Phaser_ Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Då trur eg du snakkar om noko eg ikkje har vore borti på manuell fokus kan det være fint å ha en "gammeldags" matteskive med splitprisme og/eller microprismer. Se her for eks http://www.katzeyeoptics.com/ eller her http://www.focusingscreen.com/ Det finnes også billige kina produkter på ebay Og her har du en søker forstørrer http://fovi.no/productview/19410795/ Endret 26. januar 2010 av Phaser_ Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Nye briller, meinar du? Hehe ja viss det er det som er problemet så burde vel det vert gjort ja. Men hjelper jo og med ett ordentlig fokusglass. Eventuelt sånn duppeditt man setter på søkeren for å forstørre litt. Då trur eg du snakkar om noko eg ikkje har vore borti. Med liten DOF har eg problem med å få det eg siktar på i fokus. Det skal så lite til før eg skrur fokusringen for langt i den eine eller andre retninga. Hjelper eit fokusglas på dette? No er eg vel også litt vel pirkete med fokuseringa. Skrev litt om glasset jeg fikk i posten for en liten uke siden her. hvor lett det er å gjøre. Tok meg ca 5 min å gjøre dette. Og her er en på pentaxforums som skrev litt mer profft en jeg klarer om den jeg kjøpte. Han skrevet litt om andre han har prøvd i den tråden også. Håper det hjalp forståelsen litt. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Åh, splittprisme, ja! Det kunne du jo ha sagt med ein gong! Det er jo standardutstyr på gamle manuellkamera. Av ein eller annan grunn hadde den forrige eigaren av LX'en min bytta ut dette med mikroprisme. Har fått tak i splittprisme (originalt, sjølsagt ), men har ikkje fått montert det enno. Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Tror prisen blir stygt høy.. er endel Pentax-folk der ute .. Nåværende pris synes jeg er fult overkommelig. Det er lov å håpe på et røverkjøp. Jeg fant forresten veldig mye bra info om kompatibilitet på denne siden. Ja den sida der er det mye godt på ja.. Når det gjelder prisen så tipper jeg at prisen smeller i været en time før avslutning.. Inne på Pentax Forums har de ikke antyda bruktpris, det tyder vel på at det ikke er så ofte slike ute for salg. Jeg tipper 2500 $ Noe som fortsatt antageli er rimelig.. Ett døgn igjen , og den har passert 2.700 $ .. Jeg justerer mitt tips til 4.000 $ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg innså i går at 400/2,8 faller utenfor rekkevidde. Det ser ut som det er 3 budgivere som står igjen. Akkurat nå: 2753 $ (~20 000 kr inkl moms) Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Jeg innså i går at 400/2,8 faller utenfor rekkevidde. Det ser ut som det er 3 budgivere som står igjen. Akkurat nå: 2753 $ (~20 000 kr inkl moms) Den gikk for 3851 Us$ .. Jeg bomma med 150 dollar Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hepp, lure på om det er noen her som har erfaringer med Kenko sine teleconvertere!? Lenke til kommentar
MooseOnTheRun Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Noen som har erfaringer med bøkene/heftene fra denne siden? http://pentaxdslrs.blogspot.com/ Skal bestille K-X idag så lurer på om det hadde vært greit med en slik en ved siden av! Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Noen som har erfaringer med bøkene/heftene fra denne siden? http://pentaxdslrs.blogspot.com/ Skal bestille K-X idag så lurer på om det hadde vært greit med en slik en ved siden av! Jeg kikket i den til K-7 og fant ut den var stort sett en "kopi" av bruksanvisningen. Anbefaler at du heller bruker penger på Magnar Fjørtoft sin "Digital Fotografi i Praksis" og at du leser bruksanvisningen som følger med kamera. Lenke til kommentar
