Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden tråden er i ferd med å spore fulstendig av, vil eg prøve å komme litt tilbake til den flotte fastoptikken.

Det ble nevnt at lysstyrke er den store styrken til fastoptikk, og det synes jeg er en grov forenkling. Hvis det var tilfellet skulle ikke C/V 50/3,5 eksistert. Det gjør den likevel, på grunn av at det er et av de skarpeste objektiver som finnes. Og skarpheten er heller ikke mer enn en del av helheten, for det finnes mange superskarpe zoomer også. Den aller største fordelen med fastoptikk i normalklassen er at de er mer flatterende enn noen zoom i samme brennvidde, spør du meg. Det var neppe lysstyrke som gjorde Dave Hill til bruker av Canon EF 28mm f/2,8 (og 1,8 i senere tid). Faktorer som flathet i kombinasjon med passe skarphet og fin tegning har nok mer med saken å gjøre enn lysstyrke.

Det som er spennende med optikk er at det er der det meste av personligheten ligger. Selv den dyreste zoom mangler noen spissegenskaper som den rimeligste fastoptikken kan ha. Det er for enkelt å lese MTF-grafer og tallene som står preget inn i objektivet for å vurdere brukerkvalitetene i et objektiv. Det er der min tekniske fascinasjon ligger, og det er derfor jeg er så lite interessert i å kjøpe nye objektiver. Jeg bruker nemlig så mye tid på å bli kjent med, og utnytte kvalitetene til de objektivene jeg har. Når en type motiver krever en ny brennvidde vurderer jeg innkjøp, men uten det ser jeg på det å spre meg over for mye utstyr hemmer kreativiteten min litt. Men det er jo forskjellige hobbyer innenfor samlebagen hobbyfotografering.

Som PMnormal seier er det noko spesielt ved personligheten til fastoptikken, som mangler ved zoomoptikk. Den store forskjellen er vanskeleg å beskrive, men tegning og rendering av bilde, samt kvalitet på ut av fokus området er nok dei største forskjellane. Ein annen ting er at bildet blir betre komponert ved bruk av fastoptikk, då det tvinger deg til å posisjonere deg rett i forhold til det du vil ta bilde av, og en må tenke meir..

Har vurdert en DA21ltd over lengre tid, men har enno ikkje funne rette alibiet til å invistere i denne enno sidan eg har DA12-24/4, i tillegg er no Zeiss komen med Distagon T* 2,8/21, til langt over mitt budsjett. :blush: men eg har no våte tankar om objektivet likevel. God gammel manuell fokus er der, men eg ser på det som en fordel, då ein må bruke endå meir tid på komponere bilde, som eg er sikker på gir betre bilder..

Lenke til kommentar
bare for å spore av litt.. noen som er med i pentax galleriet?

her er mitt

http://www.pentaxphotogallery.com/ericfagerheim

Post deres også :)

Veldig bra Eric..

Har fått inn eit bilde der eg og, som vart sent inn i frustrasjon etter alle avvisingane av det som eg sjølv tykte var bra, men det er no der. Har nokre til avstemming i disse tider, så får eg sjå korleis det går. http://www.pentaxphotogallery.com/%C3%B8yvindhopland

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar
Ein annen ting er at bildet blir betre komponert ved bruk av fastoptikk, då det tvinger deg til å posisjonere deg rett i forhold til det du vil ta bilde av, og en må tenke meir..

Er fristende å svare med bruk av sterke ord innfelt i setningene, men jeg skal nøye meg med å kalle en sånn påstand rimelig naiv.

Skal man farte rundt med et fastobjektiv mesteparten av tiden vil en stor(!) prosentandel av komposisjonene bli dårlige fordi man f.eks. ikke kan bakke ut gjennom veggen for å få med mer av motiver, eller hoppe ut vinduet og stå midt i gata for å komme nærmere andre motiver.

Lenke til kommentar
bare for å spore av litt.. noen som er med i pentax galleriet?

her er mitt

http://www.pentaxphotogallery.com/ericfagerheim

Post deres også :)

Veldig bra Eric..

Har fått inn eit bilde der eg og, som vart sent inn i frustrasjon etter alle avvisingane av det som eg sjølv tykte var bra, men det er no der. Har nokre til avstemming i disse tider, så får eg sjå korleis det går. http://www.pentaxphotogallery.com/%C3%B8yvindhopland

Så det er derfor det omtrent bare er gode bilder i pentaxskrytegalleri :p

Hvert eneste bilde må igjennom kvalitetskontroll, eller hvordan er prosedyren?

Tim: det var en litt merkelig tid å annonsere noe på. En blogg uten kildehenvisning også, hmm skeptisk.

Er det noen viktige messer rett etter jul eller noe, eller er dette bare bullshit som er skrevet for å få trafikk til bloggen sin?

Lenke til kommentar
Skal man farte rundt med et fastobjektiv mesteparten av tiden vil en stor(!) prosentandel av komposisjonene bli dårlige fordi man f.eks. ikke kan bakke ut gjennom veggen for å få med mer av motiver, eller hoppe ut vinduet og stå midt i gata for å komme nærmere andre motiver.

Tja, jeg vet ikke helt om jeg er enig i det.

Jeg er for tiden i Reading, og på første tur hit så hadde jeg med meg kun 28mm f/2.8 og 85mm f/1.8. Jeg syntes da at det var vanskelig å finne motivene og få til noe fornuftig. Det stemmer overens med ditt argument.

Men da jeg i dag var ute på samme runden (med E-420 + zoom og Canon + 50mm f/2.8 denne gangen), så var det ikke noe enklere å finne motivene. Dvs. det 50mm som var lettest å bruke.

Det er klart det er situasjoner hvor en zoom er å foretrekke. Men et lite sett med fast-optikk kan ofte være vel så bra.

Tom

Lenke til kommentar

For øyeblikket har jeg bare zoom-optikk (Tamron 17-50mm F2.8 og en billig Tamron 70-300mm F4-5.6), men har begynt å se litt på faste brennvidder. Det som frister mest nå er Ltd 15mm F4, Ltd 70mm f2.4 og ca 50mm F1.4 (blir vel FA 50mm, DA* 55mm eller Sigma 50mm).

Jeg tror også mye av det Kaffilars sier om fastoptikk stemmer. En tenker gjerne litt mer kreativt når en ikke bare zoomer inn og ut. Er også veldig spent på hvor mørkt det kan være når en har f1.4-optikk :)

Lenke til kommentar
DeViSoR: Sjekket Pentax-siden din. Bra saker, men jeg lurer på en ting. Er du en stor tilhenger av psykoanalyse, jfr tittelen "Jung girl by the river"?

tja vet ikke, kanskje jeg burde psykoanalyseres?

Tar stort sett bilder av det jeg ser for meg i hodet, og prøve å få det til å bli slik.

Det trenger så og si alle som frekventerer Akam. Kanskje alle sammen, når jeg tenker meg om.

Spesielt Autodidact. Hans holdning til optikk er preget av han erotiserende forhold til kamerautstyr. For ham er det uaktuelt å fotografere med noe som ikke har så stor optikk at jentene blir imponert. Av størrelsen, selvsagt. Det har visst noe med å se proff ut å gjøre... Noe mindre enn Sigma 24-70/2,8 vil han helst ikke bli sett med.

Jeg tror jeg er utrolig heldig, for jeg opplever veldig sjelden vegger som sperrer meg inne...

Lenke til kommentar

Som gutt er jeg vokst opp med stor interesse for å fikle på/med alle ting. 8oÞ Jeg er dog ikke så sikker på om det hadde hjulpet mye om jeg var født jente. Det hadde nok blitt fikling likevel!

Jeg laget/produsert offshore, så det er kanskje litt ”over dammen” i meg – selv om begge kokkene var norske. Som man bør vite er jo gutta over dammen glad i store ting.

Helt ærlig hadde jeg nok vært noe flau av å løpe rundt med et "monsterkamera" med pannekakeoptikk på, sånn er det bare. Hadde jeg stilt hos en kunde med en sånn kombinasjon, ville nok få enhver lekmann på bruket til å lure på om jeg hadde bommet på noe, eller sprengt budsjettet før jeg var i mål.

Må vel også innrømme at det er en fin følelse å bli ”sjekket ut” av alt fra tenårings jenter til menn med et par livskriser tilbakelagt – bare fordi jeg drar på 2,5+ kg utstyr i hånda. Et solid stykke utstyr er forøvrig betydelig stødig i bruk.

Det sagt, må jeg innrømme å ha en av Pentax’ berømte 50 f1,4, som egentlig blir fint lite brukt. Kanskje en rask 35-sak hadde blitt mer benyttet …

Lenke til kommentar
...

Tim: det var en litt merkelig tid å annonsere noe på. En blogg uten kildehenvisning også, hmm skeptisk.

...

Jepp, det er et underlig tidspunkt. De risikerer å kanibalisere julesalget for eksisterende modeller. Jeg er derfor også en smule skeptisk.

Og nei. Så vidt meg bekjent er det ingen viktige messer før PMA i starten av mars.

Samtidig vet vi at underligere ting har skjedd før.

Jaja. På tirsdag vet vi det, om det skulle være tomme rykter.

Lenke til kommentar

Ang. AF-justering...

Har lenge vært sånn "litt usikker på om autofokusen er helt på plass, etter alt maset om dette på internett" ang DA* objektivene mine.

Det finnes sikkert mange løsninger for å sjekke dette skikkelig. For min del har jeg endelig funnet en nytte med telefonkatalogen:

Sett kameraet på stativ ca 30-40 graders vinkel fra en tilfeldig side i telefonkatalogen (på ett bord eller gulvet). Blend ned så mye som mulig (2.8 i mitt tilfelle) og ha nok lys til å ha kort lukkertid (blitz funker fint). Ta tre bilder : -5, 0, +5 på AF-adjustment (nesten nederst på Custom settings). Trykk så på play-knappen, zoom godt inn, og bla igjennom de tre bildene (husk hvilket som hadde hvilken justering!). Deretter kan du smalne det inn til f.eks -3,-2 og -1 eller liknende helt til du ser hva som er riktig.

For min del, fant jeg ut at objektivene ikke trengte noen justering, noe som selvsagt er greit å få bekreftet.

PS: for hvert nytt bilde, flytt fokusringen slik at bildet blir uklart, og kameraet MÅ finne fokus igjen, opplevde noen ganger at kameraet bare lot fokus stå på samme sted, til tross for AF-justeringene. (latskap?).

Endret av torjefanebust
Lenke til kommentar
Jepp, det er et underlig tidspunkt. De risikerer å kanibalisere julesalget for eksisterende modeller. Jeg er derfor også en smule skeptisk.

Og nei. Så vidt meg bekjent er det ingen viktige messer før PMA i starten av mars.

Samtidig vet vi at underligere ting har skjedd før.

Jaja. På tirsdag vet vi det, om det skulle være tomme rykter.

Ny(e) kompaktkameraer er selvfølgelig også en mulighet, vet ikke helt årgangene på de som er ute nå, men hvis det er nyheter, så ser jeg på det som størst sannsynlighet.

Tviler veldig på at det blir et DSLR ihvertfall.

Lenke til kommentar
Jeg har testa dette med SR og stativ.

...

Jeg fant ingen signifikante forskjeller.

Fra boka man ofte leser "etterpå" (K20D);

Be sure to turn off the Shake Reduction switch when using the camera with a tripod.

• The Shake Reduction function automatically turns off in the following situations;

When using self-timer, 2 sec. self-timer, remote control shooting, 3 sec. delay shooting, bulb shooting, or wireless mode with an external flash

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...