Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Min tidligere erfaring med Pentax-brukere stammer fra tiden da www het Arpanet, altså pre-fotoforum. Og autofokus var noe som fantes på kompaktkameraer. Dessuten er heroin mye bedre enn Pentax, ja nesten like godt som Eos 20D med en søt 28mm. Kanskje like godt, men da skal kvaliteten være helt topp, altså.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Ikke enkel den problemstillingen du tumler med.

Men jeg for min del, ville svært nødig gi avkall på min 50-135. Den zoomen er etter mine begreper en virkelig klassiker, sånn rent optisk. 16-50 er og god, men desverre ikke like overbevisende. Så hvis ikke væretetting ikke spilte så stor rolle for meg, så er det store muligheter for at jeg hadde landa på alternativ 2.

Lenke til kommentar
Min tidligere erfaring med Pentax-brukere stammer fra tiden da www het Arpanet, altså pre-fotoforum. Og autofokus var noe som fantes på kompaktkameraer. Dessuten er heroin mye bedre enn Pentax, ja nesten like godt som Eos 20D med en søt 28mm. Kanskje like godt, men da skal kvaliteten være helt topp, altså.
Når det gjelder billedskaping, så er det vel ingen ting som slår LSD.

Og før noen rapporterer meg for stoffpropaganda: Dette var kun ment som et ordspill. Hallusigener er svært farlige, faktisk farligere enn fotoutstyr fra The Dark Side.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Tja. Ikke enkel den problemstillingen du tumler med.

Men jeg for min del, ville svært nødig gi avkall på min 50-135. Den zoomen er etter mine begreper en virkelig klassiker, sånn rent optisk. 16-50 er og god, men desverre ikke like overbevisende. Så hvis ikke væretetting ikke spilte så stor rolle for meg, så er det store muligheter for at jeg hadde landa på alternativ 2.

Hm, det kan hende det er lurest, det er tross alt ikke stor prisforskjell på 50-135 og 70-200 - dessuten kan jeg se for meg at jeg kommer til å savne 50-70 mer enn 135-200. 200mm er uansett ikke veldig langt, hadde vel vært bedre med en lang Sigma da, som et tredje objektiv.

Bare så det er sagt er dette rent teoretisk enda, da økonomien min for øyeblikket ikke tillater mer enn nødvendig proviant og husleie. ;)

Lenke til kommentar
[...] dessuten kan jeg se for meg at jeg kommer til å savne 50-70 mer enn 135-200. 200mm er uansett ikke veldig langt, hadde vel vært bedre med en lang Sigma da, som et tredje objektiv.

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg over mangelen på 50-70. Du kan eventuelt ta bildet på 50mm, og deretter beskjære rammen på bildet. Det er neppe noe problem.

Personlig synes jeg at det er viktigere å ha 200mm i forhold til 135mm. Men det kommer jo an på hva du skal bruke det til.

Lenke til kommentar
bare for å spore av litt.. noen som er med i pentax galleriet?

her er mitt

http://www.pentaxphotogallery.com/ericfagerheim

Post deres også :)

Det er ufattelig mye fint der. Sitter å kikker gjennom bilder tatt med MF. Får bare enda mer lyst på en digital 645, evt. en 645N og en skikkelig scanner.

Er det bare meg eller er det andre som synes 4:3 formatet er mere tiltalende å se på enn 3:2 formatet.

For å spore tilbake til de andre innleggene:

Det kan hende at Pentax leiren krangler/diskuterer fram og tilbake om FF eller ikke FF, MF eller ikke MF, ditten vs. datten. Men det er jo bare å bytte leir hvis man er misfornøyd, ingenting som er lettere enn å bytte fra Pentax til CaNikon. Det er lite Pentaxutstyr på bruktmarkedet. Jeg fikk solgt mine ting veldig kjapt og med lite tap. Det jeg tapte mest på var FA 28/2.8 og det var p.g.a. at jeg kjøpte den hos Fovi til fullpris(2800, solgt for 1900).

Så da spør jeg, hvorfor valgte du akkurat Pentax?

Du vet det finnes noe som er bedre. Produsenter med mer utstyr og letter tilgjengelighet av utstyr etc. Pentax er ikke akkurat de beste på markedføring. Mange som kommer innom her på forumet å få kjøpshjelp om Canon eller Nikon har aldri hørt om Pentax.

Jeg hadde sett ut Pentax før jeg hadde peiling om de hadde gode kamera'er eller ikke. Det var noe med Pentax navnet + at jeg hadde en Cosina på 90-tallet og bladde mye i en katalog med gammelt utstyr.

Jeg tenkte på Samsung, da de var litt rimeligere enn Pentax rundt den tiden jeg kjøpte dSLR. Etter en butikk runde helte jeg i retning D80 p.g.a grep og størrelse.

Det var k-ryeng som anbefalte meg til å teste ut K10D før jeg bestemte meg for D80'en.

Etter litt tukling med grep og knapper, fant jeg ut at K10D virket mer kompakt, mer solid, mindre plastikk følelse, bedre grep osv. enn D80.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar
[...] dessuten kan jeg se for meg at jeg kommer til å savne 50-70 mer enn 135-200. 200mm er uansett ikke veldig langt, hadde vel vært bedre med en lang Sigma da, som et tredje objektiv.

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg over mangelen på 50-70. Du kan eventuelt ta bildet på 50mm, og deretter beskjære rammen på bildet. Det er neppe noe problem.

Personlig synes jeg at det er viktigere å ha 200mm i forhold til 135mm. Men det kommer jo an på hva du skal bruke det til.

Optimalt sett skulle jeg sikta meg inn på DA* 60-250 f/4, som har blitt utsatt igjen til våren. Blir nok ikke noe handling på meg til da uansett.

Lenke til kommentar

Tilfeldigheter. Jeg fikk tak i et Samsung GX-1L til en veldig billig penge, dobbelkit for 3000 kroner (for to år siden). Så var vi i London der jeg fikk tak i sigma 105mm til en veldig sympatisk pris. Rett etter den turen fant jeg ut at jeg hadde alt for mye penger (de varer ikke evig, de går ut på dato ganske så fort) så jeg slo til på en K10D. Jeg var fornøyd med samsungen, men utstyrsjaget nådde meg ganske fort. Valget ble gjort enda enklere ved at det fikk skamros av Aetius her på Akam.

Jeg vurderer å gå over til Canon på sikt, det vil være mye billigere for meg å kjøpe en 5D mark II og bruke Aetius' optikk enn om jeg skal utstyre meg selv med pentax sine ting slik jeg ønsker det. Aetius er ikke helt med på den. Forståelig nok, han vil sikker bruke sin egen optikk innimellom han også, og da er det jo kjipt om jeg har stukket av med halvparten. ;)

Ut over det er jeg veldig fornøyd med valget, det må jeg si. Kjærlighet ved første blikk mellom K10D og meg, selv om jeg nå etterhvert lar meg irritere litt av den nesten kontante undereksponeringen.

Lenke til kommentar

Opprinnelig var det tilfeldigheter. For omtrent 20 år siden ville jeg ha meg speilrefleks, og dumpa over et Chinon kit, som hadde K-fatning. Når jeg med tid og stunder fant ut at jeg ville ha mer moderne utstyr, les digitalt, så falt det naturlig å velge Pentax siden jeg allerede hadde en del optikk av brukbar kvalitet.

Nå hører det med til historien at mesteparten av den optikken nå er pensjonert, grunnet savn av autofokus, og at brennviddeomfanget ikke passet perfekt til crop.

---

Til Snirfle: K20D eksponerer bedre enn K10D. Ikke perfekt nødvendigvis, men etter mine begreper vesentlig bedre. I tillegg tåler den undereksponering bedre. Så en oppgradering hadde kanskje vært en ide, med dagens lave prisnivå.

Ellers så kan det være en del å vinne på kameraoppsettet på K10D. Velger du "Link AF Point and AE" (Custom setting nr. 7), og setter den på On, da utnytter du inteligensen i lysmåleren bedre. Det du gjør da er at du forteller kamera at det skal legge størst vekt på det lysmålerfeltet som samsvarer med det AF-punktet du bruker.

Det kan og være en ide å gjøre seg fortrolig med spot-måling. Litt mer krevende for brukeren, men brukt fornuftig, blir eksponeringen spot on. Og det er sånn omtrent 200-300 % mer gøy å bruke når du behersker det.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg bruker allerede spotmåling dersom behovet er der, det er bare det at av og til snapshoter jeg litt. Da kunne det vært greit å ha jpeger som er mer ferdige med tanke på eksponering.

K20D er ikke aktuelt på nåværende tidspunkt. Mye pga økonomi, men også fordi jeg vil se hva en etterfølger kan stille opp med.

Endret av Snirfle
Lenke til kommentar
Jeg bruker allerede spotmåling dersom behovet er der, det er bare det at av og til snapshoter jeg litt. Da kunne det vært greit å ha jpeger som er mer ferdige med tanke på eksponering.

K20D er ikke aktuelt på nåværende tidspunkt. Mye pga økonomi, men også fordi jeg vil se hva en etterfølger kan stille opp med.

Jeg ser absolutt poenget ditt.

Men tror ikke løsningen på akkurat det problemet ligger i 5D II, eller lignende. De er heller ikke bygget for knæsje jpg rett ut av kamera vet du. Da er det entrylevel med picturestyles som gjelder.

En mulig løsning med det huset du har, er å fotografere raw, og så framkalle filene i kameraet med tanke på eksponering. Litt ekstra knot, men resultatene burde kunne bli brukbare.

Skal ikke dytte på deg løsninger her. Jeg spiller bare litt ball med deg, så kan du bruke eller forkaste innspillene.

Lenke til kommentar

Startet med Pentax ivår grunnet at fattern hadde noe gammel optikk, spesielt 70-210mm/4 (ikke 4-5.6 slik de fleste er) gjorde valget. Skulle jeg starta med noe annet hadde jeg ikke kunnet dekke det brennviddeområdet enda. Idag er jeg veldig fornøyd, selv om jeg svaner et større bruktmarked, spesielt for teleoptikk i 300mm+ klassen, som det florerer av for CaNikon.

Lenke til kommentar
snip

Jeg mener heller ikke at Canon er løsningen, hvis jeg går til 5D så sier det nesten seg selv at snapshots ikke er hovedgrunnen, egentlig. 85mm f/1.2 er en (mye) større del av grunnen. ;)

Framkalling i kamera? Dette har jeg ikke hørt om. Det vil jeg gjerne høre mer om. (Nei, jeg har faktisk ikke lest bruksanvisningen, jeg har jo et vandrende oppslagsverk rundt meg nesten hele tiden.)

Stort sett når jeg tar bilder jeg har god tid på, så eksponerer jeg etter det jeg vil skal være 18% grått, altså en slags bruk av sonesystemet. Da er ikke undereksponering et tema lengre. Mulig jeg fikk det til å virke som om det var kjempeviktig, men det er det altså ikke. Bare av og til. Jeg har som oftest tid til å gjøre litt redigering, selv på snapshots.

Lenke til kommentar
Framkalling i kamera? Dette har jeg ikke hørt om. Det vil jeg gjerne høre mer om. (Nei, jeg har faktisk ikke lest bruksanvisningen, jeg har jo et vandrende oppslagsverk rundt meg nesten hele tiden.)
Framkalling i kamera ja. Framgangsmåten er enkel.

1. Hent fram et raw bilde på displayet.

2. Trykk Fn, og så nedover på fireveisknotten (Virker ikke når du bruker zoom på visningnen)

3. Trykk Ok

4. Resten er nærmest selvforklarende. Eksponering justerer du ved å endre ISO. Skarphet o.l. justerer du i valget under ISO.

Er ikke dette kult, så vet ikke jeg :)

Problem (stort eller lite) løst???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...