MooseOnTheRun Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 ok, tusen takk Var egentlig det jeg var litt redd for også Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Noen som har erfaringer med bøkene/heftene fra denne siden? http://pentaxdslrs.blogspot.com/ Skal bestille K-X idag så lurer på om det hadde vært greit med en slik en ved siden av! Har papirversjonen av K10 og Pdf av K20, er velidig godt fornøyd. Den er enklere enn bruksanvisninga, og går samtidig dypere på endel emner . Anbefales. Mannen har peiling på det han skriver om, og forklarer på en måte som er lett å forstå. OG den er billig. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Hva slags type ting er det som står i disse bøkene? Klarer ikke helt umiddelbart se nytten av disse – men jeg la jo fra meg manualen like etter at jeg skjønte hvordan jeg fikk satt kameraet i «Av» og valgt fokuspunkt, neppe helt heldig å være i den enden av skalaen heller. Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Hva slags type ting er det som står i disse bøkene? Klarer ikke helt umiddelbart se nytten av disse – men jeg la jo fra meg manualen like etter at jeg skjønte hvordan jeg fikk satt kameraet i «Av» og valgt fokuspunkt, neppe helt heldig å være i den enden av skalaen heller. hehe..jeg er av typen som leser HELE boka, før jeg bruker produktet Han bruker produktet sjøl og han går gjennom hele menyen og forklarer hvordan du kan bruke de forskjellige innstilingene. Til en som har mye erfaring med DSLR fra før , så er det nok endel oppatttygd mat. Han leser bruksanvisninga og bruker kameraet, og finner ut triks som ikke så lett leses direkte ut fra en relativ tørr bruksanvisning. Jeg ser at mye av det han skriver , bruker han opp igjen på de forskjellige bøkene av modellene. Altså ting som er felles for modellene. Tror det er avgjørende hvor familiær man er med Pentax, OG hvor erfaren man er med DSLR . I mitt tilfelle var det midt i blinken Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Har en Metz AF58A1 og K20D. Driver og prøver litt med å bruke blitsen trådløst. Og det fungerer jo greitt nok, men ikke alltid blitsen fyrer. Noen tips/triks som kan hjelpe på "treffsikkerheten" slik at den fyrer alltid. Hvilken kanal skal jeg stille Metz'en på? Channel 1 fungerer iallefall når det fungerer. Må det være direktelinje mellom "øyet" på blitsen og sprettopp-blitsen på kameraet, eller skal den klare seg med reflektert? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2010 Noen som vet om mattskiva til K-x er identisk med K-m? Ser at Katz Eye optic's har split prisme til K-m. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Hvis ikke så har i alle fall focusingscreen.com inne til k-x og k-m. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Fant en god del om dette på på pentaxforums. Fikk svar fra Katz Eye på e-post. Thank you very much for your inquiry. The focusing screens for the PentaxK-x and K-m are not the same. We have confirmed that the Pentax replacement parts do have different part numbers and physical inspection proves the units to be different. Our development continues and we expect to release K-x screens in the near future. Jeg er inne på focusingscreen.com Handler sikkert derfra hvis jeg kjøper en K-x Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Lurer på hva de forskjellen er. Focusscreen.com bruker jo bare forskjellig glass som de skjerer til til de enkelte modellene. Er det da bare det som er forskjell mellom det forskjellige modellene? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Det er skiver fra Canon og Nikon som er tilpasset det kamera du vil ha til. Sjekk forskjellene her: LINK Lenke til kommentar
fototim Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Har en Metz AF58A1 og K20D. Driver og prøver litt med å bruke blitsen trådløst. Og det fungerer jo greitt nok, men ikke alltid blitsen fyrer. Jeg bruker konsekvent kanal 1, så sant det ikke er andre pentaxblitesre i nærheten. Nok en fordel med Pentax, du er nesten alltid den eneste, så du slipper problemer med forstyrrelser Men alle kanalene er like gode, så vidt jeg har erfart. I sterkt dagslys kan det være vanskelig å få slave til å fyre. Uhindra sikt er tryggest, men det fungerer ofte med reflekert lys og så lenge avstanden ikke er for stor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå