Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Espenoen har nok rett. Såvidt jeg kan se med den variable mellomring-telekonverteren jeg har, er det vanskelig å se at utsnittet forandrer seg, men det er tilsynelatende lettere ved f.eks. 12mm enn ved 50.

Jeg klarer ikke å se forskjell på 80 og 200 mm selv om jeg har den stående på stativ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg "zoomer" ikke i det hele tatt med mellomringer på. Kun endring av fokusplan

Tja, objektivet vil endre brennvidde, men effekten er kanskje liten på lengre brennvidder. Hvis du bruker stativ, setter objektivet på 80mm og tar bilde for så å sette objektivet på 200mm refokuserer (uten å flytte stativet) bør utsnittet være endret. Det kan imidlertid være at dette ikke går an: At du ikke kan fokusere på det samme punktet med 80 mm og 200 mm når du bruker mellomringer.

Lenke til kommentar

Det kan imidlertid være at dette ikke går an: At du ikke kan fokusere på det samme punktet med 80 mm og 200 mm når du bruker mellomringer.

Jeg kan allerede si at det ikke går an, hvertfall ikke med så lang mellomring som jeg brukte for å virkeli få macro :p

Lenke til kommentar

Jeg kan allerede si at det ikke går an, hvertfall ikke med så lang mellomring som jeg brukte for å virkeli få macro :p

Hehe. Du kan bruke objektiv med kortere brennvidde ;) Da "virker" mellomringene bedre. Du får litt kortere arbeidsavstand, dog. Bare ikke bruk mellomringer som er større enn brennvidden (eks 50mm på 35mm objektiv), da kommer fokusplan inne i objektivet.

Lenke til kommentar

post-152982-1280010931,774_thumb.jpg

Ett bilde fra Mezzoforte konsert på Midsundfestivalen for ett par uker siden.. Første gang jeg har prøvd denne type fotografering .. Tatt med K20D og FA77mm . f.3.5 -1/125s Raw , redigert i LR .

post-152982-1280011137,727_thumb.jpg

Fra samme konsert , også med FA77mm f.4.0 1/320s

Mange bilder tatt med dette objektivet fra den konserten , men svært vanskelig -for meg ihvertfall- å treffe med fokus med blender høyere enn 3.5 .. Brukte også FA 43mm , noe som var svært mye lettere å være dead on, pga en mye større DOF

Lenke til kommentar

Brukte følgefokus det meste av tiden , men med liten dybdeskarphet og mye bevegelse i motivet , så ble det en del bom..

OK. Jeg er selv aktiv på bruktmarkedet for å finne et 77/1.8. Men kommer nok ikke til å ha så mye lys tilgjengelig som du hadde på denne konserten. Har mye brukt mitt 80-200 på full blenderåpning (2.8) og da må jeg opp i minst ISO 800 for å klare 1/200 lukkerhastighet som jeg helst må ha for at det skal bli skarpt nok med brennvidde på 200.

Lenke til kommentar

Disse to ble tatt med iso 100- 400, men flesteparten var Iso 800. Voldsomt store forskjeller på belysninga på scena .. men som sagt , dette var første gang. Artig :) Når det gjelder brukt , så så jeg en til salgs for ett par uker siden , Fotoralf her på forumet skulle selge sitt eksemplar.. Jeg spekulerer om jeg skal selge mitt , eller gå for full serie i sølv, og anskaffe meg en FA 31mm Ltd . Litt fristende er det, men som 77`n så er det ett nesten ikonisk objektiv og derfor dyrt..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

K7 har fått ny firmware: K7 firmware Ver 1.10.

Changelist:

•  
  • Added Movie editing function on playback mode palette. You can divide a movie into multiple segments and erase unwanted segments from the movie. How to operate the function, Click Here.
  • Added Electronic Level indication on the Monitor
  • When Mode dial is set M or X and Electronic Level is set to display, exposure meter is indicated both of them in the LCD panel and in the Viewfinder
  • Added [Reversal Film] mode on Custom Image function [PENTAX Digital Camera Utility 4] have been updated. For update software, Click Here
  • When using Live View, auto focus activate by pressing shutter release button halfway. Also improved focus speed

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Og K10D, det er vel nesten like (u)realistisk. 8o(

Rart egentlig ..de kan sikkert overføre *forholdsvis* enkelt nyvinninger på softwarefronten til oss stabeista som ikke vil kjøpe K7 :innocent:

Mulig at det har noe med at de vil ha oss til å kjøpe K7 ..*stritte*

Lenke til kommentar

Rart egentlig ..de kan sikkert overføre *forholdsvis* enkelt nyvinninger på softwarefronten til oss stabeista som ikke vil kjøpe K7 :innocent:

Har K7 og snakket tidligere i dag med Fovi. Der spurte jeg om de hadde fått noen tilbakemeldinger om følgefokusen på K7.Personlig så synes jeg denne er noe treg. Så kommer jeg hjem, slår på pc og ser at ny firmware er kommet. Får håpe det blir mere fart i følgfokusen etter oppdateringen. VH Tom

Lenke til kommentar

Har K7 og snakket tidligere i dag med Fovi. Der spurte jeg om de hadde fått noen tilbakemeldinger om følgefokusen på K7.Personlig så synes jeg denne er noe treg. Så kommer jeg hjem, slår på pc og ser at ny firmware er kommet. Får håpe det blir mere fart i følgfokusen etter oppdateringen. VH Tom

Kan vel komme an på hvilket objektiv du bruker også?

Lenke til kommentar

Kan vel komme an på hvilket objektiv du bruker også?

Med følgefokus bruker jeg ofte DA 50-135mm f 2,8 og DA 300mm f 4,0. Ellers så bruker jeg LD optikk av ulike brennvidder. MV Tom

Lenke til kommentar

Vet at noen har hatt trøbbel med fokushastigheten på 16-50 , og at det kan være store (relativt) forskjeller på eksemplarer .. Begge de du nevner har jo sdm, mens Limited objektivene har vel skrue alle? Kan det være at du har to trege eksemplarer? Tenker høyt her :)

Mvh

Amund

Lenke til kommentar

Vet at noen har hatt trøbbel med fokushastigheten på 16-50 , og at det kan være store (relativt) forskjeller på eksemplarer .. Begge de du nevner har jo sdm, mens Limited objektivene har vel skrue alle? Kan det være at du har to trege eksemplarer? Tenker høyt her :)

Mvh

Amund

Må vel si at autofokusen til K7 er sammenlignet med autofokusen til Cannon 7D. Denne skal vel være etter det jeg har hørt svært god. Bruker sjelden følgefokusen når jeg bruker Limited objektivene. Men jeg kan vel gjøre en liten uformell sammenligning på de ulike objektivene. VH Tom

Lenke til kommentar
Mulig at det har noe med at de vil ha oss til å kjøpe K7

Sant, men etter å ha hatt en K20 på verksted i nesten et halvt år, uten at den ble ordnet, så fant jeg ut at jeg klarer meg egentlig helt fint med k10'en – en stund til i alle fall.

Jeg kan ikke for det, men for meg er retro-stilen de gikk tilbake til på K-7, bare helt feil. Liker godt utformingen på K10/20, så jeg har egentlig ikke så lyst å oppdatere for de få funksjonene jeg "virkelig" har lyst på i 7'en.

Og så har den jo holdt seg såpass bra i pris også ... 8o(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...