Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
(...)

(har nettopp kjøpt eit M*300 som ligg og ventar i posten no :cool:) (...).

Det var den som lå på Foto.no, hm? :)

Satt og siklet på den en liten stund. Nydelig sak, så det ut til.

Det var den, ja. Må berre ta meg tid til å henta den i dag, så eg kanskje kan få testa den i helga. Skal på reis til heimtraktene, og må sjå korleis ting ser ut gjennom ein 300 mm. magnify.gif

Lenke til kommentar

Takk igjen for svar. Jeg synes de har vært både gode og utfyllende. Nå får jeg heller høre med selger for å få resten av opplysningene jeg trenger.

Beklager at jeg skapte unødig forvirring ved å rote inn den adapterringen. Jeg bare antok at et objektiv produsert i 1975 ikke passer på et kamera fra 2008. Pentax er lurere enn meg.

Lenke til kommentar

Nåja, alt av AI- eller AI-modifisert optikk (som kan være så gammel som fra 1959) lar seg trygt montere på alt av Nikon-hus. Du må bare bruke litt penger på huset hvis du vil ha lysmåling på en del av den virkelig gamle optikken.

Og optikk fra 1982 er da ikke gammel :p

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Du må bare bruke litt penger på huset hvis du vil ha lysmåling på en del av den virkelig gamle optikken.

Det er vel akkurat der forskjellen ligger... På Pentax bare setter du objektivet på huset, trykker grønn knapp for å måle lyset , fokuserer skarpt og tar bilde . Uten noe mer .. Kjøpte ett 100mm f4 makro fra tidlig 80 tall og brukte det etter 20 sekunder :)

legger ved en av de første bildene jeg tok

post-152982-1254387704_thumb.jpg

Ser at fargene er litt blassere på nettt, men det får stå sin prøve

Du har i teorien noe sånn som 25 mill objektiver å velge fra (Alle som er prodisert i K- fatning , alt fra orginalt Pentax , flere kamerafabrikanter som nå ikke produserer lenger , til Carl Zeiss og den slags ùberheftig optikk som er så skarp at du klipper plena bare ved å ta bilde av den ..

Og alt kan brukes på ditt Pentaxhus.. :) Rått...

Har hånda på en 77mm Ltd og en 31mm Ltd brukt i Usa..snadder.. :)

Lenke til kommentar
Da har preview blitt til review

http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk7/

Jepp og dessuten: Var innom JP i dag og fant ut at ergonomien til K-7 er konge. Trenger ikke vertikalgrep. Har derfor bestemt meg for å handle i morgen.

AF: Virket veldig bra og vesentlig bedre enn K10, da jeg var i butikken. Sjekket bare med DA55. Selv har jeg FA43 og FA77 og er veldig spent på hvordan screw driven vil virke på K7. Noen erfaringer om K7 gjør SDM bedre enn det K10 klarte?

Takk!

Lenke til kommentar
Da har preview blitt til review

http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk7/

Har ikke rukket å lese den, men konklusjon virker overveiende positiv.

sitat fra den testen ;

All in all, apart from a slightly different tone curve, weaker default sharpening and slightly higher (!) RAW noise the K-7 output is very similar to the K20D. Purely from an image quality point of view there is therefore no urgent need to upgrade for current K20D users.*

Da tror jeg at jeg går for en K20.. til og med bedre på støy på høy iso ..

Lenke til kommentar

Har i lengre tid tenkt på et objektiv til inne og utebruk som kan "tvinge" meg til å bevege meg mer ift til motivet. Ønsker et objektiv med stor blender og skarpe bilder. Motivene kan være alt fra gruppebilder, portrett til gatebilder.

Sitter og vurderer henholdsvis Sigma 30mm F1.4 EX vs Pentax smc DA 35mm f2.8 Macro.

Skulle jeg si noe om preferanser måtte det være skarphet og byggekvalitet foran lysstyrke.

Hva tenker dere i forhold til de to alternativene og er det andre objektiver jeg har glemt? Har fra før en DA 50- 135 mm f2.8 så det er i området 20- 50 mm jeg tenker meg en utvidelse.

Lenke til kommentar

Sånn som du beskriver problemstillingen er vel dette i utgangspunktet en no brainer. Byggekvaliteten er klart bedre på 35mm, og den mer kompakt. Når makroen i tillegg er knivskarp, så burde saken være ganske klar.

Men, forskjellen i brennvidde er også verdt å tenke litt igjennom. 35mm er en del trangere enn 30mm. Fra mitt ståsted, så ville jeg kanskje vektlagt det. 35mm vil nok ofte bli i trangeste laget til gruppebilder.

Selv har jeg en manuell fokus Vivitar 28/2 som jeg bruker sammen med DA* 50-135. Nå er 28mm det videste fastobjektivet jeg har. Tviler på at 35mm ville gjort samme nytta for meg. Om jeg derimot også hadde hatt en DA 21 (som står på ønskelista mi), da ville nok 35mm vært mer passende. Vi får se.

Det jeg prøver å si, er at det kan være fornuftig å tenke helhet i forhold til brennvidde. Helhet og bruksområde. Det kan ha like stor betydning som skarphet og slike parametre.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Selv har jeg en manuell fokus Vivitar 28/2 som jeg bruker sammen med DA* 50-135. Nå er 28mm det videste fastobjektivet jeg har. Tviler på at 35mm ville gjort samme nytta for meg. Om jeg derimot også hadde hatt en DA 21 (som står på ønskelista mi), da ville nok 35mm vært mer passende. Vi får se.

Ok hvordan står Vivitar objektivet seg i sml med DA 35? Er det en Vivitar f2.8 eller 2.0?

Lenke til kommentar

Hvordan det står seg mot DA 35 macro vet jeg ikke, siden jeg ikke har førsthåndskjennskap til dette.

Men jeg klager ikke. F:2. Fult brukbart etter ett trinn nedblending. Svinger virkelig etter to trinn. En lekker liten sak, med behagelig fokusgange. Desverre låser ikke blenderringen i A-posisjon.

Mitt er Close Focus utgaven, dvs nærgrense på 0,23m. Ikke makro, men greit egna til f.eks blomsterbilder. De tålmodige finner det på eBay, om du er interesert.

Lenke til kommentar

Noen som har handla fra Japan noen gang? Ser på ett kamera , men det er i japansk versjon , vil det da være japanske tegn på baksiden ? Jeg tenker da på den trykte teksten rundt knapper og skjerm , regner med at språket kan skiftes i softwaren..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...