Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har også en SMC-A 70-210mm som jeg har tenkt å beholde. På denne er håndtaket litt løst virker det som. Er litt slark i det. Kan bevege det i underkant av en millimeter før fokusringen følger med. Er ikke så veldig farlig kanskje men litt irriterende. Er det noe jeg kan fikse uten å gå drastisk til verks?

Lenke til kommentar

Kom over en bruker som kommenterte på A 70-210/4, og det ble nevnt at den kan strammes opp v.h.a. av tre skruer nær festet, under gummigrepet (man må visstnok "rulle" det opp). Har dessverre ikke mulighet til å sjekke, men det er kanskje verdt et forsøk? :)

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Har ikke sett det bli tatt opp før, men Scandinavian Photo har fått inn Samyang 85/1.4 til Pentax.

http://www.scandinavianphoto.no/product/item.aspx?iid=10622253

Pris på 2.495, bare synd det er manuellfokus. Fikk relativt gode skussmål på Photozone. Grafene blir nok et par hakk penere på APS-C.

Edit: Så nå at det er ubekreftet dato, men bestilt fra leverandør. 14mm ligger også inne, men til tre tusen ville nok en Tamron 10-24 fristet mer.

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Hmm, den ser egentlig ikke så fristende ut. Til 2500 kr ville jeg forventet mer enn den ytelsen der uten AF. Skarpheten er sikkert litt bedre ut mot kantene på APS-C, men den når ikke sin toppytelse før rundt f/5,6 og det synes jeg er for dårlig til å være et objektiv der f/1,4 er hovedattraksjonen.

CA ser bra ut, og den kraftige vignetteringen er ganske enkelt å kompensere mot, selv om det introduserer et ekstra steg i bildebehandlingen (=ulempe).

Lenke til kommentar

Hmm, den ser egentlig ikke så fristende ut. Til 2500 kr ville jeg forventet mer enn den ytelsen der uten AF.

Dette er vel først og fremst et portrettobjektiv.

Skarphet på makrooptikknivå er ikke førsteprirotet ved portrett, kanskje snarere tvert i mot. Tante Olga setter lite pris på at vortehårene hennes står i full blomst. Det samme gjelder gjerne tenåringsberter som har slurva litt med maskaraen.

Til portrett er det behagelig tegning i senter, og fint tegna boke som teller. Der ser det ut som om dette røret gjør jobben.

Om hovedbruken f.eks er konsertfoto, da er jeg enig med deg. Der når det neppe helt opp.

Lenke til kommentar

Hmm, den ser egentlig ikke så fristende ut. Til 2500 kr ville jeg forventet mer enn den ytelsen der uten AF.

Dette er vel først og fremst et portrettobjektiv.

Skarphet på makrooptikknivå er ikke førsteprirotet ved portrett, kanskje snarere tvert i mot. Tante Olga setter lite pris på at vortehårene hennes står i full blomst. Det samme gjelder gjerne tenåringsberter som har slurva litt med maskaraen.

Til portrett er det behagelig tegning i senter, og fint tegna boke som teller. Der ser det ut som om dette røret gjør jobben.

Om hovedbruken f.eks er konsertfoto, da er jeg enig med deg. Der når det neppe helt opp.

Jeg har et portrettobjektiv som regnes som skarpt, DA 70mm F2.4 Ltd, samt et annet som er kjent for å väre mindre skarpt, M 85mm F2. I mine öyne gir M 85mm F2 bedre bilder både på portrett og konsertfoto. På landskapsbilder er DA 70mm F2.4 Ltd bedre.

mvh

.lars

Lenke til kommentar

Heisann. Jeg bare lurer på noe. Mistet min Pentax K-7 i gulvet og alt virket helt fint men så når jeg skulle ta ett bilde så fikk jeg øye på sprekker i det glasset du ser inn i kameraet på. Jeg vet ikke ka det heter men det er i hvertfall sprekker i. Noen som vet om det er veldig mye jobbb å fikse og om det er dyrt å bytte til ny? Har ingen "idiot" forsikring :p Det går greit å se gjennom og ta bilder men jeg vil ha alt på stell og vil derfor fikse det. Håper på svar :)

Lenke til kommentar

Ta en nærmere kikk og se om sprekken befinner seg på øye-siden av pentaprismet eller om du kan se sprekken når du tar av objektivet og kikker inn i kameraet.

Hvis det er inni kameraet så er det enkelt å bytte, men risikabelt å bruke kameraet inntil det er fikset. Det glasset heter mattskiven og kan ødelegge annen finmekanikk inni kameraet om det løsner biter. Den er relativt lett å bytte selv, men pass altså på at ikke løse biter blir liggende inni kameraet.

Hvis det er på øyesiden (i søkeren) er det liten fare for at det skal skade resten av kameraet, men muligens vanskeligere å få tak i deler. Da må den trolig på verksted.

Håper det går bra med reparasjonen.

Lenke til kommentar

Hallo,takk for svar. Jeg har sett inni kamera og selv om det ikke var lett å se så kunne det se ut som om at det kun er på utsiden. Men vet noen hva det vil koste sånn ca? og steder i bergen som kan fikse dette?

Endret av johnny87
Lenke til kommentar

Det er neppe noen i Bergen som fikset det. De bare sender det videre til et egnet verksted. Ta kontakt med importøren, Fovi og hør om de kan gi deg et kostnadsoverslag og reparere det. Det er mulig de sender det videre for reparasjon i utlandet om de føler det er tryggere og bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...