Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tusen takk for både velkomst og gode svar.

Hvis jeg har forstått dere riktig fungerer objektivet kun i blenderprioritet-modus (Av på hjulet)? Dette er modusen jeg bruker 95% av tiden så det vil ikke være noe problem. Men stilles blenderen direkte på objektivet, ikke med kontrollhjulet?

[...]

To tusen for K300 er ikke det verste bomkjøpet man kan gjøre heller og et objektiv som har holdt siden 70-tallet må jo holde seg rimelig greit i pris. Jeg heller altså for øyeblikket mot K300, rett og slett fordi det er tøffere. Jeg vil heller fotografere enn knipse.

Du stiller blendaren direkte på objektivet, ja. Det er vel ei eller anna innstilling du må gjera på kameraet òg for at det skal "forstå" at det er ei linse med manuell blendar på, er det ikkje? Eg har ikkje digitalkamera, så eg veit ikkje. :)

To tusen? Er det den på foto.no du ser på? Eg vurderte den før M*300'n dukka opp. Den er vel hakket betre, men kanskje litt dårligare balanse. Den skal visst vera litt framtung. Eg fekk jo sjølsagt ikkje tid til å henta den i posten i dag, så eg har ikkje fått sjå på den enno. :(

Lenke til kommentar

[quote

To tusen? Er det den på foto.no du ser på? Eg vurderte den før M*300'n dukka opp. Den er vel hakket betre, men kanskje litt dårligare balanse. Den skal visst vera litt framtung. Eg fekk jo sjølsagt ikkje tid til å henta den i posten i dag, så eg har ikkje fått sjå på den enno. :(

Det er ikke en 300 mm f.4 for Pentax 67 han har kjøpt da? Siden han snakker om adapterring?

Apropos det, blir den en gedigen tele den da på K10?

Lenke til kommentar
Det er vel ei eller anna innstilling du må gjera på kameraet òg for at det skal "forstå" at det er ei linse med manuell blendar på, er det ikkje? Eg har ikkje digitalkamera, så eg veit ikkje. :)

Jo, på K20D (og K7) er det omtrent som følger – Menu -> Custom Setting -> Using aperture ring (helt nederst) -> permitted.

Lenke til kommentar
Det er ikke en 300 mm f.4 for Pentax 67 han har kjøpt da? Siden han snakker om adapterring?

K300/4 er på 188 mm om det er den du tenkjer på, så den er ikkje så gedigen. M*/A* 300/4 er 132 mm, så dei er ganske kompakte. Den for Pentax 67 veit eg fint lite om.

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

K300/4 er på 188 mm om det er den du tenkjer på, så den er ikkje så gedigen. M*/A* 300/4 er 132 mm, så dei er ganske kompakte. Den for Pentax 67 veit eg fint lite om.

Nei jeg tenker ikke fysisk størrelse , men at den *effektive * brennvidden på ett teleobjektiv for en 300 mm bygget for 6x7cm formatet til pentax (mellomformatet til Pentax , som er 6x7 eller det mindre som er 6x 4,5),

vil være gedigent, Tror du kan gange med 2,7 (truur eg) , for å vite hvor stor den er (i 35mm terminologi)

Jeg regner med at jeg blir halshugd og hengt til tørk , hvis jeg bommer nå...

Så du vil altså få ett teleobjektiv som er 300 x 2,7 ( rundt 800mm ...kan da vel ikke stemme??)

Lenke til kommentar
Direkte i skammekroken med deg.

Du kan komme ut igjen når du har skrevet 300mm er 300mm uavhengig av format 300 ganger.

Når du har gjort det, da kan du eventuelt få en forklaring på hvorfor.

EDIT: ;)

*passerte 280 ggr* , da hadde jeg ikke terminologien inne, og jeg vet at 300 er 300. MEN... men ..utsnittet blir mindre på en digital sensor som er 18 x 24 kontra en 24 x 36 / 60 x 70 ? ... Slik at hvis du skulle lage ett tilsvarende bilde med ett objektiv laget for digitale sensorer, måtte du hatt en tilsvarende mye lengre brennvidde? Jeg tar her utgangspunkt i en 300 f.4 for 67 formatet..

Hvilken brennvidde måtte du ha på for å få til samme utsnitt , på samme kamera?

Jeg mener å ha lest at 2,7 gangen er noenlunde rett for 6 x 7 ( tror det var i Pentax K10 d boka Everything you need to know...and then some . Av Yvon Bourque )

Så hvis jeg sier at det blir en lengre tele..så er det riktig , på den måten , selv om 300 er er 300 ?

Men har fyren kjøpt ei tele for 6 x 7 eller ikke ? Ettersom jeg forsto så var fyren faktisk hakket ferskere enn meg , fyren trenger ett godt svar..

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at en 300mm gir ulikt utsnitt på de to systemene, men det er ikke relevant i denne sammenhengen.

Uansett hvilket format en 300mm opprinnelig er laget for, så gir det en billedvinkel på 5,4 grader på et APS kamera.

Billedvinkelen avgjøres av forholdet mellom sensorstørrelse og brennvidde. Så lenge brennvidden er uendret, så får vi samme billedvinkel, og brennvidden endres ikke av at et objektiv brukes på et annet system enn det er konstruert for.

Nei. Merker at jeg bare går i ring når jeg forsøker å forklare. Er nok for trøtt :)

Så til Apo sitt objektiv. Vi vet desverre ikke nok om det til å kunne identifisere det nøyaktig. Deremed er det vanskelig å si om han trenger adaptor eller ikke.

Et bilde av fronten på det ville nok hjelpe.

Lenke til kommentar
Du har helt rett i at en 300mm gir ulikt utsnitt på de to systemene, men det er ikke relevant i denne sammenhengen.

Uansett hvilket format en 300mm opprinnelig er laget for, så gir det en billedvinkel på 5,4 grader på et APS kamera.

Billedvinkelen avgjøres av forholdet mellom sensorstørrelse og brennvidde. Så lenge brennvidden er uendret, så får vi samme billedvinkel, og brennvidden endres ikke av at et objektiv brukes på et annet system enn det er konstruert for.

Nei. Merker at jeg bare går i ring når jeg forsøker å forklare. Er nok for trøtt :)

Så til Apo sitt objektiv. Vi vet desverre ikke nok om det til å kunne identifisere det nøyaktig. Deremed er det vanskelig å si om han trenger adaptor eller ikke.

Et bilde av fronten på det ville nok hjelpe.

Først når man forstår at man ikke forstår , da forstår man ...

Utsnittet for meg bak kameraet er vel relevant ? I den forstand at hvis jeg har to objektiver , ett DA*300 f.4 for DSLR , og ett K 300 f.4 for Pentax 67 inkl adapter, tar ett bilde med begge to, da vil det vel være to ganske så forskjellige bilder vi ser på ?

Eller er jeg helt på bærtur nå ?

Lenke til kommentar

Fryktelig mye surr her nå.

Mundus:

En DA* 300mm på et DSLR vil gi samme utsnitt som et K-300 (for 67) med K-adapter på et DSLR.

MEN:

En DA* 300mm på et DSLR vil gi et trangere utsnitt enn:

En FA* 300mm på et 35mm, som igjen gir et trangere utsnitt enn:

En 300mm på et 645, som igjen gir et trangere utsnitt enn:

En 300mm på et 6x7.

Lenke til kommentar
Fryktelig mye surr her nå.

Mundus:

En DA* 300mm på et DSLR vil gi samme utsnitt som et K-300 (for 67) med K-adapter på et DSLR.

MEN:

En DA* 300mm på et DSLR vil gi et trangere utsnitt enn:

En FA* 300mm på et 35mm, som igjen gir et trangere utsnitt enn:

En 300mm på et 645, som igjen gir et trangere utsnitt enn:

En 300mm på et 6x7.

Med andre ord så er en 300 en 300 uansett ? Kun forskjell hvis man har andre str på negativet/bildebrikken ?

( ser lyset komme i øst)

Lenke til kommentar
I den forstand at hvis jeg har to objektiver , ett DA*300 f.4 for DSLR , og ett K 300 f.4 for Pentax 67 inkl adapter, tar ett bilde med begge to, da vil det vel være to ganske så forskjellige bilder vi ser på ?
Niks.

Så lenge brennvidden er den samme så vil du få samme bildeutsnitt. To forskjellige objektiver kan selvsagt (og vil som oftest) ha forskjellige egenskaper mtp. skarphet, kontrast, fargegjengivelse og fortegning som vil gi subtile forskjeller i hvordan bildet ser ut. Men bildeutsnittet, altså hvilke deler av motivet som blir tegnet på sensoren er det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...