fototim Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Hmm.. kanskje litt drøyt dette her. Hvis prisen galopperer en time før slutt så driter jeg i hele budgivingen.Det gjør den nesten garantert, med såpass mange interesserte. Spørsmålet er hvor langt. Skulle heller ikke forundre meg en del av dem med skambud flesker til. Ligger og smålurer og skremmer vekk de nysgjerrige, ved å presse prisen opp der den ligger nå. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Nå har jeg aldri budt på noe som er så dyrt. Men min erfaring er at det altid er noen luringer som overbyr i siste sekund. Da spesielt de som har budt typisk 4$. Er egentlig ikk enoe vits i å by før den siste timen stort sett. Kanskje til og med vente til de siste 10 minuttene før man begynner å røre på seg. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Har ein M* 300/4 no, og synest at det er krevande nok å fokusera med den. Tør ikkje tenka på korleis det må vera å fokusera med eit såpass lyssterkt objektiv som 400/2,8. Det må no ha ein utruleg liten DOF! Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Har ein M* 300/4 no, og synest at det er krevande nok å fokusera med den. Tør ikkje tenka på korleis det må vera å fokusera med eit såpass lyssterkt objektiv som 400/2,8. Det må no ha ein utruleg liten DOF! Skaffe deg bedre fokus glass da. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Mine erfaringer med budrunder er at det stabiliserer seg siste kvarteret og der blir den liggende til det er igjen et par minutter. Når det er igjen under 1 minutt, så kommer alle de som tenker "den skal jeg ha" og legger inn et bud om er et lite stykke over hva de tror prisen kan utvikle seg det siste minuttet. Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Har ein M* 300/4 no, og synest at det er krevande nok å fokusera med den. Tør ikkje tenka på korleis det må vera å fokusera med eit såpass lyssterkt objektiv som 400/2,8. Det må no ha ein utruleg liten DOF! 63CM PÅ 30M Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Ved nærgrensen på 4 meter er DOF = 1 cm. Ja, det vil nok bli slitsomt å fokusere på nære ting, men så er ikke 400mm et objektiv man tar nærbilder med eller fotograferer småtterier som spurv med. En ørn eller elg er mye lettere å treffe med fokus dersom man er langt nok unna til å få hele dyret inn i ruta. En ørn med litt luft over hodet og under beina der den sitter vil være på 25-30 meters avstand og da er DOF = 40cm. Tilsvarende for en elg er 80 meter og DOF = 4-5 meter. Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Mine erfaringer med budrunder er at det stabiliserer seg siste kvarteret og der blir den liggende til det er igjen et par minutter. Når det er igjen under 1 minutt, så kommer alle de som tenker "den skal jeg ha" og legger inn et bud om er et lite stykke over hva de tror prisen kan utvikle seg det siste minuttet. Jeg har prøvd meg på noe småtteri på Ebay, men de som vil ha objektet legger inn autobud, så du faktisk ikke får sjanse til å overby engang (manuelt).. Satt og venta til siste stund og la på endel $ , intet forandra seg i ruta og jeg trodde jeg hadde fått tilslaget på en Belg m dias´, men dengang ei .. Tror nok at de som vil ha den , TØR å legge inn ett så høyt autobud som de maksimalt kune tenke seg, og lar det stå til.. Men de legger nok ikke inn autobudet før det gjenstår ett minutt eller to.. Som sagt jeg tipper 2.500 $ Noen bedre? Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Mine erfaringer med budrunder er at det stabiliserer seg siste kvarteret og der blir den liggende til det er igjen et par minutter. Når det er igjen under 1 minutt, så kommer alle de som tenker "den skal jeg ha" og legger inn et bud om er et lite stykke over hva de tror prisen kan utvikle seg det siste minuttet. Jeg har prøvd meg på noe småtteri på Ebay, men de som vil ha objektet legger inn autobud, så du faktisk ikke får sjanse til å overby engang (manuelt).. Satt og venta til siste stund og la på endel $ , intet forandra seg i ruta og jeg trodde jeg hadde fått tilslaget på en Belg m dias´, men dengang ei .. Tror nok at de som vil ha den , TØR å legge inn ett så høyt autobud som de maksimalt kune tenke seg, og lar det stå til.. Men de legger nok ikke inn autobudet før det gjenstår ett minutt eller to.. Som sagt jeg tipper 2.500 $ Noen bedre? Enste tilsvarende på ebay nå var canon 4002,8 men da snakker vi ny og autofocus. den var til snaut 8000 Pentaxen tipper jeg går for 3000 noe som må være ett røverkjøp om man trenger slikt utstyr Endret 26. januar 2010 av Phaser_ Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Har ein M* 300/4 no, og synest at det er krevande nok å fokusera med den. Tør ikkje tenka på korleis det må vera å fokusera med eit såpass lyssterkt objektiv som 400/2,8. Det må no ha ein utruleg liten DOF! Skaffe deg bedre fokus glass da. Nye briller, meinar du? Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Mine erfaringer med budrunder er at det stabiliserer seg siste kvarteret og der blir den liggende til det er igjen et par minutter. Når det er igjen under 1 minutt, så kommer alle de som tenker "den skal jeg ha" og legger inn et bud om er et lite stykke over hva de tror prisen kan utvikle seg det siste minuttet. Jeg har prøvd meg på noe småtteri på Ebay, men de som vil ha objektet legger inn autobud, så du faktisk ikke får sjanse til å overby engang (manuelt).. Satt og venta til siste stund og la på endel $ , intet forandra seg i ruta og jeg trodde jeg hadde fått tilslaget på en Belg m dias´, men dengang ei .. Tror nok at de som vil ha den , TØR å legge inn ett så høyt autobud som de maksimalt kune tenke seg, og lar det stå til.. Men de legger nok ikke inn autobudet før det gjenstår ett minutt eller to.. Som sagt jeg tipper 2.500 $ Noen bedre? Enste tilsvarende på ebay nå var canon 4002,8 men da snakker vi ny og autofocus. den var til snaut8000 Pentaxen tipper jeg går for 2000 Vær klar over at du ikke alltid får opp ALLE slike objekter.. Jeg søkte flere ganger på Pentax`en , uten at den kom opp. Jeg måtte tilslutte hit inn å klikke linken.. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Har ein M* 300/4 no, og synest at det er krevande nok å fokusera med den. Tør ikkje tenka på korleis det må vera å fokusera med eit såpass lyssterkt objektiv som 400/2,8. Det må no ha ein utruleg liten DOF! Stor forkjell på DOF-område ja. Men til gjengeld har du dobbelt så mye lys i søkeren, og det letter en god del. I praktisk bruk er det heller ikke så ofte du åpner helt opp. Med en arbeidsblender på f.eks 5,6 vil jeg mye heller jobbe med et 2,8 objektiv enn et 5,6 siden det gir meg fire ganger lysere søker. Men jeg må innrømme at jeg var glad for god autofokus med limiter, den ene gangen jeg prøvde 600/4, som blir ganske sammelignbar med 400/2,8. Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Men jeg må innrømme at jeg var glad for god autofokus med limiter, den ene gangen jeg prøvde 600/4, som blir ganske sammelignbar med 400/2,8. Nå veier jo A400/2,8 hele 0,830KG mindre enn FA 600. Det må jo gjøre den perfekt håndholdt. En skikkelig lettvekter på bare 6kg Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Har ein M* 300/4 no, og synest at det er krevande nok å fokusera med den. Tør ikkje tenka på korleis det må vera å fokusera med eit såpass lyssterkt objektiv som 400/2,8. Det må no ha ein utruleg liten DOF! Skaffe deg bedre fokus glass da. Nye briller, meinar du? Hehe ja viss det er det som er problemet så burde vel det vert gjort ja. Men hjelper jo og med ett ordentlig fokusglass. Eventuelt sånn duppeditt man setter på søkeren for å forstørre litt. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Men jeg må innrømme at jeg var glad for god autofokus med limiter, den ene gangen jeg prøvde 600/4, som blir ganske sammelignbar med 400/2,8. Nå veier jo A400/2,8 hele 0,830KG mindre enn FA 600. Det må jo gjøre den perfekt håndholdt. En skikkelig lettvekter på bare 6kg For meg går grensa på 300/2,8 ved ca 1/100s. Et par-tre eksponeringer, så er som regel et av de brukbare. Men tror jeg eventuelt burde pumpe mye jern før jeg prøver meg på å håndholde 6kg optikk. Da måtte jeg eventuelt satse på først fokusere. Så riste godt løs. For så å hive comboen opp i en pendelbevegelse, for å satse på å trykke løse på topppunktet på bevegelsen. Med god flaks kan det hende at 1/250s går, sånn en gang hvert jubelår Lenke til kommentar
fototim Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Pussige greier. Der steig den med $800 ett godt døgn før auksjonen er over. Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Men jeg må innrømme at jeg var glad for god autofokus med limiter, den ene gangen jeg prøvde 600/4, som blir ganske sammelignbar med 400/2,8. Nå veier jo A400/2,8 hele 0,830KG mindre enn FA 600. Det må jo gjøre den perfekt håndholdt. En skikkelig lettvekter på bare 6kg For meg går grensa på 300/2,8 ved ca 1/100s. Et par-tre eksponeringer, så er som regel et av de brukbare. Men tror jeg eventuelt burde pumpe mye jern før jeg prøver meg på å håndholde 6kg optikk. Da måtte jeg eventuelt satse på først fokusere. Så riste godt løs. For så å hive comboen opp i en pendelbevegelse, for å satse på å trykke løse på topppunktet på bevegelsen. Med god flaks kan det hende at 1/250s går, sånn en gang hvert jubelår Her er det at en monopod under haka gjør seg Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Nye briller, meinar du? Hehe ja viss det er det som er problemet så burde vel det vert gjort ja. Men hjelper jo og med ett ordentlig fokusglass. Eventuelt sånn duppeditt man setter på søkeren for å forstørre litt. Då trur eg du snakkar om noko eg ikkje har vore borti. Med liten DOF har eg problem med å få det eg siktar på i fokus. Det skal så lite til før eg skrur fokusringen for langt i den eine eller andre retninga. Hjelper eit fokusglas på dette? No er eg vel også litt vel pirkete med fokuseringa. I dei aller fleste tilfelle kan eg jo gjera som Tim tipsar, å blenda ned eit par hakk og ikkje vera så bekymra for om hovudobjektet er i nøyaktig fokus eller ikkje. @Mundus: Eg prøvde også å søka meg fram til diverse typar utstyr på eBay, og fann ut at enten er søkefunksjonen veldig dårlig eller så er folk veldig slappe med å kategorisera utstyret sitt når dei legg det ut for salg. Eg søkte på telephot lenses, og fekk opp både telelinser og zoomobjektiv. Til og med eit 24-70 dukka opp, og greit nok, 70 mm er vel inne i teleområdet, men 24 mm er også godt nede i vidvinkelområdet, sjøl på eit cropkamera. Elles går det an å velga mellom tre "fokusmetodekategoriar", autofokus, manuellfokus og auto- & manuellfokus. Eg trudde at ved å velga auto- & manuellfokus ville eg få opp alle linser, både med autofokus og med manuellfokus, men nei. 400 mm'en som det var linka til dukka ikkje opp før eg valde kun manuellfokus. Merkelig system. Endret 26. januar 2010 av Asbjeurn Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 *snip* Da måtte jeg eventuelt satse på først fokusere. Så riste godt løs. For så å hive comboen opp i en pendelbevegelse, for å satse på å trykke løse på topppunktet på bevegelsen. Med god flaks kan det hende at 1/250s går, sånn en gang hvert jubelår Her er det at en monopod under haka gjør seg Det går jo også an å berre lata armen henga slapt ned medan du held kameraet i objektivet, retta mot målet, og knipsa bildet med fjernutløysar. Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Nye briller, meinar du? Hehe ja viss det er det som er problemet så burde vel det vert gjort ja. Men hjelper jo og med ett ordentlig fokusglass. Eventuelt sånn duppeditt man setter på søkeren for å forstørre litt. Då trur eg du snakkar om noko eg ikkje har vore borti. Med liten DOF har eg problem med å få det eg siktar på i fokus. Det skal så lite til før eg skrur fokusringen for langt i den eine eller andre retninga. Hjelper eit fokusglas på dette? No er eg vel også litt vel pirkete med fokuseringa. I dei aller fleste tilfelle kan eg jo gjera som Tim tipsar, å blenda ned eit par hakk og ikkje vera så bekymra for om hovudobjektet er i nøyaktig fokus eller ikkje. @Mundus: Eg prøvde også å søka meg fram til diverse typar utstyr på eBay, og fann ut at enten er søkefunksjonen veldig dårlig eller så er folk veldig slappe med å kategorisera utstyret sitt når dei legg det ut for salg. Eg søkte på telephot lenses, og fekk opp både telelinser og zoomobjektiv. Til og med eit 24-70 dukka opp, og greit nok, 70 mm er vel inne i teleområdet, men 24 mm er også godt nede i vidvinkelområdet, sjøl på eit cropkamera. Elles går det an å velga mellom tre "fokusmetodekategoriar", autofokus, manuellfokus og auto- & manuellfokus. Eg trudde at ved å velga auto- & manuellfokus ville eg få opp alle linser, både med autofokus og med manuellfokus, men nei. 400 mm'en som det var linka til dukka ikkje opp før eg valde kun manuellfokus. Merkelig system. Hvis du skal på treffet til våren , så kan du få prøve min Pentax diopter som forstørrer 1,2 x . Når det gjelder søking , så søker jeg på en fire fem forskjellige ord , uten at alle nye kommer opp for det .. Men hvis man søker via hovedsida ebay.com, så kan man klikke seg fra kategori til kategori, og dermed komme opp med flere..(!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå