fototim Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Da har du gått glipp av noe, den har sine særegenheter, bla. alt for høy introduksjonspris, men er utvilsomt en klassiker. Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Jeg var en tur på Fotomessa i dag. Det var heller skuffende greier når det kom til Pentaxutstyr. Japanphoto solgte pentax km og 50-200 Det var alt jeg klarte å oppdrive av Pentax. Ikke noe sigma og tamron for pentax en gang. Jeg som håpa på å få testa litt forskjellige telezoomer. Men det var mye gromt å klå på for canikonerne. Gode foredrag både for viderekommende og nybegynnere og masse lys utstyr. Fotopia hadde studio med modell som man kunne prøve. Med eget kamera eller lånt ev egen modell. Og det var utstilt masse fine bilder. Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 At K-x skal tåle betydelig mye mer vær enn EOS450D tviler jeg faktisk sterkt på.Har du tafsa på den? Jeg har nemlig ikke, og byggekvalitet er av de tinga jeg er nysgjerrig på. Nå har jeg K-x og har brukt det en drøy måned. Byggekvaliteten er det jeg er skuffet over. Sammenlignet med Samsung GX-1L (Pentax *ist DL) føles det for meg som et betydelig steg ned. Hjulene er slappe (spesielt programvalghjulet som endrer seg med kontakt av genser), men huset føles ganske solid. Det er en stund siden jeg holdt et Canon entry-kamera i hånden, men jeg sammenlignet 400D og min GX-1L på et tidspunkt og da føltes kanonen litt leketøysaktig. Hvis 450D er som 400D kan det fortsatt være at K-x føles mer solid. Ds er nevnt og det tror jeg er et mer solid hus (Er ikke det modellen over DL?). K-x er vel samme hus som K-m og begge stiller som slappeste Pentax hus på en stund. Innmaten, derimot, den er absolutt brukenes. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 (Er ikke det modellen over DL?).Stemmer det, DL er en litt nedstrippa utgave av DS, men byggemessig er de like. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Jeg var en tur på Fotomessa i dag. Det var heller skuffende greier når det kom til Pentaxutstyr. Japanphoto solgte pentax km og 50-200 Det var alt jeg klarte å oppdrive av Pentax. Ikke noe sigma og tamron for pentax en gang. Jeg som håpa på å få testa litt forskjellige telezoomer. Men det var mye gromt å klå på for canikonerne. Gode foredrag både for viderekommende og nybegynnere og masse lys utstyr. Fotopia hadde studio med modell som man kunne prøve. Med eget kamera eller lånt ev egen modell. Og det var utstilt masse fine bilder. Dette viser vel bare faktisk hvor lang vei Pentax har på markedsføringssiden. Hva syns du om resten av messa, skal opp en tur der i morra tenker jeg. Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Var innom Fovi A/S idag, snakka med Helge .. DER var det mye Pentax der !!! Fotomessa i morra.. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Det var jo faktisk 3ganger så mye pentax på fotomessa enn det Phaser_ sa. JP hadde jo utstilt Kx også. Og jeg så det lå et K-7 bak disken. Syns resten av messa var verdt det. Fine foredrag også. Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 At K-x skal tåle betydelig mye mer vær enn EOS450D tviler jeg faktisk sterkt på.Har du tafsa på den? Jeg har nemlig ikke, og byggekvalitet er av de tinga jeg er nysgjerrig på. Tafset er vel rette ordet. Noen bekjente har den og jeg har prøvd den litt. Byggekvalitet er sikkert helt ok. Den virker en del lettere en *istDS. K-x og *istDS har omtrent samme størrelse, men det er vel omtrent det eneste som er likt mellom de. Grepet på *istDS synes jeg er veldig bra og på K-x er det ganske annerledes, men ikke nødvendigvis dårligere. Mangel på røde fokusindikatorer synes jeg ikke var noe savn. Størst forskjell mellom K-x og *istDS er nok hurtigheten og responsen til K-x. Jeg er mektig imponert og har veldig lyst å bytte ut min *istDS. Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Det var jo hyggelig å gjemme K7'n bak disken og sette fram KM og KX Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Hm, oppdaga noko her om dagen som eg ikkje visste. LX kom i 1980, og fekk modellnamnet for å markera 60-årsjubileet til Asahi Pentax (som vel eigentleg var året før, då det var i 1919 Asahi Optical vart danna), altså med talet 60 skrive i romartal. I fjor var jo Pentax 90 år, så kan det tenkast at Pentax har ein "killermodell" i ermet som berre ventar på lansering, og at den i så fall får modellnamnet XC (90 i romartal)? Spekulere spekulere ... Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Hm, oppdaga noko her om dagen som eg ikkje visste. LX kom i 1980, og fekk modellnamnet for å markera 60-årsjubileet til Asahi Pentax (som vel eigentleg var året før, då det var i 1919 Asahi Optical vart danna), altså med talet 60 skrive i romartal. I fjor var jo Pentax 90 år, så kan det tenkast at Pentax har ein "killermodell" i ermet som berre ventar på lansering, og at den i så fall får modellnamnet XC (90 i romartal)? Spekulere spekulere ... Herlig konspiratorisk tenkning Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Hm, oppdaga noko her om dagen som eg ikkje visste. LX kom i 1980, og fekk modellnamnet for å markera 60-årsjubileet til Asahi Pentax (som vel eigentleg var året før, då det var i 1919 Asahi Optical vart danna), altså med talet 60 skrive i romartal. I fjor var jo Pentax 90 år, så kan det tenkast at Pentax har ein "killermodell" i ermet som berre ventar på lansering, og at den i så fall får modellnamnet XC (90 i romartal)? Spekulere spekulere ... Herlig konspiratorisk tenkning Sikkert, men i fjor var det ingen firmaer som hette Pentax. Pentax ble aldri 90 år og det er ingenting å feire. Som de fleste vet så fusjonerte Pentax og Hoya. Navnet Pentax er nå kun et varemerke. Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Man kan da feire jubileum selv om noe/noen er døde En passende sammenligning må jo være Jesus og han feires jo vært eneste år. Da burde jo Pentax komme med jubileumsmodell vært år også Endret 17. januar 2010 av Phaser_ Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Jeg har en bekjent som skal reise fra usa til norge snart. Og jeg har lyst på en telezoom ev en tele. Valgene som jeg har som jeg har funnet er Pentax DA 55-300 (så billig att den kjøper jeg ev. i norge) Pentax DA*60-250 Sigma 100-300 Sigma 120-400 DA*200mm DA*300mm Jeg føler meg mest komfortabel med zoom men DA*200mm kan være ett alternativ. 300 tror jeg får for begrenset bruksområde? Jeg har mest lyst på 60-250 men har lest att sigma 100-300 er vell så bra optisk og har raskere autofokus + noen mm til. 55-300 har jeg hørt mye bra om men hvor stor forskjell er det på den og 7-8000 kr ekstra? Hjelp meg her Rekker ikke å dra på Fovi å klå før jeg må bestemme meg. (også føles det feil å utnytte dem om jeg ikke har tenkt å kjøpe der) edit: Det er til K20D om det skulle ha noe betydning Endret 17. januar 2010 av Phaser_ Lenke til kommentar
danielhornaes Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Jeg tror faktisk de 40mm ekstra i vidvinkelenden er mer verdt enn 50mm ekstra i teleenden. Selv tror jeg at jeg hadde gått for 60-250mm dersom jeg ønsket zoom, eventuelt 200mm dersom jeg trengte f/2.8. Hadde jeg hatt vanvittig mye penger tror jeg at 50-135mm+300mm hadde vært en utmerket kombinasjon, spesielt om Pentax får gitt ut en SDM-telekonverterer. Vanskelig valg, men tror du blir fornøyd uansett hva du går for Muligens greit å ha i bakhodet av Pentax har hatt en del trøbbel med SDM-optikk, slik at norsk garanti muligens er å foretrekke? Sigma sin kvalitetskontroll trenger neppe noen nærmere introduksjon... Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Gå for Pentax 60 - 250 . i og med at det tydeligvis ikke er viktig med mest-mulig i teleenden. Når det gjelder SDM så forstår jeg det slik at det har med tidligere versjoner å gjøre. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Hold deg langt unna Sigma 120-400, såvidt jeg veit er den i samme klasse som konsument 70-300 zoomene. DA 55-300 (og eventuelt litt beskjæring for de siste mm) er trolig et mye bedre alternativ, både optisk og byggemessig. Sigma 100-300 er nok i samme klasse optisk som 60-250. Men den har ikke SDM og værtetting. I tillegg er den noe mer klumpete og framtung enn 60-250. Vil du ha det ypperste går du for fastoptikk. Hvordan du best veier fordeler og ulemper i forhold til dine bruksområder, veit du best selv. Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Hold deg langt unna Sigma 120-400, såvidt jeg veit er den i samme klasse som konsument 70-300 zoomene. DA 55-300 (og eventuelt litt beskjæring for de siste mm) er trolig et mye bedre alternativ, både optisk og byggemessig. Sigma 100-300 er nok i samme klasse optisk som 60-250. Men den har ikke SDM og værtetting. I tillegg er den noe mer klumpete og framtung enn 60-250. Vil du ha det ypperste går du for fastoptikk. Hvordan du best veier fordeler og ulemper i forhold til dine bruksområder, veit du best selv. Sigma 120-400 er jeg veldig skeptisk til selv også. sigma 100-300 har ikke SDM men HSM og ut i fra hva jeg har lest er autofokusen bedre på sigma'en enn på 60-250.? Værtetting og byggekvalitet heller selvfølgelig mot pentax men 300mm frister mer enn 60mm Om vi sier att det må være minimum 200mm, Er det noen andre zoomer jeg burde vurdere opp i mot samme prisklasse? Edit Fant denne (mangler i prisguiden) Sigma 70-200mm f/2.8 II EX DG APO Macro HSM AF Som er "fornuftig priset til 799usd hos BHphoto Noen som har vært borti den? Pentax har ingen alternativer i 70-200 F4 eller f2,8 området? Endret 17. januar 2010 av Phaser_ Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Sigma 120-400 er jeg veldig skeptisk til selv også.sigma 100-300 har ikke SDM men HSM og ut i fra hva jeg har lest er autofokusen bedre på sigma'en enn på 60-250.? Jeg mener at dette objektivet ikke har HSM i K-fatning. Men fult mulig jeg tar feil når det gjelder dette. Klumpete er det i hvert fall sammenligna med 60-250. Glemte forresten å nevne en faktor i 60-250 sin disfavør. Jeg har prøvd to eksemplarer, det ene var alvorlig plaga med zoom-kryping. Sigma er forresten FF, noe som kan få betydning en gang i framtida. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Sikkert, men i fjor var det ingen firmaer som hette Pentax. Pentax ble aldri 90 år og det er ingenting å feire. Som de fleste vet så fusjonerte Pentax og Hoya. Navnet Pentax er nå kun et varemerke. Einig med Phaser_. Så lenge kamera av merket Pentax framleis er i produksjon må det jo gå an å markera jubileum for starten på dette fantastiske merket? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå