Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

@phaser Sensoren som har tatt kvelden sånn plutselig?

Nei har ikke tatt kvelden. Det dukket bare opp på ett bilde. Slik var det før rep også. kansje 1 av 30 bilder. Nå er det første gangen etter rep for ett år siden att jeg ser det. Men sist la jeg først merke til det ved langeksponering også :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei har ikke tatt kvelden. Det dukket bare opp på ett bilde. Slik var det før rep også. kansje 1 av 30 bilder. Nå er det første gangen etter rep for ett år siden att jeg ser det. Men sist la jeg først merke til det ved langeksponering også :/

Jeg leste noe om lange eksoneringer og sensorer.. Noe med at man skal eksponere helt mørkt like lenge som man eksponerte sist bilde ..? Kan det ha noe med slikt å gjøre ?

Lenke til kommentar

Jeg leste noe om lange eksoneringer og sensorer.. Noe med at man skal eksponere helt mørkt like lenge som man eksponerte sist bilde ..? Kan det ha noe med slikt å gjøre ?

Det er for å legge det inn som ett støyfjerningslag i en serie med eksponeringer. Vil ikke hjelpe mye på dette her

Lenke til kommentar

Noen som har noen tips til hvor man bør kjøpe solblender/lens hood i utlandet, eller er det bare å kline til på ebay? Gidder ikke svi av 2-300 på fra Norge... Er til kit-linsen til K-x, 18-55 ø52. Hvordan bør jeg ha, sånn flower eller en som er like dyp hele veien? Hva er den lukken til som er i de?

Lenke til kommentar
Hvordan bør jeg ha, sånn flower eller en som er like dyp hele veien? Hva er den lukken til som er i de?

Kjøp den som er standard. Den har tulipanform. Solblenderen hindrer lys fra sidene å lage uønskede reflekser. F.eks hvis du tar et bilde med sola like utenfor bilderuten. Da vil sola lage uønskede refleksjoner, som regel i form av lyse rundinger. Solblenderen er der for å hindre slikt uønsket lys fra utenfor bilderuten. Det du ser gjennom søkeren som skal være i bilderuten skal selvsagt slippes gjennom. I de fire hjørnene av bildet er der derfor nødvendig å lage spor i solblenderen som slipper gjennom hjørnelyset. Tulipanformen er tilpasset videste vinkel (18mm i ditt tilfelle).

Hensikten med luken er at du enkelt kan lukke opp og vri på polariseringsfilteret og andre retnignssensitive filtere, uten å ta av selve solblenderen.

Søk etter delenummeret for den originale solblenderen så finner du det sikkert: PH-RBA 52mm

Lenke til kommentar

Vet vi ikke er veldig glad i dinside som kameratester. Men de har nå uansett stilt seg inn i rekken av gode testresultater for K-x og kåret den til best i test. Dinside.no tester de rimeligste speilrefleksene

Dinside og denslags kan ein hata så mykje ein berre vil, men eg trur faktisk at sånne testar er viktigare enn dpreview o.l. når det gjeld å nå ut til "konsumentar" som vurderar å gå frå kompaktkamera til speilrefleks. Det er vel nettopp sånne sider som vert lest av folk som har eit litt meir overflatisk forhold til fotografering enn det tradisjonelle SLR-brukarar har.

Lenke til kommentar

Hei.

Sitter for tiden med eit Pentax k20d som eg er serdels fornögd med. Men til hösten skal man i utenlandspraksis i Zambia, og vil derfor ha en zoomlinse til kameraet. Bli mye fotografering av blandet natur og dyrelivet i området. Lurte derfor på om noen hadde noen anbefalinger på objektiv til denne typen bruk. Håper på at det finnes noen gode alternativ under 6-7000 kroner.

Mvh

Imastard

Lenke til kommentar

Hei.

Sitter for tiden med eit Pentax k20d som eg er serdels fornögd med. Men til hösten skal man i utenlandspraksis i Zambia, og vil derfor ha en zoomlinse til kameraet. Bli mye fotografering av blandet natur og dyrelivet i området. Lurte derfor på om noen hadde noen anbefalinger på objektiv til denne typen bruk. Håper på at det finnes noen gode alternativ under 6-7000 kroner.

Mvh

Imastard

Du har jo alltids Sigma 150-500mm, den går for å være rimelig bra! Litt over budsjette ditt å trur æ!?

Lenke til kommentar

Sigma 150-500 er et beist å dra med seg på reise og er dessuten såpass verdifull at den er et stort tap å miste. Hva med noe så rimelig som en 70-300 f/4-5,6? De er mye mindre og lettere å dra med seg, samt et mye mindre tap om man skulle være så uheldig å miste den. Polariseringsfilter er også mye billigere til de. Det er tross alt ikke noen enorm forskjell i brennvidde. Crop ned fra 14,7 til 5,3 megapiksler så får du samme utsnitt.

Lenke til kommentar

Da hadde jeg heller gått for Pentax sin 55-300mm! Den er bra til telezoom å være!

Jeg kan ikke annet enn å si meg enig Pentax DA 55-300mm F4-5,6 er kompakt og lett, kun 440g. Objektivet yter veldig godt til å være såpass rimelig- syns jeg som er veldig kresen også :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...