Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Så over til noe helt annet, og mer interesant :)

Pentax K-X Press Introduction

Ikke så mye nytt om K-x her, men dette er en kilde til som

bekrefter at 645D er planlagt til våren neste år.

Mark er det jeg vil kalle en svært pålitelig kilde. Jeg har kjent han over tid. Han er utvilsomt lynende skarp, og tar sjelden munnen for full. Så her er det neppe noen misforståelser ute å går. Han er forresten initiativtaker til PDML-boka.

Mark har ofte tilgang på mer informasjon enn det han gir inntrykk av. Så når han antyder

småformat (FF) i 2011,

så er det og verdt og ta alvorlig.

Da tar undertegnede en velfortjent liten østlandsferie. Jeg er dritlei kjøkkenrenovering, men nærmer meg sluttfasen, så nå skal jeg bla. treffe Tomsi42. Det ser jeg fram til :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Simen: Det sto 100% fordi det er 100%. Det er altså en crop, ikke en skalering. 1 pixel = 1 pixel.

Ellers har Tim sagt nok om dens andre egenskaper ifht. fokusplanet. Objektivet er ikke laget for å fotografere mursteinsvegger v f/1.4, men det er særdeles velegnet til å ta bilder av ekte situasjoner med begrenset tilgjengelig lys.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Hmm. Mulig jeg har noe, men da må jeg snofle gjennom Lightroom-databasen min for å se.

Men Sigmaen er et objektiv jeg hovedsakelig bruker på nært hold når lyset er dårlig. Så det går mye i den typen stearinlysbilder, kosebilder rundt bålet etc. Jeg er litt for lat av meg til å springe rundt med bare en fast normal, så hvis det er tilstrekkelig lys så er det stort sett 17-50en som sitter på :p

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Imponerende bilder! Jeg var ikke klar over det med buet fokusplan. Det bør jo bety at resultatet ville vært mye bedre i hjørnene på lengre avstand. Har dere et bilde med lengre fokusavstand og f/1,4? (f.eks nattbilde utendørs)

Du beskriver ikke akkurat kjerneområdet. Dvs. jeg har nok tatt mange nattbilder utendørs, men typisk så er det da noe eller noen jeg tar bilder av.

Nattlandskapsbilder med veldig stor blenderåpning er rett og slett ikke en særlig vanlig øvelse. Poenget er vel heller at det er få eller ingen av oss som bruker dette objektivet, som er særlig plaget av den (til dels svært) dårlige oppløsningen tester sier at det har i kantene. Jeg har brukt det i over 3 år og kan slå fast at jeg bruker f/1.4 uten reservasjoner på alt annet enn flate vegger.

Et lyssterkt normalobjektiv er en "muliggjører" - det muliggjør bilder man ikke kan ta uten. Sånn er det. Om man sitter på gjerdet og venter på et eller annet utopisk objektiv som muliggjør kant-til-kant skarpe bilder av mursteinsvegger midt på natten, så vil man i mellomtiden gå glipp av veldig stemningsfulle bilder tatt med tilgjengelig lys.

Lenke til kommentar

Godt poeng. Jeg har noen forestillinger om hvordan jeg vil bruke et sånt objektiv, men siden jeg ikke har noe lignende fra før så kan det hende jeg bommer på bruksområdet.

Jeg ser for meg slik bruk:

50% utendørs håndholdte bilder i skumring (portrett-gruppefoto-landskap)

50% innendørs i stemningslys (portrett-gruppefoto)

Hvordan bruker dere Sigma 30mm/1,4?

Lenke til kommentar

Åkei, en liten håndfull atypiske bilder tatt med Sigmaen.

Vet ikke om de egentlig sier så mye. På de fleste bildene jeg har tatt med det er ISO-støy og lang lukkertid en mye større begrensning enn noen egenskap ved objektivet.

Jeg bruker det i stor grad til å ta bilder innendørs i lite lys, eller utendørs om natten med bål, parafinlykter o.l. som lyskilder. Typiske stemningsbilder av folk, lite natur o.l.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Om man sitter på gjerdet og venter på et eller annet utopisk objektiv som muliggjør kant-til-kant skarpe bilder av mursteinsvegger midt på natten, så vil man i mellomtiden gå glipp av veldig stemningsfulle bilder tatt med tilgjengelig lys.

Lureste jeg har lest på Akam på lenge – burde vært i ramme og glass.

Lenke til kommentar
Juhu da var NYTT K20d i hus!! Og alle hjerter fryder seg! :D

Bare så synd fotosafarien til Selje er avlyst! :hmm:

Håper at du ikkje får meir problemer nå då...

Synd med turen til Selje, men værguden er vel ikkje akkurat i så godt humør for tida, så han får vel ta det meste av skulda. Syndefloden?

Lenke til kommentar

Har lånt et 50mm f/1.4 FA-objektiv en liten evighet, tenkte jeg skulle kjøpe meg mitt eget og få levert tilbake det andre nå. Innbiller meg at prisen tidligere var ca 2500 i Norge, JP skal nå ha 3745,-. Har prisen skutt i været eller er det jeg som lider av selektiv gullfiskhukommelse?

Nå ligger jo Canons og Nikons ekvivalenter rimelig nært (om enn litt lavere), så det er kanskje bare jeg som var i kjipinghjørnet.

Lenke til kommentar
Er riktig at prisen har økt 'drastisk', dog er det enda verre når det gjelder f.eks. FA35/2. Synd, for FA50/1.4 hadde en veldig fristende pris før.

Var ikke Pentax FA 50mm godt under 2 000 kr også på Scandinavianphoto en stund?

Pris historikk fra prisguiden.

Man får et SMC-M 50mm F1.7 for under 500kr, men man må klare seg med manuell fokus og eksponering. Skarpheten er særdeles god.

mvh

.lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...