Nimrad Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Makro i bekmørke er ganske vanskelig om ikke umulig. 50 sekunders eksponering med blender 2.8 tyder på alt for lite lys, selv om du brukte ISO 100. Jeg ville gått for f/5.6 MINST og ISO 1600 for best mulig resultat, men til og med der tror jeg du skulle slitt litt. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 da får jeg vel ta dette som en læring og huske på dette til neste gang jeg skal ta bilde av St. Hansormer. jeg vurderte å bytte ut objektivet med et ikke-macro men det ble ikek til det. neste gang henter jeg heller et av de andre objektivene og har høyere ISO. Lenke til kommentar
exenpipp Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Hei, må få meg et bra makro objektiv til min nye Pentax K-x. Noen anbefalinger? Vil gjerne ikke bruke så alt for mye penger på det. Mest mulig for penga altså Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Pentax sin egen DA 100 mm. Du får den i WR(værtettet)-versjon også om du vil ha det. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Det ligger en Tamron 90mm på foto.no nå: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=pentax&id=133946 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) SRD: Den er etter min mening kraftig overpriset. Prutingsmonnet bør være stort eller så kan du like gjerne kjøpe noe nytt. exenpipp: Hvilken brennvidde er du ute etter for makro? Er det til insekter eller stillestående motiver eller litt av hvert? Skal den brukes til noe annet enn makro også (dvs. er autofokus nødvendig)? Må det være nytt? Kan mellomringer, reverseringsring eller noe sånt være et alternativ? Endret 20. juli 2010 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Kan mellomringer, reverseringsring eller noe sånt være et alternativ? Jeg er ikke noe makrofotograf egentlig, men handla noen mellomringer på dealextreme. Er ikke helt fornøyd med kvaliteten, de er veldig rare å ta på og sitter løst. Det vil si at jeg er konstant redd for at mitt tunge 80-200 mm skal klare å skru av seg selv. Har du noen tips? I tillegg er det noe merkelig som har skjedd. Zoomen funker også som fokus når jeg har mellomringer på :s Kan du forklare hvorfor? Lenke til kommentar
stejen Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Hei, må få meg et bra makro objektiv til min nye Pentax K-x. Noen anbefalinger? Vil gjerne ikke bruke så alt for mye penger på det. Mest mulig for penga altså Det fine ved å kjøpe macro objektiver er at du ikke bommer med kvaliteten uansett hva du kjøper. Objektiver med brennvidde rundt 100mm er vel det som er mest anvennelig. Hvis det er kun macro du skal bruke det til er det ikke så mye mer enn nærgrensen som er forskjellen. Sigma 105mm f2.8 er vel kanskje det som gir mest for penga. Da har du et bra objektiv til blomster og innsekter. Har Pentax FA 100 2.8 og Sigma 180 3.5 selv. Begge meget bra. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Sigma 105mm f2.8 er vel kanskje det som gir mest for penga. Hva legger du i det? Det finnes mange objektiver i samme prisklasse og jeg synes ikke Sigma 105mm peker seg spesielt ut. Jeg synes det bare er ett i mengden og har flere andre favoritter i den prisklassen: - Sigma 50mm f/2,8 makro (på grunn av pris) - Tamron 60mm f/2,0 makro (på grunn av f/2,0 til portretter og avstand til motiv) - Sigma 70mm f/2,8 makro (på grunn av skarpheten) - Tamron 90mm f/2,8 makro (på grunn av bokeh) - Pentax 100mm f/2,8 makro WR (på grunn av værtetting) Så hva mener du egentlig med "mest for pengene" om Sigma 105mm? Lenke til kommentar
stejen Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Legger ikke noe annet i det enn prisen og at det det ble testet av B.Rørslett i siste Natur og foto. Les artikkelen. For all del, som jeg skrev: Du bommer ikke uansett hva du velger. Alle er bra. Så enkelt er det. Lenke til kommentar
stejen Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Sigma 105mm f2.8 er vel kanskje det som gir mest for penga. Hva legger du i det? Det finnes mange objektiver i samme prisklasse og jeg synes ikke Sigma 105mm peker seg spesielt ut. Jeg synes det bare er ett i mengden og har flere andre favoritter i den prisklassen: - Sigma 50mm f/2,8 makro (på grunn av pris) - Tamron 60mm f/2,0 makro (på grunn av f/2,0 til portretter og avstand til motiv) - Sigma 70mm f/2,8 makro (på grunn av skarpheten) - Tamron 90mm f/2,8 makro (på grunn av bokeh) - Pentax 100mm f/2,8 makro WR (på grunn av værtetting) Så hva mener du egentlig med "mest for pengene" om Sigma 105mm? Kikket litt på prisene på de forskjellige: Sigma 50mm ca. 3000 Tamron 60mm ca. 4000. Ikke tilgjengelig for Pentax??? Sigma 70mm ca. 4300 Tamron 90mm ca. 4000 Sigma 105mm ca. 4000 Pentax 100mm ca. 5200 Pentax 50mm ca. 5000 Pentax 35mm ca. 4800 Så det så! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Ah, jeg glemte at Tamron 60mm ikke er tilgjengelig for Pentax ennå. Her er forresten et filtrert søk i prisguiden for makroen du er ute etter. Endret 20. juli 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Jeg prøver igjen: Jeg er ikke noe makrofotograf egentlig, men handla noen mellomringer på dealextreme. Er ikke helt fornøyd med kvaliteten, de er veldig rare å ta på og sitter løst. Det vil si at jeg er konstant redd for at mitt tunge 80-200 mm skal klare å skru av seg selv. Har du noen tips? I tillegg er det noe merkelig som har skjedd. Zoomen funker også som fokus når jeg har mellomringer på :s Kan du forklare hvorfor? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Jeg har ingen andre tips enn å kjøpe andre mellomringer og prøve igjen. Forhåpentlig sitter de neste bedre. Fokusering med zoom-ringen har jeg dessverre heller ikke noe svar på. Beveger zoom-ringen seg parallelt med fokus-ringen når dette skjer? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) Jeg er ikke noe makrofotograf egentlig, men handla noen mellomringer på dealextreme. Er ikke helt fornøyd med kvaliteten, de er veldig rare å ta på og sitter løst. Det vil si at jeg er konstant redd for at mitt tunge 80-200 mm skal klare å skru av seg selv. Har du noen tips? Ja. Ikke kjøp mellomringer hos dealextreme! I tillegg er det noe merkelig som har skjedd. Zoomen funker også som fokus når jeg har mellomringer på :s Kan du forklare hvorfor? Jeg har Kenko mellomringsett med elektronisk og mekanisk overføring og det samme skjer med optikken min. Du fokuserer ikke når du zoomer, du forflytter fokusplanet eller hva det nå heter. Du fokuserer fortsatt på vanlig måte. Sjekket nettopp ebayen, trur ikke Kenko settet finnes med Pentax KAF-fatning Endret 21. juli 2010 av iKenneth Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 I tillegg er det noe merkelig som har skjedd. Zoomen funker også som fokus når jeg har mellomringer på :s Kan du forklare hvorfor? Jeg har Kenko mellomringsett med elektronisk og mekanisk overføring og det samme skjer med optikken min. Du fokuserer ikke når du zoomer, du forflytter fokusplanet eller hva det nå heter. Du fokuserer fortsatt på vanlig måte. Sjekket nettopp ebayen, trur ikke Kenko settet finnes med Pentax KAF-fatning Stemmer, man flytter fokusområdet. Litt sært og jeg skjønner ikke hvorfor sånn fysisk sett... Har noen andre tips til mellomringer da? Det finnes vel ikke elektroniske med autofokus og auto-aperture til Pentax kanskje? Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Stemmer, man flytter fokusområdet. Litt sært og jeg skjønner ikke hvorfor sånn fysisk sett... Har noen andre tips til mellomringer da? Det finnes vel ikke elektroniske med autofokus og auto-aperture til Pentax kanskje? Ang. funksjonen til zoom med mellomringer: Det at et zoom-objektiv beholder fokus når du zoomer er vanskelig å få til og virker ikke like godt på alle objektiv (derfor må en ofte refokusere etter å ha endret brennvidde). Dette bryter nok sammen når du setter på mellomringer, slik at du både endrer brennvidde og fokusplan og en kan "fokusere" ved å endre brennvidde. Det blir da en kombinasjon av "zooming" og fokusering. Du bør fortsatt kunne stille fokus med fokusringen, men ved bruk av store mellomringer blir det veldig lite spenn du kan fokusere på ved hjelp av fokusringen slik at "hodefokusering" (flytte hele kamera nærmere/lengre ifra motivet) ofte er det mest effektive. Angående mellomringer, har jeg kun brukt noen m42-mellomringer som jeg brukte sammen med noen gamle m42 objektiver vha K til m42 adapter. Det morsomme med disse gamle objektivene er at du kan reversere dem og få ekstrem-makro. Dette fungerer kun på objektiver som har blender-ring. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 ... Det morsomme med disse gamle objektivene er at du kan reversere dem og få ekstrem-makro. Dette fungerer kun på objektiver som har blender-ring. Det går an å trikse det til med objektiver uten blenderring også. Dog med noe mer møye: Velg ønsket blenderåpning med objektivet rettvendt. Trykk inn dybdekontrollknappen (DOF-preview-button), hold den inne mens du tar av objektivet. Objektivet vil beholde innstilt blenderåpning etter at det er tatt av. Reverser. Fotografer. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Ang. funksjonen til zoom med mellomringer: Det at et zoom-objektiv beholder fokus når du zoomer er vanskelig å få til og virker ikke like godt på alle objektiv (derfor må en ofte refokusere etter å ha endret brennvidde). Dette bryter nok sammen når du setter på mellomringer, slik at du både endrer brennvidde og fokusplan og en kan "fokusere" ved å endre brennvidde. Det blir da en kombinasjon av "zooming" og fokusering. Men jeg "zoomer" ikke i det hele tatt med mellomringer på. Kun endring av fokusplan Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) Det går an å trikse det til med objektiver uten blenderring også. (...) Dette er vel ment for kamerasystemer med elektronisk blendermekanisme. Pentax har, i likhet med f.eks. Nikon, mekanisk blendermekanisme, mer nøyaktig blender kameraet ned v.h.a. en 'spak' forbundet med objektivet. Det går "fint" å betjene denne spaken på egen hånd, evt. låse den fast med teip eller fyrstikkbiter. Nøyaktig blir det dog ikke, men det går an å beregne eksponering ved full blender (i Av-modus), og deretter blende ned objektivet manuelt til lukkerhastigheten blir f.eks. 1/4 av vidåpent (to stopp). (...) Men jeg "zoomer" ikke i det hele tatt med mellomringer på. Kun endring av fokusplan Espenoen har nok rett. Såvidt jeg kan se med den variable mellomring-telekonverteren jeg har, er det vanskelig å se at utsnittet forandrer seg, men det er tilsynelatende lettere ved f.eks. 12mm enn ved 50. Endret 21. juli 2010 av Aiki Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå