Phaser_ Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Et lignende alternativ er å gå for stjerneteleskop i adapter + kamera. Til dyr og fugler trenger du ikke planetdrev så du "sparer" noen kroner der i forhold til stjernefotografene. Jeg har langsiktige planer om kjøp av teleskop. Akam (Are) har snakket om at han ønsker å skrive en artikkel om dette i år. Jeg håper han gjør det. Jeg har prøvd. En ulempe med dette er at man også får en fast blender. Som regel ikke veldig lyssterkt, men her må man velge mellom to onder. Jeg hadde 1250mm (+crop) på F10 Det ble forsåvidt greie bilder men var veldig vanskelig å jobbe med pga av liten dybdeskarphet. Skal man ta bilder som "proffene/entusiastene" så er det veldig enkelt. 3-400mm og tålmodighet i bøtter og spann. Legg deg i skjul og vent, Gjerne med åte, og gjør dette flere timer, så mange dager som mulig i året. Da har du kansje fått noen få blinkskudd Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Mange ganger jeg kunne tenkt meg 1200mm/2.8, men så kommer jeg på at jeg har fått utlevert to bein. De brukes også nok til at de fleste bildene mine av sport og dyr blir tatt på under 200mm. De øverste 100mm ble egentlig bare brukt mye da objektivet var helt nytt, men selvfølgelig kjekt å ha innimellom. (DA 55-300.) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Jeg har prøvd. En ulempe med dette er at man også får en fast blender. Som regel ikke veldig lyssterkt, men her må man velge mellom to onder. Jeg hadde 1250mm (+crop) på F10 Det ble forsåvidt greie bilder men var veldig vanskelig å jobbe med pga av liten dybdeskarphet. Godt poeng det med dybdeskarpheten. En drøm om 1200mm f/2,8 hadde kanskje ikke vært så praktisk om det fantes med tanke på fokusering og dybdeskarphet. Kanskje det ville vært mer praktisk med litt kortere brennvidde og mindre blender? F.eks 800mm f/8 eller noe sånt. Mange ganger jeg kunne tenkt meg 1200mm/2.8, men så kommer jeg på at jeg har fått utlevert to bein. Jeg tenker umiddelbart på NAV hjelpemiddelsentral og programmet "Ingen grenser". Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Godt poeng det med dybdeskarpheten. En drøm om 1200mm f/2,8 hadde kanskje ikke vært så praktisk om det fantes med tanke på fokusering og dybdeskarphet. Kanskje det ville vært mer praktisk med litt kortere brennvidde og mindre blender? F.eks 800mm f/8 eller noe sånt. Selvfølgelig. Tallene ble bare tatt fra luften fordi man "alltid" ønsker seg flere millimeter og større blenderåpning. Mange ganger jeg kunne tenkt meg 1200mm/2.8, men så kommer jeg på at jeg har fått utlevert to bein. Jeg tenker umiddelbart på NAV hjelpemiddelsentral og programmet "Ingen grenser". Jepp. Det var litt slik det var ment også. De aller fleste begrensninger ligger i hodet på folk og ikke i kamerautstyret - det var ment som et lite pek til de som "har for mye penger". Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Apropos teleskop, fast blender og dybdeskarphet. Er det mulig å legge en lystett sjablong med et hull som har mindre radius enn frontglasset på teleskopet for å lage mindre blender? (Reduksjon av lysmengde kan man vel fikse med innsatte ND-filter, dersom hvite strender og blonde lokker utfordrer kameraets minimale lukkertid ) Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Da regne æ med at det blir avgang til treffet snart......ooHuoo Lenke til kommentar
MSc Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Dere får ha en god tur, håper det kommer noen resultater her på forumet til glede (og ergrelse) for oss som ikke er med av ulike årsaker. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 God tur folkens - jeg er sikker på et det blir en konge-tur! Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 det var en skikkelig fint tur. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Avsvimt i godstolen..... Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Jeg tror det er noe i teorien om at fyllesyke kommer ikke dagen etter, men to dager etter... :s *slår på shake reduction* Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 pass på at du ikke skrur på det både på objektivet og kamerahuset da Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Blir det nokon reportasje frå turen? Har nokon tenkt å skriva stil? Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Blir det nokon reportasje frå turen? Har nokon tenkt å skriva stil? Jeg har ikke tenkt å skrive stil :-) Turen var knallbra. Mundus har virkelig fått til dette. Jeg stortrivdes og kunne ikke hatt det bedre. Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Avsvimt i godstolen..... Hehe.. jeg sov tre ganger i ettermiddag .. trøtt og sliten inne i knotten Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 da er du verre enn meg. jeg sov to ganger på eftan på lørdag og sov nesten 4 timer tilsammen Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 da er du verre enn meg. jeg sov to ganger på eftan på lørdag og sov nesten 4 timer tilsammen Der ut var jeg nok ganske våken , men når jeg kom hjem kl ett i dag, så var det noen som sparka bein under meg Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Blir det nokon reportasje frå turen? Har nokon tenkt å skriva stil? Jeg har ikke tenkt å skrive stil :-) Turen var knallbra. Mundus har virkelig fått til dette. Jeg stortrivdes og kunne ikke hatt det bedre. Takk Fotoraalf , både for snille ord og at du ikke vil skrive stil Lenke til kommentar
fototim Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Jeg for min del har gått i halvsvime på jobb i dag. Ikke fyllesjuke, rett og slett pga søvnmangel. Men det var absolutt verdt det. Storkoste meg. Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Jeg for min del har gått i halvsvime på jobb i dag. Ikke fyllesjuke, rett og slett pga søvnmangel. Men det var absolutt verdt det. Storkoste meg. Vi fikk vel akkurat nok skjønnhetsøvn til å holde botox`n unna Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå