Ageurk Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Hva????! Koster et M50mm/1.7 500kroner.. Det er mye for et "kit-objektiv" fra slutten av 70/begynnelsen av 80-tallet. Det er dog et helt fantastisk objektiv. Lenke til kommentar
Recercare Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Hva????!Koster et M50mm/1.7 500kroner.. Det er mye for et "kit-objektiv" fra slutten av 70/begynnelsen av 80-tallet. Det er dog et helt fantastisk objektiv. Var det kit-objektivet ? Trodde det var SMC-M 35mm F2.8? Vet at 50mm F1.7 og 135mm F3.5 var veldig populære, men har ikke hørt at de ble solgt som kit-objektiv. Uansett, objektivet er absolutt verdt 500 spenn. mvh .lars Endret 24. september 2009 av Recercare Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Vel, når fattern kjøpte sitt MESuper på starten av 80-tallet var det M50mm/1.7 som han fikk med i pakken. Og så vidt jeg har skjønt av det han har sagt var det den vanligste pakken å kjøpe MEsuper med. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Det var vist flere kit-objektiver på den tiden: Standard Lenses (sold along with the Pentax ME) SMC Pentax 50mm f/1.2 SMC Pentax-M 50mm f/1.4 SMC Pentax-M 50mm f/1.7 SMC Pentax-M 40mm f/2.8 .. i følge Ken Rockwell i hvert fall. Jeg har den siste av de der og synes den er helt grei, bortsett fra at den er litt uforutsigbar på fokus ved f/2,8. Jeg har gjort mange bomfokuseringer, men når jeg treffer er den skarp nok i massevis. Lenke til kommentar
Recercare Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Det var vist flere kit-objektiver på den tiden: Standard Lenses (sold along with the Pentax ME) SMC Pentax 50mm f/1.2 SMC Pentax-M 50mm f/1.4 SMC Pentax-M 50mm f/1.7 SMC Pentax-M 40mm f/2.8 .. i følge Ken Rockwell i hvert fall. Jeg har den siste av de der og synes den er helt grei, bortsett fra at den er litt uforutsigbar på fokus ved f/2,8. Jeg har gjort mange bomfokuseringer, men når jeg treffer er den skarp nok i massevis. Jøss, ikke verst med kitobjektiv på F1.2 mvh .lars Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Kjøpte meg M50mm F1.7 hos "Antonios classic camera" i Bergen for noen uker siden til 500kr. Kan ikke si at jeg er annet enn fornøyd. Er vell egentlig det beste objektivet jeg har. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Hmm. Om vi er i nærheten aner det meg at fotowalken i Bergen på lørdag går innom Lille Øvregaten. Lenke til kommentar
Recercare Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Kjøpte meg M50mm F1.7 hos "Antonios classic camera" i Bergen for noen uker siden til 500kr. Kan ikke si at jeg er annet enn fornøyd. Er vell egentlig det beste objektivet jeg har. M-serien er genial. Veldig kompakt, bygget i metall, god optikk og kan ofte kjøpes til en rimelig pris. Objektivene i K-serien er kanskje litt bedre optisk, men tyngre og mer klumpete. Mange objektiver i A-serien virker dårligere bygget og det samme gjelder F og FA (bortsett fra LTD og *). Ergo blir det m-objektiver eller DA*/DA LTD's for meg. mvh .lars Endret 24. september 2009 av Recercare Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Er riktig at prisen har økt 'drastisk', dog er det enda verre når det gjelder f.eks. FA35/2. Synd, for FA50/1.4 hadde en veldig fristende pris før. Var ikke Pentax FA 50mm godt under 2 000 kr også på Scandinavianphoto en stund? Pris historikk fra prisguiden. Her er antagelig det billigste FA 50 f.1.4 i Norge. www.fotophono.no/foto/products.aspx?intshopcmd=&group=97571∏=2353153 2.495,- (løp og kjøp ) Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Det var akkurat den butikken — og deres lave(ste) pris, som gjorde at en henvendelse om å kjøpe min FA50 ble "henlagt" — av meg. Sånne butikkpriser "ødelegger" bruktmarkedet litt, men på den andre siden skjønner jeg ikke hvorfor butikken ikke er lagt inn i prisguiden — i alle fall på denne godbiten. Jeg hadde faktisk ikke hørt om den før den ble henvist til som butikken med laveste pris på FA50. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Sånne butikkpriser "ødelegger" bruktmarkedet litt, men på den andre siden skjønner jeg ikke hvorfor butikken ikke er lagt inn i prisguiden — i alle fall på denne godbiten.Ene og alene fordi prisguiden er en betalingstjeneste, man blir ikke lenger "lagt" inn, man må betale for å være med. De som ikke betaler - så som Elkjøp og Lefdal - blir heller ikke listet opp. Ellers er det riktig av Scandinavian Photo hadde FA50mm f/1.4 til 1895,- en god stund... Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 M-serien er genial. Veldig kompakt, bygget i metall, god optikk og kan ofte kjøpes til en rimelig pris. Objektivene i K-serien er kanskje litt bedre optisk, men tyngre og mer klumpete. Mange objektiver i A-serien virker dårligere bygget og det samme gjelder F og FA (bortsett fra LTD og *). Ergo blir det m-objektiver eller DA*/DA LTD's for meg. På digitale kamerahus synes jeg A-serien er betydelig mer genial. De A-objektivene jeg har (50mm:1.7, 100mm:2.8, 35-70mm:3.5:4.5 og 70-210mm:4), har en svært god byggekvalitet. Jeg har også inntrykk av at A-serien også er hakket bedre på bildekvalitet. Har kun sammenlignet selv med m42-versjonene, men http://kmp.bdimitrov.de/lenses/resolution.html har et par sammenligninger. Uansett er det viktigste for meg at en får full blenderautomatikk. Det er viktig for meg. Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Det var akkurat den butikken — og deres lave(ste) pris, som gjorde at en henvendelse om å kjøpe min FA50 ble "henlagt" — av meg. Sånne butikkpriser "ødelegger" bruktmarkedet litt, men på den andre siden skjønner jeg ikke hvorfor butikken ikke er lagt inn i prisguiden — i alle fall på denne godbiten. Jeg hadde faktisk ikke hørt om den før den ble henvist til som butikken med laveste pris på FA50. Merkelige kalkyler av og til..slik som Pentax 35 mm Macro hos Japan Photo, til 3.495,- alle andre ligger på rundt 5 k for samme objektivet. Eller den nye DA15 mm Ltd i Norge kontra Usa ; BhPhoto priser denne til 550 $ mens FA14 mm ligger 200 $ over . Greit nok at det er 1 blender forskjell i favør 14 mm , men det er da ett 15 mm LIMITED ... Bare ved å se på objektivene , ser man kvalitetsforskjellen . I Norge v/Fovi A/S er det 1.000,- i forskjell ANDRE veien Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Ene og alene fordi prisguiden er en betalingstjeneste ... Informasjon som, om jeg hadde hatt den tidligere, hadde medført at jeg ville latt være å bruke prisguiden som referanse tidligere. Nå ble den plutselig rimelig uinteressant, og forklarer hvorfor jeg tidligere har funnet annen HW til fordelaktige priser hos aktører som ikke har vært listet med aktuelle produkt. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Selv bruker jeg Prisguiden som en informasjonskilde, ikke til reelle kjøpsbeslutninger, fordi jeg har sett de beste tilbudene ofte ikke er lista. Finnes det gode alternativer til Prisguiden, som er mer komplette? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Finnes det gode alternativer til Prisguiden, som er mer komplette? Slike tjenester koster penger for de som skal være med. I Norge er jeg ganske sikker på at prisguiden/produktguiden er den mest omfangsrike innen foto, data og mobil. Dessverre er det likevel enkelte butikker som velger å stå utenfor. Jeg skulle gjerne hatt med både Elkjøp, Lefdal, Elitefoto, og flere av de som satser mer på fysiske butikker enn på nettsalg. Du har f.eks konkurrenten Kelkoo, men den satser på mange flere produkttyper og er dermed mindre oversiktlig og mindre utfyllende på hvert enkelt produkt. I tillegg er det langt færre relevante butikker som er med for f.eks foto. Det finnes nok et mylder av utenlandske tjenester, men jeg kjenner bare til et par av de: pricewatch.com og prisjakt.nu Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Merkelige kalkyler av og til..slik som Pentax 35 mm Macro hos Japan Photo, til 3.495,- alle andre ligger på rundt 5 k for samme objektivet. Har sett det – har nesten vært fristen til å gå for dette fremfor 50mm. 18-50/2.8 som jeg også har tenkt å kjøpe koster ca 8000 på JP, butikken jeg har handlet fotoutstyr i i London skal ha £450. Når jeg da får tilbake momsen er det halv pris. (Riktignok er de utsolgt i øyeblikket, men skulle visst få inn flere.) Men at lave nypriser «ødelegger» for bruktmarkedet kan jeg ikke helt si meg enig i ... Lenke til kommentar
Recercare Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 (endret) På digitale kamerahus synes jeg A-serien er betydelig mer genial. De A-objektivene jeg har (50mm:1.7, 100mm:2.8, 35-70mm:3.5:4.5 og 70-210mm:4), har en svært god byggekvalitet. Jeg har også inntrykk av at A-serien også er hakket bedre på bildekvalitet. Har kun sammenlignet selv med m42-versjonene, men http://kmp.bdimitrov.de/lenses/resolution.html har et par sammenligninger. Uansett er det viktigste for meg at en får full blenderautomatikk. Det er viktig for meg. På A-serien skiller det en god del i byggekvalitet mellom objektivene. Mitt inntrykk er at de første objektivene som kom hadde god byggekvalitet, mens de senere mindre god. Dette gjelder selvsagt ikke *-objektivene. Om du søker på nettet finner du flere kommentarer ang. den tvilsomme blender-ringen på enkelte objektiver i a-serien. Objektiver i a-serien er som regel dyrere, men om man synes blenderautomatikk er viktig så er det kanskje verdt pengene. Må innrømme at jeg ikke forstår problemet med å kjøre manuelt, du får jo lysmåling via den grønne knappen (K10d) uansett. Når det gjelder optisk kvalitet er de jo i mange tilfeller identiske. Det eneste er vel at a-serien har en annen coating som kan gi noe mindre pf/flare etc. mvh .lars Endret 25. september 2009 av Recercare Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 (endret) Merkelige kalkyler av og til..slik som Pentax 35 mm Macro hos Japan Photo, til 3.495,- alle andre ligger på rundt 5 k for samme objektivet. Har sett det – har nesten vært fristen til å gå for dette fremfor 50mm. 18-50/2.8 som jeg også har tenkt å kjøpe koster ca 8000 på JP, butikken jeg har handlet fotoutstyr i i London skal ha £450. Når jeg da får tilbake momsen er det halv pris. (Riktignok er de utsolgt i øyeblikket, men skulle visst få inn flere.) Men at lave nypriser «ødelegger» for bruktmarkedet kan jeg ikke helt si meg enig i ... I DA*16-50 har du SDM , med den risikoen for behov for garantiservice f.eks. Ser at noen har kommentert at objektiver med SDM kanskje bør kjøpes i Norge med norsk garanti av den grunn. Det koster raskt mye penger å måtte betale for en reparasjon. Jeg har bestemt meg for å satse på Limitedserien heretter, hørte at *noen* på Fovi hadde sagt at Limited objektivene er like værtette som DA* objektivene. Hadde ikke hatt noen Ltd objektiver med vannskade visstnok . Og med 15 , 21, 31, 35 macro, 40 , 43, 70, og 77 mm så har man jo endel å velge mellom Neste min blir en 15mm deretter antagelig en 43(40) mm , som skal erstatte min FA 50mm 1.4 , også avslutte med en 77 mm (70) . Og alle objektivene har 49 mm filtergjenger = 1 polafilter og 2 NDfilter , end of story Kommer det ett DA* med lengre brennvidde enn 300 innenfor rimelig tid? Endret 25. september 2009 av Mundus Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Objektiver i a-serien er som regel dyrere, men om man synes blenderautomatikk er viktig så er det kanskje verdt pengene. Må innrømme at jeg ikke forstår problemet med å kjøre manuelt, du får jo lysmåling via den grønne knappen (K10d) uansett. For bilder av stasjonære objekter (f.eks hus) under jevne lysforhold har det ingenting å si. Det samme med studiobilder. En 4-åring i fart og svært vekslende lysforhold (vind, sol og skyer f.eks) gjør ting verre. Om det er et problem avhenger vel av hva en tar bilde av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå