten tap. Reine spekulasjoner fra min side. Samtidig har nok Kaffilars sine tanker, om kronekurs og at andre merker også kanskje kommer til å justere priser. noe for seg. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Aronsen har i dag mange merkeprodukter, og eier også Fotosentralen som distributør av fotoutstyr, så eg vil tru at på sikt så vil dette ikkje svekke Pentax, om Pentax holder tritt med utviklinga.Ja, det er mulig at overgangen vil gi en synergieffekt. Samtidig kan dette bli et problem for Pentax at Aronsen også har Samsung og Panasonic i stallen. Kanskje ikke Panasonic i så stor grad, siden de henvender seg til andre markedssegmenter enn Pentax. Samsung derimot, kan bli problematisk, siden både kamerahus og optikk er praktisk talt identisk med Pentax. Nå er det tegn i tiden om at Samsung vil endre sin DSRL profil. De jobber bla med en fullformatsensor. De har videre signalisert at de jobber med et system som vil gå i direkte konkuranse med Micro Four Thirds. Skjer det vil disse tre merkene kunne utfylle hverandre godt. Hvis ikke kan vi få en lokal dog eat dog situasjon, noe som kan være skadelig for alle tre merkene. Spørsmålet for Pentax blir vel hvor stor entusiamse de greier å skape for merket hos Aronsen. Går Aronsen på med liv og lyst, vil det trolig kunne styrke merket, også gjennomn synergieffekt og sund konkuranse. Endret 19. desember 2008 av fototim Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Pentax — Samsung, må ærlig innrømme at jeg ikke en gang har vurdert Samsung selv om det praktisk talt er samme kameraene, og de har vært noe rimeligere. Tror nok det gjelder flere ... Ikke det at jeg kan forklare fenomenet, for å spare penger som man kan bruke på mer Pentax-gøy, er til og med jeg interessert i. Selv om jeg nå er i en fase der jeg seriøst tenker på å kutte mine blikk mot Pentax-objektiver laget av 3. part, og det vil koste ser jeg. Men jeg er noe lei 2,8-optikk som er soft som "krem" til man har blendet "en del" ned. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Pentax — Samsung, må ærlig innrømme at jeg ikke en gang har vurdert Samsung selv om det praktisk talt er samme kameraene, og de har vært noe rimeligere. Tror nok det gjelder flere ... Ikke det at jeg kan forklare fenomenet, for å spare penger som man kan bruke på mer Pentax-gøy, er til og med jeg interessert i. Selv om jeg nå er i en fase der jeg seriøst tenker på å kutte mine blikk mot Pentax-objektiver laget av 3. part, og det vil koste ser jeg. Veldig enig i dette. Det smaker litt bedre med Pentax enn Samsung må jeg si. 2.8 er det dessverre lite erfaring med enda. Det blir spennende å se fremmover Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Pentax — Samsung, må ærlig innrømme at jeg ikke en gang har vurdert Samsung selv om det praktisk talt er samme kameraene, og de har vært noe rimeligere.Jeg har i hvert fall Samsung, og er strålende fornøyd. Kommer muligens over på Pentax etter hvert - men det er ikke fordi jeg er misfornøyd! Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Kanskje du k-ryeng kan si noe om hvordan Aronsen har ivaretatt deg som Samsung-kunde? Har du hatt behov for oppfølging, og i tilfelle ja, hvordan har den vært? Mitt inntrykk er at innsatsen deres på markedsføringssdia har vært halvhjerta. Er åpen for at jeg kan ta feil, f.eks at det er Samsung selv det har svikta hos. ... Kanskje svaret på det kan fortelle oss noe om hva vi kan forvente fra dem framover. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Kanskje du k-ryeng kan si noe om hvordan Aronsen har ivaretatt deg som Samsung-kunde? Har du hatt behov for oppfølging, og i tilfelle ja, hvordan har den vært?Har nok ikke hatt behov for noe oppfølging. Eneste er at jeg hadde kontakt med et veldig hyggelig menneske som var ansatt der da jeg kjøpte - og vedkommende gav meg en hyggelig pris (jeg jobbet i fotobutikk på det tidspunktet, så fikk forhandlerpris og mulighet til å handle direkte med Aronsen). De kunne nok vært kjappere til å behandle bestillingen min, men det vil jo neppe være særlig relevant for folk flest... Lenke til kommentar
bjordal Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Det som kanskje skuffet litt var AF-hastigheten på DA* 50-135mm. Var riktignok innendørs, men synes AF ikke gikk så fort. Kan kanskje ha noe med at jeg er vandt til at autofokus bråker litt. Hva synes dere? Til slutt må jeg si at DA LTD (21mm, 40mm og 70mm) frister veldig. Var veldig god byggekvalitet, rask AF og veldig kompakt og lett. Tror jeg må få skaffet meg en 70mm til portrettfoto. Eg har sjølv DA* 50-135, den har ikkje noko super-rask fokusmotor, men eg synest heller ikkje at den er treig, sånn midt på treet. Ellers so er den utruleg bra optisk og konstruksjonen er ein god del bedre en DA* 16-50,som eg ikkje er like fornøgd med. Kjekt å høyre at du likte Limited serien. Eg har DA 21,35,40 & 70, Den eg er mest fornøgd med er 40mm den er meget bra optisk og fint all-round objektiv. Det verste er at den var den billegaste av dei alle. Deretter kjem 70mm også meget bra optisk og fin til portrett, Bedre enn FA 50mm 1,4 synest eg. 35mm er også fin å ha spesielt ut i naturen for den har macro 1:1 så når det dukkar opp nokre maur eller fine blomster er den fin å bruke. 21 mm brukar eg sjelden kun til landskapsbilder, den er ikkje like bra optisk så dei andre, men det skal vel godt gjerast med tanke på at dette er vidvinkel, men for all del den er mykje bedre eller ein standar zomm stilt på 21mm Endret 19. desember 2008 av bjordal Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 21 mm brukar eg sjelden kun til landskapsbilder, den er ikkje like bra optisk så dei andre, men det skal vel godt gjerast med tanke på at dette er vidvinkel, men for all del den er mykje bedre eller ein standar zomm stilt på 21mmEr vel ikke så mange som har den ennå, men jeg er veldig spent på den nokså nye DA 15mm f/4 Ltd... Tror den vil være et vel så godt alternativ for mange på vidvinkelfronten. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 19. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2008 DA Ltd. serien er skikkelig herlig og ikke så høyt priset heller. Jeg liker best 40 og 70mm. Har hatt 21mm, men solgte den og FA28mm til fordel for DA 12-24mm som jeg hentet idag DA40'en min er ødelagt, venter på deler fra Fovi. Regner med denne blir solgt så fort den er fikset. Det holder med 35 og 50mm. Blir spennende å se om den nye importøren gjør en bedre jobb enn Fovi. Lenke til kommentar
bjordal Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Er vel ikke så mange som har den ennå, men jeg er veldig spent på den nokså nye DA 15mm f/4 Ltd... Tror den vil være et vel så godt alternativ for mange på vidvinkelfronten. Den kommer til våren 2009, men den blir sikkert kostbar, tipper omkring 6000 kr +/-. Er nok mange som kan tenke seg den ja. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 19. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2008 Vurderte selv å vente på DA15/4, men da måtte jeg ha gått rundt med 7 objektiver! Alle fast. Nå "må/skal" jeg klare meg med K20D + 12-24/4, K-m + FA35/DA70 og ZX-5 + FA50. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå