Ciryaher Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Er det noen som har testet det der om at bildestabilliseringen påvirker skarphet i negativ retning når kamera står på stativ? Jeg hadde opp til 25 sekunders lukkertider i går, og jeg glemte å skru av stabiliseringen på de første bildene. Merket null forskjell på bildene med og uten SR. Samme her. Merker ikke forskjell. Hmm.. burde vært en innstilling som sier hvor kraftig denne skal være... jaja, kan ikke få alt her i verden. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jaja. Da kan det hende vi får interesante nyheter snartPentax will have some announcement this coming Tuesday December 16,2008. Jeg vet ikke hvor troverdig kilden er, men jeg konstaterer at folk er avventende. Beklager at jeg må helle kaldt vann i blodet deres nå, men uten å si for mye kan jeg trygt si at dere ikke bør ha for høye forhåpninger angående morgendagen. Desverre. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Beklager at jeg må helle kaldt vann i blodet deres nå, men uten å si for mye kan jeg trygt si at dere ikke bør ha for høye forhåpninger angående morgendagen. Desverre.Etter spekulasjonene på andre forum å dømme har du rett. Det går mye i en K20Ds med GPS, og det er bare oppkok av gamle rykter. Og så er det selvfølgelig noen som fleiper om 645D Om kilden faktisk satt på reell informasjon, så burde det ha kommet mer opp til overflata. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Samme her. Merker ikke forskjell. Hmm.. burde vært en innstilling som sier hvor kraftig denne skal være... jaja, kan ikke få alt her i verden.En sånn innstilling har vi faktisk tilgjengelig allerede. I hvert fall når vi skyter med gammel optikk som ikke forteller kamerahuset hvilken brennvidde objektivet har. Da spretter det opp et valg som ber oss mate inn denne informasjonen manuelt. Lang brennvidde = høy følsomhet, vil jeg anta. Løsner du objektivlåsen og vrir en anelse på objektivet før du slår på kamera, slik at det ikke finner de elektriske kontaktene, da kommer denne følsomhetsjusteringsprosdyren automatisk opp. Men jeg må si at jeg har vansker med å se nytteverdien med å innstille følsomheten manuelt. Jeg stoler på at Pentax vet hva de gjør når det gjelder dette, de har levert billedstabilisering i en årrekke i kompaktmodellene. OBS: Du bør være svært forsiktig med å velge en høyere verdi enn reell brennvidde. Da risikerer du at billedbrikka forsøker å bevege seg utenfor arbeidsområdet til SR, det høres skummelt ut, spør du meg!!! Endret 15. desember 2008 av fototim Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Beklager at jeg må helle kaldt vann i blodet deres nå, men uten å si for mye kan jeg trygt si at dere ikke bør ha for høye forhåpninger angående morgendagen. Desverre. Så lenge det ikke er en pressekonferase der de sier at Pentax er konk/Hoya legger ned Pentax så bryr ikke jeg meg, men på denne skrive måten hørtes det nemlig sånn ut. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Beklager at jeg må helle kaldt vann i blodet deres nå, men uten å si for mye kan jeg trygt si at dere ikke bør ha for høye forhåpninger angående morgendagen. Desverre. Så lenge det ikke er en pressekonferase der de sier at Pentax er konk/Hoya legger ned Pentax så bryr ikke jeg meg, men på denne skrive måten hørtes det nemlig sånn ut. Det hadde vært utrolig trist ja Noen som vet hva Samsung gjør på for tiden? Ser ut som om GX-20 har forsvunnet helt :S Håper de fortsetter å samarbeide med Pentax. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Lang brennvidde = høy følsomhet, vil jeg anta. Du forandrer garantert ikke følsomheten, men utslaget. Hvis brennvidden blir feil angitt, så blir stabilisering fort mye verre enn ingen. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Du forandrer garantert ikke følsomheten, men utslaget. Hvis brennvidden blir feil angitt, så blir stabilisering fort mye verre enn ingen.Jeg kunne selvfølgelig formulert meg anderledes. Kunne f.eks sagt "endrer utslaget størrelsen sensoren gjør, basert på en viss kamerabevegelse". Men det ville blitt litt tungvindt, og ville betydd omtrent det samme som følsomhet Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 OBS: Du bør være svært forsiktig med å velge en høyere verdi enn reell brennvidde. Da risikerer du at billedbrikka forsøker å bevege seg utenfor arbeidsområdet til SR, det høres skummelt ut, spør du meg!!! Dersom det ikke var en spøk, er det vel heller tvilsomt? SR-systemet brukes jo nettopp til å filleriste sensoren hver gang man slår på støvfjerningen, og jeg kan ikke se at det er noe bedre enn å bruke kameraet med 800mm-innstilling (mener å huske at jeg prøvde 800 med K100D-et en gang, med nettopp nyere kameraers støvfjerning i bakhodet, og det ristet i hvertfall godt, det skal sies). For øvrig, ang. SR-systemet, er Sonys løsning på tilbakemelding gjennom søkeren, med en måler som viser hvor tungt systemet arbeider, en god ide. Jeg har ikke forsøkt det noe særlig selv, men kjekt å vite når man har nådd visse grenser, ville jeg anta. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Dersom det ikke var en spøk, er det vel heller tvilsomt?Jepp. Jeg går egentlig ut fra at systemet har en form for selvbskyttelse. Men jeg vet ikke dette med sikkerhet. Derfor en liten advarsel, så jeg slipper å bekymre meg for ansvaret for skader ved eventuell eksperimentering. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Beklager at jeg må helle kaldt vann i blodet deres nå, men uten å si for mye kan jeg trygt si at dere ikke bør ha for høye forhåpninger angående morgendagen. Desverre. Så lenge det ikke er en pressekonferase der de sier at Pentax er konk/Hoya legger ned Pentax så bryr ikke jeg meg, men på denne skrive måten hørtes det nemlig sånn ut. Pentax har ikke eksistert siden 31. mars 2008. Det kan bli vanskelig å få ett selskap til å gå konk da. Hoya kan selge unna kamera delen og varenavnet Pentax hvis de ønsker. The new company is focusing its main business on the following areas: life care, eye care, optics, information technology, imaging systems. ... And we don't care about Pentax fanboy's Personlig synes jeg Hoya kunne ha solgt kamera delen til Samsung hvis de egentlig ikke er interessert i dSLR utviklingen. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Personlig synes jeg Hoya kunne ha solgt kamera delen til Samsung hvis de egentlig ikke er interessert i dSLR utviklingen.Samsung har desverre vist liten vilje eller evne til DSRL utvikling. Videre synes jeg vi allerede begynner å ane konturene av en strategiendring fra Pentax under Hoya. For det første så lekker de mindre informasjon enn tidligere. Samtidig så er de midt inne i en omstruktureringsprosess når det gjelder forhandlernettet. I følge min informasjon vil vi mest trolig se resultatet av det her i norge på nyåret. De har økt modellspekteret til tre modeller osv. Jeg tviler ærlig talt på om alt dette ville skjedd, om ikke Hoya mente alvor. Så jeg tror de har det godt der de er nå jeg. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Personlig synes jeg Hoya kunne ha solgt kamera delen til Samsung hvis de egentlig ikke er interessert i dSLR utviklingen.Samsung har desverre vist liten vilje eller evne til DSRL utvikling. Videre synes jeg vi allerede begynner å ane konturene av en strategiendring fra Pentax under Hoya. For det første så lekker de mindre informasjon enn tidligere. Samtidig så er de midt inne i en omstruktureringsprosess når det gjelder forhandlernettet. I følge min informasjon vil vi mest trolig se resultatet av det her i norge på nyåret. De har økt modellspekteret til tre modeller osv. Jeg tviler ærlig talt på om alt dette ville skjedd, om ikke Hoya mente alvor. Så jeg tror de har det godt der de er nå jeg. Håper Hoya ikke ødelegger noe av det Pentax er god på da, men heller forbedrer det som Pentax sliter med. For meg er det viktigste å få ned prisen igjen på DA* 55mm, ikke øke prisen på 50-135mm DA* og at det kommer K30D/GX-30 med høyere BPS og bedre ISO-ytelse. Men hadde heller ikke takket nei til DA LTD 105mm f2.0>, DA* ca 120/150 - 400/500mm osv osv Lenke til kommentar
fototim Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Dei testane som eg har sett på DA17-70/4 seier at den er god opp til 50 mm, og litt dårligare frå 50-70.Rykende fersk test på photozone. Ja. Den er svakere på 70mm, men den viser ikke akkurat svake verdier der heller. Ca. 1700 LW/PH i kantene på full åpning. Nå bør det nevnes at MTF målinger ikke gir den fulle sannhet om skarphet, siden det er målinger som ikke tar hensyn til kontrastevene. Men allikevel, imponerende EDIT: Glemte lenke Endret 16. desember 2008 av fototim Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Fant enda et pentax spill, Pentax presents: Extreme safari Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Var det dette som var nyheten?: December 15, 2008PENTAX ANNOUNCES DCF NV BINOCULAR SERIES December 15, 2008 PENTAX ANNOUNCES PIONEER II AND GAMESEEKER 5X LINES OF RIFLE SCOPES Eller kommer det enda mer? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Ser ikke ut til at det er offentliggjort ennå, så jeg kan heller ikke offentliggjøre det, men det er mer og det er komplett uinteressant. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) I følge forumet på dpreview aå skal det ha blafra en artikkel om ett hvitt K-m over skjermen. Klokka er ikke åtte ennå, så derfor ble det tatt ned igjen. Da var nok moroa over for denne gang. Men hvem har sagt at hvitt ikke er interesant Aetius? EDIT: Typo Endret 16. desember 2008 av fototim Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 En hvit K-m? Greit at det er jul. Men allikevel. Tom Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Hvit K-m er ikke jul. K-m i Asahi Pentax-stil hadde vært jul, det! Omtrent som den K10D-baserte prototypen: (La gå, AP50-en er vel også hvit.) Endret 16. desember 2008 av Aiki Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå