Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor værtett er egentlig K-7 + 18-55 WR? (K-5 ser ut til å ha samme skall/hus som K-7)

Tar dere f.eks K-7 + 18-55 WR ut i pøsende regnvær? Med blitsen oppe? Med kameraet i 90 grader vinkel? I sjøsprøyt? og sandstorm? Hvor går grensa for hva dere utsetter det for? Har dere hørt noen historier om vær og støv som har ødelagt en K-7 + 18-55 WR?

Jeg hadde min K-7 og DA*16-50 ute i _veldig kraftig_ regn (4mm/time) og etter to timer begynte kameraet å fuske ved at det tok bilder på egenhånd. Når jeg kom innendørs så var det fuktighet/vann under batteriluken. Det ble bra igjen etter et døgns tørk. Jeg sendte kameraet inn for sjekk og fikk vite at det hadde gått bra med kameraet. Litt spor etter vann var der, men ikke alvorlig.

Litt skuffende kanskje, men 4mm/time var ille vær og kanskje mer enn det som er lovd i reklamen. Men på den annen side så er reklamen og hva Pentax lover lite konkrete i hva værbestandig faktisk betyr.

Lenke til kommentar

Jepp, noe sånt. :)

Fuktskader dukker jo som regel opp lenge etter selve påkjenningen. Fungerer det greit å dusje med kameraet f.eks ukentlig i et år? Er det ingen problemer med å dekke dakar rally med K-7 + WR i dag etter dag?

Les hva Serviceproffen som bl.a er autorisert verksted for Canon konsumentprodukter og proff foto/videoprodukter anbefaler : "Det gis ingen garanti på sand/vann skader. På grunn av senskader anbefaler vi ofte at utstyret vrakes."

Generelt ville jeg vært forsiktig under særdeles vanskelige værforhold. Jeg har liggende et til nå ubrukt KATA Elemtent Cover for DSLR som jeg nok ville ha tatt i bruk da :yes:

Lenke til kommentar

Fotoroalf: Så værtettingen er ikke mer værtett enn at man bør være forsiktig med regn. At det sikkert tåler noen dråper, dugg og yr, men ikke bør utsettes for kraftig regn. Jeg skulle likt å sett dette mer utdypt av Pentax.

PS. Jeg fant offisielle bilder som viser K20 og K-7 i fuktige omgivelser, men ikke noe heftige greier akkurat. K20D med yr. K-7 på vått underlag.

Napoleon: Det der er vel bare et standardformular og ikke noe som er skrevet spesielt for produkter som markedsføres som værtett.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

De fleste som leser PentaxForums har vel fått dette med seg, men poster det likevel:

K-5@ISO6400

(Full størrelse)

Vanskelig å si noe om ytelsen uten noe sammenligningsgrunnlag. Noen mener det er ganske likt K-7 på ISO1600, selv synes jeg det kan minne om K20D på ISO3200. Uansett fint å vite at sensoren neppe blir et skritt tilbake i forhold til støy.

Blir også spennende å høre om K-r, men det kommer åpenbart litt i skyggen.

PS: Japan Photos pris på K-5 ligger pr. øyeblikk på 9990,-. K-r er på 5490,-.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvor værtett er egentlig K-7 + 18-55 WR? (K-5 ser ut til å ha samme skall/hus som K-7)

Jeg har med K-7/K10 på turer i allslags vær uten å merke noe spesielt. Det blir til tider blir rimelig vått, særlig på vestlandet. Stort sett DA * glass, men f.eks. 35/2.8 benyttes også uten tanke på været.

ME-53 (øyemusling) dugger forøvrig ved den minste snev av fuktighet så den må ofte av.

Det er litt irriterende er skarpt sollys for da er LCD'en nærmest ubrukelig. Lavere enn -20 er også litt leit for batteriene, må ha med ekstra og varme dem på skift.

... men sandstorm har jeg ikke prøvd.

btw; bildet er tatt i Riga og er vel typisk Pentax vær..

post-40850-1285178760,2408_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg ville brukt den komboen i sandstorm.

Litt sjøspøyt ville ikke bekymra meg så mye over. Men jeg ville nok passet meg for brottsjøer, og tørka av utstyret med en fuktig klut etterpå.

Jeg har spylt av K20/DA* 16-50 for å få vekk sand, ut fra en filosofi om at sand er verre enn reint vann. Spørsmålet er vel egentlig hvor mye svakere WR optikk er enn DA* optikk. Noe forskjeller skal det være, men neppe dramatiske.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Zeiss kommer ikke lenger til å lage objektiver med ZK-fatning..

Så - skal man ha en av de fantastiske Distagon T* 2,8/21, Makro-Planar T* 2/50 eller Makro-Planar T* 2/100 - så er det nå - når de som er i butikkene er solgt kommer de bare til å finnes på bruktmarkedet.. :dontgetit:

Det ene konkurerer med DA21/3,2 Limited og det 100mm objektivet konkurerer med Pentax sin værtette makro. Begge Pentax sine varianter har sannsynligvis akkurat samme mulige kjøpergruppe som muligens kunne tenke seg et Zeiss objektiv. At Zeiss sine koster langt mer enn Pentax sine har vel ikke bidratt til noe voldsomt salg. Pentax har også klart å kombinere moderne teknikk som autofokus sammen med god manuell fokus og et design som gir inntrykk av "god gammeldags kvalitet".

Lenke til kommentar

Blir interessant når testene begynner å tikke inn fra DPR og andre nettsider. Tror det kommer noen anmeldelser fra førstnevnte når de er tilbake fra Photokina.

Pentax K-r virker meget interessant, testene vil vise hvordan den og K-5 duger.

Ser litt over gjerdet til dere Pentaxianere og lurer litt...

Derfor vurderer jeg Pentax K-r når anmeldelser kommer og den kommer i butikkene. Min langtidsplan for Olympus var da å få tak i enten 14-54 f/2.8-3.5 eller 12/60 (f/2.8-4.0) som normal, og kanskje deres suverene telezoom, 50-200mm (f/2.8-3.5). Så det jeg lurer på hva vil tilsvarende objektiver koste i Pentax-"versjon"?

Og i tillegg, hvordan er det med blitser og fast-optikk? Og regner man at Pentax har en 1.5x-cropfaktor, eller?

Lenke til kommentar
Ser litt over gjerdet til dere Pentaxianere og lurer litt...

Det er veldig grønt på denne siden av gjerdet så du må føle deg velkommen over hit. :)

Derfor vurderer jeg Pentax K-r når anmeldelser kommer og den kommer i butikkene. Min langtidsplan for Olympus var da å få tak i enten 14-54 f/2.8-3.5 eller 12/60 (f/2.8-4.0) som normal, og kanskje deres suverene telezoom, 50-200mm (f/2.8-3.5). Så det jeg lurer på hva vil tilsvarende objektiver koste i Pentax-"versjon"?

Og i tillegg, hvordan er det med blitser og fast-optikk? Og regner man at Pentax har en 1.5x-cropfaktor, eller?

- Det er godt med blitser for Pentax. Både Petnax sine egne AF360 og A540 og 3.parts fra Sigma, Metz osv.

- Fastoptikk er en av de store attraksjonene som trekker kunder til Pentax. DA Limited-serien til Pentax har meget høy kvalitet og er bygd med fokus på kompakthet. FA limited og DA * -seriene holder også meget høyt nivå på både optisk kvalitet og byggekvalitet. Se full oversikt over Pentax-objektiver her. I tillegg har man jo utvalget til Sigma og Tamron, samt hundrevis av ulike brukte objektiver fra årene 1978 til i dag. Markedsandelen til Pentax var meget høy på 70- og 80-tallet så det finnes hauger av gamle godbiter på bruktmarkedene. Jeg har inntrykk av at omtrent annenhver film-speilrefleks-eier har Pentax-objektiver på loftet eller i boden. De vanligste er ganske middelmålig, men det er også en del godbiter å finne.

Men for å komme litt inn på spor igjen. De konkrete objektivene som ligner mest på de du nevner tror jeg må være DA 17-70/4, DA* 16-50/2,8 og DA* 60-250/4. Disse koster henholdsvis 4300, 6900 og 10600 kr. Altså relativt dyrt, men så er det også DA*-objektiver med optisk kvalitet og byggekvalitet deretter. Kvalitetsobjektiver i toppseriene er altså ikke mye rimeligere hos Pentax enn hos konkurrentene. Synes du det er dyrt så finnes det rimeligere alternativer fra både Pentax, Sigma og Tamron.

1.5x crop-faktor stemmer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...