Mundus Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Med 15mm objektiv bør du ned i 30cm avstand for å få dybdeskarphet som er liten nok. Risikerer man ikke å få dårlige resultater på uendelig da? Ifølge testprosedyra skal man bruke nærgrensa på objektivet. Hvilken testprosedyre. Jeg har lest ørten steder at man minst skal holde avstanden lenger enn 20 ganger brennvidden. For 15mm objektiv så betyr det minimum 30cm. For 77mm betyr det 1,5m. På den testen som jeg brukte i utgangspunktet .. Mr Bourques test.. Der står det nærgrensa til objektivet , og litt til.. Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) Hva er det man egentlig justerer i SW når man justerer AF? Er det kontrastforholdet som sensoren reagerer/låser på ? Når man justerer dette mekanisk som Fotoralf foreslo, er det da forskjellen mellom motiv /sensorflate, kontra motiv/mattskiva ? AF sensoren består av en linjesensor. En linjesensor har hundrevis eller tusenvis av piksler på rekke og rad. I kameraet dannes det et bilde på sensoren og dette bildet splittest i to og dannes på høyre og venstre side på denne linjesensoren. Stiller en på fokus så vil begge bildene flyttes symmetrisk mot venstre eller høyre på denne linjesensoren. Så det AF systemet gjør er å stille fokus til disse to bildene er symmetrisk om midten på linjesensoren. Kontrast kreves for at mikroprosessoren skal kunne kjenne igjen et bildemønster på venstre og høyre del og å kunne avgjøre om det symmetriske midtpunktet må flyttes. Når du justerer AF i menyen så forteller du mikroprosessoren at bildet ikke skal flyttes til midten av sensoren, men x antall piksler mot høyre eller venstre. Når du gjør dette så reduserer en også linjesensoren sitt effektive arbeidsområdet. Lengde fra det nye midtpunktet til den ene kanten blir kortere. Med mekanisk justering så flytter en hele arrangementet med linjesesnor og linser slik at avstand stemmer overens med avstand til fokusplanet. Dere kan lese mer her: http://download.heime.org/Split_Prism.pdf Er det slik å forstå at ved å justere i SW , så vil AF funksjonen bli dårligere, mindre dynamisk ? Generelt altså ? Ser ut som at jeg ikke trenger å bruke - 10 , ved test på 130 cm avstand så er problemet endel redusert . Jeg ender vel opp på rundt -4 til -5 slik det ser ut nå. Beklager at jeg bruker mye plass her, men får ikke til å svare på flere ting samtidig.. Endret 27. februar 2010 av Mundus Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Er det slik å forstå at ved å justere i SW , så vil AF funksjonen bli dårligere, mindre dynamisk ? Generelt altså ? Ser ut som at jeg ikke trenger å bruke - 10 , ved test på 130 cm avstand så er problemet endel redusert . Jeg ender vel opp på rundt -4 til -5 slik det ser ut nå. Beklager at jeg bruker mye plass her, men får ikke til å svare på flere ting samtidig.. Det står i bruksanvisningen at AF ytelsen kan bli redusert. Min erfaring er at det er både objektivavhengig og avhengig av hvor mye du justerer. Jeg er ganske sikker på at du bør bruke så stor avstand som mulig når du tester. Begrensingen er dybdeskarphet. Bruk denne websiden for å finne avstand som er lur å bruke: http://www.lensalign.com/ldt/index.html Den websiden anbefaler 1,9m for 77mm objektiv. Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Er det slik å forstå at ved å justere i SW , så vil AF funksjonen bli dårligere, mindre dynamisk ? Generelt altså ? Ser ut som at jeg ikke trenger å bruke - 10 , ved test på 130 cm avstand så er problemet endel redusert . Jeg ender vel opp på rundt -4 til -5 slik det ser ut nå. Beklager at jeg bruker mye plass her, men får ikke til å svare på flere ting samtidig.. Det står i bruksanvisningen at AF ytelsen kan bli redusert. Min erfaring er at det er både objektivavhengig og avhengig av hvor mye du justerer. Jeg er ganske sikker på at du bør bruke så stor avstand som mulig når du tester. Begrensingen er dybdeskarphet. Bruk denne websiden for å finne avstand som er lur å bruke: http://www.lensalign.com/ldt/index.html Den websiden anbefaler 1,9m for 77mm objektiv. Skal kjøre samme testen i morgen , og da bruke anbefalte avstander. Har forøvrig bestilt Katz Eye Plus Split Prism w/Microprism Collar Jeg kikka inn i okularet på mitt gamle ME Super , og fikk se *lyset* . Det koster litt , men jeg tror det er verdt det .. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Så hvor mye måtte du ut med for det til slutt? Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Så hvor mye måtte du ut med for det til slutt? 132 $ .. Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Noen som servere en link til stoff om hvordan man bruker en AF 360 blits trådløst med en K20 ? Det var en side som het Digiich , men den er lagt ned.. Mener at det finnes der ute.. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Noen som servere en link til stoff om hvordan man bruker en AF 360 blits trådløst med en K20 ? Det var en side som het Digiich , men den er lagt ned.. Mener at det finnes der ute.. Dpreview? Kan ikke mye selv, var bare første svar hos google. Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Noen som servere en link til stoff om hvordan man bruker en AF 360 blits trådløst med en K20 ? Det var en side som het Digiich , men den er lagt ned.. Mener at det finnes der ute.. Dpreview? Kan ikke mye selv, var bare første svar hos google. Har kikka der , men finner ikke noe av det jeg ser etter.. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Har kikka der , men finner ikke noe av det jeg ser etter.. Hva lurer du på, sånn helt konkret? Jeg kjenner ikke 360, men den har nok mye til felles med 540, så kanskje jeg kan hjelpe deg. Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Har kikka der , men finner ikke noe av det jeg ser etter.. Hva lurer du på, sånn helt konkret? Jeg kjenner ikke 360, men den har nok mye til felles med 540, så kanskje jeg kan hjelpe deg. Fant en video som omhandla hvordan man bruker 360`n trådløst.. Det jeg lurte på , som jeg tror jeg fikk svar på i videoen, er om at trådløsffunksjonen blir styrt av synlig lys / blink . Og det blir den ..? Altså at kamerablitsen fyrer små blink til kontroll og sjekk før den trådløse smeller av hovedladninga . Som vil si at det vil gå en stund melom at jeg trykker på knappen til at bildet blir tatt.. Gjentar dette seg hver gang selv om man tar flere bilder med samme oppsett? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 (endret) Fant en video som omhandla hvordan man bruker 360`n trådløst.. Det jeg lurte på , som jeg tror jeg fikk svar på i videoen, er om at trådløsffunksjonen blir styrt av synlig lys / blink . Og det blir den ..? Altså at kamerablitsen fyrer små blink til kontroll og sjekk før den trådløse smeller av hovedladninga . Som vil si at det vil gå en stund melom at jeg trykker på knappen til at bildet blir tatt.. Gjentar dette seg hver gang selv om man tar flere bilder med samme oppsett? Ja, ja, ja og ja. Tror det ble rett antall svar Men tida mellom blinkene har svært liten praktisk betydning. Du bør forresten være obs på om du har stilt innebygget blits som Master eller Controller i Custom 29. Velger du Master, da bidrar innebygget blits til lyset og vil lett utligne skyggene = flatt lys uten dybde osv. Velger du derimot Controller, da bidrar ikke innebygget til eksponeringa. Så hovedregelen er å velge Controller. Endret 28. februar 2010 av fototim Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Fant en video som omhandla hvordan man bruker 360`n trådløst.. Det jeg lurte på , som jeg tror jeg fikk svar på i videoen, er om at trådløsffunksjonen blir styrt av synlig lys / blink . Og det blir den ..? Altså at kamerablitsen fyrer små blink til kontroll og sjekk før den trådløse smeller av hovedladninga . Som vil si at det vil gå en stund melom at jeg trykker på knappen til at bildet blir tatt.. Gjentar dette seg hver gang selv om man tar flere bilder med samme oppsett? Ja, ja, ja og ja. Tror det ble rett antall svar Men tida mellom blinkene har svært liten praktisk betydning. Du bør forresten være obs på om du har stilt innebygget blits som Master eller Controller i Custom 29. Velger du Master, da bidrar innebygget blits til lyset og vil lett utligne skyggene = flatt lys uten dybde osv. Velger du derimot Controller, da bidrar ikke innebygget til eksponeringa. Så hovedregelen er å velge Controller. Takker og bukker.. så da blir det valget enten å kjøpe en blits til , til min 360, eller kjøpe ett semiproft portrett sett med 150 - 300 Ws hoder og softbokser ... Egentlig ikke så enorme forskjeller i pris som man skulle tro.. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Fant en video som omhandla hvordan man bruker 360`n trådløst.. Det jeg lurte på , som jeg tror jeg fikk svar på i videoen, er om at trådløsffunksjonen blir styrt av synlig lys / blink . Og det blir den ..? Altså at kamerablitsen fyrer små blink til kontroll og sjekk før den trådløse smeller av hovedladninga . Som vil si at det vil gå en stund melom at jeg trykker på knappen til at bildet blir tatt.. Gjentar dette seg hver gang selv om man tar flere bilder med samme oppsett? Ja, ja, ja og ja. Tror det ble rett antall svar Men tida mellom blinkene har svært liten praktisk betydning. Du bør forresten være obs på om du har stilt innebygget blits som Master eller Controller i Custom 29. Velger du Master, da bidrar innebygget blits til lyset og vil lett utligne skyggene = flatt lys uten dybde osv. Velger du derimot Controller, da bidrar ikke innebygget til eksponeringa. Så hovedregelen er å velge Controller. Takker og bukker.. så da blir det valget enten å kjøpe en blits til , til min 360, eller kjøpe ett semiproft portrett sett med 150 - 300 Ws hoder og softbokser ... Egentlig ikke så enorme forskjeller i pris som man skulle tro.. Ikke trekk alt for dramatiske konklusjoner av det jeg sier. Setter ting litt på spissen for å få fram poengene. Du kan bruke innebygget blits som utfyllingsblits. Minus 1EV - minus 1,5EV kan gi bra resutater. Som du veit har jeg et par bloggartikler som berører dette. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 For noen måneder siden småpratet vi litt om billige fjernutløsere fra ebay Typisk slike. Uansett, det var noen som nettopp hadde kjøpt noe slikt, så er det noen som kan komme med noen erfaringer som kan være verdt å ta med før et kjøp. Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 For noen måneder siden småpratet vi litt om billige fjernutløsere fra ebay Typisk slike. Uansett, det var noen som nettopp hadde kjøpt noe slikt, så er det noen som kan komme med noen erfaringer som kan være verdt å ta med før et kjøp. Jeg kjøpte to stykker fra DealExtreme, den ene med ledning, den andre trådløs. Den trådløse klikka i kaldt vær , men funka fint etterpå inne i varmen, Regner med at det medfølgende batteriet rett og slett er for dårlig, Når det gjelder den med tråd , så funker den som bare det, den gir AF ved halvveis trykk, og har låsing for lange eksponeringer . Begge gir inntrykk av bra kvalitet, og svært rimelig. YongNuo RS-802/C1 Remote Shutter Switch til 6 dollar RF Wireless Remote Control for Canon 450D/Samsung GX-20/Pentax K20D til 18 dollar .. begge to var inklusive frakt Fant en video som omhandla hvordan man bruker 360`n trådløst.. Det jeg lurte på , som jeg tror jeg fikk svar på i videoen, er om at trådløsffunksjonen blir styrt av synlig lys / blink . Og det blir den ..? Altså at kamerablitsen fyrer små blink til kontroll og sjekk før den trådløse smeller av hovedladninga . Som vil si at det vil gå en stund melom at jeg trykker på knappen til at bildet blir tatt.. Gjentar dette seg hver gang selv om man tar flere bilder med samme oppsett? Ja, ja, ja og ja. Tror det ble rett antall svar Men tida mellom blinkene har svært liten praktisk betydning. Du bør forresten være obs på om du har stilt innebygget blits som Master eller Controller i Custom 29. Velger du Master, da bidrar innebygget blits til lyset og vil lett utligne skyggene = flatt lys uten dybde osv. Velger du derimot Controller, da bidrar ikke innebygget til eksponeringa. Så hovedregelen er å velge Controller. Takker og bukker.. så da blir det valget enten å kjøpe en blits til , til min 360, eller kjøpe ett semiproft portrett sett med 150 - 300 Ws hoder og softbokser ... Egentlig ikke så enorme forskjeller i pris som man skulle tro.. Ikke trekk alt for dramatiske konklusjoner av det jeg sier. Setter ting litt på spissen for å få fram poengene. Du kan bruke innebygget blits som utfyllingsblits. Minus 1EV - minus 1,5EV kan gi bra resutater. Som du veit har jeg et par bloggartikler som berører dette. Hvordan stiller dette seg ved manuell innstilling av lystyrke? Blir det likevel fyrt kontrollblink ? Lenke til kommentar
SRD Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg fikk med 18-55mm WR når jeg kjøpte K-7. Egentlig trenger jeg ikke objektivet, så jeg lurer på om jeg skal selge det. Tror dere det er mulig å få noe for det, eller er det like greit å bare beholde det? Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg fikk med 18-55mm WR når jeg kjøpte K-7. Egentlig trenger jeg ikke objektivet, så jeg lurer på om jeg skal selge det. Tror dere det er mulig å få noe for det, eller er det like greit å bare beholde det? Eg ville beholdt det. Tru nok det er lettar å selge kamere med objektiv, ved neste oppgradering. Elles kan det no vere kjekt å ha et objektiv som en ikkje er så redd for Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Kit-objektiver er greie å ha liggende når man skal selge huset en gang, og kjøper er ny på systemet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg tror det kan være mulig å få 1000 kr for det. Men som sagt: Behold det til du selger kameraet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå