ilpostino Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 har sett litt på 55-300 kontra DA* 60-250. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Har du prøvd begge? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 ingen av de, iallefall ikke enda. saster litt på at noen har med iallefall et av de på pentaxturen i april slik at jeg får prøvd litt da. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Lurt! Ska se om æ kommer mæ dit! Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 tror det kan bli bra. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Har en liten Misstanke om det ja! Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Hei.Har vel så og si bestemt meg for k-x nå, etter at olympus e620 sin søker og iso-egenskaper ikke hold mål for meg. Men jeg har et par spørsmål. Hvordan samarbeider pentax med linuxsystemer? Jeg kjører linux mint (så og si det samme som ubuntu), og er en bruker med gjennomsnittlig kunnskap. Vil pentaxen oppføre seg, eller lager den fanskap? Jeg er både Pentax og Linuxbruker og kan egentlig si følgende. Pentaxen vil mest sannsynlig oppføre seg som FOTORALF sier, som hvilken som helst ekstern harddisk. Jeg bruker bare minnekortleser til å overføre bildene og kan derfor ikke si noe fra eller til 100% sikkert, men det burde være plug'n'play! Når det kommer til programvare: DigiKam er bra til organisering og fremvisning, men dårlig til redigering. Når det kommer til raw-konverter og redigeringsprogrammer så kjører jeg Pentax' sin egen (Photo Labratory) gjennom wine, det burde fungere. Hvis ikke finnes det et flust av gratis-rawkonvertere, men de får jeg ikke like gode resultater med. Søk litt på forumet for mer info. Bibble (som akkurat kom i oppdatert versjon) er et profesjonelt program som har fått mye skryt, dette koster penger, og jeg har ikke prøvd det selv. Når det kommer til .jpg redigering så fungerer GIMP bra nok for de fleste. Endret 16. februar 2010 av Ageurk Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 ingen av de, iallefall ikke enda. saster litt på at noen har med iallefall et av de på pentaxturen i april slik at jeg får prøvd litt da. Jeg kan be Helge på Fovi ta med seg de to der kanskje? Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Eller vi kunne tatt treffe hos FOVI!? Lenke til kommentar
wobbe Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Takk for gode svar FOTORALF og Ageurk:) Nå gjelder det bare å finne knalltilbudet! Og jeg vil jo helst ha med manuell fokusring og metall bajonettfatning, så her må det undersøkes litt ja. Tips mottas med takk:) Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Takk for gode svar FOTORALF og Ageurk:) Nå gjelder det bare å finne knalltilbudet! Og jeg vil jo helst ha med manuell fokusring og metall bajonettfatning, så her må det undersøkes litt ja. Tips mottas med takk:) Alle Pentax objektiver har fokuseringsring, men det kan være litt forskjell på hvordan den er plassert og hvor enkelt det er å bruke den.. ( bla hvor mye du må skru fra korteste til lengste fokuseringsavstand ) Alle har også metall fatning.. Lenke til kommentar
wobbe Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Takk for gode svar FOTORALF og Ageurk:) Nå gjelder det bare å finne knalltilbudet! Og jeg vil jo helst ha med manuell fokusring og metall bajonettfatning, så her må det undersøkes litt ja. Tips mottas med takk:) Alle Pentax objektiver har fokuseringsring, men det kan være litt forskjell på hvordan den er plassert og hvor enkelt det er å bruke den.. ( bla hvor mye du må skru fra korteste til lengste fokuseringsavstand ) Alle har også metall fatning.. Alle DA L objektiver har litt enklere utforming. De har plastikk bajonettfatning istedenfor metall og de mangler "quick-shift" manuell fokus. Det siste er nyttig, spesiellt ved videoopptak. Da er det lett å korrigere fokus manuelt uten å måtte snu på en bryter først. Hæ? Nå skjønner jeg ingenting. Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Sorry about that Jeg har ikke sett de der L objektiva, de er de nyeste og billigste av alle kitobjektiva.. At de ikke har quickshift , betyr bare at du må slå over en bryter på kamerahuset før du kan fokusere manuelt. Endel andre objektiver kan du vri på selv om kameraet driver å fokuserer.. Du kan lese mye om alt mulig på Fovi.no Lenke til kommentar
wobbe Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Ok, takk. Da var det bare den bajonettfattningen da. En knapp for manuell fokus skal jeg greie å leve med:). Men når det gjelder metall vs plastik aner jeg ikke.. Har ikke hatt noen av delene før. Jeg er i utganskpunktet meget forsiktig med utstyret mitt. Men jeg får se an prisen. Metall bajonettfattning er vel et pluss, hvis prisen ikke blir for gal. Hvilken av 300mm zoom objektivene anbefaler dere? Ser jo at det er både 75-300 og 55-300 fra pentax. Samt 70-300 fra både sigma og tamron. Noen synspunkter her? Jeg tar alle bildene mine håndholdt, eller støttet på en sekk/stubbe osv. Om det har noe å si. Stativ drar jeg ikke med på fjellet:) Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Sigma sin har jeg ikke prøvd, men tamron sin er ikke bra! Ville gått for Pentax sin 55-300, den har jeg å er veldig fornøyd med den! Lenke til kommentar
MooseOnTheRun Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Har et lite spørsmål om K-X, hvordan får jeg ISO'en på 100 og 12800? Får bare mellom 200 og 6400... Hva vil dere si er en laveste lukkertiden for fotografering uten stativ? Trenger en liten "huske" regel der tror jeg så jeg ikke tar for lang å det blir uskarpt. Hva er også en grei blender for få litt uskarp bakrunn? Tror jeg har en tendens til å enten kjøre så høy blender så mulig (f.eks f4) men det er vell kanskje ikke nødvendig? Hva er den "beste" blenderen for linsen min? Har kit objektivet til K-X; smc PENTAX DA L zoom 18-55mm/3.5-5.6 AL Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 1: Expand sensitivity må aktiveres i Custom-menyen, om jeg husker rett. 2: 1/brennvidde er standardsvaret – men da på «fullformat». Altså vil en 50mm bli 50*1.5 = 75 => lavere lukkertid enn 1/75s. Med IS aktivert kan du gjerne ha noe lengre lukkertid. 3: Varierer! Avhengig av relative avstander etc., her må du nesten bare prøve deg frem. Heldigvis koster det ikke så mye å ta noen ekstra bilder. Lenke til kommentar
wobbe Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Hvor raskt minnekort må man ha til en K-x? Og hvor stort? Edit: sandisk video hd kort, eller sandisk Extreme ||| ? Endret 16. februar 2010 av wobbe Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 [...]2: 1/brennvidde er standardsvaret – men da på «fullformat». Altså vil en 50mm bli 50*1.5 = 75 => lavere lukkertid enn 1/75s. [...] I tilfelle du ikkje skjønte det, MooseOnTheRun, så er 1.5 her altså cropfaktoren. På fullformatkamera og gamle filmkamera er forholdet 1/brennvidde, på cropkamera (som Pentax DSLR), er forholdet dermed 1/(brennvidde x cropfaktor) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Sigma 17-70mm F/2,8-4 DC MACRO OS HSM får Pentax K-fatning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå