Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men jeg ser at de kloke hoder ikke er enig med meg.
Ah ... Det demrer. Normal er et Troll - har to/flere hoder. At vi ikke så det før ... Vel, han skyter jo C-k-k-a ... - får meg ikke til å si det så tidlig på formiddagen.

Det slår meg også hvor lite engasjert jeg er i å diskutere for tiden. Selv om jeg har hatt flere Pentaxer - og flere blir det, så er liksom knotten så "tom" for bidrag. Kanskje på tide å få liv i den stasjonære maskinen igjen - med skikkelig tastatur. Mulig det hjelper ...

Lenke til kommentar

Er det noen som har testet det der om at bildestabilliseringen påvirker skarphet i negativ retning når kamera står på stativ? Jeg hadde opp til 25 sekunders lukkertider i går, og jeg glemte å skru av stabiliseringen på de første bildene. Merket null forskjell på bildene med og uten SR.

Lenke til kommentar

Jeg har testa dette med SR og stativ. Testoppsettet var 500/4,5 og Manfrotto gimbal mount hode. Jeg mener å huske at jeg tok 100 eksponeringer med, og 100 uten. Husker heller ikke lukkertida eksakt, men tipper jeg brukte 1/100s eller deromkring, altså kritisk, men ikke ekstrem lukkertid for 500mm. Så gikk jeg igjennom bildene i tilfeldig rekkefølge (anonymisert), for å sikre at mine forventninger ikke skulle påvirke resultatet. Jeg fant ingen signifikante forskjeller.

Jeg antar at resultatet kan overføres til vanlig kulehode, men garanterer det ikke.

Og ja. Dette var et geekeprosjekt ;)

Nesten så jeg er litt flau over å ha gjort det.

Men siden jeg bruker stativ og gimbal mount mye, fant jeg ut at det var nødvendig, for at jeg skulle få sjelefred i forhold til å huske å slå av SR eller ikke.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
En liten tankevekker rundt høy-ISO kappløpet:

High ISO vs. Image Stabilization.

Denne "testen" illustredrere også det vi Pentaxbrukere allerede vet, nemlig at billedstabilisering og har noe for seg ved kortere brennvidder.

Dette synes jeg er interessant. Men vi må ikke glemme at høy ISO kan ha en stor fordel i forhold til bildestabilisering i en del tilfeller, nemlig hvis motivet er i bevegelse. Er motivet i bevegelse, hjelper det ikke med bildestabilisering hverken i objektivet eller på sensoren.

Lenke til kommentar
Er det noen som har testet det der om at bildestabilliseringen påvirker skarphet i negativ retning når kamera står på stativ? Jeg hadde opp til 25 sekunders lukkertider i går, og jeg glemte å skru av stabiliseringen på de første bildene. Merket null forskjell på bildene med og uten SR.

Her er en liten filmsnutt frå SR teknikken som kjem i den nye K30D ;)http://au.youtube.com/watch?v=_dPlkFPowCc

Lenke til kommentar
...

Det beste kjøpet av disse er DA40 og DA70.

Jeg synes du overforenkler nå. Resonnementet er sikkert gyldig for deg, men jeg kan ikke se at det er allment.

Tror du at du f.eks. ville vært like skråsikker om Pentax mot all formodning lanserer fullformat til våren?

Det er grunn til å tro at DA40 er basert på M40, som er et "fullformat"-objektiv. Så hvis Pentax lanserer fullformat, så kan man trolig fortsatt bruke DA40.

Nå tror jeg det er lite sannsynlig at Pentax lanserer fullformat. Jeg håper de heller lanserer mer kompakte kameraer basert på APS-C.

Mener å ha lest en test (gidder ikke å google den frem nå) der DA LTD 21mm, 40mm og 70mm ble testet på 135film. Og de to siste fungerte visst fint :)

Jeg tror ikke noen av DA Ltd objektivene er særlig brukbare på FF; da kunne Pentax likegodt laget de som nettopp FF. Men for å holde kostnadene lavest mulig blir de naturligvis laget og optimalisert for APS-C. Jeg har sett en del håpefulle diskusjoner hvor man fremholder at diverse DA Ltd objektiver også kan brukes på FF. Dette "ryktet" virker på meg å være den rene ønsketenkninga fra div Pentaxbrukere.....

Pentax kommer nok ikke med FF kamera med det første. Det er en del Pentax godsaker å få tak i på bruktmarkedet nå og mer blir det antagelig fremover. Fordi det for tida mange som higer etter FF og om ikke annet å kunne ha muligheten til å oppgradere til FF med det merket man bruker og har investert tungt i. Men Pentax kan heller ikke bekrefte eventuelle rykter om et FF hus; da dette vil være å effektivt drepe salget av APS-C objektiver. Pentax blir også nødt til å følge trendene i markedet for å overleve i dagens særdeles tøffe konkuranse....

Lenke til kommentar
Men jeg ser at de kloke hoder ikke er enig med meg.
Ah ... Det demrer. Normal er et Troll - har to/flere hoder. At vi ikke så det før ... Vel, han skyter jo C-k-k-a ... - får meg ikke til å si det så tidlig på formiddagen.

Mine x-er kan nok være enig i at jeg er et troll, men jeg har bare et hode for det. Det er bare det at jeg er så forbasket klok at det kan virke som om jeg har flere... :whistle:

Lenke til kommentar
Hva med en liten reklamepause?

Ingen kan beskylde Pentax for å være mestre i markedsføring, men det er noe befriende uskyldig over denne :)

haha, skjønner ikke en dritt hva de sier (bortsett fra pentax,pentax,pentax), oversatt til norsk heter visst reklamen noe som "den svarte mannen" menmen..

Må visst ikke undervurdere pentax sin markedsavdeling likevel, de hyret inn steve irwin i 1999, og laget flere reklamer. http://www.youtube.com/watch?v=GkyvOFnByko

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar
Av og til er du faktisk klok, andre ganger er du, ... la oss si, ikke fult så klok.

Kanskje det er en bedre forklaring på tvehodethet?

Jeg er alltid klok, men av og til glemmer jeg at jeg er det.

Edit: Den "Spotmatic"-reklamen var forresten sabla kul. Skikkelig sekstitall.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...