Simen1 Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Samme her. 8-12 megapiksler hadde vært passe for meg på en K-8s modell. K-8x må gjerne få 20 megapiksler og 1/300s blits-synk eller bedre for studiobruk. Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 12 megapiksels full frame Helt enig. Har aldri følt at min 6 MP crop-brikke (Samsung GX-1L) har hatt begrensninger i oppløsning. K-x min plages av front/bak (husker ikke hva som er hva) og har derfor betydelig dårligere oppløsning til jeg får fikset dette Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Synd at K-7 ble en skuffelse på ISO-ytelse. Jeg håper kommende modeller ligger i front på det området (tilsvarende Nikon D300s eller lignende). K-7 skuffer ikke meg. Og til opplysning er K-7 jevngod med D300s når det gjelder støy og rå-format http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk7/page16.asp Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Synd at K-7 ble en skuffelse på ISO-ytelse. Jeg håper kommende modeller ligger i front på det området (tilsvarende Nikon D300s eller lignende). K-7 skuffer ikke meg. Og til opplysning er K-7 jevngod med D300s når det gjelder støy og rå-format http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk7/page16.asp Skuffelse er vel sterkt koblet til forventninger. Jeg hadde forventninger og håp om forbedret iso-ytelse i forhold til K20d. K-x har for meg svart til disse forventningene. Om en trenger høy iso, er opp til den enkelte, men jeg bruker det stadig vekk. Til opplysning er K-7 betydelig bedre på iso-ytelse enn mitt Konica-Minolta kamera fra 2004 - ikke det at det er særlig interessant Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Noen som har erfaring med K20D og konsertfoto? Skal fotografere Mezzoforte i kveld og er uerfaren med den type fotografering . Planen er å bruke to faste objektiver , en 43 mm f1.9 og en 77 mm f1.8.. Tenker spesielt på dette med støy i bildene, skal fotografere i RAW(DNG) og vil gjerne ha innspill på hvilken framgangsmåte som gir minst støy i bildene. Regner med at jeg må bruke ISO 1600 .. Er det en ide å bruke SensitivityMode , ha fast lukker og blender , og la kameraet styre ISO ? Eller bruke fast ISO og kjøre eksp med fast min. lukker tid og la blenderen styre ekspo ? Regner med at det ikke blir så langt unna maks åpning uansett..? Er det ett poeng å bruke støyreduksjon i kameraet? Håper på gode svar fra mere erfarne folk Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Noen som har erfaring med K20D og konsertfoto? Skal fotografere Mezzoforte i kveld og er uerfaren med den type fotografering . Planen er å bruke to faste objektiver , en 43 mm f1.9 og en 77 mm f1.8.. Tenker spesielt på dette med støy i bildene, skal fotografere i RAW(DNG) og vil gjerne ha innspill på hvilken framgangsmåte som gir minst støy i bildene. Regner med at jeg må bruke ISO 1600 .. Er det en ide å bruke SensitivityMode , ha fast lukker og blender , og la kameraet styre ISO ? Eller bruke fast ISO og kjøre eksp med fast min. lukker tid og la blenderen styre ekspo ? Regner med at det ikke blir så langt unna maks åpning uansett..? Er det ett poeng å bruke støyreduksjon i kameraet? Håper på gode svar fra mere erfarne folk I slike situasjoner bruker jeg ofte TAv-modus som du selv foreslår. På K-7 setter jeg normalt auto-ISO sin maks. grense til ISO1600, men går til nøds opp til ISO 2200 også. Antar det er tilsvarende på K20D også. Rå-format er en selvfølge slik at det er bedre muligheter for å korrigere for spesiell belysning. FA77 kan selvfølgelig brukes på største blender, men jeg synes det blir vanskelig å treffe med fokus med såpass stor blender. Men det er avhengig av hvilken avstand du har til motivet og hvor mye de beveger på seg. Det vanskeligste er allikevel utfordringene med lys. Spotlight og mørke omgivelser setter store krav til lysmåleren. Ofte finner jeg ut at å bruke kameraet i M-modus er like greit fordi jeg ønsker å ha god kontroll på at ikke ansikter blir utbrent i det kraftige lyset de gjerne har i forhold til scene ellers. Ta noen prøveeksponeringer for å finne rette innstillinger og korriger underveis. Scenebelysningen er rimelig konstant så når en først har landet på en blender- og lukkerverdi så er det lite en trenger å justere på de. I tillegg har du spotmåler og eksponeringslås som fungerer greit i TAv-modus så du burde finne noe som passer din måte å gjøre det på. Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Leste ikke svaret ditt før jeg var hjemme igjen, men nå har jeg prøvd...bilder kommer.. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Scenebelysningen er rimelig konstant så når en først har landet på en blender- og lukkerverdi så er det lite en trenger å justere på de. I beg to differ. De konsertene jeg har fotografert er de omstendighetene hvor jeg har opplevd mest forskjellig lysmåling, så å bruke manuelle innstillinger hadde aldri gått. Var helt nede i ISO100 på noen bilder og helt oppe i ISO 3200 på noen, alle ganske riktig eksponert. Endret 18. juli 2010 av Nimrad Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) bilde av en St. Hansorm jeg kom over på hytten natt til igår. Endret 18. juli 2010 av ilpostino Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Artig bilde, men (jeg er ikke noe fotograf) bildet ser best ut i den størrelsen man har som thumbnail her på forumet. Når jeg åpner det opp (og det er nedskalert) ser det veldig "ufokusert og støyete" ut, kanskje det er meningen? Og når det sees i full oppløsning (27" imac) så er det veldig mye støy. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) bilde av en St. Hansorm jeg kom over på hytten natt til igår. Bomma med en millimeter eller noe på fokusen, utrolig kjipt. Veldig mye støy, men heldigvis støy som ikke er for vanskelig å fjerne. Hva slags objektiv har du tatt bildet med? Endret 19. juli 2010 av Nimrad Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Bomma med en millimeter eller noe på fokusen, utrolig kjipt. Veldig mye støy, men heldigvis støy som ikke er for vanskelig å fjerne. Hva slags objektiv har du tatt bildet med? bildet er tatt med et 100mm makroobjektiv med manuell fokus og ISO100. jeg tror det er denne manuelle fokusen som er skyld i at bildet er uklart. Har Noise ninja på maskinen hjemme så skal nok sette meg ned med den senere i kveld. 2 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 bildet er tatt med et 100mm makroobjektiv med manuell fokus og ISO100. jeg tror det er denne manuelle fokusen som er skyld i at bildet er uklart. Har Noise ninja på maskinen hjemme så skal nok sette meg ned med den senere i kveld. Skjønner ikke hvordan det ble så mye støy, bildet er jo tatt med ISO 100... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) husker jeg ikek helt feil så hadde jeg cirka 50 sekunders lukketid. men det skal vel ikke generere noe særlig støy...? jeg brukte stativ og fjernkontrol for å minske bevegelsene på kameraet mens bildet ble tatt. Endret 19. juli 2010 av ilpostino Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 50 sekunder genererer VELDIG støy, der har vi problemet, ja.. Hvorfor 50 sekund? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) det var vel en konsekvens av at jeg hadde såpass lav ISO. innser nå at jeg godt kunen ha skrudd opp ISO og dermed fått mye lavere lukketid. edit: noen av dere som har erfaring med fjernutløsere ala denne? Endret 19. juli 2010 av ilpostino Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 husker jeg ikek helt feil så hadde jeg cirka 50 sekunders lukketid. men det skal vel ikke generere noe særlig støy...? jeg brukte stativ og fjernkontrol for å minske bevegelsene på kameraet mens bildet ble tatt. Hvis det er K20, så har jeg lest at sensoren på den er egentlig en ISO 200 , dvs at de setter ned spenninga på brikken for å oppnå den lavere følsomheten.. Kan det være en del av forklaringa? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Hvis det er K20, så har jeg lest at sensoren på den er egentlig en ISO 200 , dvs at de setter ned spenninga på brikken for å oppnå den lavere følsomheten.. Kan det være en del av forklaringa? Skal være tilnærmet ingen støy uansett til og med ISO400 Lenke til kommentar
stejen Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Bomma med en millimeter eller noe på fokusen, utrolig kjipt. Veldig mye støy, men heldigvis støy som ikke er for vanskelig å fjerne. Hva slags objektiv har du tatt bildet med? bildet er tatt med et 100mm makroobjektiv med manuell fokus og ISO100. jeg tror det er denne manuelle fokusen som er skyld i at bildet er uklart. Har Noise ninja på maskinen hjemme så skal nok sette meg ned med den senere i kveld. Spar deg arbeidet med dette bildet i kveld. Et uskarpt bilde blir aldri bra med etterbehandling. Prøv heller på nytt. Høy iso når det er mørkt. Overeksponer med en blender. (lettere og fjerne støyen da.) Pinlig nøye med hvor du legger fokus er et must ved macro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå